سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 23 Apr 2024
 
۰

آمریکا اصطلاح اراضی اشغالی در فلسطین راحذف کرد

يکشنبه ۲ ارديبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۱۰:۵۱
کد مطلب: 605980
مشاور رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین در امور خارجه تاکید کرد، اینکه وزارت خارجه آمریکا در گزارش سالانه خود هنگام صحبت از کرانه باختری از به کار بردن اصطلاح کلی "اراضی اشغالی" خودداری می‌کند، بر خلاف تمامی توافقنامه‌هاست.
آمریکا اصطلاح اراضی اشغالی در فلسطین راحذف کرد
به گزارش جهان نيوز به نقل از ایسنا، نبیل شعث، مشاور رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین در امور خارجه در گفت‌وگو با خبرگزاری الشرق الاوسط مصر اظهار داشت: در طول کمتر از دو یا سه سال آینده همان اتفاقی که در گذشته برای شوروی سابق افتاد، برای نقش آمریکا نیز رخ خواهد داد و آمریکا به کشوری قدرتمند تبدیل خواهد شد اما هرگز کشوری که بر همه جهان کنترل داشته باشد، نخواهد شد.
 
شعث گفت: تصمیم وزارت خارجه آمریکا در عدم استفاده از اصطلاح "اراضی اشغالی" گام اول این کشور نیست بلکه دونالد ترامپ (رئیس جمهور آمریکا) پیش از آن گام‌های دیگری را برداشته بود، به تازگی رکس تیلرسون، وزیر خارجه پیشین آمریکا به عنوان آخرین شخص باقی مانده که با سیاست بلند مدت آمریکا در ارتباط بود، کنار گذاشته شد.
مشاور عباس در امور خارجه تاکید کرد، آمریکا هر بار ما را مطمئن می‌کند، تصمیمی که در مخالفت با ادامه میانجیگری‌اش در مذاکرات صلح اتخاذ کرده‌ایم، درست بود.

وی در ادامه گفت: ترامپ همه چیز را در ابعاد مختلف مساله فلسطین تغییر داد و به این مساله نیز اعتراف کرد و گفت، من مساله قدس و نیز آوارگان فلسطینی را از روی میز مذاکرات برداشتم، همچنین او تاکید کرد که شهرک‌های اسرائیلی را غیرقانونی نمی‌داند بلکه برعکس وجود آنها را توجیه کرد و افزود، موضوع تنها اینست که "یهودیان در اراضی آنها ساخت و ساز می‌کنند"، به همین دلیل وزارت خارجه آمریکا استفاده از اصطلاح اراضی اشغالی و انتقاد از شهرک‌سازی‌ها را حذف کرد.

شعث افزود: ترامپ از تعهدات جیمی کارتر، رئیس جمهوری پیشین آمریکا به انور سادات، رئیس جمهور وقت مصر (زمان امضای توافقنامه کمپ دیوید در سال ۱۹۷۸) دست کشید، در حالی که انور سادات اصرار داشت، آمریکا اگر نمی‌تواند اسرائیل را مجبور به رعایت تعهداتش کند، به توقف شهرک‌سازی‌ها و حمایت از قدس پایبند باشد.
مشاور عباس ادامه داد: هنگام امضای توافقنامه کمپ دیوید کمتر از ۶۰۰۰ شهرک‌نشین در کل کرانه باختری و غزه ساکن بودند اما پس از کنار رفتن کارتر با وجود کاهش اندک شهرک‌نشین‌ها اما شهرک‌ها همچنان موضوع اصلی انتقاد از سیاست‌های اسرائیل بودند، در ادامه وضعیت اندک اندک تغییرکرد، ابتدا شهرک‌ها غیرقانونی و بر خلاف قوانین بین‌المللی و در ادامه در تضاد با توافقنامه‌های امضاد شده از جمله توافقنامه اسلو قلمداد شدند، پس از آن تاکید شد که شهرک‌سازی‌ها به روند صلح آسیب می‌زنند و خطری برای این روند محسوب می‌شوند، بعدها اوضاع وخیم‌تر شد، دیگر شهرک‌سازی‌ها نه مانع روند صلح بود و نه بر خلاف قوانین بین‌المللی.

این مسؤول فلسطینی در ادامه گفت: همین امر باعث شد که ما نه تنها با "معامله قرن" خواندن آن مخالفت کنیم بلکه میانجی‌گری آمریکا را نیز نپذیریم زیرا به طور کامل از طرف اسرائیلی حمایت می‌کند و این میانجیگری بر خلاف توافقنامه‌های امضا شده از جمله کمپ دیوید و نیز بر خلاف قوانین بین‌المللی است، نقش آمریکا نیز از حمایت از طرف اسرائیلی و حمایت از تعرض به خاک و حقوق ما فراتر نمی‌رود.

اخیرا وزارت خارجه آمریکا در گزارش سالانه خود درباره حقوق بشر در سراسر جهان از اصطلاح "نوار غزه و کرانه باختری" به جای "اراضی اشغالی" استفاده کرد.وزارت خارجه آمریکا گزارش‌ها درباره نقض حقوق بشر توسط مقامات اشغالگر را "ادعا و افترا" خواند.در گزارش روز جمعه آمریکا برخلاف گزارش‌های قبلی به جای "اسرائیل و اراضی اشغالی" اصطلاح "اسرائیل، بلندی‌های جولان، کرانه‌باختری و نوار غزه" اطلاق شده بود.

وزارت خارجه مدعی شده صحبت از تغییر فنی است که در ماه‌های اخیر تعدادی از آژانس‌ها و سازمان‌های دولتی آمریکا اتخاذ کرده‌اند.
 
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *