پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - 18 Apr 2024
 
۰

بانک مرکزی غرق دیپلماسی آمریکا شده است

شنبه ۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۰۹:۴۴
کد مطلب: 605630
عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق(ع) گفت: بانک مرکزی غرق دیپلماسی عمومی آمریکا شده و زمانی که ما از سلطه دلار حرف می زنیم آقایان می گویند این توهم است.
بانک مرکزی غرق دیپلماسی آمریکا شده است
به گزارش جهان نيوز، حجت الله عبدالملکی عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق (ع) امروز در جمع اعضای شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی کشور در تهران گفت: اولین کاری که برای خارج کردن اقتصاد از حالت دلاریزه می توانیم انجام دهیم این است که اقتصاد را از دلار خارج کنیم. به گونه ای که اصلاً دلار مورد مصرف واقعی نباشد و فرمول آن هم خیلی ساده است و آن پیمان های پولی دوجانبه است.
 
وی با بیان اینکه اگر پیمان های پولی دوجانبه اتفاق نمی‌افتد دلیلش طرز فکر کسانی است که در بانک مرکزی برای مقامات دولتی تصمیم سازی می کنند افزود: سوال این است که چرا بانک مرکزی این کار را انجام نمی‌دهد؟ واقعیت این است که این قضیه طی چند سال اخیر بسیار تقویت شده است چون خیلی از کسانی که در بانک مرکزی کار می کنند تربیت شده غرب هستند با این وجود یکی از هنرهای بانک مرکزی این بوده که هر سال چندین نفر را برای تحصیل بورس می کرده و به دانشگاه های انگلیس، کانادا و جاهای دیگر به غیر از آمریکا می‌فرستاده است.

عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق(ع) با اشاره به اینکه قبل از انقلاب آمریکا آموزشگاه اقتصاددانان ایرانی بوده و به راحتی به ایرانی‌ها مثلا ارباب زاده ها در دانشگاههای این کشور پذیرش می‌دادند و این جزوه دیپلماسی عمومی آمریکا است، گفت: بر اساس گزارش پنتاگون در سال ۹۲، ۳۶۰ نفر از سران کشورهای مختلف درس خوانده های آمریکا بودند و لذا بر همین اساس اعتقاد آمریکایی ها بر این بوده که بی آنکه آنها بخواهند کاری انجام دهند درس خوانده های دانشگاه های این کشور همان تصمیمی را می‌گیرند که آنها دوست دارند.

عبدالملکی با بیان اینکه متاسفانه بانک مرکزی کشورمان غرق دیپلماسی عمومی آمریکا شده است افزود: وقتی که ما از سلطه دلار حرف می زنیم آقایان در بانک مرکزی می گویند این توهم است چون آنها در هیچ کتابی در آمریکا این مسائل را نخوانده‌اند.

وی اظهار کرد: بانک مرکزی ما بر خلاف بانک مرکزی چین و خیلی از کشورهای دیگر مسئله سلطه دلار را فهم نمی‌کند و این یکی از مجاری اصلی نفوذ است که در کشورمان اتفاق افتاده است.

عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق(ع) با بیان اینکه پیمان های پولی دوجانبه از دهه ۸۰ مطرح بوده ولی بانک مرکزی در این راستا حرکتی نکرده است، گفت: در سیاست های کلی برنامه ششم توسعه که توسط رهبر معظم انقلاب ابلاغ شده است از مجموعه ۸۰ بنده سیاست های مورد نظر یک بند به پیگیری پیمان های پولی دوجانبه اختصاص یافته که بانک مرکزی اعتنایی به این بند نکرده البته سال گذشته یک پیمان را با ضرب و زور با ترکیه بستند اما عملاً نمی دانیم که در چه مرحله ای قرار دارد. با این وجود کسانی که در جریان هستند می گویند در این زمینه عملا اتفاقی نیفتاده است و خیلی از مبادلاتی که با این کشور در جریان است با معیار دلار انجام می شود.

عبدالملکی تصریح کرد: دومین عاملی که باعث شده ما به سمت پیمانهای پولی دوجانبه نرویم این است که در این زمینه توان فنی کار را ایجاد نکرده ایم مثلاً در این راستا باید سیستم های حسابداری متناسب با پیمان های پولی دو جانبه پولی در نظامهای بانکداری ایجاد شود و یا اینکه هر پیمان دوجانبه پولی که با هر کشوری بسته می شود نظام حسابداری خاص خودش را می خواهد که نظام کارمندی ما حوصله این کارها را ندارد و ترجیح می‌دهند که از دلار استفاده کنند.

وی از دلار و نفت به عنوان سیاسی ترین کالاهای دنیا نام برد و افزود: کشورهای مختلف مانند چین توانسته اند استفاده از دلار را کنترل کنند اما ما اراده و توان لازم را برای کنترل و مدیریت کردن دلار نداشته ایم با این وجود با وضع یک تحریم جدید و گران شدن دلار متاثر از یک موج سیاسی می بینیم کسانی که پولی دارند هجوم می‌آورند تا آن را به دلار تبدیل کنند.

عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق( ع) گفت: با توجه به نقدینگی هزار و ۴۰۰ میلیارد تومانی در کشورمان در صورت عدم کنترل این نقدینگی قیمت دلار در سال ۹۷ می تواند بین ۱۰ تا ۱۱ هزار تومان افزایش یابد که البته بخشی از آن هم حباب است.
وی افزود: برای کنترل قیمت دلار بانک مرکزی باید به سمت پیمان های پولی دوجانبه برود، کنترل ها و نظارت ها را منطقی تر و نقدینگی را مدیریت کند.

منبع:خبرگزاری دانشجو
 
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *