پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰

دوری از پدیده مخرب قبیله گرایی سیاسی

شنبه ۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۰۹:۳۴
کد مطلب: 605612
عضو شورای مرکزی جبهه مردمی گفت: امیدوارم دوری از پدیده مخرب قبیله‌گرایی سیاسی در دستور کار احزاب و تشکل‌ها قرار بگیرد.
دوری از پدیده مخرب قبیله گرایی سیاسی
به گزارش جهان نيوز، سیدمحمد حسینی دبیرکل کانون دانشگاهیان و عضو شورای مرکزی جبهه مردمی نیروهای انقلاب با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری پدیده قبیله‌گرایی را یک آفت در زمینه پیشرفت کشور می‌دانند، اظهار کرد: قبیله‌گرایی سیاسی به این معناست که عده‌ای توجیه کننده تمامی مواضع و اقدامات حزب و گروه خود اعم از مثبت و منفی باشند و بر کارهای نادرست جمع خود سرپوش گذاشته و به ناحق از آن حمایت کنند.

وی افزود: جلوه دیگر قبیله سالاری عدم مراعات حق و انصاف درمورد رقیب است مثلا اگر در جناح رقیب کار مثبتی صورت بگیرد آن را نادیده گرفته و یا فراتر از آن وارونه جلوه می‌دهند که مجموعه این مسائل ناشی از تعصبات بی‌مورد مبتنی بر قبیله‌گرایی است.

استاد دانشگاه تهران حمایت و تعصب ناروای قبیله ای را مانع رشد و تعالی جامعه ذکر کرد و خاطرنشان کرد: هنر بزرگ پیامبر مکرم این بود که با این تعصبات مبارزه می کردند و آیات الهی را بر آنان می خواندند که «لایجرمنکم شنئان قوم الا تعدلوا إعدلوا هواقرب للتقوی» یعنی حتی با دشمنان هم برمبنای عدالت رفتار و مقابله کنید.

حسینی تصریح کرد: در غرب اگر فردی عضو جناحی باشد به صورت دربست آن حزب بدون توجه به کارکردهای مثبت و منفی مُبلغ آن خواهد بود. اما در جامعه اسلامی نباید چنین نگاهی وجود داشته باشد و بر همین مبناست که تعدادی از اعضای دولت‌های نهم و دهم در نامه‌ای اشتباه های احمدی‌نژاد را بیان کردند.

عضو شورای مرکزی جمنا بیان کرد: اما در بسیاری از دولت‌ها از جمله دولت کنونی با اینکه خطاهایی از سوی برخی اعضای کابینه دولت مشاهده می‌شود، اما از آنها حمایت صورت می گیرد، همچنین در شورای شهر نیز به جای برطرف‌سازی ضعف‌ها برخی به فرافکنی پرداخته و سعی دارند تا اشتباهاتشان را بر گردن نهادهای دیگر بیندازند.

دبیرکل کانون دانشگاهیان ادامه داد: اگر کشور دچار چنین آفتی باشد نمی‌تواند رشد و پیشرفت مطلوب را داشته باشد لذا فعالان سیاسی نباید ضعف‌های خود را انکار و یا توجیه کنند بلکه باید درصدد جبران ضعف ها و ایرادات برآیند، چرا که مردم به خوبی نقاط ضعف و قوت را درک می‌کنند و هرگونه تناقض در رفتار و عملکرد به سرعت آشکار خواهد شد و در نهایت به ضرر طیف و نهاد خاطی خواهد بود.

حسینی تأکید کرد: امیدوارم که فرمایش مقام معظم رهبری مبتنی بر دوری از پدیده مخرب قبیله‌گرایی حزبی و جناحی در دستور کار احزاب و تشکل‌ها قرار بگیرد تا شاهد اصلاح برخی رویه های غلط و رعایت بیشتر مصالح کشور و منافع مردم باشیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد دولت دهم افزود: برخی با روحیه قبیله‌گرایی دستیابی به قدرت را حق مسلم حزب و گروه خود می دانند و برای رسیدن به مقصود هر اقدام ناشایستی را روا می دانند به خصوص در دوران تبلیغات ریاست جمهوری و مجلس شورای اسلامی که تصور می کنند مقطع «رفع القلم» هست و هیچ گناه و تقصیری در کارنامه آنها نوشته نمی شود!

وی با اشاره به وجود پدیده قبیله‌گرایی سیاسی در دولت روحانی، خاطرنشان کرد: علی‌رغم آشفتگی‌های اقتصادی و مشکلات عدیده مردم، دولت فعلی سعی دارد تا این معضلات را برگردن دولت‌های نهم و دهم بیندازد و به جای آنکه ضعف‌ها و اشکالات را بپذیرد و چاره اندیشی کند، می‌خواهد کاستی ها و معضلات موجود را به طور کلی از عهده خود خارج نشان دهد و یا حتی برخی از واقعیت‌ها را انکار کند.

حسینی تاکید کرد: درحالیکه عقل سلیم و شرع حکم می کند تا با پذیرش انتقادات مشفقانه درصدد جبران نارسایی ها برآیند و دولتمردان نباید به صرف اینکه همگی عضو یک کابینه هستند به جای تصحیح نگاه و رویکرد ناصواب، فرافکنی را پیشه سازند و ضعف های خود را ضعف نظام و سیستم حکومتی معرفی کنند.

منبع:باشگاه خبرنگاران
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *