سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 19 Mar 2024
 
۱
۹
گزارش روز دوم سفر دکتر جلیلی به کردستان

منصف باشیم، همیشه از دولت انتظار نداشته باشیم

جمعه ۳۱ فروردين ۱۳۹۷ ساعت ۲۲:۲۰
کد مطلب: 605525
در دومین روز از سفر استانی سعید جلیلی به استان کردستان، وی ابتدا به گلزار شهدای سقز رفت و سپس با خانواده شهید عمر بهرامی از شهدای اهل سنت دفاع مقدس دیدار و گفتگو کرد.
به گزارش جهان نيوز، در این دیدار جلیلی با اشاره به شهدای اهل سنت، آن‌ها را نمونه از همبستگی ملی در دوره‌های مختلف در برابر دشمنان توصیف کرد. 

همچنین برادر شهید بهرامی نیز با اشاره به امنیت جمهوری اسلامی ایران در یک منطقه ناآرام، بر لزوم وحدت ملی میان همه اقشار کشور تاکید کرد.

در ادامه جلیلی به منزل شهید صالحیان از شهدای اهل سنت و پیشمرگان کرد مسلمان رفت و با خانواده شهید دیدار و گفتگو کرد.

وی در این دیدار ضمن اشاره به رشادت‌های فراموش نشدنی پیشمرگان کرد مسلمان در دفاع از انقلاب اسلامی، بر لزوم زنده نگه داشتن یاد و خاطره آنان تاکید کرد.

جلیلی سپس به منزل اولین شهید روحانی اهل سنت در سقز؛ ماموستا رشید علوم رفت و با خانواده این شهید نیز دیدار و گفتگو کرد.

منصف باشیم و برای رفع همه مشکلات فقط از دولت انتظار نداشته باشیم

برنامه بعدی دکتر جلیلی دیدار و گفتگو با اعضای شورای شهر سقز بود. در این دیدار ابتدا اعضای این شورا به بیان نقطه نظرات خود پرداختند و برخی از موانع موجود جهت توسعه شهرستان سقز را برشمردند.

در ادامه نیز دکتر جلیلی با تاکید بر اینکه «جمهوریت» و «قدرت رای مردم» در نظام جمهوری اسلامی یک واقعیت بزرگ است، گفت: تک تک شما عزیزان نیز به وسیله رای خود مردم انتخاب شده‌اید و این بسیار ارزشمند است.

جلیلی ادامه داد: بر همین اساس علیرغم تمام اختلافات سیاسی اگر جایی مشاهده کردیم رقیب ما دارد کار درستی انجام می‌دهد وظیفه داریم از آن حمایت کنیم نه آنکه حتی خدای ناکرده آن را تخطئه کنیم.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تاکید کرد: شما اعضای شورای شهر سقز نیز برای حل مشکلات این شهر نباید فقط به اقدامات معمولی و همیشگی اکتفا کنید بلکه باید به دنبال ابتکارات جدید برای پیشبرد امور و کاهش مشکلات مردم باشید.

نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی ادامه داد: باید منصفانه نظر بدهیم و برای رفع همه مشکلات نیز فقط از دولت انتظار نداشته باشیم. باید در بسیاری از مواقع که انتظار داریم برای رفع مشکلات دیگران اقدام کنند، ببینیم خودمان نسبت به وظیفه‌ای که داریم چه کرده‌ایم؟

جلیلی گفت: بدون اغراق و بر اساس شواهد موجود در سراسر کشور، به آینده بسیار خوشبینم و امیدوارم شما نیز بتوانید با استفاده از ظرفیت‌های بسیار استان کردستان و به طور خاص شهر سقز، قدم بزرگی برای حل مشکلات مردم بردارید.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: اگر تنها از ظرفیت گردشگری این استان به خوبی استفاده شود می‌توان بسیاری از هموطنانی که برای تفریح به خارج از کشور می‌روند را برای گردشگری در این مناطق جذب کرد و از این طریق به رونق اقتصاد این استان کمک کرد.

جلیلی در پایان تاکید کرد: حتی یک روز را هم برای حل مشکلات مردم از دست ندهید چرا که دوره ۴ ساله شما زود خواهد گذشت و فرصت تان برای خدمت به مردم و رفع مشکلات آن‌ها بسیار محدود است.

نباید فقط زمان انتخابات دغدغه داشت، هر زمان بتوانیم مشکل مردم را حل کنیم باید اقدام کنیم

در ادامه جلیلی در جمع تعدادی از فعالان سیاسی، فرهنگی و اجتماعی شهرستان سقز حاضر شد و پس از شنیدن نقطه نظرات آن‌ها گفت: باید جمع‌های خودجوش مردمی مانند شما برای کمک به حل مشکلات کشور پیبشگام شوند، نه آنکه همه چیز را از دیگران انتظار داشته باشیم.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: این تصور که همیشه باید فقط زمان انتخابات دغدغه داشته باشیم و بعد اگر رای آوردیم به سراغ حل مشکلات مردم برویم خطاست. اگر هر زمان در هر جایگاهی بتوانیم گره‌ای از مشکلات کشور را باز کنیم نباید فرصت را از دست داد.

جلیلی ادامه داد: همه باید کمک کنیم تا این فرهنگ در کشور جاری شود که اگر اقدام صحیحی از سوی رقیب ما نیز انجام شد از آن حمایت کنیم، زیرا کشور تنها در صورتی پیشرفت می‌کند که با وجود همه اختلاف نظرها، کار‌های درست ادامه یابد و با تجربه گرفتن از اقدامات نادرست، آن‌ها تکرار نشوند.
نباید فقط زمان انتخابات دغدغه داشت، هر زمان بتوانیم مشکل مردم را حل کنیم باید اقدام کنیم/ منصف باشیم و برای رفع همه مشکلات فقط از دولت انتظار نداشته باشیم
دیروز در توان هسته‌ای کشور ایجاد تردید کردند امروز در قدرت منطقه‌ای ایران

در بخش دیگری از این سفر، نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی به سنندج رفت و در جمع تعدادی از فعالان سیاسی، فرهنگی و مردم این شهر گفت: قدرت امروز جمهوری اسلامی ایران با سایر کشور‌های جهان متفاوت است، زیرا این قدرت ناشی از پیوند عمیق مردم و نظام جمهوری اسلامی است.

جلیلی افزود: بر این اساس تلاش دشمنان بر ایجاد فاصله میان مردم و نظام است و در این راه تلاش می‌کنند تا با ایجاد «تردید» در ایمان و باور‌های انقلابی مردم به هدف خود برسند.

وی در ادامه با بیان اینکه تا مدتی قبل تاکید دشمنان بر ایجاد تردید در موضوع هسته‌ای و فواید آن بود، گفت: امروز هم برخی با ایجاد تردید در مولفه قدرت دیگر کشور، الهام‌بخشی انقلاب ایران در منطقه را «سلطه‌جویی منطقه‌ای» توصیف می‌کنند! که بر این اساس وظیفه شما نخبگان مقابله با این تردید افکنی هاست.

نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی گفت: یک نیروی انقلابی در درجه اول باید اولویت شناس باشد و بتواند مسایل فرعی را از مسایل اصلی تفکیک کند در غیر این صورت وقت و توان خود را در مسیری صرف خواهد کرد که اولویت نداشته و در نهایت هم کمکی به حل مشکلات کشور نمی‌کند.

جلیلی در پایان از نخبگان و فعالان سیاسی فرهنگی سنندج خواست تا با اقدام‌های تمیز فرهنگی و آتش به اختیار، برای حل مشکلات چاره اندیشی و اقدام کنند، زیرا با کندی روند بوروکراسی کنونی نمی‌توان انتظار معجزه جهت حل مشکلات داشت.

برای حل مشکلات مردم باید همه تلاش خود را بکار گیریم

در ادامه دکتر جلیلی با حضور در منطقه حاشیه نشین نایسر از توابع شهر سنندج به دیدار و گفتگو با مردم این منطقه پرداخت. عضو مجمع تشخیص مصحلت نظام با حضور در یکی از مساجد اهل سنت این منطقه گفت: بر اساس آیات قرآن کریم پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله از سختی‌های مردم در رنج بودند. 

وی افزود: حضرت علی علیه السلام نیز در نامه معروف خود به مالک اشتر تاکید دارند که یک مسئول در نظام اسلامی باید قلبا نسبت به مردم رحمت و محبت و لطف داشته باشد؛ لذا سیره نبوی و علوی به ما راه را نشان داده و باید نسبت به مردم مهربان و برای حل مشکلات آن‌ها نهایت تلاش خود را بکار گیریم.
جلیلی ادامه داد: حضرت زهرا سلام الله نیز در خطبه معروف خود می‌فرمایند که آنچه میان مردم باعث وحدت و همدلی میشود، «عدالت» است و نمی‌توان از این شاخصه فاصله گرفت و انتظار داشت همدلی ایجاد شود.
در پایان این دیدار نیز مردم نایسر با بیان مشکلات فرهنگی، اجتماعی و معیشتی شان به دکتر جلیلی از وی خواستند تا صدای آن‌ها را به گوش مسئولین مربوطه برساند.

برای رفع محرومیت‌های سنندج از ظرفیت گروه‌های جهادی دانشجویی استفاده کنید
برنامه بعدی سعید جلیلی دیدار با اعضای اتاق بازرگانی، شورای شهر و شهردار سنندج بود. در ابتدای این جلسه نیز حاضران در جلسه با بیان اهم موانع و مشکلات پیش روی خود گزارشی از آخرین وضعیت سنندج در این دوه حوزه را خطاب به دکتر جلیلی بیان کردند. در ادامه نیز دکتر جلیلی گفت: شرط مهم پیشرفت کشور عبور از نگاه‌های تنگ نظرانه جناحی و کمک همه جانبه برای حل مشکلات مردم است.

وی افزود: در سفری که به بانه و دیگر نقاط مرزی در استان کردستان داشتم مشاهده کردم که برخی کولبران با مدرک کارشناسی ارشد مشغول این کار هستند در حالی که توانایی و ظرفیت چنین جوانانی بسیار بیشتر از این کار است و باید برای حل این مشکلات حداکثر تلاش را انجام داد. آیا نباید چنین جوان‌هایی به تولیدکنندگان و صادرکنندگان موفق کشور تبدیل شوند که هرکدام نه‌تن‌ها به دنبال کار نباشند بلکه امکان کارآفرینی برای دیگران را نیز داشته باشند؟

جلیلی خطاب به اعضای شورای شهر سنندج گفت: قبل از این جلسه در جمع مردم منطقه نایسر در حاشیه شهر بودم و معتقدم وظیفه‌ی همه است تا برای بهبود و ارتقاء وضعیت این منطقه تمام سعی خود را بکار گیرند. برای رفع مشکلات این منطقه نباید صرفا به بوروکراسی موجود اکتفا کرد. مثلا شما می‌توانید با یک فراخوان از ظرفیت گروه‌های جهادی دانشجویی و نیروی سازنده‌ی آن‌ها در این جهت استفاده کنید.

نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی در بخش دیگری از سخنانش نیز خطاب به بازرگانان حاضر در جلسه گفت: ۱۵ همسایه ایران، سالانه ۱۰۰۰ میلیارد دلار حجم روابط اقتصادی آن‌هاست، اما چرا سهم ایران از این رقم بسیار اندک است؟
جلیلی با مثال زدن از روابط اقتصادی قابل توجه برخی کشور‌های همسایه مانند عراق و روسیه به طرح این پرسش پرداخت که علیرغم وجود بسیاری از امکانات، چرا ایران آنطور که باید نتوانسته بازار صادراتی مناسبی در کشور‌های همسایه داشته باشد؟
وی افزود: فلسفه وجودی اتاق بازرگانی کمک به دولت برای افزایش صادرات است و برای رسیدن به این مهم شما باید به دنبال ارائه راه کار‌های اجرایی به دولت و ابتکار عمل در این عرصه باشید، زیرا قطعا دولت نیز از افزایش صادرات استقبال می‌کند.
جلیلی اظهار داشت: امروز از روستایی دور افتاده در مسیر سقز-سنندج بازدید کردم که علی‌رغم جمعیت کم و قرار گرفتن در منطقه صعب‌العبور برای آن روستا اقدام به برق رسانی و لوله کشی گاز شده بود. آیا نمی‌توان صنایع کوچک را در بسیاری از روستا‌های همین استان رونق داد تا هم اشتغال بیشتری شکل بگیرد و هم اقتصاد کشور و صادرات ایران افزایش یابد؟

دیدار با خانواده شهید کاکه جانی

در پایان این سفر، جلیلی با حضور در منزل شهید جواد کاکه جانی با خانواده این شهید دیدار و گفتگو کرد. شهید کاکه جانی از رزمندگان مدافع حرم بود که پس از بازگشت از سوریه در درگیری با یکی از گروهک‌های ترورستی در کردستان به شهادت رسید و از وی یک پسر دو ساله به نام محمد حسین به یادگار مانده است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
ما هیچ وقت از دولت انتظار هیچ کاری نداریم و اگر جایی کاری هم بشود همین بچه حزب اللهی ها کاری کرده اند .
دولت همین که کاری با مردم نداشته باشد خود به خود خیلی مشکلات توسط خود مردم حل میشود
Iran, Islamic Republic of
بله احمدی نژاد و خاوری مخصوصا که چفیه از گردنشان نمی افتاد
Iran, Islamic Republic of
احمدی نژاد اینقدر کار کرد که خبرنگار آمریکایی تو سازمان ملل گفت آقای رئیس جمهور شما خیلی پر تلاش هستید خیلی با عرضه تر از جماعت افسادات بود
Iran, Islamic Republic of
ایشان کاریزمای بزرگ شدند و اقبال عمومی را بدست اوردند را ندارند و برای بدست اوردن ان خیلی سعی و تلاش میکنند و تا تبدیل شدن به یک سیاست مدار کار کشته فاصله بسیار دارند
Iran, Islamic Republic of
چقدر بعضی ها نگاهشون کوتاه و دیدشون ضعیفه که فرق کمک و همدردی با مردم و سیاست بازی رو نمیفهمم و فکر میکنن این بنده خدا دنبال پست و مقامه . جلیلی اگر دنبال این بازی های امثال تو بود که تمام پشت پرده برجام رو که الان گندش همه جا رو گرفته می ریخت بیرون ولی چون اصل انقلاب و نظام براش مهمه دنبال این یارکشی ها نیست .
Iran, Islamic Republic of
پس چرا ایشان دولت در سایه تشکیل دادند .پس چرا ایشان در انتخابات ریاست جمهوری کاندیدا شدند . ما نگاهمون کوتاه نیست . در مورد پشت پرده برجام همه مذاکره کننده ها حرفهای مگوی بسیاری برای گفتن دارند و برای بقیه هم اصل انقلاب و نظام مهم و مطرح است
Iran, Islamic Republic of
راست گفتی دروغ گو نیست تهمت بلد نیست تخریب نمیتونه بکنه اصلا کاریزما نداره ......!!!!!!!!!
Iran, Islamic Republic of
کلا تا حالا چه کارآمدی داشته?شما ب کار نکرده ی آدما افتخار میکنید
Iran, Islamic Republic of
عیب بزرگ جلیلی نجابت وانصاف است . در زمان مذاکرات اقای ظریف معاندین وافرادبی اطلاع چقدر به این بنده خدا تهمت بی سوادی زده اند اما زمان ثابت کرد که چه کسی دلسوز وباسواد است وچه کسی ساده وبی سواد