جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۰

دمشق معادلات جهان را تغییر می دهد

پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۳۹۷ ساعت ۱۹:۱۳
کد مطلب: 605447
نویسنده و تحلیلگر لبنانی با اعلام اینکه دمشق معادلات جهان را تغییر خواهد داد به تشریح جزئیات طرح اعزام نیروی عربی به سوریه و مخالفان آن پرداخت.
دمشق معادلات جهان را تغییر می دهد
به گزارش جهان نيوز  روزنامه وال استریت ژورنال روز دوشنبه در گزارشی از طرحهای آمریکا برای تشکیل یک نیروی نظامی جدید متشکل از نظامیان چندین کشور عربی و اعزام آن به شمال شرقی سوریه خبر داد که ادعا می شود به برقراری ثبات در منطقه کمک خواهد کرد.

این طرح ابتکاری جدید بخشی از درخواست کاخ سفید از چندین کشور عربی از جمله عربستان سعودی، قطر و امارات متحده عربی برای «میلیاردها دلار کمک مالی به بازسازی شمال سوریه» است.  
در همین راستا، «عادل الجبیر» وزیر خارجه عربستان سعودی روز سه شنبه بر رضایت این کشور جهت استقرار نیروها در سوریه به مثابه بخشی از تلاشهای ادعایی آمریکا برای برقراری ثبات در سوریه تأکید کرد. به همین مناسبت گفتگویی را با «رضوان الذیب» نویسنده و تحلیلگر لبنانی انجام دادیم که از نظر می گذرد:

*محمد بن سلمان برای اعزام نیروهای ائتلاف ضد تروریسم اسلامی به کشور سوریه اعلام آمادگی کرده است. بر اساس گزارش روزنامه وال استریت ژورنال آمریکا خواهان جایگزینی این نیروها با نیروهای آمریکایی در شمال شرق سوریه است. این طرح آیا عملیاتی است؟
این یک هیاهوی رسانه ای است و عربستان سعودی در حال حاضر در برابر ملت یمن عاجز شده است و ارتش آن در جنگ یمن شکست خورده است، امارات نیز وضعیتی مشابه وضعیت عربستان دارد لذا در چنین شرایطی پروژه اعزام نیرو به سوریه با هدف سرپوشی بر شکست سعودی ها در یمن صورت می گیرد. از سوی دیگر باید گفت این پروژه از سوی آمریکایی ها و برای باج خواهی از عربستان و کشورهای حاشیه خلیج فارس (دوشیدن عربستان به لحاظ مالی) مطرح شده است و همان پروژه ای است که باراک اوباما رئیس جمهوری سابق آمریکا در سال ۲۰۱۳ و پیش از ورود روسیه به سوریه و پیروزی های ارتش سوریه و هم پیمانان آن مطرح کرده بود. این توطئه به سرانجام نرسید، زمانی که چنین پروژه ای اعلام شد، دشمنان سوریه در حال پیشروی در این کشور بودند اما اکنون وضعیت غیر از این است و آنها در سوریه طعم شکست را تجربه کرده اند. علاوه براین مصر نیز با پیشنهاد اعزام نیروهای عربی به سوریه مخالف است و در حال حاضر توان خود را بر مبارزه با تروریسم در کشور خود متمرکز کرده است.

معادله در سوریه هم اکنون به نفع دمشق وهم پیمانان آن است و دشمنان سوریه به شکست خود در این کشور اعتراف می کنند و اسرائیل نیز از واکنش ایران به حملات اخیر تل آویو به سوریه وحشت دارد، لذا آمریکایی ها از سوریه عقب نشینی خواهند کرد و ناکامی خود را با طرح چنین توطئه هایی توجیه می کنند.

*با توجه به اختلافاتی که میان خود کشورهای عربی در این ائتلاف ضد تروریسم از جمله اختلافات قطر با عربستان و امارات و اختلافات عربستان و مصر در خصوص سوریه وجود دارد آیا این نیرو توان شکل گیری دارد؟
سوریه در نبرد با دشمنان خود پیروز شده است و کسی که دستاوردهای میدانی کسب کرده است زمام امور و معادله در این کشور را به دست می گیرد. نکته دیگری که باید اشاره کرد این است که امکان ندارد ترکیه با اعزام نیروهای مصری و سعودی به مرزهای خود موافقت کند به ویژه در شرایطی که با مصر اختلافاتی دارد و همچنین با عربستان نیز اختلاف نظر دارد، عربستانی که قصد دارد به خاطر ناتوانی و شکست ارتش خود در یمن، تروریست های جیش الاسلام که از غوطه شرق عقب نشینی کرده اند را به یمن منتقل کند. با توجه به این تفاصیل می بینیم که این پروژه صرفا جنبه تبلیغاتی دارد و هدف آن کمرنگ کردن پیروزی های سوریه، ایران، حزب الله و روسیه است، پیروزی که تمامی معادلات را در منطقه تغییر خواهد داد و راه را برای روند جدید محور مقاومت خواهد گشود.

*آیا روسیه با حضور این نیروها در سوریه موافقت خواهد کرد و در صورت حضور این نیروها در سوریه معادلات آینده این کشور به چه صورت خواهد بود؟
امکان ندارد روسیه با این توطئه آمریکا موافقت کند چرا که این امر از اساس با منافع روس ها در تضاد است، رسانه های روسیه این موضوع را به سخره گرفته اند و اهمیتی به آن نداده اند. این پروژه محقق نخواهد شد و حتی اگر به صورت محدود اجرایی شود با شکست کامل عربستان سعودی و کشورهای حاشیه خلیج فارس مواجه خواهد شد. من معتقدم واشنگتن برای باج خواهی و مال اندوزی، بحث شرکت های امنیتی آمریکایی را برای آموزش نظامیان [عرب] مطرح خواهد کرد و اساسا تنها عربستان با چنین پروژه هایی موافقت کرده است و حتی رسانه های مصری نیز در این خصوص انتقاد کرده اند.

کسی قادر به تغییر معادله در سوریه نیست و من بر این باور هستم اگر نبردی صورت گیرد تنها با دشمن اسرائیلی و از طریق حملات محدود خواهد بود زیرا اسرائیلی ها از ورود به جنگ فراگیر عاجز هستند. سوریه معادلات جهان را تغییر خواهد داد و کسی که در این کشور پیروز شود بر منطقه حکمرانی خواهد کرد و این همان موضوعی است که آمریکا را نگران کرده و عربستان سعودی را به وحشت انداخته است.

منبع: مهر
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *