پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
 
۰

داعش به فیلمبرداری ما هم رحم نکرد

پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۳۹۷ ساعت ۰۸:۴۱
کد مطلب: 605240
آیین رونمایی و نقد و بررسی مستند «هند دوستان» از جدیدترین تولیدات شبکه افق در تالار آمفی تئاتر این شبکه برگزار شد.
به گزارش جهان نيوز، عباس موزون نویسنده و کارگردان این اثر گفت: این مستند در سه قسمت به ارتباط معنوی بین شیعیان، اهل سنت، هندوها و مردم و دولت هند با امام حسین(ع) و فرهنگ عاشورا می‌پردازد، چند سال پیش روحانیون ساکن هند به مشهد آمدند و سخنرانی‌های زیادی درباره آداب و رسوم هندوها در مراسم عزاداری از جمله ماه محرم داشتند که نظر مرا به این موضوع جلب کرد و متوجه شدم که شخصیت حضرت سیدالشهدا(ع) به گونه بی‌نظیری محبوبیت منحصر به فردی را در بین بسیاری از غیر مسلمان‌ها داشته است.

محسن اسلام زاده در ادامه این جلسه توضیح داد: هرکجای دنیا که می‌رویم امپراطوری رسانه‌ای برای جدا کردن ملت‌ها و قلب‌ها وجود دارد. ما خیال می‌کنیم هندوستان را می‌شناسیم اما الان می‌بینیم اصلا این‌طور نیست. همه مصرف‌کننده رسانه شده‌ایم و این باعث تاسف است. نکته‌ای که برایم جای سؤال دارد این است که چرا فیلم در زمانی غیر از ماه محرم و عاشورا در هندوستان ضبط شده است؟

عباس موزون کارگردان «هند دوستان» پاسخ داد: ما زمان و روز استقلال هند را برای تصویربرداری انتخاب کردیم. این تنها روزی است که هندی‌ها با همه فشارها حداقل در ظاهر علیه غرب صحبت می‌کنند و می‌ایستند. می‌خواستیم تاثیر این ارادت به امام حسین(ع) را در این ایستادگی نشان دهیم. هرچند باید بگویم که هماهنگی‌ها و زمان بندی‌ها برای دریافت بسیاری از مجوزها از دست ما خارج بود

. تصاویر ما تماما بدون مجوز گرفته شده است و ما به عنوان چند توریست، دوربین در دست گرفتیم و فیلم برداری کردیم. حتی در همان روز استقلال هند هم نتوانستیم از محل اسکانمان خارج شویم. شرایط به شدت امنیتی شد تا جایی که داعش هم به این مراسم حمله کرد.

وی اضافه کرد:روند تولید متاسفانه به دلایل مختلفی به طول انجامید، به لحاظ کمی کشور هندوستان بیشترین میزان مسلمان‌ها را در نوع خود دارد. عنوان کار ابتدا «سلام بمبئی» بوده است که اعتراضات نسبتا زیادی را به دنبال داشت که در نهایت کار با تمام مشکلات ازجمله کمبود مالی،مجوزها و... به سرانجام خوبی رسید.

منبع: کیهان
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *