جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰

استارت گرانی مترو تهران زده شد

چهارشنبه ۲۹ فروردين ۱۳۹۷ ساعت ۱۵:۲۰
کد مطلب: 605143
بحث گرانی و افزایش قیمت عوارض خدمات رسانی در شهرداری تهران مربوط به امروز و دیروز نیست و این موضوعی است که حتی پیش از آمدن اعضای جدید اصلاح طلب به شورا در محافل این طیف رد و بدل می شد.
استارت گرانی مترو تهران زده شد
 
به گزارش جهان نيوز، افزایش قیمت بلیت حمل و نقل عمومی در پایتخت قرار است تا چند روز دیگر اعمال شود و در برخی از موارد تا 100 درصد افزایش داریم.فرنوش نوبخت با اشاره به اعمال نرخ های جدید بلیت مدت‌دار مترو اظهار کرد: بلیت‌های مدت دار سه ماهه، شش ماهه و یک ساله مترو به ترتیب با مبالغ 150، 250 و 450 هزار تومان و تخفیف 25 درصدی به فروش خواهد رسید.

مدیرعامل شرکت بهره برداری متروی تهران با اشاره به اینکه سامانه eticket.tehran.ir از شنبه به روز رسانی می شود، افزود: متقاضیان می توانند با مراجعه به این سایت و انتخاب بلیت های مدت دار مورد نیاز خود، بلیت خریداری شده را از ایستگاه های منتخب دریافت کنند.

وی با اشاره به اینکه نرخ بلیت های تک سفره درون شهری و حومه از 800 تومان به 1000 تومان افزایش یافته است، خاطرنشان کرد: نرخ بلیت های اعتباری نیز براساس جدول تخفیف در 12 ناحیه به تناسب مسافت طی شده متغیر خواهد بود که بیشترین تخفیف برای مسافت سه کیلومتری 66 درصد و در مسافت بالای 40 کیلومتر همان نرخ 1000 تومانی اعمال می‌شود.

این در کنار افزایش نرخ بلیت فرودگاه امام خمینی از 6 هزار تومان به 7500 تومان است. حمل و نقل عمومی تهران که تا اواسط سال گذشته تقریبا در حال پیشرفت بود به یکباره با کندی در توسعه خطوط و تجیهز روبه رو شده و با توجه به این موضوع باید اذعان کرد هیچ اتفاق درخوری در این حوزه صورت نگرفته که افزایش قیمت ها با افزایش خدمات رسانی در کیفیت و کمیت همراه بوده باشد.

اما ورای این موضوع باید به این امر نیز پرداخت که دغدغه مدیران جدید شهری تنها به بحث قیمت گذاری و افزایش قمیت ها خلاصه شده است. گران کردن خدمات شهری نقل محافل هم اندیشی و رسمی اعضای شورای شهر است و مرتضی الویری یکی از اعضای شورا صراحتا در یک اظهارنظر از لزوم گرفتن 10 میلیون تومان در سال از هر نفر بابت عوارض سالیانه خدمات شهرداری سخن گفته بود و این امر را در کلانشهرهای جهان یک امر عادی و رویه ای دانسته بود.

همچنین این فکت ها را باید در کنار اظهارنظر پیروز حناچی، معاون فنی و عمرانی شهرداری قرار داد که پیشنهاد اخذ عوارض برای استفاده شهروندان از پل ها، تونل ها و بزرگراهها را داده بود.این فضای ذهنی در مدیریت جدید در حالی است که در بحث سخت افزاری یعنی شروع پروژه های جدید یا افتتاح طرح های نیمه تمام اتفاق خاصی صورت نگرفته و برخی از پل ها و بزرگراهها با وجود پیشرفت 90 درصدی در دوره قبل تاکنون به بهره برداری نرسیده است.

نگاه صرف درآمدزایی از شهروندان و از جیب کسانی که با مشکلات عدیده مالی و اقتصادی روبه رو هستند می تواند آسیب های فراوانی در بعد اجتماعی و افزایش نارضایتی ایجاد کند.
در همین حال افزایش قیمت خدمات حمل و نقل عمومی می تواند به کاهش استفاده شهروندان از این حمل و نقل پاک منجر شود. از سوی دیگر در بسیاری از کشورها برای ترغیب شهروندان برای استفاده از حمل و نقل عمومی قیمت خدمات با توجه به سرانه ملی این کشورها، در حد بسیار پایینی تعیین می شود و در برخی مقاطع نیز رایگان می شود.

منبع: فارس
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *