جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰

جمع‌آوری ۳۷۰ میلیارد تومان زکات در سال ۹۶

چهارشنبه ۲۹ فروردين ۱۳۹۷ ساعت ۱۳:۱۶
کد مطلب: 605088
رئیس کمیته امداد با اشاره به جمع‌آوری ۳۷۰ میلیارد تومان زکات در سال ۹۶ به عدم پرداخت زکات توسط شرکت‌های بزرگ کشت و صنعت انتقاد کرد.​
جمع‌آوری ۳۷۰ میلیارد تومان زکات در سال ۹۶
به گزارش جهان نيوز به نقل از تسنیم، سیدپرویز فتاح در همایش سراسری زکات با اشاره به حکم مقام معظم رهبری در شورای عالی زکات اظهار کرد: وقتی آقای تقوی از مقام معظم رهبری حکم گرفتند، ما شوکه شدیم چرا که مسئولیت زکات روی هوا ماند و ما مردد بودیم و ابهامات زیادی برای ما وجود داشت لذا پس از حکم ایشان خدمت آقای قرائتی رفتم و همراه او بدون هماهنگی قبلی دفتر آقا رفتیم و موضوع را با مسئولان دفتر مطرح کردیم. آنها گفتند طبق روال معمول موضوع را به صورت کتبی مطرح کنیم لذا همانجا من و آقای قرائتی موضوع را مکتوب کرده و هر دو آن را امضا کردیم و تحویل دفتر دادیم.
 
رئیس کمیته امداد اضافه کرد: پس از تحویل نامه تصور می‌کردیم که جواب مقام معظم رهبری مثل بسیاری از کارهای اداری در کشور مدت‌ها طول خواهد کشید ولی جالب بود که تنها بعد از 2 ساعت از دفتر ایشان با بنده تماس گرفتند و نظر آقا در خصوص این موضوع را برای من قرائت کردند و صبح فردا نیز پاسخ مکتوب ایشان را  در اختیار ما قرار دادند. 

وی با تقدیر و تشکر از زحمات حجت‌الاسلام تقوی و آیت‌الله عالمی در بحث زکات به نخستین پیام مقام معظم رهبری برای همایش زکات اشاره کرد و گفت: ما هر ساله آرزو داشتیم که در همایش زکات پیامی از مقام معظم رهبری داشته باشیم که خوشبختانه امسال با نامه‌ای که از سوی بنده، آقای قرائتی، آیت‌الله عالمی برای این همایش به محضر رهبری ارسال شد ایشان پیامی را اعلام فرمودند که این مایه افتخار ما است لذا ما نیز باید این پیام را جدی گرفته و با تمام توان آن را سرلوحه کار خود قرار می‌دهیم.

فتاح در ادامه همایش به آخرین آمار زکات اخذ شده در کل کشور پرداخت و گفت: طبق آخرین آمار به دست آمده در سال 96، 370 میلیارد تومان در حوزه زکات جمع‌آوری شد که 217 میلیارد آن نقد و مابقی به صورت کالا بود و از این عدد 68 درصد آن مشمول زکات واجب بوده و 32 درصد زکات مستحبی را شامل می‌شود. 
رئیس کمیته امداد با اشاره به نحوه هزینه‌کرد ارقام جمع‌آوری شده افزود: طبق مصوبه شورای زکات می‌بایست 60 درصد زکات جمع‌آوری شده برای محرومان و نیازمندان و 40 درصد برای فعالیت‌های عمرانی و سایر جهات هزینه می‌شد  ولی امسال خوشبختانه 72 درصد زکات جمع‌آوری شده صرف امور معیشتی، تهیه مسکن، جهیزیه و ... برای نیازمندان شد که گزارش کامل آن موجود است. 

وی با اشاره به سهم زکات در هزینه‌های حمایتی امداد در سال گذشته اظهار کرد: در سال 96، کمیته امداد 2 هزار و 100 میلیارد تومان درآمد مردمی داشت که 370 میلیارد تومان آن سهم زکات بود که نسبت زکات به کل کمک‌های مردمی کمیته امداد چیزی معادل 18 درصد است ولی با  توجه به تلاش‌های انجام شده در این بخش باید بپذیریم که سهم زکات به نسبت سایر صدقات، خیرات و کمک‌های مردمی به محرومان سهم کمی است و باید ضعف‌ها و کمبودهای موجود در بحث تبلیغ زکات و تبیین احکام شرعی آن را برطرف کرد که استفاده از تیزرهای کوتاه رسانه‌ای و تشویق مودیان زکات می‌تواند در این بخش موثر باشد. 

فتاح در ادامه سخنانش با مقایسه میزان زکات جمع شده در سال 96 با زکات واجب تعلق گرفته به محصولات کشاورزی و سایر اقلام مورد بحث در این بخش گفت: طبق آمار وزارت جهاد کشاورزی سال گذشته تولید گندم در کشور 12 تا 14 میلیون تن بوده است و با احتساب تقریبی حدود یک میلیون تن از تولیدات گندم سال گذشته می‌‌توان زکات حدود هزار و 400 میلیارد تومان برای گندم را متصور بود و این رقم تنها تقریبی از زکات برای گندم است و مابقی اقلام مورد بحث در زکات چون جو، خرما و... در این رقم محاسبه نشده است ولی ما در سال گذشته تنها توانستیم 370 میلیارد تومان زکات را در سراسر کشور جمع‌آوری کنیم. 

رئیس کمیته امداد با اشاره به نقش پررنگ زکات و کمک‌های مردمی در حل مشکلات محرومان و فقرا خاطرنشان کرد: متاسفانه باید بپذیریم که نیاز نیازمندان تشدید شده و با وضعیت نوسانات بازار دلار و سکه این وضعیت می‌تواند نگران‌کننده‌تر شود.  البته دولت حمایت‌هایی در این بخش داشته و 10 درصد به مستمری نیازمندان اضافه کرده است ولی قطعا این رقم نمی‌تواند جوابگوی نیاز فقرا و محرومان باشد و تنها راهکار برای حل این مشکل کمک‌های مردمی و خصوصا زکات است. 

وی با تاکید بر لزوم نگاه کلان به موضوع زکات گفت: همکاران ما و عاملان جمع‌آوری زکات همواره در روستاها حاضر می‌شوند و روستاییان را به پرداخت زکات ترغیب و احکام شرعی زکات را تبیین می‌کنند ولی باید نگاه کلان‌تری در این بخش داشت و این سوال وجود دارد که آیا شرکت‌های بزرگ کشت و صنعت و تولیدکننده‌های بزرگ که زمین زیر کشت‌شان با دوربین قابل رویت است نباید زکات بدهند؟ این نکته مهمی است که باید تمام استان‌ها تولیدکنندگان کلان خود را شناسایی و با همکاری ائمه جمعه برای تبیین احکام زکات آنها نیز اقدام کنند. 

فتاح در ادامه با انتقاد از عدم حضور اعضای شورای مرکزی زکات در جلسات این شورا و عدم تخصیص بودجه در نظر گرفته شده از سوی دولت گفت: طبق قانون برای سال گذشته و امسال 100 میلیارد تومان بودجه دولتی برای زکات در نظر گرفته شده بود که دولت با توجه به محدودیت‌های بسیاری که داشت متاسفانه این رقم را اصلا نتوانست پرداخت کند ولی باید با توجه به قانون مصوب سال 90 عزم جدی‌تری در این بخش داشته باشیم.

رئیس کمیته امداد در ادامه با بیان اینکه برای سال 97 عددی معادل 400 میلیارد تومان در خصوص زکات کل کشور برنامه‌ریزی شده است، گفت: برآوردهای انجام شده نشان داد که در سال 97 علی‌رغم تمام مشکلات کشاورزی می‌توانیم 400 میلیارد تومان زکات را برای محرومان و مستضعفان در نظر بگیریم و این رقم یعنی افزایش 10 درصدی نسبت به زکات جمع‌آوری شده در سال گذشته که عددی منطقی است.

وی با اشاره به مجدد به موضوع فقر در کشور گفت: واقعیت این است که وضعی نیازمندان خوب نیست و ما با مساله فقر دچار چالش جدی هستیم و تلاطمات اخیر فروردین‌ماه نیز برای این قشر کمرشکن بوده و آنها را از نفس می‌اندازد ولی حقیقت است که صدای آنها به جایی نمی‌رسد و آنها مثل کارمندان نمی‌توانند مقابل مجلس و دولت بروند و خواستار حق خود شوند. 

فتاح در پایان خاطرنشان کرد: به هر حال  توان ما کفایت وسعت، عمق و وزن فرد در کشور را نمی‌کند و باید برای حل مشکل فقرا جدی‌تر از قبل عمل کرد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *