کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

محمد هاشمی با خودش چند چند است؟/ «بوسه دردسرساز» را فراموش کردید؟

28 فروردين 1397 ساعت 13:28

هاشمی درحالی از انتخاب سیاست تنش زدایی به عنوان ابزار مفید برای پیشبرد اهداف سیاست خارجی صحبت می کند که به بی منطقی ترامپ و بیماری روانی وی و همچنین حاکم شدن سیاست جوانک سعودی فاقد منطق و ادب سیاسی در عربستان اشاره می‌کند.


 گروه سیاسی جهان نیوز: محمد هاشمی مصاحبه ای با روزنامه آرمان درباره سیاست خارجی دولت داشته که به رئیس جمهور پیشنهاد پیشبرد اهداف وزارت خارجه با سیاست تنش زدایی کرده است.

به گزارش جهان نیوز، هاشمی با بیان اینکه «تنش زدایی به معنای سازش و امتیاز دادن نیست» بیان می کند: سیاست تنش‌زدایی مرحوم آیت‌ا... هاشمی رفسنجانی در دولت سازندگی بسیار موفق بود اکنون روحانی برای خروج از بحران در سیاست خارجه ناگزیر باید این سیاست را در دستور کار وزارت خارجه قرار دهد. زیرا در دوران سازندگی به دلیل وجود سیاست تنش‌زدایی روابط ایران با بسیاری از کشورها اعم از کشورهای حوزه خلیج فارس، اروپا و آسیا و... بهبود پیدا کرد.

وی افزود: امروز سیاست دوران سازندگی در دستور کار دولت روحانی نیست. بنابراین دولت باید برای رسیدن به هدفش در حوزه سرمایه‌گذاری خارجی و کاهش مشکلات اقتصادی در گام نخست سیاست تنش‌زدایی را در دستور کار خود قرار دهد. البته سیاست تنش‌زدایی به مفهوم سازش و امتیاز دادن نیست بلکه با حفظ منافع مشترک و متقابل می‌توان سیاست تنش‌زدایی دولت مرحوم آیت‌ا... هاشمی را احیا کرد.

هاشمی در ادامه در تشریح وضعیت منطقه و جهان اظهار می کند: اکنون رئیس‌جمهور با فردی مانند ترامپ که از هیچ منطقی برخوردار نیست و از سیاست سر در نمی‌آورد، روبه‌روست تا آنجا که انجمن روانشناسان آمریکا هم اعلام کردند که ترامپ از منظر روانی واجد شرایط برای ریاست‌جمهوری نیست و بیمار روانی است. از سویی در منطقه هم جوان بی‌تجربه‌ای مانند بن‌سلمان که از منطق و ادب سیاسی برخوردار نیست و به این دلیل که به دنبال شهرت و کسب نام در منطقه است، هر روز شاهد اظهارات غیر معقول و جنگ طلبانه ولیعهد عربستان هستیم و در کنار عربستان رژیم صهیونیستی که از همان ابتدای انقلاب با ایران دشمن بود، همچنان به عنوان دشمن در صحنه سیاسی علیه ایران فعالیت می‌کنند. بنابراین شرایط کنونی در منطقه بسیار دشوار شده است.

درحالی هاشمی از انتخاب سیاست تنش زدایی به عنوان ابزار مفید برای پیشبرد اهداف سیاست خارجی صحبت می کند که به بی منطقی ترامپ و بیماری روانی وی و همچنین حاکم شدن سیاست جوانک سعودی فاقد منطق و ادب سیاسی در عربستان سخن می‌گوید.

البته سیاست تنش زدایی همواره مورد تاکید دولت حسن روحانی بوده و دولت های یازدهم و دوازدهم در مجموع پنج سال است که با این روش، در منطقه و جهان عمل می کند؛ اما مشخص نیست محمد هاشمی از تنش زدایی چه تصویری در ذهن دارد که در عملکرد دولت روحانی آن را ندیده است.

درحالی هاشمی از سیاست موفق تنش زدایی مرحوم برادرش سخن می‌گوید که در سال های پایانی عمر هاشمی رفسنجانی موضوع تنش زدایی با عربستان به میان آمد و روزنامه های اصلاح طلب بیان می کردند که کلید رابطه ایران و عربستان در دستان هاشمی است. اما در دیدار سفیر عربستان با مرحوم هاشمی که سفیر بوسه ای بر پیشانی آن مرحوم زد، اوج رفتار عنادآمیز عربستان با کشورمان مشخص شد؛ چرا که سفیر مذکور بلافاصله به کشور خود احضار شد و فرد دیگری جایگزین او در تهران شد. رسانه ها از بوسه سفیر بر پیشانی هاشمی رفسنجانی به « بوسه دردسرساز» یاد کردند و با این اتفاق موضوع تنش زدایی ایران و عربستان میانجی گری هاشمی به کل فراموش شد.


کد مطلب: 604683

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/604683/محمد-هاشمی-خودش-چند-بوسه-دردسرساز-فراموش-کردید

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com