جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰
۱۸

محمد هاشمی با خودش چند چند است؟/ «بوسه دردسرساز» را فراموش کردید؟

سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۳۹۷ ساعت ۱۳:۲۸
کد مطلب: 604683
هاشمی درحالی از انتخاب سیاست تنش زدایی به عنوان ابزار مفید برای پیشبرد اهداف سیاست خارجی صحبت می کند که به بی منطقی ترامپ و بیماری روانی وی و همچنین حاکم شدن سیاست جوانک سعودی فاقد منطق و ادب سیاسی در عربستان اشاره می‌کند.
محمد هاشمی با خودش چند چند است؟/ «بوسه دردسرساز» را فراموش کردید؟
 گروه سیاسی جهان نيوز: محمد هاشمی مصاحبه ای با روزنامه آرمان درباره سیاست خارجی دولت داشته که به رئیس جمهور پیشنهاد پیشبرد اهداف وزارت خارجه با سیاست تنش زدایی کرده است.

به گزارش جهان نيوز، هاشمی با بیان اینکه «تنش زدایی به معنای سازش و امتیاز دادن نیست» بیان می کند: سیاست تنش‌زدایی مرحوم آیت‌ا... هاشمی رفسنجانی در دولت سازندگی بسیار موفق بود اکنون روحانی برای خروج از بحران در سیاست خارجه ناگزیر باید این سیاست را در دستور کار وزارت خارجه قرار دهد. زیرا در دوران سازندگی به دلیل وجود سیاست تنش‌زدایی روابط ایران با بسیاری از کشورها اعم از کشورهای حوزه خلیج فارس، اروپا و آسیا و... بهبود پیدا کرد.

وی افزود: امروز سیاست دوران سازندگی در دستور کار دولت روحانی نیست. بنابراین دولت باید برای رسیدن به هدفش در حوزه سرمایه‌گذاری خارجی و کاهش مشکلات اقتصادی در گام نخست سیاست تنش‌زدایی را در دستور کار خود قرار دهد. البته سیاست تنش‌زدایی به مفهوم سازش و امتیاز دادن نیست بلکه با حفظ منافع مشترک و متقابل می‌توان سیاست تنش‌زدایی دولت مرحوم آیت‌ا... هاشمی را احیا کرد.

هاشمی در ادامه در تشریح وضعیت منطقه و جهان اظهار می کند: اکنون رئیس‌جمهور با فردی مانند ترامپ که از هیچ منطقی برخوردار نیست و از سیاست سر در نمی‌آورد، روبه‌روست تا آنجا که انجمن روانشناسان آمریکا هم اعلام کردند که ترامپ از منظر روانی واجد شرایط برای ریاست‌جمهوری نیست و بیمار روانی است. از سویی در منطقه هم جوان بی‌تجربه‌ای مانند بن‌سلمان که از منطق و ادب سیاسی برخوردار نیست و به این دلیل که به دنبال شهرت و کسب نام در منطقه است، هر روز شاهد اظهارات غیر معقول و جنگ طلبانه ولیعهد عربستان هستیم و در کنار عربستان رژیم صهیونیستی که از همان ابتدای انقلاب با ایران دشمن بود، همچنان به عنوان دشمن در صحنه سیاسی علیه ایران فعالیت می‌کنند. بنابراین شرایط کنونی در منطقه بسیار دشوار شده است.

درحالی هاشمی از انتخاب سیاست تنش زدایی به عنوان ابزار مفید برای پیشبرد اهداف سیاست خارجی صحبت می کند که به بی منطقی ترامپ و بیماری روانی وی و همچنین حاکم شدن سیاست جوانک سعودی فاقد منطق و ادب سیاسی در عربستان سخن می‌گوید.

البته سیاست تنش زدایی همواره مورد تاکید دولت حسن روحانی بوده و دولت های یازدهم و دوازدهم در مجموع پنج سال است که با این روش، در منطقه و جهان عمل می کند؛ اما مشخص نیست محمد هاشمی از تنش زدایی چه تصویری در ذهن دارد که در عملکرد دولت روحانی آن را ندیده است.

درحالی هاشمی از سیاست موفق تنش زدایی مرحوم برادرش سخن می‌گوید که در سال های پایانی عمر هاشمی رفسنجانی موضوع تنش زدایی با عربستان به میان آمد و روزنامه های اصلاح طلب بیان می کردند که کلید رابطه ایران و عربستان در دستان هاشمی است. اما در دیدار سفیر عربستان با مرحوم هاشمی که سفیر بوسه ای بر پیشانی آن مرحوم زد، اوج رفتار عنادآمیز عربستان با کشورمان مشخص شد؛ چرا که سفیر مذکور بلافاصله به کشور خود احضار شد و فرد دیگری جایگزین او در تهران شد. رسانه ها از بوسه سفیر بر پیشانی هاشمی رفسنجانی به « بوسه دردسرساز» یاد کردند و با این اتفاق موضوع تنش زدایی ایران و عربستان میانجی گری هاشمی به کل فراموش شد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
هر چه سن و سالشان بالا میرود دلبستگی‌شان به دنیا بیشتر میشود
Iran, Islamic Republic of
نتیجه تنش زدایی در دولت کارگزاران تورم 50 درصدی و چندین برابر شدن نرخ دلار و مسکن و بنزین بود !
باید بفکر اقتصاد مقاومتی و تقویت اقتصاد درون زا بود با توجه به بیرون مشکلات اقتصادی حل نخواهد شد.
Iran, Islamic Republic of
تیتر هایی که می زنید هیچ ارتباط منطقی با موضوعی که در ادامه مطلب می نویسید ندارد به این تیترها می گویند غرضی و مرضی .انگار یک موجودی در وجود شما وول می خورد . سیاست امروز ایران نسبت به عربستان یک برنده ویژه دارد که بدون قرعه کشی صاحب همه جایزه می شود " ایالات متحده آمریکا " .
Iran, Islamic Republic of
يعني توفكر ميكني حاكمان حجاز ,اينقدرمستقلند و بدون اجازه و دستور كدخدا هر كاري كه دوست داشته باشن , انجام ميدن و برخلاف خواست و دستور آمريكائيها مي تونن رابطه شون رو با ساير كشورها بخصوص ايران تنظيم نمياند؟؟!!
Iran, Islamic Republic of
اکبر توی کاخ فرح مرد و تمام شد .
Iran, Islamic Republic of
ايضاً جنابعالى هم !
United States
این قوم رویین تنن ...
علیرضا رحمانی
Iran, Islamic Republic of
فرهنگی بازنشسته هستم خدمات اقای هاشمی به انقلاب اسلامی وایران اسلامی فراموش شدنی نیست درود بر روح بلندو پاک اقای هاشمی
Iran, Islamic Republic of
تو فرهنگی نیستی
Iran, Islamic Republic of
تو اگر تاریخ انقلاب اسلامی راخوب مطالعه کنی نه با تنگ نظری بلکه بادید باز متوجه خدمات اقای هاشمی خواهی شد . بعدش چشم بسته غیب نگو پرفسور
Iran, Islamic Republic of
در بازنشستگيت ,شكي نيست اما بعيد ميدونم فرهنگي باشي!!
United States
ایشون فرهنگی نیست چون فحش بلد نیست فقط شماها فرهنگی هستین
علی
Iran, Islamic Republic of
کور خودش و بینای دیگران این برای مردم ما طبیعی است هر کاری خود کنند درست و دیگران نا درست است
محمد جواد
Iran, Islamic Republic of
تنش زدایی با دشمن امکان پذیر نیست ضمن اینکه دولت داره تنش زدایی می کنه دیگه چیکار کنه. اون مرحوم عمرشو داد به شما حالا با هر حرفی می خواید یادش رو زنده کنید که با این تفاسیر نمی شه. خدا رحمتش کنه سیاست هاش اغلب غلط بود و ما در حال حاضر داریم چوب این سیاست ها رو میخوریم. از سد سازی گرفته تا قراردادی کردن کارها و تنش زدایی و اقتصاد تعدیلی و ...
Iran, Islamic Republic of
...
Italy
چه تنش زدایی بالاتر از برجام جناب اقای هاشمی؟
بعد از برجام طرف مقابل با این رفتار پرهزینه سیاسی ما چه کرد؟ فاین تذهبون؟
Iran, Islamic Republic of
کاخ فرح به اکبر وفا نکرد و جونش رو گرفت .
خیاوی
Iran, Islamic Republic of
جناب هاشمی کوچک شماروبه حضرت عباس قسم دست ازسراین کشوربردارید