کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

کیوسک/ اخبار ویژه‌ روزنامه‌های‌‌ سه‌شنبه ۲۸فروردین

28 فروردين 1397 ساعت 8:36

روزنامه‌ها در لابه‌لای گزارش‌ها و سرمقاله‌ها، قسمتی از صفحات خود را به اخبار روزهای گذشته یا اخبار ویژه اختصاص می دهند که در ادامه به آنها اشاره می‌شود.


به گزارش جهان نیوز، روزنامه‌ها در لابه‌لای گزارش‌ها و سرمقاله‌ها، قسمتی از صفحات خود را به اخبار روزهای گذشته یا اخبار ویژه اختصاص می دهند که در ادامه به آنها اشاره می‌شود.


********

کیهان
همراهی اروپا با آمریکا برای تغییر برجام و افزایش تحریم‌ها
خبرگزاری آسوشیتدپرس می‌گوید آمریکا و اروپا برای اصلاح (تغییر) موردی برجام توافق کرده‌اند.
به گزارش دویچه‌وله دیپلمات‌های آمریکایی از پیشرفت موردی مذاکرات «اصلاح» برجام با دیپلمات‌های اروپایی خبر می‌دهند. سران آلمان و فرانسه و بریتانیا برای متقاعدکردن رئیس‌جمهور آمریکا به حفظ برجام راهی واشنگتن خواهند شد.

خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از دو دیپلمات آمریکایی نوشته مذاکرات نمایندگان بریتانیا، فرانسه و آلمان برای «اصلاح» برجام پیشرفت‌هایی داشته است. دیپلمات‌های اروپایی از هفته گذشته مشغول مذاکره با وزارت خارجه آمریکا هستند تا راهی برای برطرف کردن «ایرادهای برجام»(!) پیدا کنند. این ایرادها از سوی دونالد ترامپ مطرح شده است.

رئیس‌جمهور آمریکا به طور مشخص 4 خواست دارد: محدود کردن برنامه موشکی ایران و مقابله با رفتار بی‌ثبات کننده ایران در منطقه که ارتباطی با برجام ندارند و دسترسی کامل بازرسان بین‌المللی به تمامی سایت‌های هسته‌ای و نظامی ایران و همچنین تغییربندی در برجام به نام «مقررات غروب خورشید» که به ایران اجازه می‌دهد پس از چند سال غنی‌سازی اورانیوم را بدون محدودیت از سر گیرد. دیپلمات‌های اروپایی و آمریکایی هفته گذشته در چهارمین دیدار خود برای گفت‌وگو در مورد این «خواست‌ها» به پیشرفت‌هایی دست پیدا کرده‌اند. دیپلمات‌های آمریکایی و دو مشاور خارج از مجموعه کارمندان دولت آمریکا به آسوشیتدپرس گفته‌اند که طرف‌های مذاکره‌کننده در مورد برنامه موشکی و بازرسی از تأسیسات ایران به توافق «نزدیک» شده‌اند. اما هنوز در مورد تغییر سقف زمانی محدودیت غنی‌سازی اورانیوم در ایران اختلاف نظر وجود دارد.

مقابله با «رفتار بی‌ثبات کننده ایران» که به طور مشخص از نظر آمریکا شامل حمایت از رئیس‌جمهور سوریه، حمایت از شیعیان حزب‌الله لبنان و شیعیان حوثی یمن است در جلسه جداگانه‌ای مورد بررسی قرار گرفته اما به گفته دیپلمات‌های آمریکایی به نتیجه نرسیده است.

این گزارش می‌افزاید: امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه و آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان هفته آینده در دو سفر جداگانه برای دیدار با دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا راهی واشنگتن خواهند شد. زمان سفر مکرون چهارم اردیبهشت و زمان سفر مرکل هفتم اردیبهشت اعلام شده است.

گفته می‌شود که ترزا می، نخست‌وزیر انگلیس نیز به زودی به واشنگتن سفر خواهد داشت.

در همین حال سایت اشپیگل گزارش داد اتحادیه اروپا در حال مشورت برای گسترش فهرست تحریم‌ها علیه ایران به بهانه مداخله ایران است.

«اشپیگل» با استناد به اطلاعات به‌دست آمده از منابع آگاه خبر داده، وزرای خارجه اتحادیه اروپا در نشست روز دوشنبه (16 آوریل) در لوگزامبورگ در نظر دارند به پیشنهاد کمیته سیاسی و امنیتی شماری از اشخاص حقیقی و حقوقی ایرانی را به فهرست تحریم‌های ایران اضافه کنند.
اشپیگل در گزارش خود نوشته اتحادیه اروپا با گنجاندن اسامی جدید به فهرست تحریم‌های ایران تلاش دارد تا از این طریق قدمی برای نجات برجام بردارد.(!)
 
اسرائیل؛ می‌ترسیم آمریکا ما را با ایران تنها بگذارد
یک روزنامه صهیونیستی از وحشت سران این رژیم درباره تنها ماندن مقابل ایران خبر داد.
تایمزآو اسرائیل نوشت: اسرائیل می‌ترسد که آمریکا کار خود را درسوریه تمام شده ببیند و اسرائیل را با ایران تنها بگذارد.

این روزنامه صهیونیستی افزود: بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل قویا از حملات هوایی آمریکا به سوریه حمایت کرده است، مقامات امنیتی اسرائیل تصریح کردند که اسرائیل می‌ترسد که دولت ترامپ کار خود را در سوریه تمام شده ببیند، نیروهای خود را از سوریه خارج کند و اسرائیل را با گسترش نفوذ نظامی ایران در سوریه تنها بگذارد.

به نوشته تایمز آو اسرائیل، مقامات ارتش این رژیم همچنین نگران این هستند که شاید روسیه سیستم‌های پیشرفته پدافند موشکی را دراختیار بشار اسد رئیس‌جمهوری سوریه قرار دهد. این موضوع می‌تواند برتری هوایی این رژیم در آسمان سوریه و لبنان را بر هم بزند.

یک منبع امنیتی اسرائیل گفت: این حمله شاید موجب شود آمریکایی‌ها اعلام کنند «چیزی که نیاز بود انجام دادیم» و از سوریه عقب‌نشینی کنند. براساس این سناریو، اسرائیل تنها می‌ماند و با تهدید ایران که در حال ساخت پایگاه در مرز شمالی است، مواجه می‌شود.

فایننشال تایمز: خودمان را گول نزنیم ترامپ مثل اوباما سردرگم است
یک نشریه معتبر اروپایی تصریح کرد حملات موشکی به سوریه، مسیر جنگ را تغییر نخواهد داد.
فایننشال تایمز نوشت: این حمله کار چندانی برای تغییر مسیر جنگ داخلی هفت ساله سوریه انجام نداد.

این حمله حتی نتوانست بشار اسد را که ترامپ او را متهم کرد، از جایش تکان بدهد.

«زلمای خلیل‌زاد» سفیر سابق آمریکا در سازمان ملل و عراق در دولت
«جورج بوش» در این خصوص می‌گوید: «قرار نبوده که این حملات موازنه قدرت را در بعد میدانی جنگ سوریه تغییر دهد.»

یکی از مقامات دولت ترامپ هم گفت که پاسخ آمریکا به حمله شیمیایی در سوریه؛ یک هدف روشن داشت و آن؛ «برقراری مجدد نیروی بازدارندگی» بود. اما موضوع این است که یک حمله واحد به تنهایی هرگز نمی‌تواند هدف مشخص شده را برآورده سازد. ترامپ پارسال هم از نیروی نظامی برای تحقق یک هدف مشخص در سوریه استفاده کرده بود اما موفق نبود.

آمریکا پارسال هم تعداد 59 فروند موشک «توماهاوک» Tomahawk به سوریه شلیک کرد.

در این زمینه «مارا کارلین» از مقامات سابق برجسته پنتاگون می‌گوید: «خودمان را گول نزنیم. اسد در زرادخانه خود هیچ کم و کسری از حیث ابزار و ادوات ندارد. او مطلقاً دست از استراتژی‌اش نخواهد کشید. در این زمینه «فیصل ایتانی» از اعضای ارشد «شورای آتلانتیک» در واشنگتن می‌گوید: مسیر جنگ هرگز تغییر نکرده است.

خوب حمله انجام شد. حالا سؤال این است: این عملیات مبنای کدام اقدام بعدی دولت ترامپ خواهد بود؟ کاخ سفید اهدافی متناقض در سوریه دارد.

ترامپ اعلام کرده است که تصمیم دارد 2 هزار سرباز آمریکایی را که در شمال شرق سوریه حاضرند و مشغول جنگیدن با «داعش» هستند را به محض تمام شدن مأموریتشان به خانه بازگرداند. منتها یک هدف مهم ترامپ در سوریه؛ مقابله کردن با قدرت نفوذ ایران در منطقه است.

اصلاً سربازان آمریکایی فقط به قصد جنگیدن با داعش به سوریه نیامده‌اند؛ آنها دارند کمک می‌کنند اجازه ندهند ایران به کمک شبه‌نظامیان تحت امرش رد پای نفوذ خود در سوریه را محکم و در سطح منطقه گسترده کند.

تهران برای گسترش نفوذ خود در سطح خاورمیانه؛ یک «پل زمینی» از تهران تا مدیترانه کشیده است که از کشورهای عراق و لبنان و سوریه می‌گذرد.

«مایکل او هانلون» تحلیلگر مسائل دفاعی در «مؤسسه بروکینگز» در این زمینه عنوان می‌کند: «ترامپ هم دارد اشتباه اوباما را تکرار می‌کند. دولت ترامپ باید سعی کند بر مبنای حمله‌ای که اخیراً به سوریه انجام داد؛ قواعد یک استراتژی بزرگتر را برای سوریه بریزد. این استراتژی باید مبتنی بر یک دوره انتقال مدیریت شده باشد. این دوره انتقال باید اعلام کند که برداشتن اسد از قدرت؛ واقع‌بینانه نیست.» «مایکل سینگ» مدیر عامل «مؤسسه واشنگتن» و یکی از مقامات سابق کاخ سفید در دولت «جورج بوش» هم  اعلام کرد: حمله هوایی به سوریه اگر مقدمه یک استراتژی جامع واشنگتن برای سوریه نشود؛ در انتهای کار جز یک پیروزی توخالی؛ چیزی بیش نخواهد بود.

رهبران غربی این حقیقت را کشف کرده‌اند که جنگ سوریه چقدر پیچیده است.

دنیای اقتصاد: سیاست‌های دولت علت نابسامانی بازار ارز است
یک روزنامه حامی دولت، سیاست‌های ارزی دولت را موجب نابسامانی اخیر ارزی دانست.
به گزارش رجانیوز، روزنامه دنیای اقتصاد در تحلیلی خاطرنشان کرد: «سیاست ارزی پنج سال اخیر را می‌توان مناسب کشوری دانست که تورمی زیر 3 درصد دارد نه کشوری که شاخص تورمی‌اش طی این مدت حدود 2 برابر شده است. این اشتباه سیاستی در سال‌های اخیر به ویژه پس از اجرایی شدن برجام از سوی اقتصاددانان طیف‌های مختلف به کرات تذکر داده شده است؛ اما به دلایل مختلف که ذکر آن در این مجال نمی‌گنجد هیچ وقت اقدامی برای تصحیح آن صورت نگرفت.»

این روزنامه می‌افزاید: «مسئله خیلی پیچیده نیست. صعودی بودن شاخص تورم به مفهوم کاهش ارزش ریال در داخل کشور است و چنانچه از انعکاس این کاهش ارزش در دلار و سایر ارزها جلوگیری  شود (یعنی قیمت ارز با اهرم دلارهای نفتی تثبیت شود) یک پدیده دووجهی در اقتصاد ظهور می‌کند:

کاهش قدرت خرید ریال در داخل کشور همزمان با عدم کاهش قدرت خرید ریال در خارج از کشور یا در برابر کالاهای خارجی. این سیاست باعث افزایش میل به مصرف کالاهای خارجی (یعنی افزایش واردات و قاچاق)، افزایش میل به خرید خدمات خارجی (سفر و گردشگری خارجی)، افزایش میل به دوزیستی و دوتابعیتی (کسب درآمد به ریال در داخل و تبدیل آن به دلار برای خرج در خارج) و حتی فروش دارایی‌های داخلی و تبدیل آن به دارایی خارجی می‌شود که همه اینها به معنی افزایش تقاضا برای ارز خارجی است؛ روند افزایشی تقاضای ارز سرانجام به نقطه‌ای می‌رسد که سمت عرضه نتواند پاسخگو باشد.»

در ادامه این یادداشت، عدم مهار تورم و همچنین بی‌تفاوتی دولت نسبت به تعدیل تدریجی و متناسب نرخ ارز در سال‌های اخیر زمینه‌ساز جهش دلاری اخیر را به دنبال داشته که علاوه بر ایجاد آشوب‌ روانی در جامعه دو ضربه سنگین به تولید داخلی می‌زند: «اول اینکه در دوره عدم تعدیل، کالای داخلی را از سبد مصرفی خانوار به نفع کالای خارجی محو می‌کند و دوم اینکه با ایجاد جهش‌های نوبتی باعث انحراف فعالیت‌های تولیدی به سمت فعالیت‌های سفته‌بازانه و سوداگرانه می‌شود.»

جنگ قدرت کارگزاران و مشارکت کابوس بن‌بست دوباره شورای شهر
اوضاع به هم ریخته شده شورای شهر تهران در همین چند ماه اول فعالیت خود، نگرانی اصلاح‌طلبان بسیاری را موجب شده که کابوس شورای شهر اول با ترکیب تماما اصلاح‌طلب را جلوی چشم دارند. آن شورا توسط دولت اصلاحات به خاطر افتضاحات بسیاری که به بار آورد، منحل شد.

جهانبخش خانجانی عضو کارگزاران در مطلبی رمزآلود در این زمینه نوشت:«بنا به دلایلی تاکنون درخصوص لیست بیست و یک‌نفره شورای اسلامی شهر تهران و انتخاب شهردار پیشین سخنی شفاف نگفته‌ام و امیدوارم شرایطی فراهم شود تا واقعیات پنهان لیست و این انتخاب گفته شود. و درخصوص عملکرد تیم شهردار تهران و شخص ایشان هم سخن بسیار است. آنچه که سبب شد این نوشتار کوتاه را بنویسم تاکید یکی از اعضای شورای شهر تهران بر میثاق‌نامه بوده است.

یکی از اشتباهات این میثاق‌نامه محدودسازی خرد جمعی است. وظیفه اصلی شما آبادانی و احیای شهر تهران و زدودن ویرانی‌های فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و خدماتی به جامانده در طی شانزده سال اخیر است.

اعضای محترم شورای شهر تهران نباید خروج یا ورود فردی از شورا را که تاثیری در فرایند تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی ندارد برای خود خط قرمز تلقی کنند و محدودیت کاذبی برای خود ایجاد کنند. مگر اینکه ناخواسته در مسیر خواسته مشترک جریان ضداصلاحات و عناصر رادیکال قرار گرفته باشند.»

وی می‌افزاید: بزرگان اصلاحات هم توجه کنند مردم اگر تلاش و کارآمدی شورا و شهرداری را لمس نکنند مطمئن باشید که تکرار کنید ما را تکرار نمی‌کنند. الان وقت تلاش برای یک بازی حزبی و ترفیع کارکرد سیاسی حزبمان اعم از کارگزاران سازندگی، اتحاد ملت، اسلامی کار، اعتماد ملی و غیره نیست».

خانجانی تصریح کرد: قضاوت مردم درخصوص شورای اول تهران علی‌رغم کارهای بزرگ را مایه عبرت قرار دهیم زمان دشمن ما و شماست. اشتباه نکنید.

از سوی دیگر احمد شیرزاد عضو فراکسیون  مشارکت در مجلس ششم به «فرارو» گفت: «به هر حال این نگرانی که تجربه شورای شهر اول تکرار شود، خیلی هم بی‌پایه نیست. زیرا ما تجربه تلخ شورای اول را داریم و به هیچ عنوان نمی‌خواهیم بار دیر تکرار شود. واقعیت این است که مقداری کج‌سلیقگی و اختلافاتی که میان برخی از اعضا وجود داشت موجب شده بود شرایط کاملا نابسامان و به هم ریخته باشد.

بالاخره شرایط به جایی رسید که شورا منحل شد. در مجموع انحلال شورای اول از بدترین خاطرات جریان اصلاحات است و به همین دلیل است که با کوچکترین اتفاق برخی نگران تکرار همان تجربه می‌شوند و به عقیده من هم نباید این مسئله را نادیده گرفت یا کم‌اهمیت دانست.»

فرارو که از سایت‌های حامی دولت است، همچنین در گزارشی نسبت به احیای جنگ قدیمی میان کارگزاران و حزب اتحاد ملت (مشارکتی‌های سابق) هشدار داد و نوشت: مدتی است که اختلاف و رقابت میان دو حزب مهم در جریان اصلاحات به شکل‌های مختلف در رسانه‌ها مطرح می‌شود. ماجرایی که گویا ریشه‌دار و قدیمی است.

بعد از مدتی مشخص شد که پیش‌بینی‌ها بی‌راه هم نبودند و آرام آرام از گوشه و کنار صحبت از رقابت و جنگ قدرت میان این دو حزب بزرگ اصلاحات شنیده شد. اما این اختلافات و رقابت‌ها زمانی به اوج خود رسید که اصلاح‌طلبان موفق شدند تمام کرسی‌های شورای شهر را در اختیار بگیرند. بعد از آن دیگر شرایط مانند قبل نبود ماجرا از انتخاب شهردار تهران آغاز شد.

کارگزارانی‌ها به دنبال حضور محسن هاشمی در بهشت بودند اتحاد ملتی‌ها با این مسئله مخالفت می‌کردند و در نهایت طرفین بر سر محمدعلی نجفی توافق نصفه و نیمه‌ای انجام دادند. اما استعفای نجفی بار دیگر اختلاف میان کارگزارانی‌ها و اتحاد ملت را نمایان کرد. ماجرا از این قرار بود که آنها بعد از جلسه با عبدالله نوری به توافق رسیدند که با استعفای نجفی موافقت شود. اما بعد از آن برخی از چهره‌های حزب اتحاد ملت بنا بر گفته کارگزارانی‌ها زیر قولشان زدند و کمپین «نه به استعفای نجفی» را به راه انداختند.

با همه این تفاسیر نجفی دوباره استعفا داد و این بار اعضای شورای شهر با آن موافقت کردند و حالا دوباره قرار است شاهد رقابت میان این دو حزب بزرگ باشیم. زیرا کارگزارانی‌ها همچنان تاکید بر این دارند که محسن هاشمی بهترین گزینه است و در طرف مقابل حزب اتحاد ملت تاکید دارد که هاشمی در شورا باقی بماند مانع از حضور چمران در این شورا شوند. اما این رقابت‌ بدون شک به اینجا ختم نخواهد شد.

علی صوفی عضو حزب اتحاد ملت طی گفت‌وگو با فرارو عنوان کرد: «رقابت میان کارگزاران و اتحاد ملت وجود دارد. همانطور که در میان دیگر احزاب رقابت وجود دارد و حتی بعضا شدت و حدت رقابت‌هایشان به مراتب بیشتر از کارگزاران و اتحاد ملت است. به هر حال به عنوان مثال ما در ایام انتخابات بر سر اینکه چه تعداد از اعضای حزب در لیست قرار بگیرند با یکدیگر در رقابت بودیم و تا این حد کاملا عادی است. اما گاهی حاد می‌شود و این نگران‌کننده است که البته تا الان هم اجازه ندادیم به جریان اصلاحات ضربه وارد کند.»

صوفی در پاسخ به این سوال که یکی از انتقادهای کارگزاران به اتحاد ملت این است که معتقدند این حزب در فعالیت شورای شهر و مسائل شهری دخالت می‌کند آیا صحت دارد؟ گفت: «بله. باید هم ورود کنند. وقتی یک سوم اعضای شورای شهر از این حزب هستند قاعدتا حزب اتحاد ملت اهمیت و تاثیرگذاری پیدا می‌کند. اگر کسی مخالف این نفوذ اتحاد ملت در شورای شهر است، باید همان موقع بستن لیست مطرح می‌کرد، نه الان. همه جا همینطور است که وقتی یک حزب تعداد بیشتری عضو در یک نهاد دارد، نفوذ بیشتری هم پیدا می‌کند.»


خراسان
تذکر به مدیران دولتی درباره نحوه همکاری با خیران
بر اساس گزارش ارسالی از سوی یک مقام مسئول به تعدادی از مدیران دستگاه های دولتی، از آن ها خواسته شده در پروژه هایی که تمام یا بخشی از تامین مالی آن قرار است از سوی خیران انجام شود، باید موضوع در نظر گرفتن سوابق عملکرد اشخاص حقیقی یا حقوقی خیّر در تامین هزینه های مذکور در نظر گرفته شود و تاییدیه رئیس دستگاه اجرایی که این پروژه با همکاری آن ها انجام می شود نیز دریافت شود تا پس از تصویب در شورای فنی استان، به عنوان اعتبار تامین شده، پذیرفته شود.

گلایه یک نهاد نظارتی از تزریق  قطره چکانی بودجه عمرانی
یک نهاد نظارتی با تهیه گزارشی از آسیب شناسی نحوه اجرای پروژه های عمرانی در برخی دستگاه های اجرایی که در آخرین روزهای سال گذشته برای مدیران مربوط ارسال شده، تاکید کرده بررسی ها نشان می دهد تخصیص اعتبار به برخی پروژه های عمرانی بسیار کمتر از اعتبار مصوب بوده و به عنوان مثال، در حالی که در سه ماهه سوم سال مالی، باید بیش از 75 درصد اعتبار تخصیص یابد، آمار برخی استان ها نشان می دهد تخصیص طرح های عمرانی کمتر از 20 درصد بوده است.


ایران
شجره‌نامه سیادت ملکه الیزابت جعلی است
حجت‌الاسلام والمسلمین سید مهدی رجایی گفت:‌ شجره‌نامه سیادت ملکه الیزابت جعلی است و صحیح نیست. رئیس پژوهشکده انساب قم در پاسخ به سؤالی درباره شجره‌نامه ملکه الیزابت دوم، ملکه سلطنتی انگلستان که وی را به خاندان اهل بیت(ع) منتسب کرده است، گفت: شجره‌نامه منسوب به سیادت ملکه انگلستان جعلی است.

حجت‌الاسلام والمسلمین رجایی در گفت‌وگو  با خبرگزاری حوزه با اشاره به توطئه جدید بعضی رسانه‌های انگلیس خبیث مبنی بر سیادت ملکه انگلستان گفت: این مسأله تازه نیست و از قدیم برای افراد ظالم و خبیثی همچون صدام در عراق و قذافی در لیبی نیز کنگره‌هایی مبنی بر ادعای سیادت برگزار می‌شد و اگر امروز جلوی این گونه هنجارشکنی‌ها گرفته نشود، در آینده افراد خونریز و ظالم دیگری نیز به دروغ به عنوان سادات و ذریه اهل بیت(ع) جعل می‌شوند. چند روز قبل روزنامه تایمز لندن در مقاله‌ای، به مطلب یک روزنامه مراکشی اشاره کرد که گفته است نسل ملکه الیزابت دوم می‌تواند با پادشاه مسلمانان که بر اسپانیا حکومت می‌کرد، مرتبط بوده و از طریق آنها با بنیانگذار اسلام (حضرت محمد ص) مرتبط باشد.

امریکا: هدف حمله به سوریه جلوگیری از نفوذ ایران بود
نماینده امریکا در سازمان ملل با تکرار ادعاهای بی‌اساس و واهی واشنگتن علیه کشورمان گفت که یکی از اهداف حمله به سوریه، جلوگیری از گسترش نفوذ ایران در منطقه بوده است. به گزارش ایسنا، نیکی هیلی در گفت‌وگو با شبکه سی‌بی‌اس نیوز، گفت: ما می‌خواستیم اطمینان یابیم که نفوذ ایران منطقه را در بر نخواهد گرفت. آنها همچنان در سراسر منطقه مشکل ایجاد می‌کنند و ما می‌خواهیم تضمین کنیم که یک توقف وجود خواهد داشت. رئیس‌ جمهوری از متحدان خواسته است تا اقدامات بیشتری درخصوص سوریه انجام دهند و همه اینها در راستای بازگرداندن ارتش ما به خانه است.

تمدید بازداشت موقت  رحیم ‌مشایی
قرار بازداشت موقت اسفندیار رحیم مشایی برای یک ماه دیگر تمدید شد. کانال تلگرامی حامیان احمدی‌نژاد و مشایی اعلام کرد که حکم بازداشت موقت رحیم‌ مشایی رئیس دفتر رئیس دولت دهم یک ماه دیگر تمدید شده است. بر اساس این گزارش، رئیس دفتر رئیس دولت دهم حسب دستور قضایی بازپرس دادسرای عمومی تهران 26 اسفندماه سال گذشته توسط مأموران پلیس دستگیر و به منظور انجام تحقیقات بازداشت شد.


آرمان
قرار بازداشت رحیم مشایی تمدید شد
قرار بازداشت موقت اسفندیار رحیم مشایی برای یک ماه دیگر تمدید شد. کانال تلگرامی حامیان احمدی‌نژاد و مشایی اعلام کرد که حکم بازداشت موقت رحیم‌مشایی رئیس دفتر رئیس دولت دهم یک ماه دیگر تمدید شده است. بر اساس این گزارش، رئیس دفتر رئیس دولت دهم حسب دستور قضائی بازپرس دادسرای عمومی تهران 26 اسفندماه سال گذشته توسط ماموران پلیس دستگیر و به منظور انجام تحقیقات بازداشت شد.

در همین رابطه مهران عبدا... ‌پور وکیل‌مدافع اسفندیار رحیم‌مشایی به ایسنا گفته بود که موکلش احتمالا به دلیل اقدامی که انجام داده مبنی بر آتش زدن حکم آقای بقایی، دستگیر شده است. وی افزوده بود: موکلم عصر روز 26 اسفند ماه در منزل آقای بقایی حضور یافتند و در حال خروج از منزل وی، بازداشت شدند. رحیم‌مشایی 24 اسفندماه سال 96 با حضور مقابل سفارت انگلستان در تهران، حکم حمید بقایی معاون سابق احمدی‌نژاد را آتش زد.

دیدار کمیسیون قضائی مجلس با جنتی
عضو کمیسیون قضائی و حقوقی مجلس از دیدار دوشنبه اعضای این کمیسیون با دبیر، سخنگو و یکی از حقوقدانان شورای نگهبان خبر داد. جلیل رحیمی جهان‌آبادی اظهار کرد: آقای جنتی دبیر شورای نگهبان از تعامل خوب کمیسیون با شورای نگهبان تقدیر و تشکر کردند و از نمایندگان خواستند پیگیر مسائل مردم باشند و این موضوع را وظیفه شرعی، اخلاقی و انسانی خود بدانند.

رحیمی جهان‌آبادی اضافه کرد: آقای جنتی همچنین گفتند که نمایندگان باید به مسائل کشور اشراف داشته باشند و از توان نظارتی خود در بحث مشکل بانک‌ها و مسائل ارزی یا موضوعات دیگری مثل اشتغال و بیکاری استفاده کنند. ایشان همچنین در مورد انتخابات شوراها و مشکلات آن و ضرورت اصلاح قانون نکاتی را مطرح کردند. وی ادامه داد: آقای کدخدایی هم در این نشست آمادگی شورای نگهبان برای برگزاری الکترونیکی انتخابات را اعلام کرد و گفت که در عین حال باید زیرساخت و امنیت این موضوع هم فراهم باشد. ایشان هم از تعامل مثبت کمیسیون قضائی با شورای نگهبان تشکر کرد.

کشف محموله کلان مواد منفجره
وزارت اطلاعات،از کشف محموله کلان مواد منفجره در مرزهای شرقی کشور خبر داد. در اطلاعیه روابط عمومی وزات اطلاعات آمده است: سربازان گمنام امام زمان (عج) محموله کلان مواد منفجره را که قرار بود با پوشش مواد مخدر از مرزهای شرقی به کشور وارد شود، کشف و ضبط کردند.
نیروهای اداره کل استان سیستان و بلوچستان با اقدامات اطلاعاتی و فنی توانستند گروه‌های تروریستی را در انتقال 80 کیلوگرم مواد منفجره ترکیبی، 17 عدد تله انفجاری پدالی (مخصوص بکارگیری در بمب‌های کنار جاده‌ای و تله‌های انفجاری) ، 28 قبضه سلاح کمری با دوهزار و 100 فشنگ، 35 قبضه نارنجک جنگی، ده‌ها چاشنی الکترونیکی، فتیله و تجهیزات انفجاری ناکام بگذارند. در این عملیات سربازان گمنام امام زمان (عج)همچنین 580 کیلوگرم مواد مخدر از تروریست‌ها کشف کردند.

پرداخت ۵۲۰۰ میلیارد تومان از بدهی‌های شهرداری
نماینده تهران از پرداخت ۵۲۰۰ میلیارد تومان از بدهی‌های دوران گذشته شهرداری تهران خبر داد. محمود صادقی توئیتی نوشت: «سرپرست شهرداری تهران در جلسه نمایندگان مجلس و اعضای شورای شهر گفت: شهرداری را با بدهی فراوان و هزینه ماهانه ۴۷۰ میلیارد تحویل گرفتیم.
با شناسایی مجاری نشتی پول ضمن پرداخت حقوق و مزایای معوق، ۴۰۰ میلیارد بیمه و مالیات معوق و ۵۲۰۰ میلیارد تومان از بدهی‌های گذشته را پرداخت کردیم.» بعدازظهر روز شنبه مجمع ۵۱ نفره از نمایندگان پایتخت و اعضای شورای شهر، اولین نشست مشترک در سال جدید را برای بررسی مسائل مربوط به تهران و استعفای نجفی برگزار کردند.

رایزنی ظریف با امامعلی رحمان
وزیر خارجه کشورمان که برای شرکت در اجلاس وزیران امور خارجه کشورهای عضو اکو به تاجیکستان سفر کرده است، با رئیس‌جمهور این کشور دیدار و رایزنی کرد. ظریف صبح دیروز تهران را به مقصد دوشنبه جهت شرکت در این اجلاس که به مدت دو روز در تاجیکستان برگزار می‌شود، ترک کرد.

وی در اولین برنامه کاری خود در جریان سفر به این کشور با امامعلی رحمان رئیس‌جمهور تاجیکستان دیدار و رایزنی کرد. در این دیدار طرفین ضمن گفت‌وگو و تبادل نظر در خصوص موضوعات دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی و با اشاره به مشترکات فراوان دو کشور بر گسترش روابط و همکاری‌های دو کشور در بخش‌های مختلف سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، انرژی و فناوری تاکید کردند.

سفر 4 روزه وزیر ارشاد به بغداد
سید عباس صالحی وزیر ارشاد عصر روز دوشنبه در سفری چهار روزه وارد بغداد پایتخت عراق شد. جابر جابری قائم مقام وزیر فرهنگ عراق در فرودگاه بغداد از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی استقبال کرد. صالحی را در این سفر چندتن از معاونان وی همراهی می‌کنند. دیدار با فعالان و نخبگان فرهنگی و هنری عراق و زیارت حرمین امامین جوادین(ع)، از جمله برنامه‌های صالحی در نخستین روز از سفرش به این کشور است.

درخواست ثبت اولین سرنگونی مجسمه شاه
درخواست نماینده نهاوند (استان همدان) برای ثبت واقعه سرنگونی اولین مجسمه شاه در تقویم ملی. نماینده مردم نهاوند از رئیس دفتر رئیس جمهور درخواست کرد تا ثبت واقعه اولین سرنگونی مجسمه شاه به عنوان یکی از وقایع مهم در تقویم ملی ثبت شود.

منبع:مشرق


کد مطلب: 604531

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/604531/کیوسک-اخبار-ویژه-روزنامه-های-سه-شنبه-۲۸فروردین

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com