جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰

«روز اسیر فلسطینی»؛ حقایق و آمار‌ها

دوشنبه ۲۷ فروردين ۱۳۹۷ ساعت ۲۱:۳۱
کد مطلب: 604477
فلسطینی‌ها فردا (سه شنبه) ۱۷ آوریل مصادف با روز اسیر فلسطینی را گرامی می‌دارند و قرار است در اعلام همبستگی با اسرا برنامه‌های مختلفی از جمله تظاهرات برگزار شود؛ روز اسیر فلسطینی در سال ۱۹۷۴ تعیین شد.
«روز اسیر فلسطینی»؛ حقایق و آمار‌ها
به گزارش جهان نيوز، فردا (سه شنبه/۱۷ آوریل) روز اسیر فلسطینی است؛ اسرایی که در شرایطی سخت در بند رژیم صهیونیستی هستند و سابقه حبس برخی از آن‌ها به بیش از ۳۰ سال می‌رسد.

فلسطینی‌ها فردا (سه شنبه) ۱۷ آوریل مصادف با روز اسیر فلسطینی را گرامی می‌دارند و قرار است در اعلام همبستگی با اسرا برنامه‌های مختلفی از جمله تظاهرات برگزار شود؛ روز اسیر فلسطینی در سال ۱۹۷۴ تعیین شد.

آمار

بر اساس گزارش خبرگزاری «آناتولی»، بر اساس آخرین آمار رسمی کمیته امور اسرا وابسته به سازمان آزادیبخش فلسطین «ساف» و باشگاه «الاسیر» ویژه رسیدگی به امور اسرا، تعدادی اسرای فلسطینی در زندان‌های رژیم صهیونیستی به ۶۵۰۰ نفر می‌رسد که در بین آن‌ها ۳۵۰ کودک، ۶۲ زن، ۶ نماینده شورای قانونگذاری فلسطین، ۵۰۰ اسیر اداری (بازداشت موقت و بدون محاکمه) و ۱۸۰۰ بیمار وجود دارند و ۷۰۰ نفر آن‌ها نیازمند درمان فوری هستند.

تا کنون ۱۲ اسیر بیش از ۳۰ سال، ۲۵ اسیر بیش از ۲۵ سال و ۴۸ نفر بیش از ۲۰ سال را در زندان گذارنده‌اند و «کریم و ماهر یونس» با ۳۵ سال حبس، قدیمی‌ترین اسرا به شمار می‌روند.

شهدای جنبش «الاسیره»

این اصطلاح بر اسرایی اطلاق می‌شود که در داخل زندان به شهادت رسیده‌اند؛ تعداد آن‌ها از سال ۱۹۶۷ تا کنون به ۲۱۴ تن می‌رسد. ۷۵ نفر بر اثر شکنجه، ۶۰ نفر بر اثر اهمال پزشکی، ۷ نفر بر اثر سرکوب و شلیک زندانبانان و ۷۵ اسیر در نتیجه اعدام میدانی بلافاصله پس از بازداشت به شهادت رسیدند.

درد و رنج خانواده‌های اسرا

داستان فقط به شخص اسیر محدود نمی‌شود بلکه به خانواده وی نیز کشیده می‌شود، برخی از این خانواده‌ها سال‌ها اجازه دیدن عزیزان خود با بهانه‌های مختلف را ندارند.

اگر شرایط بخواهد عادی پیش رود به هر اسیر اجازه داده می‌شود در هر سال ۱۵ بار با اعضای درجه یک خانواده خود دیدار کند و صلیب سرخ نیز بر این روند نظارت دارد. قبل از انجام دیدار، اقوام اسرا کاملا تفتیش- بعضا اهانت‌آمیز نیز- می‌شوند.

بازداشت وحشیانه

رنج اسرا از لحظه بازداشت شروع می‌شود؛ «امانی سراحنه» سخنگوی باشگاه «الاسیر» در این باره گفت: ۶۰ درصد اسرا هنگام بازداشت مورد شکنجه و ضرب و شتم قرار می‌گیرند.

در ادامه این گزارش آمده است: اسرا حین بازجویی نیز مورد شکنجه روانی و جسمی قرار می‌گیرد و سپس مرحله انتقال آن‌ها به دادگاه و روند محاکمه آغاز می‌شود که بسیار عذاب آور است، آن‌ها سوار بر خودرو‌های ویژه انتقال اسرا (که به آن بوسطه می‌گویند) می‌شوند و مجبورند ساعت‌های طولانی بر صندلی‌های آهنی این خودرو‌ها بنشینند بدون اینکه اجازه دستشویی رفتن یا خوردن غذا داشته باشند؛ حتی به وضعیت سلامتی و سن آن‌ها در این عملیات انتقال به دادگاه توجهی نمی‌شود.

کودکان اسیر

رژیم صهیونیستی در نحوه رفتار با اسرا هیچ تفاوتی قایل نمی‌شود وکودکان اسیر از کمترین حق خود در زندان‌های این رژیم برخوردار نیستند. نحوه رفتار‌ها با اسرای بالغ بر اسرای کم سن و سال نیز اعمال و این باعث می‌شود بسیاری از آن‌ها حتی پس ازخروج از زندان نیز دچار اثرات روانی ناشی از رفتار‌های مذکور باشند.

منبع: فارس

 
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *