جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰

کوه و موش آمریکا و صورتحساب بن سلمان

دوشنبه ۲۷ فروردين ۱۳۹۷ ساعت ۰۹:۲۸
کد مطلب: 604236
هدف از آن همه تبلیغات امریکایی و ان همه سفرهای دیپلماتیک مقامات امریکایی و اسراییلی و سعودی چه بود ؟ واقعیت درشت این ماجرا قراردادهای سنگین خرید سلاح بود که عربستان پای آن را امضا کرد !
کوه و موش آمریکا و صورتحساب بن سلمان
به گزارش جهان نيوز، «سعد الله زارعی» در کانال تلگرامی خود حمله سه کشور غربی به سوریه را بررسی کرد که در ادامه می خوانید:

اقدام دیروز امریکا علیه نقاط محدودی در سوریه از چند زاویه عجیب و قابل درنگ است :
۱ - ترامپ تلاش زیادی کرد تا ناتو را پای کار بیاورد و کار به نام پیمان اتلانتیک شمالی تمام شود . در این بین هدف فقط عملیات در سوریه نبود بلکه مانور روی توانایی خویش در شکل دادن به ائتلافی عملیاتی بود یعنی چیزی که پیش از آغاز مذاکرات معطوف به توافقنامه برجام در عمل فروپاشیده بود و مذاکرات مذکور تنها رشته پیوند همکاری بین ان شش کشور بود .

 اما در عمل چه اتفاقی افتاد ؟ کشورهای عضو ناتو - منهای آمریکا - رسما به سه دسته تقسیم شدند :
- یک دسته رسما اعلام کردند که در اقدام نظامی علیه سوریه مشارکت نمی کنند و بیان تایید آمیزی نیز نسبت به حمله به سوریه نداشتند که این ها اکثریت اعضا را تشکیل می دادند ؛
- دسته دیگر - شامل ترکیه - عملیات را تایید کردند ولی خود در حمله به سوریه مشارکت نکردند ؛

- دسته دیگر - شامل انگلیس و فرانسه - اعلام کردند که با تعدادی هواپیما در عملیات مشارکت خواهند داشت ولی حسب بررسی های اولیه و به احتمال زیاد در عمل مشارکتی نداشتند !
بنابراین به احتمال زیاد ، امریکا اقدام محدود نظامی علیه سوریه را به تنهایی انجام داده است .

۲ - با توجه به اعلام قبلی عملیات و قراین موجود ، ارتش آمریکا بطور قطعی می دانست که سوریه قادر است اهداف عملیاتی را حدس زده و تجهیزات و نفرات خود را جابجا کند و میزان تلفات و خسارات تسلیحاتی خود را به صفر برساند که در عمل هم همین شد یعنی این عملیات حتی یک تلفات انسانی نداشت و فقط سه نفر مجروح شدند و یک تانک سوریه هم منهدم نشد و جالب این است که موشک ها به کمتر از پنج نقطه ای - از ده نقطه ادعایی -  شلیک شدند که هم جنبه استراتژیک نداشتند و هم تخلیه شده بودند ! گویا امریکایی ها فقط قصد شوخی با بشار اسد داشتند !

۳ - گفته شده است که بین ۱۰۳ تا ۱۲۰ موشک امریکایی شلیک شده است اما بررسی های میدانی می گویند کمتر از ۵۰ موشک فرود آمده اند . سوال این است که ۵۳ تا ۷۰ موشک دیگر چه سرنوشتی پیدا کرده اند ؟ کدامیک ار گمانه های زیر صحیح است :

- اصولا عدد اعلامی امریکا - شلیک ۱۲۰ موشک - مثل بقیه ادعای واشنگتن در باره سوریه دروغ است و عدد واقعی موشک های شلیک شده خیلی کمتر از موارد ادعایی است . اگر این گزینه درست باشد عدد ۱۲۰ موشک صورت حسابی است که بن سلمان باید بپردازد و در واقع ترامپ او را بطور مضاعف سرکیسه کرده است .

- بخشی از موشک های شلیک شده به سوریه نرسیده اند و در واقع کیفیت لازم را نداشته اند . این در حالی است که ساعاتی پیش از حمله ، ترامپ در توئیتی که خطاب به پوتین نوشت از در راه بودن موشک های مدرن و هوشمند امریکا خبر داد ! با توجه به اینکه ده ها فروند از موشک ها نیز توسط پدافند کهنه دهه ۱۹۷۰ سوریه شکار شده اند ، ایا ترامپ تجهیزات از کار افتاده خود را برای بن سلمان فاکتور کرده است ؟

۳ - با توجه به نتیجه بسیار ضعیف این حمله نظامی حتی در مقایسه با حمله ۱۸ فروردین ۹۶ امریکا به پایگاه هوایی الشعیرات که ادعا شد با شلیک ۵۹ موشک صورت گرفته و حمله ۲۰ فروردین ۹۷ رژیم اسراییل به فرودگاه نظامی t۴ با شلیک چهار موشک ، این سوال وجود دارد که ؛

هدف از آن همه تبلیغات امریکایی و ان همه سفرهای دیپلماتیک مقامات امریکایی و اسراییلی و سعودی که پیش از حمله انجام شد ، چه بود ؟واقعیت درشت این ماجرا قراردادهای سنگین خرید سلاح بود که عربستان پای آن را امضا کرد !
 
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *