کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

شافعی: دولت به برخی رانت بدون شرط اعطا می‌کند

27 فروردين 1397 ساعت 8:49

رئیس اتاق بازرگانی ایران گفت: آنچه که به نام حمایت از تولید داخلی صورت گرفته یا با نگاه درآمدزایی یا اعطای رانت بدون قید و شرط دولت به برخی از افراد بوده است.


به گزارش جهان نیوز، غلامحسین شافعی در جلسه امروز هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران با انتقاد از وضعیت کنونی سیاست‌های ارزی دولت گفت: فعالان اقتصادی با شوک‌های ناگهانی آشنا هستند و بار‌ها این اتفاقات را دیده‌اند و پشت سر گذاشته‌اند. اما متأسفانه دولت همیشه اصرار بر تکرار این اشتباهات دارد در حالی که امیدواریم به این نکته توجه شود که فعالان بخش خصوصی بازی شونده نیستند بلکه بازیگر بوده و باید به تمام جوانب کار دقت شود.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع معادن و کشاورزی افزود: ۲۰ سال است که مقام معظم رهبری هر سال را با نام خاصی نامگذاری می‌کند که این موضوع نشان از چالش‌های جدی‌ای دارد که اقتصاد با آن مواجه است. این درحالی است که بنابر اقتضائات تلاش شده تا بتوان نامگذاری سال را بر مسائل اقتصادی متمرکز کرد.

وی تصریح کرد: حمایت ازکالا‌های ایرانی به درستی از سوی مقام معظم رهبری برای سال جاری نامگذاری شده و در محافل رسانه‌ای نیز به آن توجه شده است. این در شرایطی است که دو عامل وجود دارد که همواره طی سال‌های اخیر از آن سخن به میان آمده است.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع معادن و کشاورزی ایران ادامه داد: البته وقتی صحبت از حمایت از کالا‌های ایرانی به میان می‌آید، برخی بر این باورند که مردم دچار بی حسی شده‌اند. چرا که این موضوع را سرابی بیش نمی‌بینند در حالی که واقعیت این گونه نیست و کشور توانمندی‌های فراوانی را برای فائق آمدن بر مشکلات دارد لیکن نه با روش‌های گذشته بلکه باید به تمامی عوامل اساسی توجه شود.

شافعی تصریح کرد: تجربه چند دهه گذشته نشان می‌دهد که ما امروز با بحران فهم واژه‌ها در کشور مواجه هستیم چرا که مفاهیم و واژه‌های حیاتی را به درستی درک نکرده و تعریف دقیق و شفافی از آن ارائه نداده‌ایم؛ بنابراین در عمل با بسیاری از چالش‌ها روبروییم که نتایج مطلوبی به دست می‌دهد.

وی خاطرنشان کرد: رقابت، حمایت و انحصار از این قبیل واژه هاست که سالهاست در کشور تعریف دقیقی از آن وجود ندارد و به فقر شدید در نظریات علمی و کاربردی در حوزه اقتصاد مواجه هستیم.

رئیس پارلمان بخش خصوصی اظهار داشت: وجود عده‌ای از ذینفعان صاحب قدرت که منافع آن‌ها پیوندی با منافع ملی کشور ندارد، مزید بر علت شده و توان حرکت را از کشور گرفته است به نحوی که به اقدامات مخربی در کشور تبدیل شده و متأسفانه لطمات زیادی را به بار آورده است.

شافعی یادآورشد: آنچه طی سال‌های اخیر تحت عنوان حمایت از صنایع در کشور انجام شده در واقع حمایت از صنعت نبوده چرا که حمایت باید با رشد و بالندگی همراه شود؛ بنابراین امروز نیازمند تعریف دقیقی از واژه‌ها هستیم.

رئیس اتاق بازرگانی ایران خاطرنشان کرد: آنچه که به نام حمایت از تولید داخلی صورت گرفته یا با نگاه درآمدزایی یا اعطای رانت بدون قید و شرط دولت به برخی از افراد بوده است در حالی که افزایش یارانه تولید، تشویق مردم به هدایت سرمایه‌های خود به بخش تولیدی و مواردی از این دست بسیار حائز اهمیت است.

شافعی عنوان کرد: ریشه مشکلات موجود بر اساس اولویت ابتدا نه از سمت تقاضا بلکه از سمت عرضه است به نحوی که برای تولید باید ارزش افزوده ایجاد کرد تا اشتغالزایی را سبب شود.

وی افزود: بهبود فضای کسب و کار یکی از عوامل مهم در حمایت از تولید داخلی است. در حالی که سیستم پاداش دهی ضد تولید و به نفع فعالیت‌های سوداگرایانه، امروز بیشتر از بهبود فضای کسب و کار مورد توجه قرار گرفته است. در حالی که این شیوه انجام درست کار نیست بلکه باید نقشه راه تولید را تدوین کرد.

رئیس اتاق بازرگانی ایران گفت: باید خود را با تحولات جهانی همگام کرده و به دنبال خلق مزیت باشیم.

منبع:خبرگزاری دانشجو

 


کد مطلب: 604207

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/604207/شافعی-دولت-برخی-رانت-بدون-شرط-اعطا-می-کند

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com