پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - 18 Apr 2024
 
۰

جمع‌آوری امضا در مجلس برای برکناری سیف

يکشنبه ۲۶ فروردين ۱۳۹۷ ساعت ۲۲:۰۸
کد مطلب: 604160
نماینده مردم همدان در مجلس گفت: کمیسیون اجتماعی طرح دوفورتی اصلاح ممنوعیت بکارگیری بازنشستگان را تصویب کرد که به‌زودی آن را به صحن می‌بریم تا در شرایطی که چند میلیون جوان بیکار داریم افراد بازنشسته در دو سه جا بکارگیری نشوند.
جمع‌آوری امضا در مجلس برای برکناری سیف
به گزارش جهان نيوز، امیر خجسته با بیان اینکه بانک مرکزی رسالت و وظیفه‌ خود را به درستی انجام نمی‌دهد، اظهار کرد: نظارت و کنترل بانک‌ها، رصد دقیق میزان، مبدا، مقصد، ورود و خروج نقدینگی و ارز بر عهده بانک مرکزی است و نمی‌تواند از خود سلب مسئولیت کند.

نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس با بیان اینکه ما در بانک‌ها یک ابرچالشی داریم که با همین بی‌تدبیری‌ها به وجود آمده است، گفت: اتفاقاتی که در چند موسسه مالی مانند کاسپین، فرشته و ... رخ داد، سرمنشأ نارضایتی مردم شد و دلیل آن به سبب سوءمدیریت بانک مرکزی بود که این موسسات مانند قارچ رشد کردند و امروز جامعه باید هزینه سوءمدیریت اینها را بدهد.

* مشخص نیست پول مردم در موسسات مالی کجاست؟
عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس تصریح کرد: در اجتماعات و اعتراضاتی که پیرامون این موسسات مالی رخ داد 20 هزار میلیارد تومان از کشور برای جبران خسارات هزینه و به مردم پرداخت شد حال آنکه افرادی که پول مردم را غارت کردند رها شدند و مشخص نیست این پول‌ها را کجا بردند.
وی متذکر شد: آقای سیف به عنوان رئیس کل بانک مرکزی که تمام بانک‌ها زیر نظر آن است مسئله را مدیریت نکرد، البته ما پیش از این هم به دلایلی در مورد وضعیت بانک مرکزی انتقاد داشتیم اما فرصت دادیم که شاید رفع شود که نشد و در نهایت اعلام کردیم وظیفه ما حمایت از مردم است.

خجسته گفت: بنده در جلسه غیرعلنی مسائل محرمانه بانک‌ها، فسادی که در تبادلات مالی و گمرک و... هست را بازگو کردم و همچنان خواستار تغییرات جدی در این زمینه هستم.

وی با بیان اینکه عرضه ارز تنها بر عهده بانک مرکزی است و عدم نظارت و کنترل باعث شده ارز کالایی شده و تقاضای آن از عرضه بیشتر شود، ادامه داد: این در حالی است که در صورت نظارت صحیح، ارز کافی برای نیازهای مردم وجود دارد.

نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس خاطرنشان کرد: معتقدم عدم مدیریت بازار با واسطه‌گری عده‌ای دلال با اهداف دیگری طراحی شده بود، مگر می‌شود کسانی متولی تمام تبادلات ارزی باشند و کار را به امان خدا رها کنند؟

وی با بیان اینکه این سیستم اقتصادی از نظر ما فشل است؛ تأکید کرد: عجیب اینکه آقای سیف و وزیر اقتصاد و سایر متولیان در التهابات بازار ارز سکوت کردند علیرغم این که به ما قول داده بودند این مسائل را کنترل کنند.

* برخی نمایندگان به قسم خود مبنی بر حمایت از منافع مردم متعهد نیستند
خجسته عنوان کرد: من 6 ماه است بحث ارز را در مجلس طرح کرده‌ام اما متاسفانه برخی همکاران ما به قسم خود مبنی بر حمایت تمام قد از منافع مردم متعهد نیستند و مرتب این سوال ما از رئیس جمهور و وزیر اقتصاد می‌رود و بازمی‌گردد.

وی گفت: ما این شرایط را پیش‌بینی کرده بودیم و وزیر اقتصاد به مجلس آمد و گفت به ما مهلت بدهید اما به وعده‌های خود عمل نکرد، متاسفانه به سبب اهمال هیأت رئیسه مجلس اجازه داده نشد که ما برخورد قاطع با عوامل این نابسامانی داشته باشیم تا درس عبرتی برای دیگران شود.

عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس در ادامه گفت: برخی از اینها اعتقاد دارند بالا رفتن قیمت ارز خوب است حال آن که بالا رفتن قیمت ارز برای آنها که اموال کلان خود را به دلار تبدیل می‌کنند خوب است نه آن افراد بیچاره‌ای که نان شب ندارند و با تورم و کاهش مضاعف قدرت خرید مواجه می‌شود.

* رئیس جمهور از روز نخست وعده تک‌نرخی شدن ارز را داد اما کار را رها کرد.
وی ادامه داد: این افراد با اعمال خود ارزش پول ملی را از بین بردند و استخوان‌های مردم را زیر فشار اقتصادی خرد کردند.

خجسته با بیان این که در حوزه‌های امنیتی نیروهای مسلح ما امنیت و ثبات کشور را تامین کرده‌اند اما این نابسامانی‌های اقتصادی گاه حتی خطرناک‌تر است، افزود: ما به همین دلایل گفتیم طرف صحبت ما آقای سیف نیست بلکه مخاطب ما رئیس جمهور است که از روز نخست وعده تک‌نرخی شدن ارز را داد اما کار را رها کرد تا به این جا رسید.

وی افزود: ما نماینده مردم هستیم و به جهت آن که بارها و بارها رئیس کل بانک مرکزی خلف وعده کرد در حضور اخیرش گفتیم صحبتی با شما نداریم و گویا معاون رئیس جمهور ناراحت شده و بیان کرده بود این رسم مهمانداری نیست و ما پاسخ می‌دهیم رسم مهمانداری این نیست که اجازه دهیم با این وضعیت ارز قیمت‌ها 50 درصد بالا برود و استخوان طبقه آسیب‌پذیر خرد شود.

عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس گفت: در مجلس در حال جمع‌آوری امضا هستند و نامه نوشتیم و استعفا و برکناری آقای سیف را خواستار شدیم ضمن اینکه از نظر ما باید وزیر اقتصاد هم تعیین تکلیف شود.

وی افزود: همچنین کمیسیون اجتماعی طرح دوفورتی اصلاح ممنوعیت به کارگیری بازنشستگان را تصویب کرد و به‌زودی آن را به صحن می‌بریم تا یک ساماندهی صورت گرفته و در شرایطی که چند میلیون جوان بیکار داریم افراد بازنشسته در دو یا سه جا بکارگیری نشوند.

منبع: فارس
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *