کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

دلایل و اهداف تجاوز سه‌جانبه غربی‌ها به سوریه

26 فروردين 1397 ساعت 8:21

بامداد شنبه بیست و پنجم فروردین، رئیس‌جمهوری آمریکا فرمان تجاوز نظامی به سوریه را صادر کرد، حمله‌ای که یک هفته پس از آن صورت گرفت که گروه‌های تروریستی فعال در شهر «دوما» واقع در غوطه شرقی دمشق مدعی شدند که به این شهر حمله شیمیایی شده است.


به گزارش جهان نیوز به نقل از تسنیم، طبق اعلام مقام‌های آمریکایی، در جریان این حمله تا 120 فروند موشک به مناطق مختلف سوریه شلیک شده است. پدافند هوایی ارتش سوریه بخشی از این موشک‌ها را ساقط کرده است.

کدام مناطق هدف تجاوز نظامی آمریکا و متحدانش قرار گرفت
خبرنگار تلویزیون «روسیا الیوم» اهداف بمباران‌شده در جریان تجاوز نظامی چندملیتی غرب به سوریه را به این ترتیب اعلام کرد: ــ تیپ 105 گارد ریاست‌جمهوری در دمشق،  پایگاه دفاع هوایی در کوه «قاسیون» در دمشق، فرودگاه نظامی «المزه» در دمشق، مرکز تحقیقات علمی در «برزه» دمشق، مرکز تحقیقات علمی در «جمرایا» واقع در ریف دمشق، تیپ 41 نیروهای ویژه در ریف دمشق، مواضع نظامی در نزدیکی «الرحیبه» در قلمون شرقی واقع در ریف دمشق، مواضعی در منطقه «الکسوه» در ریف دمشق.

خبرگزاری رسمی سوریه نیز گزارش داد، سامانه‌های پدافند هوایی سوریه با حملات چندملیتی غرب به این کشور مقابله کردند و ده‌ها موشک را در مناطق هدف قرارگرفته ساقط کردند.
این حمله یک هفته پس از آن صورت گرفت که گروه‌های تروریستی فعال در شهر «دوما» واقع در غوطه شرقی دمشق مدعی شدند که به این شهر حمله شیمیایی شده است. دولت آمریکا بلافاصله دمشق را به دست داشتن در این حادثه متهم و اعلام کرد که ممکن است به‌زودی به سوریه حمله کند.
ترامپ در صفحه شخصی خود در توئیتر نوشت: شب گذشته حمله تمام‌عیاری صورت گرفت. از فرانسه و بریتانیا برای خردورزی و قدرت ارتش خوبشان متشکرم. بهتر از این نمی‌شد. مأموریت انجام شد!

«دانا وایت» سخنگوی پنتاگون هم مدعی شد: مواضعی که مربوط به سلاح شیمیایی بوده مورد هدف قرار گرفت. نمی‌توان به ادامه استفاده از سلاح شیمیایی اجازه داد.وی ادعا کرد: اولویت مبارزه ما در سوریه با داعش بوده و از روسیه می‌خواهیم که ضمانت‌هایی درباره نابودی سلاح شیمیایی بشار اسد و عدم استفاده مجدد از آن را بدهد.

به‌ادعای وی، حملات پیام‌های قدرتمندی به نظام اسد بوده و اهداف تعیین‌شده با دقت مورد هدف قرار گرفت و این حملات برنامه توسعه سلاح‌های شیمیایی اسد را سال‌ها به عقب بازمی‌گرداند.نیکی هیلی نماینده آمریکا در سازمان ملل هم با  تکرار ادعای کشورش مبنی بر استفاده دمشق از سلاح شیمیایی تهدید کرد در صورتی که به‌زعم وی سوریه حمله شیمیایی انجام دهد، آمریکا بار دیگر برای تجاوز به سوریه آماده است.

اما واسیلی نبنزیا نماینده روسیه در سازمان ملل با رد این  ادعاها تأکید کرد: کارشناسان روسیه هیچ اثری از به‌کار گرفته شدن سلاح شیمیایی در دوما نیافتند، حملات سوریه سبب نابودی روابط بین‌المللی بوده و تاریخ درباره آن حکم خواهد کرد و حمله به سوریه نقض آشکار قوانین بین الملل و اقدامی تجاوزکارانه به دولتی است که حق حاکمیت دارد.
این تجاوز در حالی صورت گرفت که مقام‌های رسمی آمریکا در بالاترین سطوح حتی در محافل علنی درباره نقش دولت سوریه در این حمله شیمیایی ادعایی تردید ابراز کرده‌اند؛ به‌عنوان مثال «جیمز متیس» روز پنجشنبه در یک جلسه استماع در کمیته نیروهای مسلح مجلس نمایندگان آمریکا اذعان کرد با وجود گزارش‌های رسانه‌ای، مستندات کافی درباره اینکه دولت سوریه عامل حمله شیمیایی دوما بوده وجود ندارد.
روزنامه نیویورک‌تایمز در گزارشی روز جمعه به‌نقل از مقام‌های پنتاگون نوشته بود با آنکه قطعیتی درباره نقش دولت سوریه در حمله شیمیایی «دوما» وجود ندارد، توئیت «دونالد ترامپ» امکان عقب‌نشینی را دولت آمریکا سلب کرده است.

همدستی رژیم سعودی و رژیم صهیونیستی با آمریکا در تجاوز به سوریه
رسانه‌های رژیم صهیونیستی اعلام کردند که این رژیم در تجاوز نظامی آمریکا، فرانسه و انگلیس به سوریه مشارکت داشته است."اوریل لوی" خبرنگار پایگاه خبری صهیونیستی "دفار ریشون" فاش کرد: "اسرائیل از طریق ارائه اطلاعات، در حمله آمریکا و فرانسه و انگلیس به سوریه شرکت کرد.

رژیم‌های سعودی و قطر هم که پایگاه‌هایی را در خاک خود در اختیار آمریکا و دیگر کشورهای غربی قرار دادند، در این تجاوز با آمریکا همکاری کردند و البته هزینه‌های موشک‌های شلیک‌شده را هم همان‌طور که ترامپ قبلاً گفته بود رژیم سعودی متقبل شده است، چرا که ترامپ پیشتر به‌صراحت به آل‌سعود گفته بود اگر می‌خواهند آمریکا در سوریه بماند، باید هزینه‌هایش را تأمین کنند."بسام ابوعبدالله"معاون وزیر اطلاع‌رسانی سوریه در گفت‌وگو با تسنیم تأکید کرده بود: ولیعهد سعودی و اسرائیل محرک اصلی حمله آمریکا و متحدانش به سوریه هستند و ترس از متحدان سوریه مانع از ادامه این تجاوزات می‌شود.

دلایل، انگیزه‌ها و اهداف تجاوز سه‌جانبه غربی‌ها به سوریه و پیامدهای آن
پیروزی‌های بزرگ ارتش سوریه یکی از دلایل مهم تجاوز آمریکا و متحدانش
وزارت دفاع روسیه در بیانیه‌ای تأکید کرده است تجاوز سه‌جانبه کشورهای غربی ارتباطی به حمله شیمیایی نداشته‌اند، بلکه به‌دلیل موفقیت ارتش سوریه در آزادسازی سرزمین‌های سوریه از تروریسم بین‌المللی انجام شده‌اند. 

ناامیدی از شکست طرح‌های توطئه‌آمیز علیه سوریه
وزارت خارجه سوریه اعلام کرده است: تجاوزگری رژیم‌های قلدر و سلطه‌جوی غربی در نتیجه احساس یأس و ناامیدی آنها به‌خاطر شکست طرح توطئه‌آمیز علیه سوریه روی داد. این تجاوزگری بعد از آن صورت گرفت که ابزارهای کشورهای متجاوز یعنی گروه‌های تروریستی در برابر پیشروی ارتش سوریه شکست خورده و بیرون رانده شدند.
همزمانی تجاوزگری با ورود تیم تحقیقات سازمان منع سلاح‌های شیمیایی با هدف مانع‌تراشی در کار این تیم و پیش‌دستی از نتایج آن صورت گرفت.

انتقام از پیروزی‌های محور مقاومت در سوریه
عماد خمیس نخست وزیر سوریه درباره علت تجاوز آمریکا و متحدانش به این کشور گفته است: "تجاوز سه‌جانبه آمریکا و انگلیس و فرانسه به سوریه در راستای انتقام از پیروزی‌های سوریه و هم‌پیمانانش در زمینه مبارزه با تروریسم صورت گرفت".

حمایت بیشتر از رژیم صهیونیستی و تأیید سیاست‌های ضدفلسطینی
جنبش جهاد اسلامی فلسطین در بیانیه‌‌ای با بیان اینکه، آمریکا سرکرده شرارت در جهان است و تلاش می‌کند که با سیاست‌هایش علیه منطقه و ملت‌های اسلامی به وضعیت هرج‌ومرج و گسستن منطقه و ضربه زدن به ارکان وحدت و انسجام آن ادامه دهد،‌ تأکید کرد: هدف واقعی از این تجاوزگری، حمایت بیشتر از رژیم صهیونیستی و تشویق سیاست‌های تروریستی آن علیه ملت فلسطین و همه ملت‌های منطقه است.

پول و حمایت مالی سعودی و اسرائیل، مشوق انگلیس و فرانسه در حمله به سوریه
بسام ابوعبدالله معاون وزیر اطلاع‌رسانی سوریه تأکید کرده است: پول و حمایت مالی بن‌سلمان عامل مهم مشارکت فرانسه و انگلیس در ملحق شدن به آمریکا و حمله به سوریه بود.
وی درباره اقدام آمریکا به چنین حمله‌ای علیه سوریه به‌بهانه استفاده از سلاح شیمیایی آن هم در شرایطی که کمیته حقیقت‌یاب در مورد سلاح مزبور در "دوما" هنوز کار خود را آغاز نکرده است، به تسنیم گفت: آمریکا در اصل یک کشور قانو‌ن‌شکن است و عملاً نیز این کشور و فرانسه و انگلیس ثابت کردند که قانون‌شکن هستند، زیرا احترامی برای قانون بین الملل و منشور سازمان ملل و نیز مشروعیت بین الملل قائل نیستند و می‌دانند موضوع سلاح شیمیایی نمایشی سبکسرانه و برملا شده است و علاوه بر این دولت سوریه دلایلی دارد که نشان می‌دهد موضوع سلاح شیمیایی در غوطه شرقی چیزی جز یک نمایش نیست.

افزایش عزم سوریه و متحدانش برای نابودی تروریسم
به‌گفته بسام ابوعبدالله معاون وزیر اطلاع‌رسانی سوریه، واکنش‌های نظامی برای نابودی تروریسم ادامه خواهد داشت و این اولویت ما به‌شمار می‌آید و آنان در اصل پس از عملیات غوطه شرقی از شکستی که متحمل شدند، دچار هیستریک شدند، زیرا دست‌نشاندگان آنان در غوطه شرقی نابود شدند.

شکست تروریست‌ها آمریکا را مجبور به دخالت مستقیم در سوریه کرده است
مشاور سیاسی وزیر اطلاع‌رسانی سوریه تأکید کرد شکست تروریست‌ها در سوریه آمریکا را مجبور به دخالت مستقیم در سوریه کرده است.
"علی عبدالله الاحمد" مشاور سیاسی وزیر اطلاع‌رسانی سوریه به تسنیم گفت: غرب و نیروهای وابسته به استکبار جهانی توان تحمل پیروزی محور مقاومت را ندارند به همین دلیل تلاش می‌کنند به هر روش ممکنی مسیر پیشرفت نیروهای محور مقاومت و نیروهای مبارزه با تروریسم را که روسیه و چین بخشی از آن هستند سد کنند. به‌طور حتم غربی‌ها برای متوقف کردن محور مقاومت دست به تلاش‌های زیادی خواهند زد که جنگ نیز یکی از گزینه‌های پیش‌ِروی آنها است.

به‌گفته وی، آمریکایی‌ها می‌خواهند گروه‌های تروریستی شکست‌خورده را مجدداً احیا کنند تا بتوانند مقابل دولت سوریه بجنگند. اما باید گفت که این گروه‌ها خود را شکست‌خورده می‌دانند و هر تحرکی باید پیش از آزادسازی کامل غوطه شرقه صورت می‌گرفت، در وضعیت کنونی دولت سوریه پیروز میدان است.

تلاش برای قطع ارتباط میان اضلاع محور مقاومت
علی عبدالله الاحمد مشاور سیاسی وزیر اطلاع‌رسانی سوریه تأکید کرده است: تلاش برای قطع ارتباط میان ایران و عراق و سوریه در دو زمینه سیاسی و نظامی صورت خواهد گرفت، در زمینه سیاسی غربی‌ها تلاش خواهند کرد با فشار بر مراکز تصمیم‌گیری در عراق روابط این کشور با سوریه و ایران را تحت تأثیر قرار دهند. در عرصه نظامی نیز ممکن است با ایجاد مناطق حائل ارتباط زمینی میان ایران و سوریه و عراق و لبنان را قطع کنند.

اهداف متجاوزان محقق نشد؛ جان تازه‌ در همپیمانی روسیه، ایران و روسیه
عبدالباری عطوان تحلیلگر برجسته و سردبیر روزنامه مطرح رأی‌الیوم با تأکید بر اینکه تجاوز نظامی آمریکا، فرانسه و انگلیس، اهداف متجاوزان را محقق نکرده بلکه به‌زیان آنها تمام شده است، مهمترین نتیجه این تجاوز را افزایش محبوبیت بشار اسد رئیس جمهوری سوریه در داخل و خارج این کشور و بخشیده شدن جان تازه به همپیمانی با روسیه، ایران و حزب‌الله دانست و نیز مهر تأیید بر ایستادگی ارتش سوریه زده و سبب تضعیف دونالد ترامپ شده است.

مخدوش‌شدن بیش از پیش وجهه آمریکا میان افکار عمومی جهان
عبدالباری عطوان تحلیلگر مطرح عرب گفته است: استفاده از سلاح شیمیایی به‌عنوان دستاویزی برای حملات نظامی شبیه حملاتی که امروز رخ داد، دیگر فایده‌ای ندارد، زیرا زیان زیادی به وجهه آمریکا و جبهه آن وارد آورد به‌ویژه اینکه این حمله در روزی رخ داد که قرار بود کارشناسان سازمان منع گسترش سلاح شیمیایی تحقیقات خود را در صحنه فرضی جرم آغاز کنند و عوامل این حمله با اقدام خود این برداشت را ایجاد کردند که این جبهه به‌دنبال نابودی مأموریت این کارشناسان قبل از آغاز آن بودند.

پیام همراهی عربستان و قطر با تجاوزگری آمریکا
عبدالباری عطوان تحلیلگر مطرح عرب گفته است: حملات امروز به سوریه که از پایگاه‌هایی در قطر و عربستان صورت گرفت و این دو کشور به‌سرعت حملات مزبور را تأیید کردند، از متحدان عرب آمریکا و نقش آنان و جا گرفتن آنان در جبهه آمریکا و شرکت در هرگونه حملات آن در منطقه به‌ویژه علیه ایران در آینده پرده برداشت.

افزایش همبستگی مردم عراق با مردم سوریه
به‌گفته عطوان تحلیلگر عرب، افزایش احتمال شکست آمریکا در عراق که زیان‌های آن در این کشور حدود پنج تریلیون دلار برآورد شده است، زیرا دولت عراق از تأیید حمله امروز به سوریه و حمایت از آن خودداری کرد و بیشتر مردم عراق نیز با سوریه اعلام همدردی کردند.
شادی مردم سوریه از مقاومت و ترسیم شکست آمریکا
تحلیلگر عرب گفته است: هرکس شاهد جشن و شادمانی سوری‌ها به‌دلیل ایستادگی و مقاومت کشور و دولت در رویارویی با این تجاوز بود، می‌تواند به حجم شکست آمریکا و اسرائیل پی ببرد و علاوه بر این متوجه شود که بشار اسد در جایگاه خود باقی است و کشورهای ابرقدرت و متحدان عربش از سرنگونی او و تغییر نظامش ناتوان مانده‌اند.

احتمال تصمیم ترامپ به بیرون‌بردن نیروهای آمریکایی از سوریه و عراق
به‌گفته عطوان، بعید نیست ترامپ با اعتراف به شکست و نیز به‌منظور کاهش متحمل شدن زیان‌های بیشتر، در مسیر بیرون بردن نیروهای آمریکایی از سوریه و شاید عراق قدم بردارد و از این حمله به‌عنوان دستاویزی برای توجیه این تصمیم خود استفاده کند.
ترامپ به‌دنبال این بود که در موضع قدرت ظاهر شده و عظمت و شکوه کشورش را بازگرداند، اما در هر دو مورد شکست خورد و به‌عنوان کسی که پای خود را با گلوله نشانه رفت، ظاهر شد.

شکست طرح نظامی ــ سیاسی غرب برای سوریه
به‌اعتقاد حسن هانی‌زاده کارشناس مسائل جهان عرب، گروهک‎های تروریستی به‌دستور آمریکا سلاح شیمیایی استفاده کردند. هدف این است که شرایط بحرانی در سوریه به‌وجود آورند تا یک کمپین مشترک اسرائیلی ــ آمریکایی در سوریه داشته باشند.
وی با توجه به ناکامی پروژه­‌هایی که علیه نظام سوریه طرح شده بود، گفت: در حقیقت حمله اخیر جنگنده‌های صهیونیستی به پایگاه تیفور حمص سوریه نتیجه شکست سیاست‌های مشترک آمریکا، عربستان و رژیم صهیونیستی برای برهم زدن شطرنج نظامی و سیاسی سوریه است.

واکنش قاطعانه در کمین متجاوزان است
"انیس نقاش" کارشناس مسائل راهبردی لبنانی گفت: هرگونه تجاوز گسترده به سوریه به‌منظور تغییر موازنه قدرت، با پاسخ عملی متحدان این کشور روبه‌رو خواهد شد و هیچ حمله‌ای معادلات سیاسی و نظامی سوریه را تغییر نخواهد داد.
آمریکا و متحدانش توان حملات بزرگتر را ندارند
به‌گفته انیس نقاش کارشناس لبنانی، این حملات راه‌حل ممکن متجاوزان در برابر قدرت محور مقاومت و موضع سوریه بود، زیرا هرگونه حمله بزرگتر از آن به این معنی است که هدف از آن تغییر موازنه قدرت است و با واکنش قوی متحدان سوریه روبه‌رو خواهد شد، اما این حداقلی که آنان انجام دادند برای حفظ آبرویشان بود زیرا توان اقدام بزرگتر از این را ندارند.

چرا آمریکا منتظر نتیجه کمیته حقیقت‌یاب نماند؟
انیس نقاش کارشناس لبنانی درباره دلایل انجام این حمله پیش از مراجعه به کمیته حقیقت‌یاب در شهر "دوما" و تحقیق در مورد استفاده از سلاح شیمیایی گفت: ورود کمیته حقیقت‌یاب و دستیابی به نتایج منفی مبنی بر عدم استفاده از سلاح شیمیایی مانع از تجاوز آنان به سوریه می‌شد.

انیس نقاش ادامه داد: هدف اصلی از حمله به سوریه سلاح شیمیایی نیست، زیرا آنان می‌دانند چنین سلاحی وجود ندارد بنابراین هدفشان قدرت‌نمایی و اعلام این موضوع بود که ما همچنان در سوریه و خاورمیانه حضور داریم و هدفمان تعیین سرنوشت آن در آینده است.وی تصریح کرد: همچنین آنان پس از نشست سه‌جانبه ایران، ترکیه و روسیه احساس کردند برخی کشورها همراه سوریه آینده این کشور و منطقه را تعیین خواهند کرد در حالی که آنان در این روند غایب هستند از همین رو دست به این تجاوز زدند تا حضور خود را ثابت کنند.

تلاش آمریکا و متحدانش برای اعلام وجود
به‌گفته تحلیلگر لبنانی، هدف از این حملات این است که گفته شود منطقه فقط به‌دست متحدان سوریه یعنی ایران و روسیه نیست، بلکه آمریکا، فرانسه و انگلیس همچنان قدرت تأثیرگذاری در روند امور را دارند.

تجاوز آمریکا تأثیری بر معادلات میدانی و روند سیاسی نخواهد گذاشت
انیس نقاش تحلیلگر لبنانی درباره امکان اینکه این حملات معادلات سوریه را چه در سطح سیاسی و چه در سطح نظامی تغییر می‌دهد، تصریح کرد: این حملات هیچ تأثیری نخواهد داشت، آنان بر این باورند که اگر وارد سوریه شوند، روسیه و ایران و نیز ترکیه را مجبور خواهند کرد به روند ژنو با شروط مناسب و مورد نظرشان بازگردند، اما این تحقق نخواهد یافت زیرا سرنوشت سوریه را سوری‌ها تعیین خواهند کرد و متحدان این کشور نیز حامی قانون بین المللی و حاکمیت سوریه هستند بنابراین دلیلی برای تسلیم و زانو زدن نیست.

سوریه پس از حمله آمریکا قوی‌تر از پیش
انیس نقاش تأکید کرد: امروز پس از این حمله قوی‌تر شده‌ایم تا بگوییم نقش آنان در موضوع سوریه و به‌طور کلی منطقه منفی و به‌دور از قانون بین المللی است و آنان نمی‌توانند روند صلح در منطقه را مدیریت کنند، زیرا خارج از قانون عمل می‌کنند.

چرا آمریکا اجازه‌نداد بازرسان سازمان ملل تحقیقات خود را انجام دهند؟
آمریکا و متحدانش حتی اجازه ندادند بازرسان سازمان منع گسترش سلاح‌های شیمیایی وارد دمشق شده و به بررسی ادعای مطرح‌شده درباره استفاده از سلاح شیمیایی بپردازند و زمانی که بازرسان وارد دمشق نشده بودند، اقدام به تجاوز نظامی به سوریه کردند و به‌خلاف منشور سازمان ملل و قوانین بین الملل عمل کردند، آنها پیش از ورود بازرسان سازمان ملل دست به این تجاوز زدند تا آثار دروغ آنچه حمله شیمیایی خواندند، از بین ببرند.
این حملات در واقع قبل از آغاز تحقیق کارشناسان سازمان منع استفاده از سلاح‌های شیمیایی انجام شده‌اند. واقعیت تجاوزگری آمریکا نشان می‌دهد که این کشور علاقه‌ای به انجام تحقیقات مستقل ندارد، مایل به تخریب فرآیند صلح در سوریه است و می‌خواهد اوضاع در منطقه را متشنج کند.

این ادعاها در حالی مطرح می‌شد که ارتش سوریه در حال پیشروی در شهر «دوما» واقع در غوطه شرقی دمشق بود و به‌گفته تحلیلگران و کارشناسان نیازی به انجام حمله شیمیایی یا هر اقدام تحریک‌آمیز دیگر برای پیروزی نداشت. این چندمین بار است که دولت‌های کشورهای غربی در آستانه پیروزی‌های میدانی ارتش سوریه بهانه حمله شیمیایی را مطرح می‌کنند.

از طرف دیگر، دولت سوریه در سال 2013 با همکاری روسیه و تحت نظارت کشورها و سازمان‌های بین‌المللی از جمله آمریکا و سازمان ملل، تمام سلاح‌های شیمیایی خود را نابود کرد.
بسیاری از رسانه‌های غربی، از جمله نشریه نیویورکر و روزنامه واشنگتن‌پست قبل از آغاز حملات اذعان کرده بودند که توازن جنگ در سوریه را شرایط میدانی تعیین می‌کند و با یک حمله موشکی محدود نمی‌توان نتایج جنگ را تغییر داد.

افزایش همبستگی و حمایت مردم سوریه از دولت قانونی کشورشان
ساعاتی پس از تجاوز نظامی چندملیتی غرب به سوریه، ده‌ها نفر از ساکنان دمشق، پایتخت این کشور به خیابان‌ها آمدند تا حمایت‌شان از دولت قانونی «بشار اسد» را به‌نمایش بگذارند.
یک منبع در وزارت خارجه سوریه تأکید کرده است: تجاوزگری وحشیانه با روحیه بالای ملت سوریه که برای محکوم کردن این تجاوزگری به خیابان‌ها و میادین آمدند، روبه‌رو شد و این تجاوزگری به هیچ وجه بر عزم و اصرار ملت سوریه و نیروهای مسلح دلاور آن برای ادامه تعقیب هسته‌های تروریستی تکفیری و دفاع از حاکمیت سوریه و وحدت سرزمینی و مردمی آن و بازگرداندن امنیت و ثبات به جای‌جای این کشور تأثیری نخواهد داشت.

اعتراف صهیونیست‌ها درباره بی‌تأثیربودن تجاوز آمریکا
رسانه‌های رژیم صهیونیستی اذعان کردند که تجاوزگری سه‌جانبه آمریکا و فرانسه و انگلیس به خاک سوریه خللی به پایداری بشار اسد رئیس جمهور سوریه وارد نمی‌کند.
روزنامه صهیونیستی یدیعوت آحارونوت امروز شنبه نوشت: حمله به سوریه کمتر از انتظار اسرائیل بود و تأثیری بر پایداری بشار اسد رئیس جمهور سوریه نخواهد داشت.
این روزنامه افزود: موشک‌های مورد استفاده هوشمند بود، اما تأثیر آن صفر است.

نقشه آمریکا برای حمله به حشد شعبی در مرز سوریه و عراق
رئیس فراکسیون "بدر" در پارلمان عراق درباره "نقشه آمریکا" برای حمله به نیروهای داوطلب مردمی (حشد شعبی) مستقر در مرز با سوریه هشدار داده است.
محمد ناجی گفته است: تمایل واشنگتن برای حمله هوایی به کشور همسایه سوریه به‌بهانه استفاده از سلاح شیمیایی در منطقه دوما بی‌هدف نبوده است، بلکه طرحی است که فقط مقصود از آن ضربه به نظام سوریه نیست بلکه اهداف فراتر از این دارد.
وی افزود: نقشه آمریکا هدف قرار دادن گروه‌های مقاومت در هر مکانی از جمله یگان‌های حشد شعبی مستقر در نوار مرزی بین عراق و سوریه است که برای جلوگیری از ورود هسته‌های تروریستی به خاک عراق در آنجا مستقر هستند.

تلاش آمریکا برای انتقال سرکردگان داعش به عراق
محمد ناجی رئیس فراکسیون بدر تصریح کرد: آمریکا بعد از پیروزی‌های ارتش سوریه بر هسته‌های تروریستی داعش برای انتقال برخی از سرکردگان داعش به داخل اراضی عراق تلاش می‌کند، اما این امر با حضور نیروهای الحشد الشعبی که با قدرت تمام از نوار مرزی پاسداری می‌کنند، تحقق نخواهد یافت، بنابراین حمله هوایی به الحشد الشعبی به‌بهانه اشتباه نظامی ــ آن‌طور که در گذشته چند بار انجام شد ــ راه (آمریکا برای ) وارد کردن این سرکردگان به داخل اراضی عراق است.

چرا اتهام استفاده ارتش سوریه از سلاح شیمیایی بی‌اساس است
سید حسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله با تأکید بر نمایشی بودن آنچه در دوما اتفاق افتاد، این سؤال را پرسیده است که؛ طرف پیروز یعنی ارتش سوریه چرا باید از چنین سلاحی (شیمیایی) استفاده کند؟ منطق و عقل و ادله بر این مسئله تأکید می‌کند. با هر پیروزی بزرگی که در سوریه به‌دست می‌آید، چنین نمایش‌هایی (شیمیایی) رخ می‌دهد و ترامپ شروع به تهدید می‌کند.

شکست‌های پیاپی دلیل جنون آمریکا و متحدان
دبیرکل حزب‌الله تأکید کرده است: آمریکایی‌ها مجموعه‌ بزرگی از شکست‌های پیاپی را متحمل شده‌اند، دولت آمریکا می‌داند که جنگ علیه منطقه، جنگ با نظام‌ها و ارتش‌ها نخواهد بود، بلکه جنگ با ملت‌های منطقه خواهد بود و در تمام جنگ‌هایی که آمریکا با ارتش‌ها وارد شده، پیروز می‌شد یا شکست می‌خورد، ولی در تمام جنگ‌هایی که با ملت‌ها به‌راه انداخت، شکست خورده و خواهد خورد.


کد مطلب: 603842

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/603842/دلایل-اهداف-تجاوز-سه-جانبه-غربی-ها-سوریه

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com