کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

آیت الله مصباح یزدی:

انحصار دین در عزاداری و عبادات «سکولاریسم» است

25 فروردين 1397 ساعت 14:32

بعد از گذشت بيش از 50 سال از شروع نهضت اسلامي، هنوز نتوانسته ايم ابعاد مختلف ولايت‌فقيه را تبيين کنيم، لذا اولين وظيفه، شناخت اسلام به عنوان يک کل هماهنگ جامع به همراه احکام اجتماعي آن است، و هر چه معرفت افراد در اين زمينه بيشتر شود، آسيب پذيري نظام کمتر مي‌شود.


به گزارش جهان نیوز، آیت الله مصباح یزدی، رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) گفت: تحقق نهضت اسلامي مرهون تغيير نگرشي بود که حضرت امام درباره مسائل دين و اجتماع به وجود آورد، در گذشته، دين تنها منحصر در امور فردي مانند نماز و روزه و عزاداري بود، و مبارزه با ظلم و کفر و استعمار و نظاير آن، اصلاً امري ديني تلقي نمي‌شد.

 
يكي از بركت‌هاي حضرت امام (ره) احياي نيمي از معارف اهل بيت(ع) مربوط به مسائل سياسي و اجتماعي بود، در حاليكه قبل از آن اگر يك روحاني و متدين وارد مسائل سياسي مي‌شد، در جامعه براي او نوعي نقطه ضعف تلقي شده، او را انگليسي مي‌خواندند.
 
در فرمايشات حضرت امام(ره) همواره اسلام محور است و همين اسلام است كه دشمنان را به هراس انداخته است. اما آيا اسلام فقط نماز و روزه و حج و عزاداری است؟ اين، همان شخصي بودن دين و پذيرش دين سكولار است.
 
 حتي باب امر به معروف و نهي از منکر در فقه هم که يک مقوله ديني- اجتماعي است، کمتر مورد توجه علماي حوزه بود؛ حتي اگر هم مورد توجه معدود افرادي از حوزه قرار مي‌گرفت، توجيه مي‌شد که از جمله شرايط امر به معرف و نهي از منکر، نداشتن خطر جاني، مالي و آبرويي براي آمر به معروف است، و از آن‌جا که مبارزه با ظلم، استعمار و استکبار خطراتي در پي داشت، لذا در عمل، نهايتا دايره امر به معروف و نهي از منکر به عدم رعايت حجاب در زنان و تراشيدن محاسن در آقايان محدود مي‌شد.
 
به ندرت افرادي پيدا مي‌شدند که پا را از اين فراتر مي‌گذاشتند، بعد از حرکت علما با محوريت حاج آقا حسين قمي و تحصن در حرم حضرت عبدالعظيم(عليه‌السلام)، درس قرآن و تعليمات ديني دوباره در دروس مدارس گنجانده شد.
 
در دوران محمدرضا نيز مقابله با دين و تمسخر و توهين به افراد متدين ادامه داشت، امام(ره) حرکتي را شروع کردند، و اين امر با سخنراني‌ها، اعلاميه‌ها و نامه‌نگاري به مقامات مملکتي، سازمان‌هاي بين‌المللي و علماي ديگر ادامه پيدا کرد، و برخي علما و مراجع نيز با اختلاف مراتب، به حمايت برخاستند تا اين‌که نهايتا بعد از 15 سال، اين حرکت به ثمر نشست و انقلاب اسلامي پيروز شد و نظام اسلامي در ايران مسقر شد.
 
بعد از گذشت بيش از 50 سال از شروع نهضت اسلامي، هنوز نتوانسته ايم ابعاد مختلف ولايت‌فقيه را تبيين کنيم، لذا اولين وظيفه، شناخت اسلام به عنوان يک کل هماهنگ جامع به همراه احکام اجتماعي آن است، و هر چه معرفت افراد در اين زمينه بيشتر شود، آسيب پذيري نظام کمتر مي‌شود. 
 
چگونه است که در باب صلوة و طهارت که کتاب‌هاي متعددي در مورد آن نوشته شده و اتفاقا دشمني چنداني نيز نسبت به آن از سوي دشمنان اسلام وجود ندارد، اين مقدار اهتمام ورزيده مي‌شود، اما نسبت به امر به معروف و نهي از منکر و حکومت اسلامي که اتفاقا مورد تهاجم همه جانبه دشمنان از جمله شيطان بزرگ است، به بهانه اين‌که يک کتابي در اين زمينه منتشر شده است، کار نمي‌شود؟!
 
مسائل سیاسی،اقتصادی،فرهنگی و اجتماعی نیز به پژوهش های جمعی و ارگانیک نیاز دارد.
 
باید قدر این حکومت و نظام و ولایت که حاصل خون شهدای زیادی بوده دانسته شود.اين انقلاب به برکت خون صدها هزار شهيد به دست آمده است؛ نوجوان هاي 13 –14 ساله فداکاري کردند تا نظام اسلامي به دست جانشين امام زمان (عج) تشکيل و حفظ شد، و امروز به دست ما رسيده است؛ لذا اولين و کمترين وظيفه ما اين است که دستاوردهاي اين انقلاب را حفظ کنيم؛ چه قدر بايد بي عرضه باشيم که نتيجه خون صدها هزار شهيد را به باد بدهيم!


کد مطلب: 603812

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/603812/انحصار-دین-عزاداری-عبادات-سکولاریسم

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com