جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۱
۳۱
به بهانه یک برداشت ناصواب

آیا آیت الله جوادی آملی از دختران خیابان انقلاب حمایت کردند؟

شنبه ۲۵ فروردين ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۲۶
کد مطلب: 603797
دختران خیابان انقلاب مساله شان مشکلات داخلی نیست و حرف شان حجاب اجباریست. ظاهرن درست است. اما بیائید دقیق تر شویم؛ کسی که روسری بر می دارد مخالف حجاب اجباری نیست. مخالف نظامست. چرا؟ چون‌مخالف حجاب اجباری، قانون نمی شکند. بیان مخالفت، نباید به قانون شکنی بکشد. پس اگر قانون شکست، یعنی حاکمیت قانون را برنتافته است. این یعنی تقابل با قانون، با نظام قانون. اما این تقابل چطور ساخته می شود؟
آیا آیت الله جوادی آملی از دختران خیابان انقلاب حمایت کردند؟
گروه جامعه جهان نيوز، محسن مهدیان: آقای جوادی آملی فرمودند آنکه روسری سر چوب می کند با قرآن مخالف نیست بلکه از مشکلات کشور به این‌مرحله رسیده است.

برخی ازین جمله برداشت های ناصوابی داشتند. آیا این جمله یعنی تائید دختران خیابان انقلاب؟ آیا تائید حجاب اختیاریست؟

متاسفانه این روزها جنگ روایت است. روایت نادرست از سخنان این مرجع جلیل القدر و توزیع گسترده خناسان بین مردم.

برای فهم درست این بحث لازمست به سخنان اسفند ماه ایشان و ادامه همین سخنان اشاره کرد.

آقای جوادی در ادامه می فرمایند: "پیغمبر (ص) فرمود، کشوری که مشکل مالی داشته باشد، دینش در خطر است...لذا اگر سهل‌انگاری در بخش‌های مدیریتی و اقتصادی کشور صورت بگیرد، آسیب دیدن دین مردم قطعی است."

این حرف ها در دیدار با چه کسی است؟ رئیس مجلس. یعنی ای مسوولین اگر فقر گسترش یابد دین می رود.
این حرف همان روایت نبوی است که كَادَ الْفَقْرُ أَنْ يَكُونَ كُفْراً.

منطقی است ازین روایت تائید کفر برداشت کنیم؟! خیر. پس چطور سخن آقای جوادی آملی را تائید دختران خیابان انقلاب گرفتیم؟

اما موضع روشنتر ایشان در اسفند ماه است. می فرمایند: "آنکه روسری خود را بر سر چوب کرده است نمی‌داند دارد با آیه «وَلْيَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلَى جُيُوبِهِنَّ» مقابله می‌کند، اگر ما امر به معروف و نهی از منکر کنیم قطعاً بی‌حجابی از بین خواهد رفت. "

تا اینجا حرف تمامست. ممکن است کسی بگوید اما رهبری دختران خیابان انقلاب را فریب خورده دانستند. درست است. اما فریب خوردن را چه گرفتیم؟

 فریب همیشه مزدوری نیست. آنهم یک شق است. کاری که رسانه دشمن می کند همینست که چنان تصویری از انقلاب نشان‌می دهد که برخی احساس کنند باید در مقابل این انقلاب نافرمانی مدنی داشته باشند.

ممکن است بگوئید اما دختران خیابان انقلاب مساله شان مشکلات داخلی نیست و حرف شان حجاب اجباریست.
ظاهرن درست است. اما بیائید دقیق تر شویم؛ کسی که روسری بر می دارد مخالف حجاب اجباری نیست. مخالف نظامست. چرا؟ چون‌مخالف حجاب اجباری،  قانون نمی شکند. بیان مخالفت،  نباید به قانون شکنی بکشد. پس اگر قانون شکست، یعنی حاکمیت قانون را برنتافته است. این یعنی تقابل با قانون، با نظام قانون. اما این تقابل چطور ساخته می شود؟

امیرالمومنین فرمود: الحیف یدعو السیف. بی عدالتی مردم را به تقابل مسلحانه می کشاند.
این حرف سه جزء دارد.

 اول اینکه مسوولین از عدالت مراقبت کنند که مردم به کفر و مبارزه مسلحانه کشیده نشوند.

دوم اینکه دشمن ممکن است با تصویر سازی نادرست از انقلاب، احساس بی عدالتی بسازد و عده ای را به نافرمانی بکشاند.

سوم اینکه کسی که با فقر به گناه می افتد، در نهایت به گناه افتاده است. یا اگر به ظلم شمشیر بکشد بازهم ظالمست. اینکه فقر یا مشکلات و بی عدالتی او را بدین مرحله رسانده مسوولیت حکومت را زیاد می کند اما منکر گناه او نیست و قبح ظلم و کفرش را کم‌نمی کند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
...
مهدی یار
Iran, Islamic Republic of
الان این ... یعنی چی؟! اگر نظری قابل انتشار نیست. حجم صفحات را با ... اشغال نکنید.

اما آقای مهدیان خودش هم نمی فهمد چه می گوید. اینقدر یک کلاغ چهل کلاغ نمی خواهد. آن دخترانی که کشف حجاب کردند، عالماً علیه قرآن و قانون کشور _ که مبتنی بر همان است _ قیام کردند. حالا ما بگوییم فریب خورده اند. بله. فریب برای همه هست. یزید هم فریب خورد. نتانیاهو هم فریب خورد. اینها از شکم مادر ضال و مضل به دنیا نیامدند.

می خواهم بگویم یک جور حرف نزنیم که هر کس خلاف شرع کرد. هر کس قانون شکنی کرد. از سر ناآگاهی و (عدم اختیار) باشد. اینطور باشد هیچ کس مسئول کردار خود نیست. می گوید برو یقه زهرا رهنورد را بگیر که به من پول داد. برو یقه من و تو و بی بی سی فارسی را بگیر. اصلای برو جلوی شیطان را بگیر...

...
Iran, Islamic Republic of
ما شیعه امام خامنه ای هستیم و چشممان، به انگشت اشاره ایشان است.
Netherlands
...
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
یک مدل جدید از تشیع هم توسط این برادر معرفی شد.
Iran, Islamic Republic of
شیعه ی امام خامنه ای?!!!!!!
کاربر محترم با تشکر . شیعه به معنی خاص آن قطعا منظور نویسنده نیست و بیشتر ناظر به معنی لفظی آن یعنی پیرو راه رهبری است و برداشت معنی خاص آن غلط است. جهان نیوز
United Kingdom
شبکه همکار غرب داخلی که مدیریت اقتصاد و مالی کشور را در سی سال گذشته بدست داشته اند با لیبرال گری و اشرافی گری و فساد زیر پوست اقتصاد کشور را به سمت نابودی کشاندند حالا می خواهید اعتراض کنید راهش ... است اما روسری برداشتن و یا مثل گنابادی ها با اتوبوس مردم را زیر گرفتن و یا مثل فرقه شیرازی ها به سفارت خانه ها حمله کردن دردی را دوا نمی کند
Iran, Islamic Republic of
ایت ....جوادی آملی در حال حاضر یکی از مراجعی ایست که به واقعیت های جامعه اشراف کامل داشته وبیاناتش بر اساس ایات قرانی واحادیث نبوی می باشد...
سرور
Iran, Islamic Republic of
مگر این مشکلات در دولت فخیمه ای نیست که جوادی آملی به شدت از آن حمایت کرده و می کند؟ بنابراین به نظر نمی رسد حرف ایشان در این مورد اینطور که آقای مهدیان سعی در توجیه آن دارد درست باشد.
استاد محترم حوزه، خود کرده را تدبیر نیست. درضمن چرا باید مخالفت با سخن اشتباه ایشان دلیل بر "خناس" بودن دیگران بشود؟!
امید
Iran, Islamic Republic of
شما جهان نیوز ها در گزارش قبلی در مورددختران را حذف کرد بودید چون باب میلتان نبود اما دیگر دوران سانسور گذشته ودیگر اعتمادی به شمانیست حالا نگاه کنید به اسلام در 1400 سال تا حالا هرجه خواسته اند کم و زیاد کردهاند
United Arab Emirates
...
کاربر محترم . با تشکر. بیشتر مطالعه و با کارشناسان فن گفتگو کنید. جهان نیوز
fararz
Iran, Islamic Republic of
حالا نوبت این بنده خداست...
Iran, Islamic Republic of
باید دید عوام الناس چه برداشتی از این صحبت ها میکنند.

مسلما عامه مردم همیچین برداشتی نمیکنن

حرف آیت الله جوادی مسلما حقه ولی باید سطح تفکر و منطق عامه مردم رو هم مورد توجه قرا داد.
Reza
Iran, Islamic Republic of
سلام
فارغ از متن تحلیل، چرا جایگاه عنوانی حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی که از مراجع تقلید هستند مراعات نشده است. در حالیکه در سایر عناوین و اخبار، القاب حوزوی قید شده است.
Iran, Islamic Republic of
آیا جوادی آملی ، مراجع، ۴۲ دو نفر بیانیه دهنده و... از پاداش بازنشستگی ۱میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومانی معاون بانک مرکزی و بازگشت او به کار اطلاع دارند به خدای عدالت وقتی شنیدم مغز سرم سوت کشید آخه من فرهنگی بازنشسته شدم پاداش بازنشستگی ام شد ۶۴ میلیون آن هم با یکسال تغییر و ...به صورت ناقص پرداخت شد تازه شش ماهه به دیوان شکایت کردم برای مابقی پاداش که آموزش و پرورش از پرداخت آن سر باز می زد جل الخالق آیا یاری دهنده ای هست آیا فریاد رسی هست!!! بله که هست الغوث و الامان یا صاحب الزمان الغوث و الامان الغوث و الامان الهم عجل لولیک الفرج
Iran, Islamic Republic of
همکار فرهنگی عزیز سلام بنده هم چنین نظری که حاوی اعتراض به این بی عدالتی وحشتناک بود در همین سایت ارسال کردم ولی متاسفانه سانسور شد گویا باید چشمها را بست و جور دیگری باید دید تا دشمن شاد نشود و بر نظام لطمه ای وارد نشود
Iran, Islamic Republic of
این بزرگوار خودشان زبان دارند زنده هستند و تریبون دارند معاون دارند و احتیاج نیست اقای مهدویان عزیز سخنان ایشان را به خواستههای خودشان نزدیک نمایند عربی که پیغام نگذاشته اند که شما انرا ترجمه و تفسیر به رای خود میکنید
Iran, Islamic Republic of
بقول شما اینا ک زنده اند حالا ببینید در مورد مرده ها چکار میکنند
محسن
Iran, Islamic Republic of
...
محسن
Iran, Islamic Republic of
چرا متن بنده را نمی گذارید . نه توهینی به ایشان هست ونه حرف ناحق . ایشان هم که معصوم نیست
بابک
Iran, Islamic Republic of
آیت الله جوادی آملی قبلا گفته بود که این افراد با این کار با آیه قرآن در خصوص حجاب به مقابله برخاسته اند اما این حرف اخیر که این افراد با قران مخالف نیستند بلکه به شرایط کشور اعتراض داشتند در تضاد با حرف قبلی ایشان است.
...
رضا
Iran, Islamic Republic of
حجاب در جامعه



۱۱۱- ملاک حجاب و پوشش در جامعه بایستی عرف باشد که حداقل شرع صادقانه و بی ریا می باشد زیرا هدف از حجاب جلب نظر و تحریک نکردن است. و چه بسا حجاب انگشت نما عین بی حجابی و هرزگی گردد. ولی باید دانست که عفاف و عصمت، مغز عدالت است که بدون عرفان نفس چه بسا حاصلی وارونه به بار آورد.



۱۱۲- هیچ شرک و ظلمی بدتر از اصرار در هدایت مردم نیست که خداوند در کتابش حتی انبیای خود را از این کار منع نموده و وعده به اشد عذاب کرده است زیرا اصل و حق دین همان اختیار و انتخاب است و لذا اکراه در دین را خداوند عین گمراهی (الغی) نامیده است.



استاد علی اکبر خانجانی

کتاب حکمت حکومت
Iran, Islamic Republic of
ببخشید این مغلطه ها چیه؟!!!
اصرار در هدایت مردم ظلم و شرکه؟!!باعث اشد عذاب میشه و خداوند نهی کرده؟!!!! خب پس چرا خداوند انبیا رو فرستاده؟!
این خزعبلات از قوطی کدوم عطار دراومده؟!
Iran, Islamic Republic of
اگر خدا میخواست میتوانست همه را مسلمان کند اما دین اجباری فایده ای ندارد
Iran, Islamic Republic of
آیت الله علامه جوادی آملی حفظه الله تعالی نظر روشنی درباره کشف حجاب داشته و دارند و یادداشت آقای مهدیان که در تیتر آن ادب رعایت نشده در حدی نبوده که در جهان نیوز درج شود.
Iran, Islamic Republic of
خجالت بکشید ایشان ایت الله هستند نه اقای جوادی هرکس با شما هم هم فکر نیست خانه نشین میکنید
Iran, Islamic Republic of
دختران خیابانی تمام شد بحث امروز جهان قانون جنگل ترامپه.
Iran, Islamic Republic of
آیت الله العظمی جوادی آملی حفظه الله تعالی
Iran, Islamic Republic of
نظرشان اشتباه هست و خلاف حرف امام.
...
Iran, Islamic Republic of
نظر ايشون
نظر ايشونه
امام هم معصوم نبودند اگر مخالف نظر ايشون ه
ايشون هم ايضا معصوم نيستند
ولي فقيه هستند و صاحب نظر و من در اينجا با حضرت آيت الله موافقم