جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰
۷

علت حمله به سوریه چه نسبتی با ایران داشت؟/ چرایی اقدام محدود علیه سوریه/جنگ به سبک ترامپ

شنبه ۲۵ فروردين ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۱۸
کد مطلب: 603793
ترامپ از روزانتخاب تا کنون متهم به حمایت روسیه از وی در انتخابات بوده است. علت اصلی چنگ و دندان نشان دادن به روسیه ایجاد فاصله در اذهان مردم آمریکا و رفع اتهام از خویش است.
علت حمله به سوریه چه نسبتی با ایران داشت؟/ چرایی اقدام محدود علیه سوریه/جنگ به سبک ترامپ
گروه سیاسی جهان نيوز: عبدالله گنجی، مدیر مسئول روزنامه جوان طی یادداشتی کوتاه نوشت: ترامپ در صحبت‌های خود در شروع حملات مثلث استکبار به سوریه گفت: ایران نباید از منافع نابودی داعش منتفع  شود. معنی این حرف ناراحتی از ایران به خاطر نابودی داعش است
تبلیغات  روزهای قبل حمله غیر طبیعی بود و ایران و سوریه محلهای احتمالی را تخلیه کرده بودند واما آنان برای حفظ آبروی خود دست به این اقدام زدند.

ترامپ از روز انتخاب تا کنون متهم به حمایت روسیه از وی در انتخابات بوده است. علت اصلی چنگ و دندان نشان دادن به روسیه ایجاد فاصله در اذهان مردم آمریکا  و رفع اتهام از خویش است.

سناریوی شیمیایی اخیر را MI6 انگلیس طراحی کرده بود و مردمی که دیروز در دوما از دست تروریست‌ها رهایی یافتند، گفتند از ما می خواستند در مقابل  دوربین  حالت مجروح شیمیایی به خود بگیریم.

سناریو مذکور با هدف بالا بردن امنیت اسرائیل و تحقیر روسیه صورت گرفت. روسیه باید خود را ثابت کند.
استکبار می تواند بدون اجازه شورای امنیت سازمان ملل  هر کار خواست بکند و تشریفاتی بودن این سازمان را اثبات نمایند.

البته انتخاب روز مبعث پیامبر برای حمله به سرزمین مسلمانان را نباید صرفا تصادفی دید.

*چرایی اقدام محدود علیه سوریه

رضا سراج تحلیلگر ارشد مسایل سیاسی نیز نوشته است: همچنان که احتمال داده می‌شد؛ اقدام نظامی آمریکا، انگلیس و فرانسه علیه سوریه، محدود و نقطه‌ای بود. اهداف عملیات نظامی صبح امروز چیست؟

عملیات نظامی صبح امروز علیه سوریه  با هدف تاثیر گذاری بر دستگاه محاسباتی متحدین سوریه و بازگشایی میز مذاکرات راهبردی درباره این کشور صورت گرفته است. این مهم را از روی کیفیت و کمیت و نقاط آماج می‌توان فهم کرد. عملیات محدود انجام شد و از این پس، سه کشور مهاجم تلاش خواهند کرد تا چیدمان و دستور میز مذاکرات را تعیین کنند. تلاش برای معامله با روسیه درباره سوریه و اخذ امتیاز از ایران آغاز خواهد شد.

بنابراین، تاکید می‌شود اقدام نظامی محدود و نقطه‌ای علیه سوریه، پیوست طرح مدون جنگ روانی-ادراکی استراتژیک است تا متحدین سوریه وادار به تجدید نظر در محاسبات خود شده و دچار خطای محاسباتی گردند. در این ارتباط آمریکا، انگلیس و فرانسه، اخذ امتیاز از ایران در اصلاح برجام را به انتظار نشسته‌اند. از امروز گسل غربگرایان، به عنوان شبکه همکار، برای تغییر محاسبات در ایران فعال خواهد شد.

جنگ به سبک ترامپ

«عبدالله شهبازی»، نویسنده و پژوهشگر نیز در کانال تلگرامی خود نوشت: حمله مشترک آمریکا و بریتانیا و فرانسه به سوریه به پایان رسید.

این حمله، که جنبه نمایشی آن کاملاً مشهود بود، کمتر از یک ساعت به درازا کشید: از ۹ تا ۱۰ بعدازظهر جمعه ۱۳ آوریل به وقت واشنگتن دی‌سی برابر با ۵:۳۰ تا ۶:۳۰ صبح شنبه، ۲۵ فروردین به وقت تهران.

کاری که ترامپ کرد بهترین مصداق عملیات روانی است که اندیشمندان سیاسی سندروم «گردآمدن در پیرامون پرچم» نامیده‌اند به معنی برانگیختن شور مردم در حمایت از رئیس‌ جمهور از طریق سیاست خارجی انحرافی،‌ ‌و درباره آن، با ارجاع به تاریخ معاصر آمریکا، کتاب‌ها و مقالات متعدد منتشر شده.

تعبیر «گردآمدن در پیرامون پرچم» “rally-round-the-flag” نخستین بار در شعر سروده جرج فردریک روت (۱۸۶۲) برای جنگ داخلی آمریکا به کار رفت و بعدها جان مولر، اندیشمند سیاسی آمریکایی، ابتدا در مقاله (۱۹۷۰) و سپس در کتابش (۱۹۷۳) آن را تئوریزه و به مفهوم سیاسی بدل کرد.

ترامپ تصور کرد از طریق بمباران یک ساعته سوریه می‌تواند برای خود محبوبیت داخلی کسب کند و بزرگ‌ترین مصیبت داخلی‌اش، یعنی ‌تحقیقات سنگین و جنجالی رابرت مولر، رئیس پیشین اف‌بی‌آی، را درباره نقش روسیه در انتخابات ۲۰۱۶، به سایه برد.

باید منتظر ماند و دید نتیجه این «شو» جدید ترامپ چه خواهد بود؟

برای آشنایی بیشتر با مفهوم فوق بنگرید به:
John E. Mueller, Presidential Popularity from Truman to Johnson, The American Political Science Review
Vol. 64, No. 1 (Mar., 1970), pp. 18-34.

John E. Mueller, War, Presidents and Public Opinion, John Wiley & Sons, 1973.

John R. Oneal and Anna Lillian Bryan, The Rally 'Round the Flag Effect in U. S. Foreign Policy Crises, 1950-1985, Political Behavior, Vol. 17, No. 4 (Dec., 1995), pp. 379-401.

https://en.wikipedia.org/wiki/John_Mueller
https://en.wikipedia.org/wiki/Rally_%27round_the_flag_effect

https://en.wikipedia.org/wiki/Diversionary_foreign_policy

تعبیر فوق در شعر روت اینگونه بود:
Oh we'll rally round the flag, boys, we'll rally once again,
Shouting the battle cry of freedom…
https://en.wikipedia.org/wiki/Battle_Cry_of_Freedom
 
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
اگر ترامپ در صدد جبران هزینه هایش باشد در حداقل انتظارات باید سوریه را مثل عراق بگیرد. بعید میدانم به این راحتی ها عقب بکشد.
اگر هم نگران پولهایش باشد میرود پیش گاو شیرده شان. جنگ راه میاندازد تا پول در بیاورد. فراموش نکنید ترامپ دیوانه اگر هم خیلی دیوانه باشد در نهایت یک تاجر مسلک است و فکر نمیکنم فرق تجارت و سیاست را متوجه شود.
برایش مهم این است که تجارت کند و پول در بیاورد. چه خریداری بهتر از عربستان و کشورهای میکروسکوپی خلیج فارس؟
Iran, Islamic Republic of
نظرات همگي منطقي بنظر ميرسند . نكته مجهول البته عدم ظهور هر گونه عكس العمل آشكار از طرف روسيه حين و بعد از حمله است !! عزيزان اين مطلب را هم رمزگشايي بفرمايند !!
Germany
خوبه از اين تحليل ها بديد بيرون تا خودتونو آروم كنيد!
روسيه كه ادعاي قلدري مي كرد ساكت نشست و كاري نكرد
اسطوره قدرتمندتون تحقير شد واقعيت رو ببينين
Iran, Islamic Republic of
اینجا کسی روسیه رو اسطوره نمی دونه. اونجا اوضاع چطوره؟
Iran, Islamic Republic of
...
کاربر محترم . با تشکر. بیشتر مطالعه و با کارشناسان فن گفتگو کنید. جهان نیوز
Iran, Islamic Republic of
جهان جان ،
بنظر ميرسد در انتهاي نظرات خوانندگان راجع به مطالبتان در رابطه با حمله به سوريه ، كاربران را توصيه به مطالعه بيشتر و تماس با كارشناسان و اهل فن نموده ايد !!! آيا بهتر نبود اينكار را خودتان هم ميكرديد تا حداقل دو مطلب كاملاً متناقض در يك روز و در أوج بحث راجع به كارايي موشك به چاپ نميرسانديد ؟؟!!
علی قزوینی
Iran, Islamic Republic of
چه نمایش بود وچه نمایش نبود .جیزی که مسلمه اینکه فدرتهای هسته ای هرکاری دلشون بخواهد میکنند.بدون توجه به سازمان ملل. بنظر من ما باید در سیاستهای هسته ای خودمان تجدید نظر کنیم قدرت بازدارندگیمان را بالاتر ببریم