شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
 
۳
۳۹
آخرین وضعیت تجاوز هوایی به سوریه + جزییات

اولین برآورد رسمی وزرات دفاع روسیه از تجاوز هوایی آمریکا به سوریه/ موشک‌های متجاوزان چگونه به همه اهداف تعیین‌ شده نرسید؟/ سی‌‌ان‌ان: حمله به سوریه نمادین بود و دستاوردی نداشت/ نیویورک‌تایمز: آمریکا از بیم واکنش ایران و روسیه به حمله محدود بسنده کرد

شنبه ۲۵ فروردين ۱۳۹۷ ساعت ۱۰:۴۶
کد مطلب: 603780
وزارت دفاع روسیه با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد در حمله بامداد امروز، مهاجمین جمعا حدود ۱۰۰ موشک کروز و هوا به زمین شلیک کرده‌اند. در این حمله دو کشتی جنگی آمریکا و دستکم یک بمب‌افکن آمریکایی مشارکت داشته‌اند. بنا بر اعلام مسکو، پدافند هوایی ارتش سوریه اغلب موشک‌های مهاجم را هدف قرار داده و از برخورد آن‌ها با اهداف تعیین‌شده ممانعت کرده است.
اولین برآورد رسمی وزرات دفاع روسیه از تجاوز هوایی آمریکا به سوریه/ موشک‌های متجاوزان چگونه به همه اهداف تعیین‌ شده نرسید؟/ سی‌‌ان‌ان: حمله به سوریه نمادین بود و دستاوردی نداشت/ نیویورک‌تایمز: آمریکا از بیم واکنش ایران و روسیه به حمله محدود بسنده کرد
گروه بین الملل جهان نيوز: دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا بامداد شنبه اعلام کرد دستور حمله به سوریه را صادر کرده است. 

وی گفت: «اندکی پیش من به نیروهای مسلح آمریکا دستور آغاز حملات به مواضعی در سوریه که با توانمندی‌های شیمیایی بشار اسد مرتبط هستند را صادر کردم.»

ترامپ اضافه کرد: «حمله نظامی مشترک با فرانسه و انگلیس در جریان است. ما از این دو کشور تشکر می‌کنیم. امشب می‌‌خواهم درباره دلیل این حمله صحبت کنم.»

وی در بخشی از اظهاراتش با تکرار ادعاهای تأییدنشده گفت: «از ایران و روسیه می‌پرسم: کدام کشورها می‌خواهند خودشان را با قتل عام مردان، زنان و کودکان بی‌گناه مرتبط کنند؟ کشورهای دنیا را می‌توان با دوستانی که دارند شناخت. هیچ کشوری در دراز مدت نمی‌تواند در امر تقویت دولت‌های سرکش، زورگویان بی‌رحم و دیکتاتورهای قاتل موفق شود.»

ترامپ گفت: « امید است روزی بتوانیم با روسیه و شاید حتی ایران کنار بیاییم. شاید هم این اتفاق نیفتد.»
وی اضافه کرد: «می‌توانم این را بگویم که ایالات متحده با بزرگترین و قدرتمندترین اقتصاد در تاریخ دنیا داشته‌های زیادی برای پیشنهاد دادن دارد.»

همزمان با این اظهارات، منابع خبری از شنیده شدن صدای انفجارهای قوی در دمشق خبر دادند. منابع سوری به نقل از تلویزیون سوریه اعلام کردند پدافند هوایی با چند موشک تام‌هاوک مقابله کرده است.

ترامپ در بخش دیگری از اظهاراتش گفت: «افزایش همکاری‌های دوستان ما از جمله عربستان، قطر و امارات ضمانت خواهد کرد که ایران از نابودی داعش منتفع نمی‌شود.»

او همچنین گفت آمریکا تحت هیچ شرایطی به دنبال حضور نامحدود در سوریه نیست.

ترزا می، نخست‌وزیر انگلیس هم در بیانیه‌ای اعلام کرد دستور آغاز حملاتی هدفمند «برای تضعیف ظرفیت تسلیحاتی شیمیایی سوریه و استفاده از آنها» را صادر کرده است. 

سی‌ان‌ان به نقل از مقام‌های پنتاگون گزارش داد در حمله به سوریه هم از کشتی‌ها و هم از هواپیماهای آمریکایی استفاده شده است. 

«امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه در بیانیه‌ای اعلام کرد هدف از حمله به سوریه، مقابله با توان این کشور برای استفاده از سلاح‌های شیمیایی است.

خبرنگار بی‌بی‌سی گفت «مرکز تحقیقات علمی» سوریه، واقع در شرق دمشق یکی از مراکزی است که هدف حمله آمریکا، انگلیس و فرانسه قرار گرفته است. 

وزارت دفاع انگلیس هم اعلام کرد جنگنده‌های این کشور اقدام به شلیک موشک‌هایی به مراکز نظامی نزدیک حمص کرده‌اند.

نانسی پلوسی، نماینده کنگره آمریکا در بیانیه‌ای از حمله هوایی به سوریه انتقاد کرد و نوشت: «یک شب حمله هوایی، جایگزینی برای راهبرد منسجم در قبال سوریه نیست.»

دانفورد: حملات پایان یافته است
جیمز متیس، وزیر دفاع آمریکا در یک نشست خبری گفت حمله امشب عزم جامعه بین‌الملل برای جلوگیری از استفاده از سلاح‌های شیمیایی را نشان می‌دهد. 

او گفت تمامی «کشورهای متمدن» باید با حمایت از روند صلح ژنو برای پایان دادن به جنگ سوریه اقدام کنند. 
جوزف دانفورد درباره مراکزی که هدف حمله قرار گرفته‌اند گفت: « ما مراکزی را انتخاب کردیم که خطرات تلفات نظامی عملیات را کاهش دهد.»

او گفت سه مرکز هدف قرار گرفته‌اند. وی گفت: «اولین هدف، یک مرکز تحقیقات علمی بود که در دمشق بزرگ واقع شده است... دومین مرکز، انبار تسلیحات شیمیایی در غرب حمص بود...سومین هدف که در مجاورت هدف دوم واقع شده بود مرکزی شامل انبار تسلیحات شیمیایی و یک مقر فرماندهی مهم بود.»
دانفورد گفت اولین موج از حملات پایان یافته است. 

آمریکا به کدام مناطق حمله کرد؟

خبرنگار تلویزیون «روسیا الیوم» اهداف بمباران‌شده در جریان تجاوز نظامی چند ملیتی غرب به سوریه را به این ترتیب اعلام کرد:

-تیپ 105 گارد ریاست‌جمهوری در دمشق

- پایگاه دفاع هوایی در کوه «قاسیون» در دمشق

- فرودگاه نظامی «المزه» در دمشق

- مرکز تحقیقات علمی در «برزه» دمشق

- مرکز تحقیقات علمی در «جمرایا» واقع در ریف دمشق

- تیپ 41 نیروهای ویژه در ریف دمشق

- مواضع نظامی در نزدیکی «الرحیبه» در قلمون شرقی واقع در ریف دمشق

- مواضعی در منطقه «الکسوه» در ریف دمشق
 

 
طبق این گزارش، جنگنده‌ها همچنین مرکز تحقیقات علمی در ریف حماه را بمباران کردند. در این حملات، همچنین انبار مهمات ارتش در حمص هدف قرار گرفت.

از سوی دیگر، منابع نظامی و رسانه‌ای سوریه تأکید کردند که در این حملات غربی‌ها فرودگاه بین‌المللی دمشق هدف قرار نگرفته است.

اولین واکنش روسیه به تجاوز ائتلاف غربی به سوریه

سفیر روسیه در واشنگتن تجاوز ائتلاف غربی به سوریه را «سناریویی از پیش‌طراحی‌شده» خواند و خاطرنشان کرد که این اقدام بدون تبعات نخواهد بود.سفیر روسیه در آمریکا در واکنش به تجاوز ائتلاف غربی به سوریه بیانیه‌ای صادر کرد. 

«آناتولی آنتونوف» در این بیانیه با اشاره به این تجاوز آن را «یک سناریوی از پیش‌طراحی‌شده» خوانده که توسط ائتلاف غربی به اجرا در آمده است. 

وی تصریح کره است: «بدترین نگرانی‌ها محقق شده‌اند و هشدارهای ما شنیده نشده‌اند. هشدار داده بودیم که این اقدامات بدون تبعات نخواهند بود.»

دیپلمات روش گفته که مسئولیت تمامی تبعات ناشی از این اقدام به عهده واشنگتن، لندن و پاریس خواهد بود.
او همچنین خاطرنشان کرده آمریکا به عنوان کشور دارنده بزرگترین انبار تسلیحات شیمیایی از هیچ حق اخلاقی برای سرزنش کردن سایر کشورها برخوردار نیست.

خبرگزاری سوریه: موشک‌های متجاوزان به اهداف تعیین‌ شده نرسید

خبرگزاری رسمی سوریه به نقل از منابعی اعلام کرد که موشک‌های متجاوزان سه‌جانبه، به لطف پدافند هوایی سوریه به اهداف تعیین شده نرسید.

منابع سوری اعلام کردند که موشک‌های متجاوزان سه‌جانبه (آمریکا، انگلیس و فرانسه) به اهداف تعیین شده نرسیدند.

خبرگزاری رسمی سوریه به نقل از این منابع که هویت آنان را فاش نکرد، نوشت که «به لطف پدافند هوایی سوریه که یا موشک‌های متجاوزان سه‌جانبه را منهدم یا از مسیر خود منحرف کرد،  این موشک‌ها به اهداف مد نظر خود نرسیدند». 

خبرگزاری رسمی سوریه می‌گوید، با موشک‌هایی که به اطراف حمص شلیک شده بود، مقابله شد و پس از منحرف کردن آن از هدف اصلی، سبب جراحت سه نفر شد.

از سویی دیگر روسیه اعلام کرد که هیچ موشکی وارد مناطق پدافند هوایی روسیه که وظیفه حراست از «حمیمیم» و «طرطوس» را دارد، نشده است.

تلویزیون رسمی سوریه همچنین اعلام کرد که این «تجاوز سه گانه [آمریکا، انگلیس و فرانسه] نقض آشکار قانون بین‌الملل و نشان‌دهنده بی‌اعتنایی کشورهای متجاوز به قانون بین‌الملل است. سوریه با همان عزمی که با تروریسم مقابله کرد با این تجاوز سه‌جانبه نیز مقابله خواهد کرد. آمریکا و محور حامی تروریسم که مدعی حمایت قوانین بین‌الملل هستند، بار دیگر این قوانین را زیر پا گذاشتند. 

به گفته این رسانه سوری با بیان اینکه «سرنوشت تجاوز سه گانه شکست است و نمی‌تواند مزدوران تروریست خود در سوریه را نجات بدهد»، اعلام کرد که رسانه‌های حامی تروریسم تلاش می‌کنند تجاوز سه‌جانبه را عملی قهرمانانه معرفی کنند اما هدف اصلی آنان ضربه‌زدن به استقامت سوری‌هاست.

ساعتی پیش، بامداد امروز شنبه (25 فروردین) دونالد ترامپ خبر از آغاز حملات مشترک آمریکا ، انگلیس و فرانسه به نقاطی نظامی در سوریه داد و اعلام کرد که او از این دو کشور تشکر می‌کند. 

وزارت دفاع روسیه: پدافند هوایی سوریه اغلب موشک‌های مهاجم را هدف قرار داد

وزارت دفاع روسیه با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد در حمله بامداد امروز، مهاجمین جمعا حدود ۱۰۰ موشک کروز و هوا به زمین شلیک کرده‌اند. در این حمله دو کشتی جنگی آمریکا و دستکم یک بمب‌افکن آمریکایی مشارکت داشته‌اند.

بنا بر اعلام مسکو، پدافند هوایی ارتش سوریه اغلب موشک‌های مهاجم را هدف قرار داده و از برخورد آن‌ها با اهداف تعیین‌شده ممانعت کرده است.

به گفته روسیه ارتش سوریه برای هدف قرار دادن این موشک‌ها از سامانه‌های پدافندی اس-۱۲۵، اس-۲۰۰، بوک و سام ۶ استفاده کرده است.

سوریه پیش از حمله، مراکز هدف قرار گرفته شده آمریکا و متحدانش را تخلیه کرده بود
یک مقام ارشد وابسته به ائتلاف حامی دولت سوریه خبر داد که به دنبال هشدار اولیه روسیه، دمشق چند روز قبل مراکزی که بامداد روز شنبه توسط آمریکا و متحدانش هدف قرار گرفت را خالی کرده بود.

در ادامه انتشار خبرها درباره حملات آمریکا، فرانسه و انگلیس به چندین هدف در خاک سوریه، یک مقام ارشد نزدیک به ائتلاف حامی دولت بشار اسد در مصاحبه با رسانه غربی از هشدار اخیر روسیه به دمشق برای خالی کردن برخی مناطق خبر داد.

طبق گزارش رویترز، یک مقام ارشد ائتلاف منطقه‌ای حامی دمشق خبر داده که چند روز قبل و به دنبال هشدار اولیه روسیه، دولت سوریه و متحدانش مراکزی که امریکا، فرانسه و انگلیس در حملات بامداد امروز هدف قرار دادند را تخلیه و خالی کرده بودند.

این مقام که نام و ملیت او اشاره‌ای نشده، گفت: «ما حمله( آمریکا، فرانسه و انگلیس) را جذب کردیم. ما پیشاپیش از سوی روس‌ها هشدار دریافت کرده بودیم و چند روز قبل همه پایگاه‌های نظامی تخلیه شده بودند».
این مقام افزود: «ما در حال ارزیابی خسارت‌های مادی (حملات آمریکا و متحدانش به سوریه) هستیم».

وزارت امور خارجه حمله موشکی آمریکا و متحدانش به سوریه را به شدت محکوم کرد

وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران حملات موشکی آمریکا و متحدانش به خاک سوریه را به شدت محکوم کرد و نسبت به آثار و تبعات منطقه ای و فرامنطقه ای آن هشدار داد.

وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با صدور بیانیه‌ای حملات موشکی آمریکا و متحدانش به خاک سوریه را به شدت محکوم کرد و نسبت به  آثار و تبعات منطقه ای و فرامنطقه ای آن هشدار داد.

در این بیانیه آمده است؛ این تجاوز نقض آشکار قوانین و موازین بین المللی و نادیده گرفتن حق حاکمیت ملی و تمامیت ارضی سوریه است.

جمهوری اسلامی ایران بر اساس موازین شرعی، قانونی و اخلاقی مخالف کاربرد سلاح های شیمیایی است و در عین حال بهانه تراشی برای تجاوز به کشوری مستقل را به شدت غیر قابل قبول و محکوم می داند.

 بی شک آمریکا و متحدانش، که بدون وجود هیچگونه سند و مدرک اثبات شده ای و قبل از اعلام نظر نهایی سازمان منع و گسترش سلاح های شیمیایی علیه سوریه اقدام نظامی کرده اند و خود را در جایگاه قاضی و پلیس جهانی فرض کرده اند، مسئول تبعات و عواقب منطقه ای و فرامنطقه ای این ماجراجویی هستند و باید پاسخگوی پیامدهای آن باشند.

شرایط زمانی اتهام زنی و اقدام نظامی آمریکا در هر دو مقطع تجاوز به سوریه بخوبی نشان می دهد که هر دو اقدام پس از شکست تروریست ها در حلب و اینک در غوطه شرقی صورت پذیرفته و این تجاوز آشکارا اقدامی برای جبران ناکامی و شکست تروریست ها و حمایت از آنها است که بی تردید ملت مقاوم  سوریه، همچون 7 سال گذشته، توطئه هایی که با هدف تغییر معادلات میدانی به نفع تروریست ها صورت می گیرد، ناکام می گذارند.

 تجاوز نظامی اخیر آمریکا به سوریه در شرایطی است که این کشور چند روز قبل مانع حتی محکومیت رژیم صهیونیستی که طی هفته های اخیر هزاران تن از مردم مظلوم غزه را به خاک و خون کشید، شد تا بار دیگر سیاست جانبدارانه و استانداردهای دوگانه خود را بیش از پیش برای جامعه جهانی آشکار سازد.

سازمان ها و نهادهای بین المللی و کشورهای مستقل جهان باید این اقدام خودسرانه و یکجانبه علیه تمامیت ارضی و حاکمیت ملی یک کشور مستقل عضو سازمان ملل متحد را که در تعارض آشکار با موازین حقوقی و بین المللی بویژه منشور این سازمان قرار دارد و بدون تردید منجر به تضعیف هرچه بیشتر بنیان های صلح و امنیت جهان و موجب بی ثباتی و ناآرامی های هر چه بیشتر در منطقه و نیز تقویت افراط گرایی و تروریسم خواهد شد، قویا محکوم کرده و به رسالت تاریخی خود در قبال اینگونه رفتارهای هرج و مرج گرایانه بین المللی، عمل نمایند.

سی‌‌ان‌ان: حمله به سوریه نمادین بود و دستاوردی نداشت

یک شبکه آمریکایی در تحلیلی درباره حملات آمریکا، فرانسه و انگلیس به سوریه را «نمادین» خواند و به توانمندی پدافندی دمشق اذعان کرد.

از نظر تحلیلگر شبکه سی‌ان‌ان حملات آمریکا، فرانسه و انگلیس به برخی مواضع در سوریه، از نظر دمشق، یک پیروزی و برد برای دولت سوریه است.

در این تحلیل که توسط خبرنگار این شبکه آمریکایی در بیروت منتشر شده، به توانمندی‌های ارتش سوریه اذعان شده و آمده است: «اصلا اینطور نیست که توانمندی‌های ارتش سوریه نابود شده و از بین رفته باشد».

«فردریک پلیتگن» در این تحلیل کوتاه نوشت:
«من ۲۰ بار در سوریه بوده‌ام. دولت سوریه این حمله را یک پیروزی بزرگ برای خودش خواهد دید. سه تاسیسات هدف قرار گرفته شد، اما به نظر می‌رسد که تاسیسات پدافندی آنها توانسته حداقل برخی از موشک‌های شلیک شده را هدف قرار دهد و اصلا اینطور نیست که توانمندی‌های ارتش سوریه نابود شده و از بین رفته باشد.

قبل از این حملات، نگرانی شدیدی درباره اثرگذاری کارزار هوایی گسترده آمریکا بر مخاطره افتادن ارتش سوریه و شاید تاثیرگذاری آن بر جنگ داخلی این کشور وجود داشت؛ جنگی که نیروهای دولتی سوریه در حال پیروزی در آن بوده است و روس‌ها وارد صحنه آن شدند.

اینطور به نظر می‌رسد که این حملات نمادین و سمبلیک بوده است و نه چیز دیگر».

نیویورک‌تایمز: آمریکا از بیم واکنش ایران و روسیه به حمله محدود بسنده کرد

روزنامه «نیویورک‌تایمز» روز شنبه در واکنش به اقدام نظامی آمریکا علیه سوریه، نوشت در حالی که «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا پیش از حمله طوری صحبت می‌کرد که گویا یک اقدام نظامی گسترده پیش روست، اما در عمل آمریکا و متحدانش به یک حمله محدود بسنده کردند.

در ابتدای این گزارش آمده است: «در مقایسه با حمله مشابه پارسال، رئیس‌جمهور ترامپ این بار در حمله به سوریه اهداف بیشتری را با قدرت آتش بالاتری هدف قرار داد. اما نهایتا، آنچه او انجام داد همچنان یک عملیات محدود بود که آشکارا به نحوی برنامه‌ریزی شده بود که باعث تحریک حامیان سوریه در روسیه و ایران به انجام اقدام تلافی‌جویانه، نشود.»

نیویورک‌تایمز با اشاره به ابراز نگرانی روزهای گذشته «جیمز متیس» وزیر دفاع آمریکا از اینکه یک حمله گسترده به بروز درگیری‌های غیرقابل کنترل منجر شود، نوشته است: «با وجود تمام لفاظی‌های تندی که آقای ترامپ این هفته داشت، او گونه‌ای از حمله را برگزید که به نظر می‌رسد در آن تلاشی برای آسیب به ماشین جنگی آقای [بشار] اسد [رئیس‌جمهور سوریه] یا مرکز فرماندهی و کنترل نیروهای فراتر از تسلیحات شیمیایی، نشده بود. همچنین بعید به نظر می‌رسد که این حمله یک شبه موازنه کلی نیروها در هفت سال جنگ داخلی خونین سوریه را تغییر دهد.»
 
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Canada
مگه روسیه نگفته بود که هر موشکی به سمت سوریه شلیک بشه را می زنه و همچنین محل شلیک موشک را هم می زنه؟
پس چرا ناوهای آمریکا را نزد؟؟
نکنه روسیه همه اش حرفه؟
Iran, Islamic Republic of
پس فکر می کردی روسیه جرات اینکارها را داره ؟ عزیز هزینه حصور روسیه در سوریه هم توسط ایران پرداخت میشا و گرنه روسیه با این تحریمها عمرا میومد تو باتلاق سوریه . ...
Iran, Islamic Republic of
از روسیه دروغگوتر و خائن تر کشوری در دنیا وجود نداره و هیچ کشور دنیا بهشون اعتماد نداره . ببینید حتی کره شمالی هم خودش را از روسیهدجدا کرد. ما چه بدبختیم که ارمانها و ارزومون را در روسیه می بینیم
Iran, Islamic Republic of
عجله نکنید، ضربه ای که جبهه مقاومت به غربیها خواهند زد چند برابر این موشکها برایشان خسارت خواهد داشت. به زودی جوابشان را در سرزمینهای اشغالی و کاخهای ریاض خواهند گرفت.
Iran, Islamic Republic of
روسیه و نیروهای مقاومت به زودی انتقام خواهند گرفت عجله نکن .
Iran, Islamic Republic of
از هر کسی به اندازه خودش توقع داشته باش، از کافر غیرحربی و معاهد همینقدر هم غنیمته، تازه باید محتاط بود که یه وقت خیانت نکنه
Iran, Islamic Republic of
...
سلام
Iran, Islamic Republic of
دوست عزیز، روسیه کاملا به حرفش عمل کرد. ۷۰ موشک هدف قرار گرفت، بقیه هم خوردن تو بیابون یا ساختمانهایی که تخلیه شده بودن. کلا سه نفر مجروح! یعنی از تعداد زخمیهای چهارشنبه سوری خودمان بسیار کمتر. از هوا شلیک کردن که نشه بزنندشان. در نهایت، سه قدرت به اصطلاح برتر نظامی جهان غرب زدرشون رو ریختن رو هم، ۱۰۳ موشک شلیک کردن، با ۸۰% خطا در عملکرد! یعنی کلی حماقت تو یه شب.
Iran, Islamic Republic of
خود روسیه ناوهاش را در موقعیت ۱۶ قرار داد و راه را برای ناوهای امریکایی باز کرد چه ساده لوحانه است اگر دل به کمک روسیه و چین داشت
Canada
مرغ پخته هم از این مطلب خنده اش می گیرد.
120 موشک شلیک شد، مراکزی مهمی مورد هدف قرار گرفتند، از این تعداد موشک چیزی بین 13 تا 17 موشک توسط پدافند هوایی سوریه منهدم شد. روسیه با وجود هارت و پورت های فراوان تنها نظاره گر بود و کاری نکرد و صرفا گفت با ما که کاری نداشتند! ترکیه که ظاهرا مواضعش به ایران و روسیه نزدیک شده بود، از این حملات حمایت کرد. آمریکا و متحدانش به وعده هایشان عمل کردند.
Iran, Islamic Republic of
عزیزم آمار غلط بهت دادن حدود 100 موشک توسط پدافند هوایی سوریه منهدم شده است یعنی حمله نظامی امریکا عملا"شکست خورده است .
Iran, Islamic Republic of
17 تا از آنهایی که برای دمشق بود. اگر 100 تا از 120 تا موشک میخورد سوریه که الان با خاک یکسان بود. نابغه بیشتر دقت کن.
سلام
Iran, Islamic Republic of
البته منبع آمار شما را نمیدانم کجاست، ولی ۱۰۳ موشک شلیک شده و ۷۰ درصدشان هم رهگیری شده اند یعنی ۷۱ فروند! بقیه هم به جاهایی خورده اند که قبلا خالی شده اند. پس به مرغ پخته بگویید خنده اش را نگه دارد. روسیه و یا بقیه کشورها هم کار خودشان را کرده اند، اما برای گزارش به جنابعالی هنوز آماده نکرده اند. اینکه ترکها استقبال کرده اند، به دولت بگو که برای خوشدستی، ورود پوشاک از ترکیه را با تخفیف گمرکی آزاد کرده است.
Iran, Islamic Republic of
نه عزیز شما درست میگی اصلا هیچ موشکی به سوریه نخورده . همه 115 موشک را روی هوا زدیم . هیچ اتفاقی هم نیوفتاده . اصلا هم نترسیدیم و روسیه هم بغل ما هست . ما هم همون شب تمام ناوهای امریکا را موشک باران کردیم همونطور که قول داده بودیم . امریکا سانسور می کنه نمیگه .
Iran, Islamic Republic of
روسيه متاسفانه بزدلانه از صحنه نبرد فرار و در حقيقت ثابت كرد كه قابل اعتماد نيست .
بعلاوه ثابت كرد كه منبعد در مقابل غرب كاملاً منفعل شده است و لذا بهتر است بيش از اين تخم مرغ هايمان را توي سبدش نگذاريم كه بموقع كارزار حداقل مثل سوريه رو دست نخوريم .
حمله به حزب الله ، حمله به ايران و در تكميل حمله به T4 بود . اين يعني روسيه در هر دو مورد حمايتي آشكار از ما نكرد ، لذا با معادله اي جديد در سوريه روبرو هستيم كه براي مجهولات آن ، راه حل مناسب بايستي پيدا كنيم .
سلام
Iran, Islamic Republic of
اینکه روسیه بزدلانه فرار کرده یا زیرکانه پدر آمریکا را در آورده و دارد در می آورد، نیاز به بررسی فراوان دارد. اما اینکه آمریکا در سوریه چه داده و چه گرفته را بایستی از ترامپ پرسید. هفته گذشته بود که ترامپ گفت در غرب آسیا ۷ هزار میلیارد دلار خرج کردیم و نفت و گازش را بدست نیاوردیم! این خود گواه بزرگی است که آیا ایران و روسیه در حال باخت هستند یا آمریکا! دیگر به عربستان و قطر و ترکیه و امارات اشاره نمی کنم. پس اول همه نقشه را ببین و بعد حرف بزن. البته مرگ بر روسیه هم اشکالی ندارد، فقط خواستم بگویم که در تحلیلتان دچار اشتباه نشوید.
Iran, Islamic Republic of
این همه قطع نامه بر علیه ایران صادر شد روسیه حتی یکی را وتو نکرد ولی هر قطع نامه ای که بر علیه اسراییل و دوستان امریکا صادر میشود امریکا وتو میکند
سلام
Iran, Islamic Republic of
حمله امروز آمریکا، فرانسه و انگلیس به سوریه یک افتضاح بزرگ سیاسی برای دنیای به اصطلاح متمدن است. از یک سو بدون اجازه شورای امنیت است که نشان دهنده عدم اهمیت این شورا در نقشه سیاستهای دولتهای زورگو است. ثانیا، نشان دهنده عدم کارآیی سیستم های هوشمند نظامی در یک گستره بدون تفوق زمینی است. چرا که سیستم های هوشمند، اساسا برای اهداف نقطه ای و در واقع برای نقاط سد راه قوای زمینی هستند و هرگز جایگزین نیروهای روی زمین نخواهند شد. زمین الآن در دست نیروهای مقاومت است و گستره آن به قدری وسیع است که با صدها حمله مشابه دیشب، کاری از دست نیروهای زمینی شورشی بر نمی آید چه رسد به یک حمله. ثالثا، آنطور که از شواهد پیداست، نقاط هدف قبلا به وسیله مقاومت تخلیه شده بود یعنی اهداف قبلا لو رفته بوده است. این دو دلیل دارد، اولا مقاومت به اطلاعات و کدهای آمریکا دسترسی دارد، و یا اینکه قبلا این اهداف از سوی آمریکا به اطلاع مقاومت رسیده است. در هر دو حالت، معنای کار این است که حمله فقط برای قمپز در کردن بوده است. دلایل دیگری هم هست که باید بررسی شوند.
Iran, Islamic Republic of
هر کجا می خواهید میرید ؟ هر کی را می خواهید می کشید !!!!هر کسی را تهدید می کنید !!! اخرش انها بی تمدن میشن و حق همیشه با شماست ........
Iran, Islamic Republic of
همه عر و تیزهای ائتلاف مثلث همین بود؟؟؟؟
خخخخخ
عجب با بن سلمان گرون حساب کردند.
همون داعشی ها بهتر کار میکردند براش.
بیچاره این شکم گنده
Iran, Islamic Republic of
مرگ بر رژیم صهیونیستی
مرگ بر آمریکا
مرگ بر انگلیس
مرگ بر فرانسه
Iran, Islamic Republic of
امریکا و انگلیس و فرانسه محور شرارت در منطقه هستن و حامی اصلی داعش و تروریست های تکفیری این 3 کشور هستند.
Iran, Islamic Republic of
مرگ بر‌روسیه بزرگترین خیانتکار تاریخ بشریت
عدالت
Iran, Islamic Republic of
قابل توجه کدخدا باوران
اعلام کردند که فردای دنیا -فردای مذاکره است نه موشک
و بدنبال مذاکره موشکی هستند
جالب اینجاست همین اقایان که چنین افاضاتی می کردند وقتی در جمع مردم حاضر می شدند دهها محافظ با انواع سلاح می آیند گویی که مردم زامبی یا آدم خوار هستند
اگر همین قدر که برای جان خودشان اهمیت قائل هستند برای امنیت کشورشان ارزش قائل بودند دم از مذاکره موشکی نمی زدند
United Kingdom
وقتی از یه هفته قبل میگه و فرصت میده دست و پاشو جمع کنه این کار سیاسیه نه نظامی. نرو دنبال تعداد موشک و چی شده چی نشده. پس جک رو تحلیل نکن
Iran, Islamic Republic of
تا وقتی درآمد اصلی سیاسیون ذی نفوذ پشت پرده غرب از فروش اسلحه باشه و بیست و چهارساعته اسلحه تولید بشه و انبار مهمات ها پر بشه و نیاز به خالی شدن پیدا کنه!، جنگ و خونریزی تمام نخواهد شد. انشاءالله به مدد الهی مکر شان به خودشان برگردد و جنگ به کشور های خودشان کشیده شود.
Canada
نانسی پلوسی، نماینده کنگره آمریکا در بیانیه‌ای از حمله هوایی به سوریه انتقاد کرد و نوشت: «یک شب حمله هوایی، جایگزینی برای راهبرد منسجم در قبال سوریه نیست.»

...
Iran, Islamic Republic of
یادش بخیر،شیخ مرحوم ،می گفت:دنیای فردا دنیای موشک نیست دنیای گفتمان است.نور به قبرت،نیستی تا ببینی در دنیایی که قانون جنگل حاکم است،پوچ بودن این حرف را با گفتمان نصف شبی!!!! ترامپ و ماکرون و می، ضد سوریه!
غریق کوشک
یونس
Iran, Islamic Republic of
اره یه دونه موشکم نخورده ب سوریه اینام همشون فتوشاپه قطعا
عدالت
United Kingdom
قابل توجه کدخدا باوران
اعلام کردند که فردای دنیا -فردای مذاکره است نه موشک
و بدنبال مذاکره موشکی هستند
جالب اینجاست همین اقایان که چنین افاضاتی می کردند وقتی در جمع مردم حاضر می شدند دهها محافظ با انواع سلاح می آمدند گویی که مردم زامبی یا آدم خوار هستند
اگر همین قدر که برای جان خودشان اهمیت قائل هستند برای امنیت کشورشان ارزش قائل بودند دم از مذاکره موشکی نمی زدند
تعجب می کنم از برخی از کامنت
به جای محکوم کردن تجاوزات امریکا و فرانسه و انگلیس در حال این هستند که بگویند اس 300 یا 400 عمل نکرد
مگر امریکا به تعهداتش در برجام عمل کرد رگ غیرتتان یکبار هم شده باد کند
کونوالظالم خصما و لمظلوم عونا
دشمن ظالم باشید و یاور مظلوم
Iran, Islamic Republic of
سوریه فعلا"سامانه اس 200 دارد و هنوز به اس 300 و 400 مجهز نشده است.
United Arab Emirates
آمریکا و فرانسه و انگلیس که از ایران میخان با برجام منطقه ای از سوریه خارج بشه دقیقا تو سوریه چه غلطی میکنن ؟
میگن هسته ای ما داشته باشیم خوبه ایران نباید داشته باشه موشک ما باید داشته باشیم ایران حق نداره خاورمیانه مال ماست ایران حق نداره وارد بشه کلا زور زور زور
حسن
Iran, Islamic Republic of
کاش قدرت داشتیم ناوهای آمریکا را می زدیم. ولی ثابت شد در پاسخ به بیش از 110 موشک آمریکایی ما حتی توانایی شلیک یک موشک به سمت ناوهای آمریکایی را نداریم.
واقعا که جای بسی تأسف است.
Iran, Islamic Republic of
همپیمانان ما بزدل ترین کشور هان
روسیه ترسو
آریو سوئد
Iran, Islamic Republic of
ایران باید با از بین بردن ستون پنچم غرب ، عربستان و صهیونیسم در کشورمان انتقام شهدای مدافع حرم در سوریه را بگیرد. خیلیها هستند که نان و نمک این کشور را میخورند ولی نوکری غرب ، آل سعود و صهیونیسم را میکنند. شناسایی این خائنین کار دشواری نیست.
Iran, Islamic Republic of
و همچنین نوکری چین و روسیه
Iran, Islamic Republic of
مرگ بر انگلیس خبیث
Iran, Islamic Republic of
بعضیا کلا از رو شکم حرف میزنن میگن چرا روسیه با ایران ناوای امریکایی رو نزدن خواهشا بچه بچه حرف نزنید امریکا ملتمسانه خواهش کرده که جواب مارو ندید چطور اونطور که یه هفته تبلیغ میکنن میخوام بیایم جنگ جهانی درست کنیم بعد چندتا موشک به جاهای غیر حساس میزنن اونم به همه خبر میدن که تخلیه کنید این برای امریکای ابر قدرت اوج فضاحته
Iran, Islamic Republic of
دنیا خیلی مسخره شده.قانون جنگل در قرن 21