کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

قهرمان‌سازی به سبک اصلاح طلبان برای ۱۴۰۰

قالب کردن جهانگیری با کارنامه سازی کاذب/ وقتی آقای معاون اول روی بدبختی مردم سوپرمن می شود!

23 فروردين 1397 ساعت 11:54

اسحاق جهانگیری در ماههای اخیر در دولت دوازدهم مورد بی مهری اعضای اصلی دولت قرار گرفته و حتی حسن روحانی نیز دیگر وی را زیاد در بازی های خود شرکت نمی دهد. بی مهری که اصلاح طلبان را بر آن داشت تا به وی پیشنهاد استعفا از دولت بدهند.


گروه سیاسی جهان نیوز: اسحاق جهانگیری که سودای ریاست جمهوری را در سر می پروراند از چهار سال قبل از انتخابات 1400 تمام اقداماتش در راستای تبلیغات زودهنگام انتخاباتی تعبیر می شود.

به گزارش جهان نیوز، معاون اول دولت در همان ایام انتخابات ریاست جمهوری که در قامت نامزد پوششی روحانی ظاهر شد، به عنوان آلترناتیو برای انتخابات بعدی از سوی اصلاح طلبان مطرح شد و همچنان نیز وی از گزینه های اصلی این طیف برای 4 سال بعدی است. کسی که در مناظرات انتخاباتی برای به کرسی نشاندن حرف هایش حتی به گریه افتاد و اتهامات بی اساسی را نیز در قالب فضای دوقطبی علیه رقبا مطرح می ساخت.

اسحاق جهانگیری در ماههای اخیر در دولت دوازدهم مورد بی مهری اعضای اصلی دولت قرار گرفته و حتی حسن روحانی نیز دیگر وی را زیاد در بازی های خود شرکت نمی دهد. بی مهری که اصلاح طلبان را بر آن داشت تا به وی پیشنهاد استعفا از دولت بدهند تا علاوه بر خداحافظی زودهنگام با دولتی که سهم اصلاح طلبان را در پیروزی پرداخت نمی کند، دیگر در مصائب و مشکلات آن نیز شریک نباشد.

اما معاون اول همچنان مصر است در دولت باقی بماند. او به مانند دوره انتخاباتی بلد است از کاه، کوه بسازد و برای اینکار طیف وسیعی از فعالین و رسانه های اصلاح طلب را پشت سر خود دارد. کوچکترین کار و اقدامی از جهانگیری از سوی مطبوعات اصلاح طلب در بوق و کرنا می شود تا از او قهرمانی بسازند که در دولت مستاصل در پی منافع عمومی مردم است.

در روزهای اخیر با افزایش قیمت ارز و رکورد جدید 6300 تومانی که توسط سیاست های مالی و اقتصادی دولت تدبیل و امید رقم خورد، نگرانی های زائدالوصفی مردم را فراگرفت. نگرانی از آینده نامعلوم و تحت تاثیر قرار گرفتن سایر بازارها دلهره ای ایجاد کرد تا عده زیادی برای حفظ سرمایه های خود مجبور به تبدیل ریال به دلار شوند. افزایش قیمت دلار از سال گذشته شتاب گرفت و در سه هفته نخست سال جدید مرز 5 و سپس 6 هزار تومان را رد کرد.

دولت در ایران به عنوان نهادی شناخته می شود که با فروش نفت دلارهای نفتی را در اختیار دارد و تامین کننده اصلی ارز در داخل کشور است. دست کاری در عرضه و تقاضا می تواند به راحتی باعث اوج گیری قیمت ارز شود. به هر حال در پی یک دوره بی ثباتی در بازار ارز در نهایت دولت تصمیم گرفت تا پس از سال ها وعده، آن را تک نرخی کند. ولی تک نرخی شدن ارز نه بر اساس مکانیسم های بازار بلکه با دستور دولتی صورت گرفته است. سیاست شکست خورده ای که بارها از سوی دولت های قبل نیز اجرایی شده است.

اما در این بین اسحاق جهانگیری کسی بود که خبر تک نرخی شدن دلار را با قیمت 4200 اعلام کرد. در حالیکه مسئولیت اقتصادی در دولت با وزیر اقتصاد و داریی است، کرباسیان این خبر را اعلام نکرد و ولی الله سیف، رئیس بانک مرکزی نیز در این زمینه میدان را به جهانگیری سپرد. جهانگیری با اعلام این خبر به سرعت به عنوان قهرمان و سوپر من بازار پرتلاطم ارز توسط اصلاح طلبان معرفی شد.

تصور کنید که افزایش بی سابقه قیمت دلار و طلا تا مرز سکته مردم را برده است ولی دولت دست روی دست گذاشت تا در نهایت تصمیمی را که سال ها وعده آن را داده بود به ناگهان در پشت درهای بسته گرفته و به صورت دستوری از سوی معاون اول اعلام شود. در روزهای سه شنبه و چهارشنبه صفحات اول روزنامه های اصلاح طلب از سوپرمن بازار ارز رونمایی کردند.

روزنامه سازندگی وابسته به حزب کارگزاران و از حامیان اصلی وی برای ریاست جمهوری عملا وی را در قامت سوپرمن بر روی جلد خود به تصویر کشید که دلار افسارگسیخته را مهار کرده است! نیاز به قهرمان سازی از جهانگیری و آن نیز با استفاده ابزاری از اقدامات نمایشی و بدون پشتوانه، راهی است برای قالب کردن وی به افکار عمومی برای انتخابات آینده.

اصلاح طلبان در ماههای اخیر شکست های سنگینی را تجربه کرده اند. آنها نتوانستند در دولت دوازدهم نقش چندانی داشته باشند، نمایندگان لیست امید در مجلس منفعل ترین و کم تحرک ترین نمایندگان در خانه ملت هستند و هیچ اثرگذاری در حوزه های سیاسی ندارند. شواری شهر تهران با آنهمه تبلیغات با شکست سنگین و استعفای شهردار مواجه شده است. پایگاه اجتماعی این طیف در اعتراضات دی ماه سال گذشته با ریزش چشمگیری مواجه شده و رئیس دولت اصلاحات نیز جایگاه قبلی خود را در افکار عمومی از دست داده است. تمامی این اتفاقات سبب شده تا تمامی ظرفیت ها برای قهرمان سازی از اسحاق جهانگیری به کار گرفته شود. کسی که در کنار دولتمردان ظرفیت بسیاری پایینی در حل مشکلات و بحران ها دارد و بسیاری از مسائل در حوزه اجرایی نیز ماحصل کارنامه وی نیز محسوب می شود.

قالب کردن جهانگیری با کارنامه سازی کاذب یکی از سیاست های اصلی اصلاح طلبان در سال های آینده خواهد بود. آنها حتی حاضر شدند به قیمت بدبختی و فلاکت مردم از اسحاق جهانگیری سوپرمن بسازند. اینکه وی توانسته مردم را از قیمت 6 هزار تومانی دلار نجات دهد یک ادعای بزرگ و البته غیرواقعی است. حتی بسیاری از کارشناسان اقتصادی نسبت به دستوری کردن نرخ دلار هشدار داده اند و صد البته باید این نکته را نیز در نظر گرفت در سال های قبل که دولت نهم و دهم در بازار ارز مداخله می کرد از اصلی ترین منتقدان این اقدامات دولتمردان کنونی و از جمله اسحاق جهانگیری بود.

به هر حال اصلاح طلبان برای فرار از شکست های بیشتر در فیلم جدید خود جهانگیری را به عنوان نقش اصلی به کار گرفته اند تا به مانند شخصیت های اصلی فیلم ها یک تنه در مقابل مشکلات قد علم کند و آنها را شکست دهد ولی باید اذعان کرد که زندگی واقعی مردم فیلم و سریال نیست که جریان اصلاح طلب سعی دارد تا بازیگری چون جهانگیری را به آنها قالب سازد و این مردم هستند که ماحصل سیاست های غلط اقتصادی و عدم تحقق وعده های اقتصادی دولتمردان را با پوست و استخوان خود لمس می کنند و بدون شک در این ماجرا، جهانگیری قهرمان آنها نخواهد بود


کد مطلب: 603643

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/603643/قالب-کردن-جهانگیری-کارنامه-سازی-کاذب-وقتی-آقای-معاون-اول-روی-بدبختی-مردم-سوپرمن-می-شود

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com