پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
 
۰
۲۰
محمود صادقی:

در تیم بانک مرکزی برخی سلامت اقتصادی ندارند/ روحانی جای فرافکنی باید توان مدیریت داشته باشد/ در انتخابات شعار رادیکال می‌داد/ اعتدال روحانی مفهوم روشن ندارد

پنجشنبه ۲۳ فروردين ۱۳۹۷ ساعت ۱۰:۰۱
کد مطلب: 603592
مشکلی که دولت آقای روحانی دارد این است که آنچه به اسم اعتدال از سوی رئیس‌جمهور مطرح شده مفهوم روشنی ندارد. آیا اعتدال به مفهوم یکی به نعل و یکی به میخ و باری به هر جهت بودن است که هر دو طرف را راضی نگه داریم و مشی مشخصی نداشته و اهداف مشخصی را اتخاذ نکنیم؟
در تیم بانک مرکزی برخی سلامت اقتصادی ندارند/ روحانی جای فرافکنی باید توان مدیریت داشته باشد/ در انتخابات شعار رادیکال می‌داد/ اعتدال روحانی مفهوم روشن ندارد
گروه سیاسی جهان نيوز: محمود صادقی نماینده اصلاح طلب و البته پرحاشیه تهران معتقد است که  روحانی بیش از هر شخص دیگری بر واقعیت سیاسی، اقتصادی و مدیریتی کشور وقوف دارد و باید به جای فرافکنی توانمندی لازم برای فائق آمدن بر مشکلات و مدیریت این جایگاه را داشته باشند. صادقی از نیاز دولت به یک خانه تکانی اساسی می گوید اما به نقش مجلس در ابقای سه وزیر خصوصا عباس آخوندی که با همت اصلاح طلبان مجلس بر سرکار باقی ماند، اشاره ای نمی کند.

در ادامه بخش هایی از گفتگوی آرمان با محمود صادقی را خواهید خواند:

*من فکر می‌کنم بخش قابل توجه مشکلات کشور مشکلات مزمن و ساختاری است که در همه دوره‌ها خود را نشان داده است. این مساله نیز به اصولگرا یا اصلاح‌طلب بودن رئیس‌جمهور اختصاص ندارد. در دوره گذشته شاهد رئیس‌جمهوری بودیم که با عنوان اصولگرایی که مورد اعتماد بود، روی کارآمد و نهایتا کارش به جایی رسید که آسیب‌های زیادی به ساختار اجرایی و مدیریتی کشور وارد کرد. در دوره‌های سازندگی، اصلاحات و حال حاضر نیز نوعی عدم هماهنگی و عدم انسجام در بخش‌های مختلف دیده می‌شود.

* یکی از دستاوردهای مهم دولت آقای روحانی توافق هسته‌ای(برجام) بوده، اما به رغم هماهنگی کامل تیم هسته‌ای با مقام معظم رهبری، انواع و اقسام کارشکنی‌ها و ناهماهنگی‌ها برای به نتیجه نرسیدن این توافق انجام گرفت. گرچه تغییر دولت در آمریکا قابل پیش‌بینی بود، اما ناهماهنگی‌ها و سنگ اندازی‌ها به گونه‌ای بود که عملا نگذاشت دولت با انسجام، همکاری و هم افزایی همه قوا در ادامه این نبرد دیپلماتیک از دستاوردهای این توافق بهره‌مند شود.

*آقای روحانی نتوانست متناسب با انتظارات، به شعارهایی که پیش از تشکیل دولت دوازدهم داده بود، عمل کند. انتظار می‌رفت دولت دوازدهم بسیار چابک‌تر از دولت یازدهم باشد.

*انتظار می‌رفت در دولت دوازدهم وزیران تازه نفسی به کابینه بیایند. درحالی که متاسفانه شاهد هیچ تحول مثبتی از جمله در حوزه اقتصادی در کابینه نبودیم. به نظر می‌آید که تیم ضعیف‌تری در دولت دوازدهم به کار گرفته شده و انظباط و برنامه‌ای که در دولت قبل وجود داشت در این دوره از بین رفته است.

*اقتصادی که از خصوصی به خصولتی رسید، منجر به عدم پویایی شد، به‌گونه‌ای که زمینه‌ها و فرصت‌های اقتصادی برای کار و تولید ایجاد نشده و ارز خارجی به کالا تبدیل شده است. مردم نیز به خاطر شرایط فعلی واحتمال خروج آمریکا از برجام برای حفظ پول خود به سمت خرید ارز هجوم آورده‌اند. 

*تمام تیمی که در بانک مرکزی کار می‌کند از پویایی، شفافیت و سلامت اقتصادی لازم برخوردار نیست. برخی خود در سیستم بانکی ذی‌نفع هستند و برخی بازنشسته از بانک مرکزی، درگیر کار صرافی هستند و اینها مجموعه شائبه‌هایی را در حوزه ارز ایجاد می‌کند.

*معتقدم دولت نباید فرافکنی کند. در واقع آقای روحانی بیش از هر شخص دیگری بر واقعیت سیاسی، اقتصادی و مدیریتی کشور وقوف دارد و انتظار می‌رود به جای فرافکنی توانمندی لازم برای فائق آمدن بر مشکلات و مدیریت این جایگاه را داشته باشند.

*ذی‌نفعانی وجود دارند که به خاطر خدمات دولت و ناکامی که در انتخابات داشتند برای ضربه زدن به دولت تلاش کنند. شواهدی از این موضوع را می‌توان در جریانات منجر به دی ماه دید که آشکار بود چه کسانی آن را کلید زدند و زمانی که آتش شعله‌ور شد، در مهار آن ناتوان بودند. البته در شرایط فعلی نیز این موضوع دیده می‌شود. در مجموع کسانی که از نتایج انتخابات اخیر ناراضی هستند و به بخش‌هایی از منابع ثروت و قدرت ارتباط دارند، کارهایی می‌کنند.

*مدیریت فعلی بانک مرکزی کارآمد و خالی از اشکال نیست. اگر مدیریتی چابک‌تر، سالم‌تر و شفاف‌تر بربانک مرکزی حاکم بود می‌توانست مشکلات موسسات مالی و اعتباری که کانون اصلی اعتراضات دی ماه بود را بهتر مدیریت کرده و وضعیت ارزی را به نحوی مدیریت کند که شاهد چنین شوکی به اقتصاد کشور نباشیم.

*یکی از عواملی که از بعد روانی به تسهیل بحران ارزی اخیر دامن زد احساس عدم انسجام و ابهام در سیاست‌های دولت بود که از یک طرف آقای نیلی مشاور عالی اقتصادی آقای روحانی تئوری آزاد شدن نرخ ارز را مطرح می‌کرد و از طرف دیگر من طی تماسی که در تعطیلات نوروز با آقای سیف داشتم وی افزایش ارادی قیمت‌ها را انکار می‌کرد.

 *در سایر بخش‌ها و 3 وزیری که مورد استیضاح قرار گرفتند نیز نیاز به خانه تکانی داشتیم و دولت می‌توانست اولا در معرفی کابینه این تغییرات را صورت دهد و ثانیا پس از تنش‌هایی که ایجاد شد دست به چنین تغییراتی بزند، اما به نظر می‌رسد آقای روحانی چندان تمایلی به تغییرات ندارد. باید تعارف را کنار گذاشت و سیگنال مثبتی به جامعه نشان داد که دولت صدای مردم را شنیده است.

 *مشکلی که دولت آقای روحانی دارد این است که آنچه به اسم اعتدال از سوی رئیس‌جمهور مطرح شده مفهوم روشنی ندارد. آیا اعتدال به مفهوم یکی به نعل و یکی به میخ و باری به هر جهت بودن است که هر دو طرف را راضی نگه داریم و مشی مشخصی نداشته و اهداف مشخصی را اتخاذ نکنیم؟ به نظر می‌آید نوعی مشکل گفتمانی و عدم شفافیت در مفهوم و راهی که آقای روحانی انتخاب کرده منجر به چنین وضعیتی شده است. وی در تبلیغات انتخاباتی رادیکال‌ترین شعارها را داد اما زمانی که لیست کابینه خود را ارائه داد تغییری متناسب با آن شعارها دیده نشد. از این جهت به‌نظر می‌رسد که آقای روحانی بیشتر تلاش می‌کند در دوره دوم دولت خود به همین حالت کج دار و مریز حرکت کند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


سرور
Iran, Islamic Republic of
...در مورد این متن هم که دقیقا معلوم نشد آخرش چی گفته؟ یعنی خواندنش با نخواندنش تفاوتی می کرد؟
Iran, Islamic Republic of
چطور شده اين بار به صادقى بد و بيراه نميگى ؟! چون عليه روحانى حرف زده ؟! خيلى حال به هم زن شديد !
Iran, Islamic Republic of
غلط نکنم یه جورایی به دلار فروشها ربط داره!
اینها همه شون اینجورین که 180 درجه با آنچه که میگن فرق می کنن!
Iran, Islamic Republic of
جناب صادقی تازه فهمیدی؟ تمام کسانیکه به روحانی رای نداده یا داده اند تاوان سیاسی بازیهای شما را تحمل میکنند
غلامرضا کریمی
United Kingdom
آقای صادقی شما بهتر است به کارشناسی درب های توالت آستان مقدس رضوی بپردازید و ایرانی و خارجی بودن آن را تحلیل و برسی کنید
Iran, Islamic Republic of
دربها بررسی شد ، سنگ توالت و محصولاتی که از نوع ترکیه اش بهتر نیست را ارزیابی بفرمایند برای اقتصاد کشور مفید خواهد بود.
Iran, Islamic Republic of
اينهمه آدم با تربيت و نزاكت در جهان چه ميكنه ؟!
Iran, Islamic Republic of
آقای صادقی کدوم هماهنگی کامل؟ اگر هماهنگی کامل بود که این همه ضرر و زیان تحمیل نمیشد. ...
مقام معظم رهبری فرمودند به آمریکاییها اعتماد نکنید و شما اعتماد کردید . حالا که اونا خرشون از پل گذشته به ریش شما میخندند.
Iran, Islamic Republic of
سکوت چواب جهان نیوز
Iran, Islamic Republic of
ایول سکوت کن
علی
Iran, Islamic Republic of
این آقا چون روحانی بهشون وقعی نمیذاره و پست و مقام نداده داره دق می کنه و الان شده منتقد دلسوز دولت به حمایت از مردم. کیه که ندونه همین اقا داشت خودش رو می کشت تاروحانی رای بیاده. مگه همین وکیل الدوله و ۱۷۰ تانماینده دیگه کارکشورروتعطیل نکرده بودن تا روحانی روحمایت کنن ورای بیاره. الان نباید نقد کنه باید مرد باشه بیادبگه اشتباه کردیم و به مردم دروغ گفتیم. نه بیاد نقد کنه. روحانی رو همه ماتو۴سال اول شناختیم همین اقایون هم میشناختن. ولی حمایتش کردند .تقصیرروحانی نیست روحانی همینی هست که بود شما حمایتش کردید وتبعاتش روباید بپذیرید یا ساکت باشید.شما عرضه ندارید وزرای روحانی رو استیضاح کنید بعد نقدازچی وکی می کنید. خب روحانی روهم استیضاح کنیداگه راست می گی. ...
Iran, Islamic Republic of
استحاله طلبان باید مسئولیت حمایت از روحانی در انتخابات گذشته را بپذیرند.فرار به جلو برای عدم پرداخت هزینه صورت می گیرد.
Iran, Islamic Republic of
وقتی کارشناسان و مسئولان بانک مرکزی ...
علی
Iran, Islamic Republic of
نظرمنو که سانسور هیچ بلکه حذف کردی به کل. به به چه آزادی بیانی جهان.
United States
...
Iran, Islamic Republic of
وقتی سایت شما مصاحبه صادقی را پخش می کنه نشون میده که دستور جدید برای فحاشی به احمدی نژاد داده نشده
مهدی
Iran, Islamic Republic of
خداوند به داد همگی ما برسد . یادم میاد حضرت امام رخمت الله علبه خطاب به نمایندگان مجلس می فرمودند ( مراقب باشید . برای ثانیه ثانیه زمان نمایند گیتان بایستی در پیشگاه خداوند پاسخگو باشید ) آیا متوجه هستید این یعنی چه ؟؟؟
محمد
Iran, Islamic Republic of
این که امام فرموردند یعنی نمایندگان باید بگن " سلام جهنم ماداریم میایم" فقط ... باید هزینه ایاب ذهاب بده
United States
...
Iran, Islamic Republic of
...