سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 23 Apr 2024
 
۰
۱

پشت پرده بزک کنندگان «اقتصاد دستوری» چه بود؟

دلار 6000 تومان شد؛ تبلیغات جهانگیری برای انتخابات 1400 آغاز شد!/ پیام دولت به رسانه‌های حامی خود: بگویید فضا گل و بلبل شده است!
چهارشنبه ۲۲ فروردين ۱۳۹۷ ساعت ۲۳:۰۱
کد مطلب: 603500
روزنامه های حامی دولت با تیتر «بازگشت اسحاق» از حضور وی در مقابل دوربین ها به عنوان «حضورمقتدرانه جهانگیری برای حل بحران ارزی» یاد می کنند. مطلبی که اگر خواننده از جایگاه جهانگیری در سیاست و اقتصاد ایران در 5سال گذشته اطلاع نداشته باشد، تصور می کند او از کشور یا جناح دیگر برای حل مشکل ارزی کشور وارد شده است! اما شواهد نشان می دهد این مجیزگویی بدون برنامه ریزی نبوده و نشان دادن گل و بلبل شدن وضعیت ارزی کشور دستوری بوده است.
پشت پرده بزک کنندگان «اقتصاد دستوری» چه بود؟
به گزارش جهان نيوز، «ملت عزیز. ما مشکلات بزرگی را حل کردیم، ثبات به اقتصاد ایران برگرداندیم، مگر یادتان رفته است لحظه ای نرخ ارز عوض میشد، لحظه ای قیمت کالا عوض میشد، اصلا مگر سرمایه دار می توانست برای تولید و سرمایه گذاری فکر بکند» این صحبت های اسحاق جهانگیری، کاندیدای پوششی و ضربه گیر انتخاباتی حسن روحانی در مناظره های انتخاباتی است.

او که در رقابت های انتخاباتی و با ترسیم بهشت آینده اقتصاد ایران، مردم را از پیروزی رقیب و افزایش قیمت ارز و سکه می ترساند دوباره توسط رسانه های اصلاح طلب به عنوان قهرمان ملی به مردم معرفی شده است. اما اینبار دلار نه سه یا چهارهزارتومان که به قیمت 6 هزار تومان خرید و فروش می شود.درحالی که بازار دلار همچنان آشفته است و اعلام دلار 4200 تومانی از سوی جهانگیری تاثیری بر وضعیت بازار نداشته، روزنامه های اصلاح طلب تبلیغات  برای انتخابات 1400را به صورت ناشیانه ای آغاز کردند!

 
روزنامه های حامی دولت با تیتر «بازگشت اسحاق» از حضور وی در مقابل دوربین ها به عنوان «حضورمقتدرانه جهانگیری برای حل بحران ارزی» یاد می کنند. مطلبی که اگر خواننده از جایگاه جهانگیری در سیاست و اقتصاد ایران در 5سال گذشته اطلاع نداشته باشد، تصور می کند او از کشور یا جناح دیگر برای حل مشکل ارزی کشور وارد شده است! اما شواهد نشان می دهد این مجیزگویی بدون برنامه ریزی نبوده و نشان دادن گل و بلبل شدن وضعیت ارزی کشور دستوری بوده است.
 
او که پنج سال در مهم‌ترین تصمیم گیری های اقتصادی کشور در مقام معاون اولی ریاست جمهوری نقش داشته و دلار 6هزارتومانی ماحصل ریل گذاری های وی همراه با دوستان اصلاح طلب و کارگزانی اش است، امروز درصدد است تا با یک نطق چنددقیقه ای و به صورت دستوری مانع از افسارگسیختگی قیمت دلار شود، غافل از اینکه این افزایش قیمت دلار نتیجه 5سال گره زدن مشکلات کشور به برنامه هسته ای کشور، جست و جوی کلید حل مشکلات در اروپا و آمریکا و بی توجهی به اقتصاد درون زا بوده است.
 
اما روزنامه های اصلاح طلب بدون توجه به مشکلات معیشتی و قد کشیدن هر روزه قیمت دلار در پی قهرمان سازی از «اسحاق» و اهداف جناحی خود هستند.
 
روزنامه اعتماد به «دلخوري و جدايي جهانگيري از دولت و اختلاف اسحاق جهانگيري و محمود واعظي در مورد چينش تيم اقتصادي دولت» اشاره می کند و خبر پایان قهرها و دعواهای سیاسی درون دولت را می دهد. این روزنامه بدون اشاره به اینکه جهانگیری برای گرفتن کدام امتیاز قهر کرده بود و یا چه امتیازی گرفت که حاضر شده مسئولیت معاون اولی قوه مجریه را ادامه دهد، نگران از دست دادن قدرت سیاسی اصلاح طلبان در قوه مجریه است با خوشحالی می نویسد: « او سنگر اصلاح‌طلبان را در پاستور حفظ كرده و خيال جدا شدن در سر ندارد.»
 
این روزنامه می گوید نوسانات ارزی اخیر «خيلي خوب ناهماهنگي‌هاي موجود در دولت را به نمايش گذاشت». اعتماد در ادامه تملق گویی و قهرمان سازی از جهانگیری، اختلافات و سومدیریت داخل دولت را اینگونه توصیف می کند:
 
«نوبخت از عدم موفقت دولت مي‌گفت و سيف وعده مي‌داد كه در روزهاي آينده به نرخ متعادل برسند. آقاي وزير اقتصاد كه اساسا منكر وجود ريشه‌هاي اقتصادي شد و مي‌خواست كه علت را از جاي ديگر جويا شويم. تحليل مسعود نيلي، مشاور رييس‌جمهور نيز شائبه حمايت يا استقبال دولت از افزايش نرخ ارز را ايجاد كرده بود. در همين احوال كه هر كسي حرفي مي‌زد، اسحاق جهانگيري تصميم نهايي دولت را اعلام كرد. بازار ارز آرام گرفت اما مشاهده اين ناهماهنگي نقدهاي بسياري به همراه داشت، چنانكه صداي علي لاريجاني، رييس مجلس را نيز درآورد و در جلسه ديروز خواستار شنيدن صداي واحد از دولت شد.»
 
اصلاح طلبان اما دستور جهانگیری در اعلام قیمت 4200 تومان برای دلار را آرامش بخش بازار معرفی می کند، درحالیکه که هم واقعیات میدانی این ادعا را رد می کند و هم صحبت های انتخاباتی روحانی خلاف چنین ادعایی است. روحانی قبلا از اقتصاد دستوری در دولت پیشین انتقاد کرده و گفته بود: «مگر اقتصاد دستوری هم در دنیای امروز معنا و مفهومی دارد؟ مگر می‌توان در یک برنامه تلویزیونی اعلام کرد که نرخ دلار باید به فلان قیمت برسد».
 
روزنامه سازندگی نیز با اشاره به سوابق و مسئولیت های جهانگیری در مسئولیت های مهم کشور، از ظاهر شدن او به عنوان حل کننده مشکل دلار و بی ثباتی بازار ارز ابراز خوشحالی می کند و تصویری از او با لباس قهرمان‌ها منتشر می کند که مدیریت دلار را در دست گرفته است. درحالیکه اگر جهانگیری توانایی مدیریت اقتصادی کشور را داشتن شاهد دلار شش هزارتومانی نبودیم که با دستور دادن بخواهد درست شود. 
 
 
اما ریشه بزک کردن «اقتصاد دستوری» و دست‌پخت جهانگیری کجاست؟
 
سردبیرآفتاب یزد، روزنامه حامی دولت، که به نظر می رسد از منتقدان «اقتصاد دستوری» است دست به افشاگری زده و گفته است: «به دنبال دستور ارزی، امروز دستور مطبوعاتی هم دادند تا روزنامه ها بگویند گل و بلبل شد»
 
 
طبیعی است که ریل گذاری غلط جهانگیری و حتی بزرگ‌ترهای «تکرارکننده» برای وی در سال های گذشته کاری کرده است که دولتیب ها نتوانند مانع از افسارگسیختگی دلار 6000هزارتومانی شوند. اصلاح وضعیت فعلی فقط با عوض کردن مسیر امکان‌پذیر است، باج دهی در حوزه سیاست خارجی داروی دردها نبود، بازی های سیاسی و قهرمان سازی های پوشالی نیز جواب نمیدهد، به سمت اقتصادمقاومتی بپیچید.
 
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
خدا لعنت کند کسانی را که مردم را بازی میدهند و جناح بندی ابزاری شده که بیایند کاری کنند که با رفتار خودشان بر افکار عموم تاثیر بگذارندو همدیگر را محکوم کنند .ودر تاریکی مشغول تماشای تصمیمات خود باشند که چطور از آبی که خود گل الود کرده اند ماهی بگیرند.