سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - 16 Apr 2024
 
۰
دبیر جشنواره فیلم فجر:

از یمن و میانمار فیلم داریم

چهارشنبه ۲۲ فروردين ۱۳۹۷ ساعت ۱۳:۰۳
کد مطلب: 603379
دبیر سی و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر گفت: امسال بیش از ۱۶۰ فیلم در جشنواره نمایش داده می‌شود که در میان آن‌ها آثاری از کشورهای یمن، میانمار، سوریه، لبنان و فلسطین هم داریم.
از یمن و میانمار فیلم داریم
به گزارش جهان نيوز، نشست رسانه‌ای سی و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر با حضور سید رضا میرکریمی دبیر جشنواره،‌پیش از ظهر امروز (چهارشنبه ۲۲ فروردین) در پردیس چارسو در حال برگزاری است.

نشست با نمایش و رونمایی از پوسترهای بخش‌های مختلف از جمله جام‌جهان‌ما، بازسازی کلاسیک‌ها، دارالفنون، جشنواره جشنواره‌ها، سینمای ایتالیا، مروری بر سینمای گرجستان، بازار، زیتون‌های زخمی و ... آغاز شد.
 
میرکریمی در این نشست گفت: جشنواره جهانی فیلم چهارمین دوره از استقلال خودش را تجربه می‌کند که برای جداسازی آن کارشناسی‌های زیادی شد و یکی از دلایلش جلوگیری از اتلاف هزینه بود. از دو سال پیش مسئولیت این کار را بر عهده گرفتم و تیم خوب و حرفه‌ای داشتم و برنامه‌ریزی‌های کوتاه مدت و بلند مدتی داشتیم و تلاش کردیم جشنواره‌ای داشته باشیم که به اندازه سینمای ایران بلند آوازه باشد.

دبیر جشنواره جهانی فجر ادامه داد: دوست داریم با همه دنیا ارتباط داشته باشیم، به مرز جغرافیایی قائل نیستیم اما کشورهایی که با ما هم‌آرمان هستند یا مشترکات فرهنگی زیادی با آن‌ها داریم، مورد توجه ما هستند در مجموع دنبال دوستیابی هستیم. پتانسیل سینمای ایران ظرفیت زیادی دارد که کمتر به آن توجه شده است.

وی در ادامه گفت: جشنواره فجر مانند همه جشنواره‌های دنیا اهداف ملی خودش را دنبال می کند‌. جشنواره نباید بر اساس تغییرات فصلی اهداف و مسیرش را تغییر دهد، این نکته را سعی کردیم رعایت کردیم و کمترین تغییرات مدیریتی را اعمال کردیم و از تجربه دوستان همچنان استفاده کردیم. هزینه تبلیغات ما برای شناساندن جشنواره فجر بسیار پایین آمد چون مهمانان ما خودشان تریبون ما شدند و در سفرهایی که داشتیم متوجه شدیم که جشنواره ما را می شناسند و این نکته بسیار اهمیت دارد.

* نمایش ۱۶۰ فیلم در جشنواره جهانی
میرکریمی اعلام کرد: امسال مهمان و فیلم‌های زیادی داریم. بیش از ۱۶۰ فیلم نمایش داده می‌شود و کسانی که جشنواره برگزار کردند می‌دانند که چه کار سخت و پر حجمی است، اما با توجه به ساز و کار مناسب همه کارها در طول سال انجام شد و کارهایمان را برای شب امتحان نگه نداشتیم.
دبیر سی و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر گفت: امسال برای ثبت نام در جشنواره گفتیم فیلم‌ها که باید رقمی بپردازد و از همین طریق بیش از ۱۶۰۰ فیلم ثبت نام کردند. مبلغ ثبت‌نام ۲۰ دلار بود که شاید رقمی نباشد اما با خودش اعتبار و بسیار نکات دیگر به همراه دارد. امسال ۳۰۰ مهمان از ۷۸ کشور را پذیرا خواهیم بود. ۵۵ نفرشان مهمان دارالفنون هستتد که بخش قابل دفاع جشنواره است و در طول سال شاهد درخواست‌های مختلف هستیم که دانشجویان زیادی علاقه‌مند هستند در این کلاس ها شرکت کنند.

وی در پاسخ به نقدهایی که جشنواره جهانی را استاندارد نمی‌داند، گفت: مرکزی به عنوان فیاپ (فدراسیون بین‌المللی انجمن‌های تهیه‌کنندگان فیلم) وجود دارد که سال گذشته با درخواست ما به ایران آمد و جشنواره جهانی فیلم فجر را بررسی و امتیازدهی کرد و در نهایت به ما در جشنواره کن گفتند که می‌توانیم به عنوان یک جشنواره با درجه A کار کنیم اما باید این حرکت ادامه‌دار باشد، چون امسال هم دوباره به ایران می‌آیند.

وی با اشاره به صبغه علمی جشنواره جهانی فیلم فجر ادامه داد: جشنواره‌های فرش قرمزی را مناسب شرایط کنونی نمی‌دانیم و بیشتر بخش علمی را مورد توجه قرار دادیم. فیاپ در این بخش جشنواره جهانی فیلم فجر را در بالاترین سطح معرفی کرد، چرا که کلاس های علمی و مفید برایشان قابل توجه بود.

میرکریمی گفت: به فضاهای نمایشی ما یک سالن دیگر اضافه خواهد شد. کتابخانه ویدیویی ما فعال است که مشتری‌هایش هم بیشتر شده و اهمیت ما در این بخش با فیلم‌های کوتاه و انیمیشن است.
این مقام مسئول ادامه داد: گرچه به ما می‌گفتند شما نمی توانید پردیس چارسو را برای برگزاری جشنواره پر کنید اما حالا به جایی رسیدیم که واقعا باید بگویبم که جشنواره جهانی نیاز به کاخ مستقل دارد و در حال حاضر واقعا استقبال جامعه هدفی که دنبالش بودیم، بیش از توان ما برای پاسخگویی است.

* ۲ نمایش برای فیلم‌های بخش «بازار»
دبیر جشنواره جهانی فیلم فجر ادامه داد: در بخش بازار باید اذعان کنم که روند منظم و مرتبی پیدا کرد. امسال فیلم‌ها بر خلاف سال گذشته در این بخش به در خواست مهمان‌ها دو بار نمایش داده می‌شود.

میرکریمی ادامه داد: در بازار ۸۰ مهمان داریم که امسال اولویت با خریداران است و ۴۷ خریدار به بازار می‌آید. در هیچ جای دنیا اعلام نمی‌شود چند فیلم به فروش رفته است ولی سال گذشته استقبال زیادی از این بخش شد و این نشان دهنده این است که آنها منافعی در اینجا دارند که حتی حاضر می‌شوند بلیت هواپیمای خود را خودشان خریداری کنند اینجا بیایند و غرفه‌ای داشته باشند، از همین رو این نشانه خوبی است که بازار را جدی بگیریم.

وی گفت: شبکه‌های مهم پخش زنده خواهند داشت و این مسئله را امسال جدی تر گرفتیم. «داوطلبین» بخشی بود که دوست داشتیم از ظرفیتش استفاده کنیم و دانشجویانی که به زبان تسلط داشتند آمدند و در طول سال اموزش دیدند که چطور فعالیت کنند و به تک تک آنها افتخار می‌کنیم و بیشترین سطح رضایتمندی از این بخش به ما اعلام شد.

دبیر جشنواره جهانی فیلم فجر با اشاره به اتفاق شوم سال گذشته و طرح مساله تغییر پایتخت فلسطین از سوی رژیم صهیونیستی گفت: در پی این موضوع خشم جهانی به وجود آمد و ما را متقاعد کرد که جغرافیای خود را گسترده‌تر کنیم و می‌دانم که فیلم‌های زیبایی در این بخش از سوریه و لبنان و فلسطین وجود دارد و فیلم‌هایی از یمن و میانمار در این بخش رونمایی خواهند شد.
* می‌‌خواستیم «به وقت شام» افتتاحیه جشنواره باشد
میرکریمی اظهار داشت: یک اتفاق بدی که وجود دارد این است که هنرمندان بزرگ آسیایی در اروپا همدیگر را می‌شناسند اما این بار ما کاری کردیم که جالب بود. به سینمای منطقه بالتیک توجه کردیم که خود اروپا هم به آن بعد از کاری که ما کردیم، توجه کردند. امسال در ارتباط با محیط زیست بی‌تفاوت نبودیم. با توجه به نزدیک شدن جام جهانی یک فیلم فوتبالی خوب داریم که با ورزشکاران رونمایی خواهیم کرد.

وی اظهار داشت: «الیور استون» فیلمساز امریکایی همراه ما خواهد بود که اصرار داشتند با ما باشند و کلاس‌هایی برگزار کنند و برنامه مفصلی در زمینه‌های مختلفی نیز دارند.

دبیر سی و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر اظهار داشت: جشنواره امسال همزمان با اعیاد شعبانیه است. یکی از کارهای جشنواره ایجاد نشاط اجتماعی است. در همین راستا و مناسبت ها برنامه هایی داریم.

وی در پاسخ به این سوال که انگار حس خوبی نسبت به برگزاری جشنواره نیست و فقط برای پاسخگویی به مقامات بالادستی برگزار می‌شود، گفت: اتفاقا حس خوبی داریم و ثانیاً از افرادی نیستم که به کسی باج بدهم و جشنواره ما آش شله‌قلمکار نیست و گرایش ما بر اساس هویت داخلی و کاملا ملی است و سعی می‌کنیم در تراز جمهوری اسلامی ایران باشد.

این کارگردان درباره «به وقت شام» گفت: فیلم حاتمی کیا فیلم بسیار خوبی است گرچه در بخش‌هایی از فیلمنامه با آن دچار مشکل هستم امادبه نظرم فیلم بسیار خوش‌ساخت و خوبی است و من آن فیلم را دوست دارم. می‌خواستم که فیلم افتتاحیه جشنواره ما باشد، برای همین ما در اسفند ماه با سرمایه‌گذاران تماس گرفتیم که فیلم را اکران نکنند و برای افتتاحیه ما نگه دارند اما دوست داشتند که فیلمشان را اکران کنند.

* اسامی داوران جشنواره
در بخش دیگری از این نشست، اسامی داوران سی و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر بدین شرح است:

داوران بخش بین‌الملل: یوآنا کوز-کراوزه (فیلمساز) از لهستان، میلچو مانچفسکی (فیلمساز) از مقدونیه، دیمیتریس آتانیتیس (فیلمساز) از یونان، آدور گوپالاکریشنان (فیلمساز) از هند، جیووانی اسپانیولتی (منتقد و مدرس) از ایتالیا، محمود کلاری (فیلمبردار) از ایران و مریلا زارعی (بازیگر) از ایران.
داوران بخش جلوه‌گاه شرق: عمار جمال (فیلمبردار) از عراق، فرهاد اصلانی (بازیگر) از ایران، سالومه دموریا (بازیگر) از گرجستان، احمد بویاجی اوغلو (منتقد و تهیه کننده) از ترکیه و سوهان پانشا (تهیه کننده) از مالزی.

داوران فیلم‌های اول: ویرا لانگروفا (مدرس) از جمهوری چک، بَرمک اکرم (کارگردان) از افغانستان و نوید محمدزاده (بازیگر) از ایران.

داوران نتپک: آندریاس اونگربوک (منتقد) از اتریش، رامان چاولا (برنامه ریز جشنواره) از هند، حبیب احمدزاده (نویسنده) از ایران.

داوران بین الادیان: والری دِمارناک (منتقد) از فرانسه، توماس کرول (مدرس) از آلمان و حجت‌الاسلام محمدرضا زائری (مدرس) از ایران


منبع:خبرگزاری دانشجو
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *