پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰

انواع سردرد در طب سنتی و راهکار درمان آنها

چهارشنبه ۲۲ فروردين ۱۳۹۷ ساعت ۱۲:۰۴
کد مطلب: 603347
در این مطلب با انواع "سردرد" بر اساس مبانی طب سنتی و ایرانی آشنا می‌شوید و به برخی از راهکارهای درمانی سردردها اشاره شده است.
انواع سردرد در طب سنتی و راهکار درمان آنها
به گزارش جهان نيوز به نقل از تسنیم، از نگاه طب ایرانی، سردرد یا صداع به 24 دسته مختلف تقسیم می‌شود که از این میان 4 دسته کلی غلبه صفرا، غلبه دم و غلبه سودا بیش از بقیه موارد، عمومیت بیشتری دارند.

از دیگر انواع سردردهای شایع می‌توان به سردرد معدی، رحمی، کبدی و روده‌ای (کولیت) اشاره کرد که امروزه به همه آن‌ها نام "میگرن" را اطلاق کرده‌اند؛ بخشی از سردردهای جامعه زنان را سردردهای رحمی و مشکلات تخمدان تشکیل می‌دهد که تغییر سبک زندگی و کاهش مصرف سردی‌ها در این مورد بسیار کمک‌کننده است.

به طور مثال درباره نحوه درمان برخی از این سردردها می‌توان گفت سردردهای معدی که افراد زیادی از آن رنج می‌برند صرفا با اصلاح مزاج معده، اصلاح غذا و خارج کردن مواد منجمد شده در سر کاملا قابل درمان هستند؛ سردردهای معدی معمولا پس از خوردن غذای سنگین، غذاهای مایع یا دیرهضم به وجود می‌آیند و به‌دلیل درگیر کردن سمت راست یا چپ سر، به سردردهای یک طرفه معروفند.

هر چند امروزه در طب مدرن، درمان خاصی برای میگرن وجود ندارد اما با استفاده از طب کل‌نگر و با یافتن علت اصلی بیماری (که در مورد سردرد می‌تواند حتی خوردن زیاد گرمی‌ها باشد) می‌توان این بیماری را درمان کامل کرد.

بسیاری از افراد، گل گاوزبان و اسطوخدوس را به عنوان دو آرامش‌بخش عمومی و قابل مصرف برای همه افراد به‌خصوص در زمان سردرد می‌شناسند در حالی که چنین نیست؛ مصرف خودسرانه اسطوخدوس در سردردهای گرم یا بوییدن گلاب، می‌تواند باعث تشدید درد و حتی تجمیع ماده صفراوی در سر شود.

بخش زیادی از بیماری‌های مغز و اعصاب را می‌توان از منظر طب ایرانی درمان کرد؛ به گونه‌ای که در منابع قدیمی این طب شریف نیز به درمان بیماری‌هایی مانند انواع افسردگی‌ها، مالیخولیا و مننژیت نیز اشاره کامل شده است.

آنچه که امروزه به عنوان میگرن شناخته می‌شود از منظر طب ایرانی به دو دسته کلی سرد و گرم تعریف می‌شوند؛ دردهای میگرنی گرم، عموما از پیشانی و جلوی سر شروع شده و کم‌کم به قسمت‌های دیگر انتقال می‌یابد؛ این نوع سردردها با بوهای گرم مانند اسفند یا گلاب تشدید شده و با بوهایی مانند سرکه آرام می‌شوند؛ در واقع این نوع از دردها، شدیدتر از دردهای نوع سرد هستند.

از سوی دیگر دردهای میگرنی سرد، یا کل سر یا پشت سر را درگیر می‌کنند و با بوهای سرد مانند سرکه و خوراکی‌های سرد مانند آب یخ، تشدید شده و عموما با ماساژ سر آرام می‌گیرند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *