سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 19 Mar 2024
 
۲

سوء مدیریت با اقتصاد چه کرد؟!

کمیابی سرمایه و سیلاب نقدینگی!
سه شنبه ۲۱ فروردين ۱۳۹۷ ساعت ۱۸:۲۳
کد مطلب: 603127
آیا نمی شد فقط با رونق بخشیدن به بخش مسکن از طریق حمایت از سرمایه گذاران داخلی و انتقال سرمایه های سرگردان به این بخش، هم به اقتصاد رونق داد، هم مشکل مسکن را چاره جویی کرد و هم از آشفتگی بازار ارز مانع شد؟
سوء مدیریت با اقتصاد چه کرد؟!
جهان نيوز ـ محمد ایمانی: تناقض های اقتصادی عجیبی در دولت آقای روحانی رخ داده است. گفتند تزریق پول به حوزه مسکن - که 250 شاخه شغلی و صنعتی را فعال می کرد، مردم را صاحبخانه می نمود و به اقتصاد رونق می داد- موجب افزایش نقدینگی و تورم می شود؛ پس باید نقدینگی را جمع کرد تا تورم مهار شود.

 وقتی شروع به این سیاست انقباضی کردند، رکود اقتصادی را شدت بخشیدند! اما با این وجود، در حالی که در آغاز دولت دوازدهم، نقدینگی در آغاز دولت یازدهم 430 هزار میلیارد تومان بود ، ظرف 5 سال، رقم نقدینگی سرگردان را به 1460 هزار میلیارد تومان یعنی بیش از سه برابر رساندند! این نقدینگی تورم زا و سرگردان کجا رفت؟

مدتی به سوداگری و گران کردن زمین و مسکن، و بنابراین، منجمد کردن این بازار برای عامه مردم پرداخت، سپس در دو سال گذشته به ویژه 6 ماه اخیر، بازار طلا و ارز را هدف قرار داد. بنابراین از سال گذشته، تورمی هم که به قیمت تحمیل رکود ویرانگر به اقتصاد، کاهش یافته بود، رو به افزایش گذاشت و مثلا در بخش مسکن به بالی 25 درصد رسید. همزمان 60 درصد از ارزش پول ملی در برابر ارز خارجی کم شد و دلار 3700 تومانی به 6200 تومان رسید! عجیب اینکه دولت در همین دوره، در به در جذب سرمایه گذار خارجی بود ... آنچه خود داشت، ز بیگانه تمنا می کرد!

عجیب تر از همه، بازگشت به مراتب رادیکال تر به سیاست های کنترلی و نظارتی است که زمانی نه چندان دور مورد تمسخر قرار می دادند؛ از جمله دستوری کردن نرخ ارز، اولویت بندی و سهمیه بندی در واگذاری آن، و استفاده از پلیس و نیروهای امنیتی. در مقابل جنگ ارزی دشمن البته طبیعی هم هست؛ اما چرا پس از آن همه خسارت آفرینی؟

آیا نمی شد فقط با رونق بخشیدن به بخش مسکن از طریق حمایت از سرمایه گذاران داخلی و انتقال سرمایه های سرگردان به این بخش، هم به اقتصاد رونق داد، هم مشکل مسکن را چاره جویی کرد و هم از آشفتگی بازار ارز مانع شد؟ چرا هم به سیلاب نقدینگی  و هم قحطی منابع سرمایه گذاری دامن زدند؟ فقط به خاطر اینکه دستور نانوشته داشتند برای ناسزاگویی علیه مدیریت قبل از خود، به هر قیمت؟ آنها تبر به خود می زدند و البته اقتصاد کشور.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *