جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
 
۱

تضعیف پول ملی، از سوءتدبیر تا تبانی

مالک شریعتی
سه شنبه ۲۱ فروردين ۱۳۹۷ ساعت ۱۶:۲۹
کد مطلب: 603117
هرگونه دامن زدن به فضای التهاب در بازار ارز با هرگونه انگیزه شخصی یا باندی، سیاسی یا اقتصادی خیانت به کشور است.
جهان نيوز - دکتر مالک شریعتی: وقتی آقای روحانی در مبارزات انتخاباتی سال 92 به تحولات طوفانی بازار ارز در دو سال آخر دولت احمدی‌نژاد حمله می‌کرد، شاید تصور نمی‌شد که در فاصله کمتر از پنج سال خود او نیز به این درد مبتلا شود.
کارشناسان اقتصادی و سیاسی، عمده دلایل افسارگسیختگی بازار ارز در سال 90 را در دو علت اساسی دسته‌بندی کرده و جمع‌بندی می‌کنند: 1) عدم مدیریت 2) تحریم‌ها و فشار دشمن؛ شاید به همین دلایل بود که آقای روحانی نیز دو شعار کلیدی را در انتخابات 92 بر سر دست گرفت:
 1) تدبیر و امید 2) رفع تحریم با مذاکره.
اکنون اما مشاهده می‌شود نه از رفع تحریم‌های وعده‌داده‌شده چندباره آقای روحانی از طریق مذاکره و برجام خبری است نه تدبیر مشخصی در تیم اقتصادی دولت مشاهده می‌شود. کار به جایی رسیده که برخی مشاوران و مدیران کلیدی در دولت حتی به تئوریزه کردن لزوم افزایش ارزش دلار در برابر پول ملی نیز می‌پردازند در‌حالی‌که رییس دولت در آخرین اظهار نظر رسمی و تلویزیونی خود به صراحت از مردم خواست نگران نباشند و افزایش قیمت دلار را کاذب دانسته بود.
به نظر می‌رسد افسار مرکب اقتصادی دولت در دست گروهی از فعالان و سرمایه‌داران مرتبط با طیفی در اتاق بازرگانی است که از مدت‌ها قبل دلار 7000 تومانی در سال 97 را نه اینکه پیش‌بینی که آینده‌نگاری کرده و برایش برنامه‌ریزی کرده بودند. به این ترتیب می‌توان ادعا کرد در‌حال‌حاضر تیم اقتصادی دولت به‌مثابه کمیته اجرایی این طیف از اتاق بازرگانی عمل می‌کند.
البته تحلیلی بدبینانه نیز وجود دارد که براساس آن عناصر جریانی چند وجهی و پنهان در داخل کشور در پیوند و تبانی با مراکز لابی‌گری سیاسی در آن‌سوی مرزها، تلاش می‌کنند ضمن کاسبی تحریم برای جیب خود، افکارعمومی داخل کشور را در پازل طراحی‌شده دولت آمریکا بازی دهد به گونه‌ای که بتواند مقاومت ملی در برابر برخی خواسته‌های نامشروع از برنامه‌های منطقه‌ای و دفاعی جمهوری اسلامی ایران را دچار خدشه و حتی عقب‌نشینی کند.
این تحلیل وقتی قابل تأمل می‌شود که سابقه جاسوسی در تیم اقتصادی مذاکرات هسته‌ای را در نظر بگیریم، تلاقی زمان‌های مهم برخی تصمیمات دشمنان را با آشفتگی‌های اقتصادی اخیر تصادفی قلمداد نکنیم و پیوند شوم برخی بازماندگان فتنه 88 را با اتهام‌زنی سرکرده‌های حلقه انحرافی خودبهارپندار به‌طور همزمان مورد دقت قرار دهیم.
باید دقت شود که اولاً هرگونه دامن زدن به فضای التهاب در بازار ارز با هرگونه انگیزه شخصی یا باندی، سیاسی یا اقتصادی خیانت به کشور است، ثانیاً دفع این آشفتگی راه‌حل‌های کوتاه‌مدت و میان‌مدت خاص خود را دارد؛ از جمله اینکه باید بازار اسکناسی و سفته‌بازی از کف خیابان جمع و به‌صورت شفاف به شبکه بانکی منتقل شود و در کنار آن به همان نسخه کلیدی اقتصاد مقاومتی در این حوزه یعنی حذف دلار از طریق انعقاد پیمان‌های پولی دوجانبه و چندجانبه با سایر کشورها خصوصاً همسایگان عمل شود تا به تدریج نیاز کشور به مبادلات دلاری کاهش پیدا کرده و به‌حدی برسد که تکانه‌های خارجی تحمیلی نتواند چنین امواجی در حوزه اقتصاد ملی ایجاد کرده و خرابی به‌بار آورد.
منبع:صبح نو
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *