جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰

نظر دولتی‌ها درباره افزایش نرخ دلار

سه شنبه ۲۱ فروردين ۱۳۹۷ ساعت ۱۴:۰۶
کد مطلب: 603041
در حدود سه ماه گذشته نرخ دلار نوسانات سرسام آوری داشته است. بر همین اساس مقامات مسئول کشورمان نسبت به این موضع واکنش نشان دادند.
به گزارش جهان نيوز، نوسانات اخیر نرخ دلار به یکی از خبرهای مهم در کشورمان تبدیل شده است که بدون شک موجب افزایش قیمت برخی کالاها در بازار شده است. 

در حدود سه ماه گذشته نرخ دلار نوسانات سرسام آوری داشته است. بر همین اساس مقامات مسئول کشورمان نسبت به این موضع واکنش نشان دادند.

ترکان: اینکه قیمت دلار بالا رفت کار خوبی بود
اکبر ترکان مشاور روحانی از جمله حامیان افزایش قیمت دلار است و آن را اقدامی خوب می‌داند. وی در گفت‌وگویی با اشاره به روند افزایش می‌گوید: «اینکه قیمت دلار بالا رفت کار خوبی بود چاره‌ای نبود چون آن موقع مصنوعی قیمت دلار را پایین نگاه داشته بودند، وقتی سطح عمومی قیمت‌ها بالا می‌رود، دلار هم بالا می‌رود.»

نوبخت: دولت مخالف افزایش نرخ ارز است
محمدباقر نوبخت در کسوت سخنگوی دولت درباره وضعیت بازار ارز، می‌گوید: وضعیت کنونی بازار پولمان در زمینه ارز به هیچ وجه قابل قبول نیست و این انتقاد به ما وارد است لذا باید همکارانم در این مورد تلاش بیشتری کنند.

وی اضافه می‌کند: به هیچ وجه وضعیت فعلی بازار ارز قابل تایید نیست و بسیار خطاست، حتی اگر از مشاوران دولت هم کسی نظر متفاوت از این را بگوید که دولت موافق با افزایش قیمت بی رویه ارز است، نظر شخصی خودشان است.

سخنگوی دولت بیان کرد: دولت با این وضعیت کاملا مخالف است و این را مناسب نمی‌داند. انتظار و مطالبه مردم هم این است که دولت اقدامات جدی و عملی انجام دهد. از همکارانمان در بانک مرکزی که افراد فعالی هستند، انتظار داریم با سیاست‌های جدید بتوانند بر کنترل بازار، تسلط یابند و وضع موجود به هیچ وجه مورد vضایت دولت نیست.

کرباسیان: قیمت فعلی ارز، منطقی نیست
همچنین مسعود کرباسیان وزیر اقتصاد بعد از نشست مشترک با نمایندگان مجلس در جمع خبرنگاران، درباره نوسانات اخیر بازار ارز گفت: دولت و مجلس توافق نظر دارند که قیمت فعلی ارز، منطقی نیست. ما باید به یک کاهش قیمت و ثباتی در بازار برسیم تا اقتصاد در ابتدای سال بتواند، پیش بینی‌ها را ادامه دهد.

وزیر اقتصاد تصریح کرد: در این زمینه کارگروه مشترکی میان دولت و مجلس تشکیل شده است و کار خود را به زودی آغاز می‌کند.

جهانگیری: نرخ ارز 4200 شد
با این حال اسحاق جهانگیری دوشنبه شب و در پایان جلسه فوق العاده ستاد اقتصادی دولت برای مدیریت بازار ارز به ریاست حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی رئیس جمهور اعلام کرد: نرخ دلار از روز سه شنبه برای تمام فعالان اقتصادی و برای رفع همه نیازهای قانونی و اداری آنان، نیازهای خدماتی مسافران، دانشجویان ، محققین و دانشمندانی که برای کارهای تحقیقاتی خودشان به ارز نیاز دارند، 4 هزار و 200 تومان خواهد بود. با این رقم، ارز مورد نیاز همه بخش ها از طریق بانک مرکزی و صرافی‌ها و بانک‌های تحت کنترل بانک مرکزی ارز تامین می شود.

وی تصریح کرد: فعالان اقتصادی و مردم هیچ دغدغه‌ای برای تأمین ارزشان با این نرخ نباید داشته باشند. متأسفانه در روزهای اخیر اتفاقاتی در نرخ ارز روی داد که موجب نگرانی مردم و فعالان اقتصادی شد و از طرفی ثبات اقتصادی کشور به عنوان یکی از دستاوردهای اقتصادی دولت مورد تهدید قرار گرفت.

وی با اشاره به تلاش دشمنان و مخالفین و بخصوص آمریکایی‌ها بعد از توافق برجام و روی کار آمدن ترامپ برای متلاطم نشان دادن فضای اقتصادی کشور با هدف جلوگیری از تشویق دیگران به همکاری اقتصادی با ایران گفت: خوشبختانه با کار جدی که در عرصه بین المللی انجام گرفت با دولت‌های مختلف میلیاردها دلار توافق کردیم که فاینانس به ایران اختصاص داده شود و بیش از 30 میلیارد دلار حتی ضمانت‌نامه‌اش در سطح دولت به نام بانک‌های این کشور صادر شد.

جهانگیری افزود: یک حجم وسیعی منابع خارجی در حال حرکت به سمت کشور است و در چنین شرایطی اینگونه تغییرات در نرخ ارز خیلی غیرطبیعی است و به نظر می‌آید که عوامل غیراقتصادی ،غیرقابل توجیه و پیش‌بینی نشده در این موضوع مؤثر بوده و در چنین شرایطی نمی‌توانیم اجازه دهیم، فضای اقتصادی کشور متلاطم شود.

معاون اول رییس جمهور با بیان اینکه "در این چارچوب تصمیم گرفته شد در ارتباط با مسایل ارز و نیازهای ارزی کشور یک بررسی دقیق انجام گیرد"، اظهارداشت: در شرایط فعلی بیش از 90 میلیارد دلار صادرات ایران است . مجموعه کالاهایی که طی سال‌های گذشته و سال 96 وارد کشور شده به طور متوسط سالی حدود 50 میلیارد دلار بوده است و در کنار آن مقداری ارز هم برای ارائه خدمات به مسافران، دانشجویان ،امور درمانی و از این قبیل امور نیاز داریم که باید تامین شود.

جهانگیری گفت: در 5 سال اخیر میزان ارز ما خیلی بیش از نیاز بوده و در برخی از سال‌ها تا 15 الی 20 میلیارد، ارز اضافه بر ارز مورد نیاز برای نیازهای ضروری اقتصاد، واردات کالا و واردات خدمات داشته ایم.

معاون اول رئیس جمهور تاکید کرد: اقتصادی که همواره مازاد ارزی دارد، نباید در آن یک اتفاق اینگونه‌ای بیافتد و این غیرطبیعی است . بعضی‌ها می‌گویند که دست‌های مداخله‌گر بیرونی فضای اقتصاد کشور را آشفته می‌کندو بعضی‌ها می گویند فضاسازی‌های برخی از جریانات در داخل کشور ممکن است به چنین موضوعی دامن زده تا نگذارند فضای باثباتی بر اقتصاد کشور حاکم شود.

جهانگیری اظهارداشت: دولت مصمم است به مردم اطمینان دهد که قادر است اقتصاد کشور را باثبات، بااطمینان و قابل پیش‌بینی اداره کند، به همین دلیل تصمیم گرفتیم که نرخ دلار از فردا(سه شنبه) برای تمام فعالان اقتصادی و برای رفع همه نیازهای قانونی و اداری آنان ، نیازهای خدماتی مسافران، دانشجویان ، محققین و دانشمندانی که برای کارهای تحقیقاتی خودشان به ارز نیاز دارند، 4 هزار و 200 تومان خواهد بود و با این عدد و رقم ارز به همه نیازهای کشور از طریق بانک مرکزی و صرافی‌ها و بانک‌های تحت کنترل بانک مرکزی ارز پاسخ داده خواهد شد.

وی تصریح کرد:هیچ نرخ ارزی با قیمت‌های دیگری به رسمیت نمی‌شناسیم و برای ما هر قیمت ارز غیر رسمی دیگری در بازار از فردا به عنوان قاچاق تلقی خواهد شد مثل قاچاقی که وقتی می‌گوییم مواد مخدر قاچاق است و کسی حق خرید و فروش ندارد و با کسی که خرید و فروش می‌کند، برخورد می‌شود، نرخ دیگری هم اگر در بازار شکل بگیرد دستگاه قضایی و نیروهای امنیتی برخورد خواهند کرد و به رسمیت نمی‌شناسیم.

جهانگیری افزود: مجدداً تأکید می‌کنم برای تامین همه نیازهای کشور با این عددی که اعلام شد، ارز از طریق بانک، حواله‌ای، صرافی و روش‌هایی که وجود دارد، تحویل داده خواهد شد و تأمین می شود.

 روایت آشنا از جلسه روحانی و اعضای هیئت دولت برای کنترل آشفتگی بازار ارز
حسام الدین آشنا مشاور رئیس جمهور در یادداشتی به بیان روایتی از آنچه در جلسه دیشب روحانی و اعضای هیئت دولت برای کنترل آشفتگی بازار ارز گذشت پرداخت و نوشت :روحانی یک تنش ارزی کوتاه مدت مدت را تبدیل به یک فرصت راهبردی برای اصلاح ساختاری بازار ارزی کشور کرد.

دیشب رئیس جمهور با ارائه تحلیلی همه جانبه از واقعیات اقتصادی، عوامل و بازیگران مؤثر در تنش ارزی اخیر و نقد تجربیات سه دهه گذشته کشور در مواجهه با شرایط مشابه، از مسئولان و مشاوران اقتصادی، بانکی، سیاسی, اجتماعی، امنیتی، اطلاعاتی و ارتباطی درخواست کرد ملاحظات و راهکارهای پیشنهادی خود را با صراحت و دقت بیان کنند.

ابتدا معاون اول بسته سیاستی و اجرایی پیشنهادی را که حاصل جمع بندی دیدگاه‌ها و تقسیم مسئولیت دستگاههای ذیربط بود به تفصیل ارائه کرد و سپس حاضران به بیان تبعات احتمالی این راهکارها و واکنش‌های محتمل بازار و بازیگران پرداختند.

در پایان با نهایی شدن تصمیمات، معاون اول مأموریت یافت رؤوس مصوبات را در اسرع وقت به اطلاع عموم برساند و روزانه پایش شرایط بازار را تا رسیدن به ثبات ادامه دهد.

دولت و ملت از این مرحله هم با اعتماد متقابل با اقتدار عبور حواهند کرد. دولت گفت‌وگو با فعالان اقتصادی، اجتماعی و سیاسی را ادامه خواهد داد، صدای خیابان را خواهد شنید و بیشتر با مردم سخن خواهد گفت.

سیف: نوسانات نرخ ارز التهاب آفرینی‌های کاذب دشمنان در شبکه های مجازی است
از سوی دیگر هم ولی الله سیف رئیس کل بانک مرکزی در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: بررسی های ما نشان می دهد که کشور در وضعیت تعادل قرار دارد و این التهاب آفرینی های کاذبی که دشمنان در شبکه های مجازی انجام می دهند، نباید ما را نگران کند.

رئیس کل بانک مرکزی اظهار کرد: در تعطیلات هیچ تحرکی در بازار ارز وجود نداشت، در این روزها با پیش بینی هایی که کرده بودیم تیم ما بسیج و آماده بود و از روز اول ، تخصیص ارز داشتیم. همه توانمان را به کار گرفتیم که بتوانیم ثبات ایجاد کنیم و در این مسیر نیازمند همکاری مجلس هستیم.
سیف بیان کرد: دشمن ذره بین گذاشته و به دنبال این است که کوچکترین مشکل را بزرگ کرده و التهاب آفرینی کند. همچنین دشمن در امارات و عربستان بیکار ننشسته و حتی در بازار دوبی هر روز علیه ما تلاش می شود. با قاطعیت می گویم که با دلار 4200 تومانی همه نیازهای منطقی کشور رفع می شود؛ لیست همه صرافی های غیر مجاز را به نیروی انتظامی دادیم تا همه آنها را ببندند.
به هر حال باید منتظر بود و دید سیاست جدید دولت در تک نرخی کردن ارز چقدر کارآمد خواهد بود و می‌تواند آرامش را به بازار ارز برگرداند.

منبع:باشگاه خبرنگاران
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *