پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰
مصباحی‌مقدم:

بیشترین آسیب‌ها متوجه ناقضان برجام است

سه شنبه ۲۱ فروردين ۱۳۹۷ ساعت ۰۹:۱۴
کد مطلب: 602889
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: هیچ تهدید اقتصادی در صورت خروج آمریکا از برجام متوجه جمهوری اسلامی ایران نخواهد بود.
بیشترین آسیب‌ها متوجه ناقضان برجام است
به گزارش جهان نيوز، غلامرضا مصباحی‌مقدم عضو مجمع تشخیص مصلت نظام با اشاره به رویکرد اخیر آمریکا نسبت به ایران در روزهای گذشته و آینده برجام اظهار کرد: ترامپ روشی تاجرمآبانه در برخورد با مسائل سیاسی دارد و معتقدم که حرکات وی حاکی از آن است که می‌خواهد ایران را در منگنه قرار دهد تا به شرایطی که برای ایران مشخص می‌کند، تن بدهیم.

وی افزود: بایدتوجه داشته باشیم که آمریکا هیچگاه با توجه به شرایط اقتصادی این کشور اقدام نظامی علیه ایران انجام نخواهد داد. مسئولان نباید هیچ‌گونه تهدید نظامی از سوی آمریکا را جدی بگیرند، چرا که آمریکا در صورتی تن به حمله نظامی می‌دهد که امکان جبران هزینه‌های اقتصادی و سیاسی حاصل از جنگ نظامی را داشته باشد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام بیان کرد: اگر تهدید نظامی از سوی آمریکا متوجه ایران بشود، تغییرات جدی و سیاسی بسزایی در منطقه صورت خواهد گرفت، بدون آنکه آسیبی بیش از دوره جنگ تحمیلی به نظام جمهوری اسلامی ایران وارد شود.

وی ادامه داد: ایران در چنین شرایطی می‌تواند به ابرقدرتی در منطقه تبدیل شود، بنابراین نباید ترسی از تهدیدات نظامی آمریکا در دل مسئولان و مردم ایران وجود داشته باشد.

مصباحی‌مقدم تأکید کرد: ما هیچ‌گاه بعد از برجام از ناحیه آمریکا از نظر اقتصادی و دیگر مسائل در امان نبوده‌ایم و هیچ‌گاه این احساس در ما پدید نیامد که گشایشی از ناحیه برجام و رفتار آمریکا برای ما به وجود می‌آید، بلکه اگر گشایشی نیز بوده، از سوی کشورهایی مانند روسیه، چین و برخی کشورهای اروپایی به صورت محافظه‌کارانه در برابر سیاست‌های آمریکا بوده است.

سخنگوی جامعه روحانیت مبارز گفت: هیچ تهدید اقتصادی در صورت خروج آمریکا از برجام به هیچ عنوان متوجه جمهوری اسلامی ایران نخواهد بود.

وی با اشاره به واکنش ایران در برابر خروج آمریکا از برجام، افزود: واکنش جمهوری اسلامی باید متناسب با شرایط باشد، به عنوان مثال ممکن است اروپا با آمریکا همراهی کند و سناریوی دیگر این است که ممکن است کشورهای اروپایی طرف برجام در برابر سیاست‌های آمریکا موضع منفعل نشان دهند.

مصباحی‌مقدم ادامه داد: در صورت همکاری اتحادیه اروپا با آمریکا واکنش جمهوری اسلامی در زمینه هسته‌ای بسیار متفاوت خواهد بود و ما هرگونه فعالیت هسته‌ای را بدون محدودیت ادامه خواهیم داد و هر آنچه که قبل از برجام دنبال می‌کردیم با سرعت بیشتری در پیش خواهیم گرفت.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: در این شرایط دیگر معنایی ندارد که آژانس بین المللی انرژی اتمی بخواهد مدعی بازدید از تأسیسات هسته‌ای ایران شود.

وی تصریح کرد: مردم و دولتمردان ما باید در برابر تهدیدات توخالی آمریکا بایستند، لذا اگر چنین باشد ظرفیت‌های اقتصادی ایران چنان پاسخگو خواهد بود که هم از نظر منابع و امکانات داخلی و هم بازارهای بین‌المللی مشکلات اقتصادی کشور برطرف می شود و شرایط ایران در مقایسه با دوران جنگ تحمیلی بسیار متفاوت خواهد بود.

مصباحی‌مقدم بیان کرد: ما در دوران جنگ تحمیلی سالانه 6 میلیارد دلار درآمد حاصل از صادرات نفت داشتیم و درآمدهای ناشی از صادرات غیرنفتی نیز حدود 2 الی 3 میلیارد تومان بود که قابل مقایسه با امروز ایران نیست.

سخنگوی جامعه روحانیت مبارز یادآور شد: آمریکا طی 40 سال گذشته روند رو به افولی را تجربه کرده و آمریکا در شرایطی که ابرقدرت دنیا بود، به یک کشور فرومایه تبدیل شده است.  آمریکا در طی سالیان پس از انقلاب به میزان قابل توجهی قدرت خود را در کشورهای خاورمیانه از دست داده است.
مصباحی‌مقدم افزود: ما هیچگاه به شرایط قبل از برجام نخواهیم رسید، چرا که اجماع دیگری در سازمان ملل علیه ایران به وجود نخواهد آمد تا شورای امنیت بخواهد تهدیدهای بیشتری را شامل حال ایران کند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به اینکه اخلال در برجام برای چه کشورهایی بیشترین عواقب را خواهد داشت، تأکید کرد: به طور عمده کشورهای طرف تعهد برجام بیشرین آسیب را خواهند دید، چرا که آنها براساس قوانین بین‌المللی ناقض تعهد خود خواهند بود و این امر از نظر سیاسی برای آنها مایه آبروریزی خواهد بود.

مصباحی‌مقدم در پایان خاطرنشان کرد: بعد از برجام دَر باغ سبزی به سوی ایران گشوده نشد تا که بخواهد پس از برجام آسیب ببیند، پس بیشترین آسیب‌ها متوجه ناقضان این معاهده خواهد بود.

منبع:باشگاه خبرنگاران
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *