جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰
۱

بازگشت ارابه‌های مرگ داعش به اروپا؟

يکشنبه ۱۹ فروردين ۱۳۹۷ ساعت ۱۸:۱۸
کد مطلب: 602468
حمله روز گذشته یک خودروی ون به عابران پیاده در شهر مونستر آلمان بار دیگر وحشت کشتار ارابه های مرگ داعش را در غرب زنده کرد.
بازگشت ارابه‌های مرگ داعش به اروپا؟
به گزارش جهان نيوز، حمله یک ون به جمعیتی در شهر مونتستر آلمان که منجر به کشته شدن 3 نفر و تعداد زیادی مجروح شد بار دیگر خاطرات تلخ و وحشتناک کشتار داعش با ارابه های مرگ را برای اروپاییان زنده کرد.

البته گفته می شود عامل این حمله یک شهروند آلمانی بوده که اختلالات روانی داشته، اما بهر حال نگاهی به گاهشمار حملات تروریستی در اروپا با خودروها و کامیون ها نشان می دهد سایه این تاکتیک کشتار داعش همچنان بر سر اروپاییان سنگینی می کند.

چند سالی است که تروریسم داعش شکل جدیدی از حملات تروریستی در غرب را در پیش گرفته که قربانیان زیادی می گیرد و وحشت تکرار آن شهروندان و مقامات اروپایی را رها نمی کند. این نوع جدید حملات تروریستی حمله با خودروهای سنگین و نیمه سنگین به عابران پیاده است.

به این ترتیب گویا در قرن 21 شیوه تروریسم دچار تحول خاصی شده و اگر زمانی بمب گذاری و تیراندازی شیوه سازمان های تروریستی برای رسیدن به اهدافشان بود، اما امروزه طرفداران داعش در اروپا بدون هزینه گزافی با خودروهای سنگین و نیمه سنگین و کامیون و ون و هر ابزاری که در اختیار دارند به شهروندان حمله می کنند
.

این نوع حملات تروریستی و مقابله با آن مطمئنا دشوارتر از حملات تروریستی مرسوم بوده و سازمان های اروپایی را در نحوه مقابله با آن دچار چالش های بی شماری می کند. علاوه بر آن این گونه حملات وحشت بیشتری را در بین عموم ایجاد می کند.

بسیاری کارشناسان و سیاستمداران و مقامات امنیتی درباره این نوع روش کشتار داعش در اروپا هشدار می دهند.


 پروفسور "توماس یاگر"، صاحب کرسی سیاست بین الملل و سیاست خارجی دانشگاه کلن آلمان و عضو هیات علمی موسسه سیاست اروپایی درباره این نحوه ترور از طرف داعش گفته است: کشتار با وسایل نقلیه ساده تر از حملات تروریستی بسیار پیچیده با مواد منفجره است. این گونه حملات کار لجستیکی بزرگی نیست و نیاز به آماده سازی کمی دارد. هم زمان کشتار با وسایل نقلیه می تواند قربانیان زیاد و تصاویر دلخراشی را به بار آورد. تروریست ها با این نوع کشتار یک فضای عمومی آزادی و زندگی را به یک فضای تهدید و مرگ تبدیل می کنند. خاطرات این گونه حملات در این مکان ها باقی می ماند. به این ترتیب این گونه حملات بر درک افراد از فضای عمومی تاثیر می گذارند.

دکتر ینز پیتر استفن، ازکارشناسان برجسته مؤسسه صلح "پزشکان جهانی برای جلوگیری از جنگ‌های اتمی" در آلمان (
ippnwنیز در مصاحبه ای با خبرگزاری تسنیم استراتژی داعش در انجام حملات تروریستی با خودرو را نگران کننده توصیف کرده و اظهار داشته است که دسترسی به وسایل نقلیه اغلب به‌ صورت قانونی و یا از طریق سرقت کار ساده‌ای است. در این گونه حملات تروریستی عوامل ترور بر ‌خلاف حملات تروریستی با سلاح و مواد منفجره نیاز به قابلیت خاصی ندارند و خطر اینکه سازمان‌های امنیتی به این اقدام آنها پی ببرند کمتر است.

بسیاری از رسانه های غربی هم در گزارش های مختلفی به حملات تروریستی با خودرو در اروپا به عنوان چالش جدید سازمان های امنیتی می پردازند.


مثلا  روزنامه "تاگس سایتونگ" آلمان در مطلبی با عنوان داعش و حملات تروریستی با خودرو به بررسی این استراتژی داعش پرداخته و نوشت: بعد از شکست های پیاپی داعش در عراق و سوریه این سازمان تروریستی به کشتار غیر نظامیان روی آورده است.داعش، خودرو را به عنوان سلاح موثر و ویژه‌ای برای این منظور یافته است.

"مایک دیویس"، از نویسندگان غربی هم بعد از حمله تروریستی با خودرو در بارسلون اسپانیا  مفصلا در کتاب " واگن بدا" ی خود به این مسئله پرداخته و تاکید کرد که  البته جدیدترین فصل این داستان را در حال حاضر تروریسم داعش می نویسد؛ یک ابزار ترور بی رحمانه و خودسرانه در برابر چشمان ما شکل می گیرد. خودرو حالا دیگر نیاز نیست با مواد منفجره پر شود تا مرگبار باشد. این سلاح در نیس فرانسه، برلین و لندن به کار گرفته شد و حالا ما دوباره آن را در بارسلون اسپانیا دیده ایم.

"مایک دیویس"، نویسنده معروف غربی بر این باور است که خودرو یک سلاح مخرب کشتار جمعی است که عملا بسیار خطرناک تر از سلاح های بیولوژیکی و شیمیایی است.

نگاهی به مهم ترین حملات تروریستی داعش با ارابه های مرگ
اولین حمله تروریستی در اروپا با کامیون در روز 14 ژوئیه سال 2016 (24 تیرماه سال 1395) در شهر ساحلی نیس فرانسه رخ داد. در این حمله که همزمان با روز جشن ملی فرانسه بود، یک کامیون با سرعت زیاد وارد جمعیتی شد که در یکی از شلوغ‌ترین مناطق شهر نیس و برای تماشای مراسم آتش‌بازی ایستاده بودند. 86 نفر در اثر این حمله جان خود را از دست داده و صدها تن مجروح شدند. داعش مسئولیت این حمله تروریستی را بر عهده گرفت.


در روز 19 دسامبر سال 2016، (29 آذر 1395 )در آستانه عید کریسمس در اروپا یک کامیون اسکانیا با ورود به بازار کریسمس در شهر برلین، پایتخت آلمان جمعیت حاضر در این بازار را زیر گرفت و این بار پایتخت برلین شاهد کشتار داعش با ارابه های مرگ بود. بر اثر این واقعه 11 تن کشته و بیش از پنجاه نفر زخمی شدند.

در حمله تروریستی روز 22 مارس سال 2017 (2 فروردین 1396) در لندن ، فرد مهاجم ابتدا با خودرو وارد پیاده روی پل وست مینستر در نزدیکی ساختمان پارلمان بریتانیا شد و پس از آن با چاقو به افراد حاضر در محل حمله کرد. این حمله 5 کشته، و 49 قربانی بر جای گذاشت.

سوم ژوئن 2017 (13 خرداد 1396) یک خودرو وَن روی پل معروف لندن بریج، در مرکز شهر و یکی از پر رفت و آمدترین نقاط پایتخت بریتانیا، عابران را زیر گرفت. مهاجمان که سه نفر بودند سپس وارد محله «بارو مارکت» که بطور ویژه شنبه شبها منطقه ای شلوغ و پر رفت و آمد است، شدند و با چاقو به رهگذران حمله کردند. تعداد کشتگان این حمله 13 نفر و مجروحان آن 48 نفر بود.

در بعد از ظهر روز پنجشنبه 17 آگوست سال 2017 (26 مرداد 1396 ) درشهر بارسلون در اسپانیا یک خودروی فیات سفید رنگ به جمعیت حاضر در ایستگاه مترو بلوار «رامبلا» در این شهر توریستی حمله کرد و عابران را در پیاده رو زیر گرفت. در این حمله 15 نفر جان خود را از دست داده و یکصد نفر زخمی شدند.



یک روز بعد در 18 آگوست (27 مرداد 1396 ) در شهر کمبریلزدر 110 کیلومتری جنوب غربی بارسلون، مهاجمان با یک خودروی «آئودی» چند نفر را در یک ساحل پر از گردشگر زیر گرفتند. این حمله یک کشته و شش زخمی بر جای گذاشت.

عصر روز سه شنبه نیز یک خودرو وانت با ورود به خط وِیژه دوچرخه‌سواران و حرکت در مسیر مخالف، به عابران پیاده و دوچرخه‌سواران در جنوب غربی منهتن نیویورک کوبید و دست‌کم 8 نفر را کشت و 11 نفر را زخمی کرد تا لیست گاهشمار حملات تروریستی داعش با ارابه های مرگ در اروپا و غرب تکمیل تر شود.

مطمئنا این استراتژی جدید داعش (حملات تروریستی با خودرو) در ماه ها و سال های آینده هم گریبانگیر کشورهای غربی خواهد بود و به گفته مقامات سازمان های امنیتی سال های زیادی این اتحادیه را درگیر خود خواهد کرد.

حالا هم حمله با خودروی ون در شهر مونستر آلمان بار دیگر وحشت این گونه حملات ترورستی داعش را در اروپا زنده کرد و شوک دیگری به سازمان ها و مقامات اروپایی وارد کرد.

منبع: تسنیم
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


سردار سلیمانی
Iran, Islamic Republic of
...