پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰
۱

قهرمانی که ذخیره انقلاب بود اما حقوق نجومی نگرفت

شنبه ۱۸ فروردين ۱۳۹۷ ساعت ۱۶:۴۵
کد مطلب: 602138
ما از قبل می‌دانستیم دکتر شهریاری در فهرست ترور قرار دارد. به طریقی توانسته بودند سایت سازمان منافقین را هک کنند و اسم دکتر شهریاری هم جزو آن فهرستی بود که اطلاعاتش در سایت سازمان منافقین (برای انتقال به سازمان جاسوسی اسراییل) قرار داشت. یعنی...
قهرمانی که ذخیره انقلاب بود اما حقوق نجومی نگرفت
به گزارش جهان نيوز، اگر بنا باشد با ظرف تقویم درباره او صحبت کنیم مناسبت‌های زیادی وام‌دارش هستند از روز مادر و روز مهندس گرفته تا روز معلم و روز تکریم مادران و همسران شهدا. اما «روز ملی فناوری هسته‌ای» بهترین بهانه‌ای است تا درباره قهرمان زندگی‌اش - که اتفاقا قهرمان هسته‌ای کشور هم هست - به گفت‌وگو بنشینیم.

عضو هیئت علمی دانشکده هسته‌ای دانشگاهی است که همسرش از سکوی همانجا ایران را وارد «باشگاه جهانی هسته‌ای» کرد و با زحمات مخلصانه، «غنی‌سازی ۲۰ درصد» را به ارمغان آورد. ارمغانی که کشور‌های ُقلدر دنیا را مجبور کرد به پای میزمذاکره هسته‌ای با ایران بیایند و نتیجه‌ای بسازند به نام برجام.

اگر نبود «توانایی هسته‌ای» و «توان دفاعی»، هنر دیپلماسی به خودی خود کاری از پیش نمی‌برد و کسی هم به خودش جرات نمی‌داد باد به غبغب بیندازد و در گرمای اصطکاکی انتخابات از رقیب بپرسد: «شما بلدید مذاکره کنید؟!».

گفت‌وگوی ما درباره قهرمانی است که به معنی واقعی کلمه ذخیره انقلاب بود، اما هرگز حقوق نجومی نگرفت و حتی حاضر نشد بخاطر زندگی مادی بدون دغدغه، عطای کشورش را به لقایش ببخشد. قهرمانی که از حدود ۷ سال قبل از شهادتش می‌دانست اسمش در فهرست ترور سرویس‌های جاسوسی قرار دارد، اما نه تنها پا پس نکشید بلکه با تمام توان و قدرت پای صنعتی ماند که این صنعت برای همیشه در تاریخ ایران خواهد ماند.

متن گفت‌وگوی میزان با دکتر بهجت قاسمی عضو هیئت علمی دانشکده هسته‌ای دانشگاه شهید بهشتی و همسر شهید دکتر مجید شهریاری در آستانه ۲۰ فروردین روز ملی فناوری هسته‌ای به قرار زیر است:

میزان: خانم دکتر بدوا از اینکه وقت خودتان را در اختیار خبرگزاری میزان قرار دادید سپاسگزارم.
قاسمی: من هم از شما و همکارانتان تشکر می‌کنم.

به موقع حرف می‌زنم
میزان: در حال حاضر فقط در دانشکده هسته‌ای مشغول هستید؟
قاسمی:بله البته مشغول انجام طرح دیگری هم هستم. ان شالله به موقع درباره آن حرف می‌زنم.

میزان: با سازمان انرژی اتمی هم همکاری دارید؟
قاسمی. خیر. فقط در دانشگاه مشغول هستم. البته آن طرحی که گفتم هم هست.

میزان: این طرح مربوط به هسته‌ای که نیست؟
قاسمی: نه اصلا، مربوط به جوانان هست.

هرکاری که از دستمان می‌آیید باید انجام بدهیم
میزان: لابد این طرح خیلی مهم و کاربردی هست. ان شالله منتظر هستیم اعلام بفرمایید.
قاسمی: ان شالله. معتقدم هرکاری که از دستمان برمی‌آید باید انجام بدهیم. ان‌شاالله از عهده انجامش برآیم.

ان‌شالله حل می‌شود
میزان: قطعا شهید شهریاری هم با همین مشی توانست به «غنی سازی ۲۰ درصد» دست بیابد. واژه‌ای به اسم «نمی‌توانیم» در قاموس شهید شهریاری بود؟
قاسمی:خیر، «نمی‌توانم» نداشت. اگر مشکلی پیش می‌آمد به ما چیزی نمی‌گفت. اگر می‌پرسیدیم چیزی شده است؛ می‌گفت «یه مشکل کوچک هست ان‌شالله حل می‌شود» یا «یک مشکل کوچکی بود که حل شد».

میزان: با این اوصاف شما از کارشان اطلاع داشتید؟
قاسمی: تا حدودی. می‌دانستم با سازمان انرژی اتمی همکاری می‌کند، اما چه کاری دقیقا نه.

آدم بسیار ساده زیستی بودند
میزان: پس اهل شعار نبودند یعنی جار بزنند فلان کار را انجام دادم یا بهمان کار را انجام خواهم داد، موضوعی که اخیرا زیاد دیده می‌شود. درباره ساده زیستی شهید بفرمایید.
قاسمی: کلا ایشان آدم بسیار ساده زیستی بودند، یعنی وقتی ما ازدواج کردیم بنای زندگی‌مان را برهمین اساس گذاشتیم، من در زندگی سادگی را به عینه از ایشان دیدم، اوایل زندگی‌مان که به هر حال دستمان تنگ بود و هر دو دانشجو بودیم. فضا یک مقدار متفاوت بود؛ آن موقع زندگی ساده‌ای داشتیم بعدا هم که وضعیت بهتری داشتیم باز هم ساده زندگی می‌کردیم.

تدریس برای رزمندگان
میزان: دکتر شهریاری اوایل شاغل نبودند؟
قاسمی: خیر. گاهی جلساتی برای رزمندگان داشتند. کار نداشتند منتهی دانشجوی دکترا بودند می‌دانستم ۴- ۵ سال دیگر ایشان دکتر است، آتیه متفاوت بود، ولی شغل خاصی نداشتند، منتهی، چون دانشجوی برتر بودند و دانشجوی دکترا بودند آن زمان برای بچه‌های رزمنده کلاس درس تشکیل می‌دادند. دریافتی در حد حق التدریس مختصری بود.

میزان: منظور رزمنده‌هایی است که به دلیل حضور در جبهه از تحصیل باز مانده بودند.
قاسمی: بله. قدیم‌ها، دانشگاه‌ها معاونتی به نام معاونت دفاعی داشتند که الان دیگر نیست، برای زمان جنگ است. معاونت دفاعی بیشتر امور رزمندگان را بررسی می‌کرد. خیلی‌ها بودند که درس و مشق را رها کرده و به جبهه رفته بودند بعد از یک مدتی برمی‌گشتند. معاونت دفاعی کلاس‌های جداگانه از کلاس‌های روتین برای این‌ها می‌گذاشت تا این بچه‌ها تقویت شوند و بتوانند امتحان و درس‌شان را ادامه بدهند.

دانشجوی تاپ
میزان: پس دکتر دعوت می‌شد به این عزیزان درس بدهد
قاسمی: بله. از آنجایی که شهید شهریاری دانشجوی دکترا و تاپ بودند و از نظر تقید نیز مقید بودند دعوت می‌شدند، چون هر استادی حاضر نبود به این کلاس‌ها بیاید و درس بدهد. دکتر آن کلاس‌ها را داشتند و درس می‌دادنند حق التدریس مختصری بابت آن می‌گرفتند.

میزان: شما شاغل بودید؟
قاسمی: بله. من با مدرک کارشناسی شاغل بودم.

زندگی ساده
میزان: چقدر حقوق می‌گرفتید؟
قاسمی: ۱۳ هزار و ۵۰۰ تومان حقوق می‌گرفتم و زندگی‌مان با آن می‌گذشت واقعا مشکلی نداشتیم همان موقع هم که ازدواج کردیم زندگی ساد‌ه‌ای داشتیم.

شرط حین ازدواج
میزان: شهید شهریاری حین ازدواج شرط و شروطی نگذاشتند؟
قاسمی: یکی از شروط ایشان این بود که میهمانی‌ها را خیلی ساده برگزار کنیم که این میهمانی‌ها پایدار باشند. گفتند اگر بخواهید در میهمانی‌ها دو سه جور غذا و ریخت و پاش باشد میهمانی‌ها متوقف می‌شود و ما بنا را گذاشتیم که میهمانی هایمان ساده باشد و یک جور غذا درست می‌کردم.

پیشنهاد خوب خارجی‌ها
میزان: فرمودید شهید شهریاری در حین تحصیل یعنی در مقطع دکترا جزو دانشجویان ممتاز و به قولی تاپ بودند. طبعا در چنین حالتی درخواست‌هایی می‌شود مبنی بر این که کشور را ترک کند و در کشور‌های غربی - به اصطلاح - به زندگی مادی بدون دغدغه بپردازد. برای شهید شهریاری هم چنین درخوست‌های ارسال شده بود؟
قاسمی: در دور‌ه‌ای که دانشجوی دکترا بودند من اطلاعی ندارم اگر هم بوده نمی‌دانم. فکر نمی‌کنم، چون اگر چیزی بود مطرح می‌شد، ولی بعد از فارغ التحصیلی که ایشان دیگر مقالات‌شان در صحنه بین‌المللی رفته بود و در مجامع بین‌المللی شناخته شده بودند چندین مورد بود که پیشنهادات خیلی خوبی شده بود.

میزان: کدام کشورها؟
قاسمی: کشورش بماند. یکی از دوستان به کشوری برای کنفرانس رفته بود. فهمیده بودند این دوست ما از ایران است آنجا با ایشان صحبت شده بود بعد در همان کشور یک هدیه برای دکتر شهریاری فرستاده بودند. هدیه را هنوز دارم که نماد آن کشور بود. به جز این، پیام داده بودند که این پیام را آن دکترِ دوست ما آورد. گفته بودند یک هفته مهمان ما؛ یعنی هزینه اقامت، رفت و برگشت و همه چیز با آنها. دعوت کرده بودند که دکتر با خانواده یک هفته میهمان آن‌ها باشد.

عجب آفری
میزان: این بحث به دهه هفتاد برمی گردد. درست است؟
قاسمی: برای خیلی وقت پیش بود. ایشان سال ۷۷ دکترایشان تمام شد بعد از آن دوران بود. هم من و هم دکتر می‌دانستیم این دعوت‌ها یعنی چه؛ ما اتفاقا با هم می‌خندیدیم و می‌گفتیم عجب آفر جالبی بود. بچه‌هایم کوچک بودند صحبت می‌کردیم پسرم می‌گفت بابا خوب است که یک هفته مجانی می‌رویم و می‌گردیم؛ بچه‌ها را با زبان خودشان توجیه می‌کردیم. از این آفر‌ها زیاد می‌شد.

کشورمان را رها کنیم کجا برویم
میزان: واکنش شهید شهریاری به این درخواست‌ها چی بود؟
قاسمی: اصلا به هیچکدام جواب هم نمی‌داد. حتی من یک بار همین طوری - البته نه این که بگویم تفکرم این بود؛ نه، همین طور - گفتم چند سالی برویم از اینجا، از این هیاهو‌ها دور باشیم. همین جوری گفتم، ایشان خیلی بهش برخورد که چرا خانمش این حرف را می‌زند؛ می‌گفت کشورمان را رها کنیم کجا برویم.

استفاده از توانایی برای ارتقای کشور
میزان: شهید شهریاری می‌توانست راحت برود و زندگی بهتری به لحاظ مادی انتخاب کند - که البته آنوقت دیگر خبری از غنی سازی ۲۰ درصد در صنعت هسته‌ای نمی‌بود - چه باعث شد شهید شهریاری در کشور خودش ایستاد؟ ایستادنی که نتیجه‌اش این صنعت شد
قاسمی: بالاخره هر کسی یک مدل تفکری دارد؛ ما هم یک مدلی بودیم و تفکری داشتیم به هر حال اعتقاد دکتر این بود که خداوند ایشان را خلق کرده است و نسبت به انسان بودنش یک وظیفه‌ای دارد. هر کسی وظیفه خودش را در یک بعدی می‌بیند ایشان وظیفه خودش را این طور می‌دید یک آدم پرپتانسیلی بود هوش خدادادی داشت واقعا باهوش بود گیرایی فوق العاده زیادی داشت و واقعا خدادادی بود یک همت والایی هم داشت یعنی این دو با هم بودند بنابراین فرد بسیار توانایی بودند؛ عقیده اش این بود که وظیفه اش را نسبت به نعمتی که خدا داده است باید ادا کند نگاهش به وظیفه اش این بود تا جایی که می‌تواند از استعدادش، همتش، از همه چیزش برای ارتقای کشورمان و مردمان استفاده کند و واقعا این کار را کرد.

شهید شهریاری به نقطه وصل بود
میزان: خاطرم هست در جریان حضور مقام معظم رهبری در منزل شما که پیرو شهادت شهید شهریاری انجام شد، آنجا گفتید «شهادت شهید شهریاری به خاطر معنویت ایشان بود» حتی جایی خواندم گفته بودید شب اول ازدواجمان، سجاده نماز شب شهید شهریاری پهن بود، چه قدر این معنویت در چنین تفکری تاثیر داشته است؟
قاسمی: قطعا تاثیر همین معنویت بود، شهید شهریاری این طور بود؛ انصافا همه چیزش به یک نقطه وصل بود یعنی واقعا یک نقطه کانونی داشت و آن نقطه کانونی رضایت خدا و دستورات قرآن بود و همه چیز براساس آن بود یعنی رفتار و کردارش، گفتارش، درس خواندنش، ادب و تواضعی که داشت نماز خواندنش، خیراتش، عصبانیتش و همه چیزش به این نقطه وصل بود.

خصایص دوازده امام
میزان: پس بیش از آنکه روی بُعد علمی تمرکز کند روی بُعد معنوی تمرکز داشت
قاسمی: بله، ما همه شیعه و پیرو ائمه هستیم. اما خصایص بارز یکایک امامان معصوم (ع) از امام اول حضرت علی (ع) تا امام آخر حضرت مهدی (عج) را در وجود شهید شهریاری می‌دیدم. شهید شهریاری تا جایی که توانست خصایص دوازده امام را عملا در خودش پیاده کرد. «ولایت پذیری»، «تعامل با دیگران»، «جسارت و شهامت»، «عبادت طولانی مدت»، «دانشمند بودن»، «توزیع علم و دانش»، «کظم غیظ»، «راضی به رضای خدا بودن»، «جود و کرم»، «امین» و ... را داشت. به نظرم شیعه بودن را صرفا در گفتار نداشت بلکه سعی می‌کرد در عمل داشته باشد.

شیعه واقعی
میزان: یعنی تک بعدی نبود
قاسمی: دقیقا، مثلا ما روی بحث حجاب یا نماز تکیه می‌کنیم، ولی جایی که بحث بخشش و جود و کرم پیش می‌آید کم می‌آوریم یا مثلا نمازمان و حجابمان و بخشش مان خوب است، ولی یک جایی در موضوع صبر کم می‌آوریم. ولی ایشان سعی می‌کرد همه خصایص ائمه را عملا در خودش پیاده کند

اعتقادی به رفتن نداشت
میزان: به نظرم آنگونه که شایسته شهید شهریاری است به مردم شناسانده نشده‌اند. اینکه چنین شخصیتی پیشنهاد کشور‌های خارجی را رد کند و به کشور خودش خدمت کند موضوع ارزشمندی است.
قاسمی: به هر حال ایشان وظیفه خودش می‌دانست و ایستاد و کار کرد و اعتقادی هم به رفتن نداشت به هر حال وظیفه خودش را می‌دانست شانسی هم آورده بود همراهی داشت که کاملا درکش می‌کرد و همراهش بود و کنارش بود.

میزان: پیشتر دبیر وقت شورای عالی امنیت ملی گفته بود اگر شهید شهریاری بابت کاری که کرد (دست‌یابی به غنی‌سازی ۲۰ درصد) میلیارد‌ها تومان می‌خواست نظام حاضر بود پرداخت کند، ولی حتی یک ریال نگرفت. حضرتعالی هم نزدیکترین فرد به دکتر شهریاری بودید و هم تخصص دارید. لطفا درباره اهمیت این کار شهید شهریاری بفرمایید.
قاسمی: بحث ۲۰ درصد برمی گردد به آنجا که قرار بود سوخت ۲۰ درصد ما را خارجی‌ها تامین کنند و ایران دیگر سراغ غنی سازی نرود، اما از آنجایی که سوخت راکتور تهران در حال اتمام بود ایران تقاضای سوخت کرد. در شرایطی که حتی بیماران نیاز به دارو داشتند که از این محل تامین می‌شد، اما طرف‌های خارجی حاضر به ارائه سوخت ۲۰ درصد به ایران نشدند. خاطرم هست آقای جلیلی (مسئول وقت مذاکره با طرف‌های خارجی) می‌گفتند در جلسه‌ای که با طرف خارجی داشتند گفته شد «اگر سوخت ۲۰ درصد را ندهید ما خودمان درست می‌کنیم» طرف‌های خارجی یک لبخند تمسخرآمیزی زدند که یعنی اگر می‌توانید بسازید! بعد‌ها از آقای دکتر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی شنیدم که می‌گفتند «وقتی موضوع غنی سازی ۲۰ درصد مطرح شد نمی‌دانستم این موضوع را به چه کسی بسپارم تا انجام بدهد» که نهایتا به شهید شهریاری سپرده شد. از خود ایشان هم شنیدم که مجید بابت انجام آن هیج پولی دریافت نکرده است. یعنی حتی به من هم نگفت که این پروژه را بدون دریافت مزد انجام داده است.

تخصص؛ اعتماد
میزان: وقتی شهید شهریاری قبول کردند شما در جریان بودید؟
قاسمی: در جریان جزئیات نبودم، می‌دانستم کاری می‌کنند، اما این که این کار چه هست خبر نداشتم. بعدا که دکتر صالحی گفتند فهمیدم قضیه چه بود. تولید سوخت به مسائل پیچیده محاسباتی از جهت ملاحضات ایمنی و ... نیاز دارد. حتما افرادی بودند که توانایی این کار را داشته باشند، ولی مسئولان دنبال شخصی می‌گشتند که علاوه بر توانایی علمی و تخصصی، قابل اعتماد هم باشد یعنی بتوانند به او اعتماد کنند.

چه کسی بجز شهید شهریاری
میزان: کسانی بودند که چنین شرایط داشته باشند؟
قاسمی: من اطلاعی ندارم، ولی آقای دکتر صالحی از قبل شهید شهریاری را می‌شناختند و استاد مقطع فوق لیسانس شهید شهریاری بودند. در این مدت با هم ارتباط داشتند حتی زمانی که دکتر صالحی دانشجوی دکترا گرفته بود شهید شهریاری به او کمک می‌کرد. دکتر صالحی از نظر اخلاقی و تعهد و تقید و ایمان شهید شهریاری را می‌شناختند و از دکتر شهریاری خیلی مطمئن بودند. دکتر صالحی می‌گفتند «هر چه فکر کردم که چه کسی می‌تواند این کار (پروژه غنی سازی ۲۰ درصد) را انجام بدهد دیدم غیر از شهریاری کسی را نه می‌شناسم و نه می‌توانم به کسی اعتماد کنم». بعد از آن، قضیه را به دکتر شهریاری می‌گویند دکتر هم می‌پذیرند.

میزان: این موراد را حضرتعالی بعد از شهادت شهید شهریاری شنیدید؟
قاسمی: بله. همه این‌ها را از دکتر صالحی شنیدم این صحبت‌ها بین من و شهید شهریاری نبود. دکتر صالحی می‌گفتند وقتی به او گفتم شهید شهریاری گفت: «به من وقت بدهید بررسی کنم» که بعد می‌گویند قبول می‌کنم. ولی هیچ چیزی را بابت دستمزد قبول نمی‌کنند.

عبور از مدرک گرایی
میزان: پس شهید شهریاری عملا علم را به عرصه صنعت آورد یعنی در مرحله مدرک گرایی توقف نکرد.
قاسمی: بله. دانسته‌هایی که دکتر شهریاری داشتند بسیار عمیق بود یعنی الان خیلی‌ها ممکن است مدرک دکترا داشته باشند، استاد دانشگاه هم باشند، تعدادی مقاله هم داشته باشند، ولی در عرصه عملیاتی زیاد موفق نباشد. شهید شهریاری آنچه تحصیل کرده بود و خوانده بود همه را واقعا فرا گرفته بود یک آدم بسیار پیگیری بود. وقتی مسئله‌ای را شروع می‌کرد آن را به سرانجام می‌رساند.

میزان: بعد از پذیرش پروژه لابد سر شهید شهریاری شلوغ شده بود. شما متوجه این موضوع شدید؟
قاسمی: دکتر شهریاری همیشه درگیر کار بود و افزایش فعالیتش برای من موضوع عجیبی نبود که جلب توجه کند. من عادت داشتم.

بومی‌سازی کد‌های هسته‌ای
میزان: پس قاعدتا وقت کمتری برای با هم بودن داشتید و این نشان می‌دهد حضرتعالی هم بستر فعالیت شهید شهریاری را به خوبی فراهم می‌کردید و قطعا در موفقیت دکتر نقش داشتید.
قاسمی: هر کاری را که ایشان تقبل می‌کرد بیشترین مایه را برایش می‌گذاشت یکی دو سال آخر عمرش خیلی گرفتار بود تقریبا می‌شود گفت ما هیچ وقت همدیگر را نمی‌دیدیم یکی از دلایلش همین سوخت ۲۰ درصد بود که راه انداخته بودند که به شدت درگیر بود؛ بحث پروژه‌های دانشجویان بود و در کنارش هم یک کاری دکتر صالحی درباره بحث بومی سازی کد‌های هسته‌ای از ایشان خواسته بودند که انجام دهد.

میزان: نهضت بومی سازی کد‌های هسته‌ای در چه مرحله‌ای قرار دارد؟
قاسمی: به حمدالله مسیر خوبی را طی کرد و می‌کند.

دکتر کار اجرایی را نپذیرفت
میزان: استاد مطهری در کتاب «انسان کامل» می‌گویند: «معع‌الاسف بوعلی سینا مدتی وزیر بود...». یعنی اگر آن وقتی که صرف امور اجرایی کرد هم در اختیار مباحث علمی بود این روز‌ها بیشتر از علم ایشان استفاده می‌شد. شنیدم آقای صالحی هم جایی گفته بودند حیف بود شهید شهریاری را وارد کار اجرایی کنیم. موافق هستید بهترین انتخاب شهید شهریاری همان فعالیت در عرصه علمی بود؟
قاسمی: بالاخره ایشان دانشمند بود. هر کسی را بهر کاری ساخته اند ایشان تواناییش در بحث‌های علمی خیلی بیشتر بود تا اینکه بخواهد کار اجرایی بکند. بار‌ها خودش می‌گفت من در بحث علمی علاقه بیشتری دارم حتی دکتر صالحی زمانی که خودشان رئیس سازمان بودند کار اجرایی به ایشان پیشنهاد کردند باز هم نپذیرفت به دکترصالحی گفتند اگر بیایم از کار علمی دور می‌شوم. برای انجام پروژه بومی سازی یک تیم خیلی قوی از بچه‌های قوی ایجاد کرد و در شرکتی که به همین منظور بود شروع به کار کردند. آن شرکت هنوز کار می‌کند. ایشان کاری که قبول می‌کرد به توانایی خودش ایمان داشت حداقل ایمان داشت آنچه در توان دارد به کار می‌گیرد پایه کار را می‌دانست و انجام داد و الحمدالله موفق شد.

پروژه سزامی
میزان: درباره پروژه سزامی هم بفرمایید. شهید شهریاری با این پروژه هم همکاری می‌کرد؟
قاسمی: بله همکاری داشتند. سزامی پروژ‌ه‌ای است که در فاز هسته‌ای و مشترک بین برخی کشور‌های آسیاست. محل انجام این پروژه در اردن است که هر کشوری یک قسمتی از آن پروژه را انجام می‌دهد که ایران هم یک قسمتی را به عهده گرفته است هر کشوری نماینده دارد و آقای دکتر شهریاری هم از جمله نمایندگان ایران بودند.

میزان: به اتفاق شهید مسعود علیمحمدی
قاسمی: بله با هم مشاور ایران در پروژه سزامی بودند.

می‌دانستیم دکتر شهریاری در فهرست ترور قرار دارد
میزان: صحیح هست که گفته می‌شود شهید شهریاری در جریان همکاری با پروژه سزامی از سوی سرویس‌های جاسوسی شناسایی شد؟
قاسمی: ما از قبل می‌دانستیم دکتر شهریاری در فهرست ترور قرار دارد. به طریقی توانسته بودند سایت سازمان منافقین را هک کنند و اسم دکتر شهریاری هم جزو آن فهرستی بود که اطلاعاتش در سایت سازمان منافقین (برای انتقال به سازمان جاسوسی اسراییل) قرار داشت. یعنی تمام اطلاعاتش بود. اسم، فامیلی، تلفن و آدرس خانه و محل کار و همه چیز بود. اینطور نبود که در سزامی شناخته شود.

میزان: یعنی از چه زمانی از این موضوع مطلع شدید؟
قاسمی:. خیلی قبل از شهادتشان. شاید شش - هفت سال قبلش می‌دانستیم که جزو فهرست هستند این طور نبود که در سزامی شناخته شود. یک مرتبه هم با شهید علیمحمدی برای شرکت در سزامی به اردن رفتند آنجا محلی است که همه اساتید هستند. ممکن است یک اطلاعاتی هم از آنجا گرفته باشند قطعا هم گرفته اند، ولی می‌خواهم بگویم این نبوده که فقط از آنجا شناخته شود از چند سال قبلش اطلاعاتش کاملا مشخص شده بود.

میزان: یعنی دکتر شهریاری با علم به اینکه اسم‌شان در فهرست ترور قرار دارد، ولی از همکاری با پروژه‌های مهم هسته‌ای نه تنها دست نکشید بلکه با قدرت و قوت بیشتری همکاری کرد.
قاسمی: بله. همینطور هست.

میزان: در جریان حضور رهبر معظم انقلاب در منزلتان؛ شما فرمودید مجید من رفت، ولی بحث حفاظت از شخصیت‌های هسته‌ای باید تقویت شود. بالاخره ضعفی وجود داشت که چنین مهمی رخ داد
قاسمی: شهید اولمان دکتر علیمحمدی بودند که در زمان شهادت ایشان کشور خیلی فراز و نشیب داشت. خیلی از دوستان می‌دانستند که دکتر علیمحمدی، دکتر شهریاری، دکتر عباسی و خیلی‌های دیگر - که الحمدالله هنوز هستند - در فهرست ترور هستند و دنبالشان هستند، ولی، چون تا حالا پیش نیامده بود خیلی جدی گرفته نمی‌شد. مشکل همیشگی کشورمان ضعف مدیریت است. بعد از شهادت دکتر علیمحمدی حفاظت‌ها را یک کمی جدی‌تر کردند، البته یک کمی.

ضعف داریم
میزان: پیرو همین موضوع به شما توصیه‌ای نداشتند؟
قاسمی: گفتند منزل را عوض کنید. منزل را عوض کردیم؛ یک آقایی بود که هم راننده و هم محافظ بود؛ وی مسلح بود، آدم وقتی رانندگی می‌کند چطور می‌تواند محافظت هم کند. معلوم بود خیلی مدیریت جدی نبود. بعد از اینکه دکتر شهریاری شهید شدند یک مقداری جدی‌تر شد الان در چه فازی است من نمی‌دانم، ولی یقینا ضعف داریم.

میزان: بعضا دیده می‌شود فلان مسئول رده چندم که اصلا منطقی برای «داشتن محافظ» برای او وجود ندارد تعدادی محافظ دارد. وضع فعلی حفاظت از دانشمندان هسته‌ای قابل قبول هست؟
قاسمی: آن موقع که باید حفاظت تقویت می‌شد، نشد. قطعا باید حفاظت از دانشمندان تقویت شود و باید باشد. اینکه این کار را می‌کنند یا نه، نمی‌دانم. یکی دو نفر از دوستان را می‌شناسم که در همین فاز هستند بعضی‌ها محافظت می‌شوند بعضی‌ها نمی‌شوند دلیل را نمی‌دانم. در جایگاهی نیستم که بگویم. البته نه فقط حفاظت از دانشمند هسته‌ای بلکه باید حفاظت از همه کسانی که واقعا در مملکت و برای پشرفت کشور زحمت می‌کشند و در معرض خطر هستند تقویت شود.

دنبال یک عده‌ای در رشته خاص هستند
میزان: در سایر حوزه‌ها هم حساسیت وجود دارد که مثلا مثل صنعت هسته‌ای دنبال افراد خاصی باشند؟
قاسمی: بله دنبال عد‌ه‌ای در رشته‌های شاخص دیگر هم هستند. می‌دانم دنبال یک عده‌ای در رشته خاص هستند. مسئول حفاظت، یک ارگان دیگری است که تصمیم می‌گیرد. آیا درست تصمیم می‌گیرد یا نه من نمی‌توانم اعمال نظر کنم.

حق وتو قانون جنگل است
میزان: یکی از حوزه‌هایی که حضرت‌عالی ورود کرده و انتقاد هم کردید رفتار و مواضع دوگانه سازمان‌های به اصطلاح بین المللی همچون سازمان ملل، شورای امنیت سازمان ملل و ... است. به نظر شما عملکرد این سازمان‌ها در برنامه هسته‌ای ایران قابل قبل بود؟
قاسمی: اصلا؛ کاملا مشخص و مبرهن است یک عد‌ه‌ای نشستند برای دنیا تصمیم می‌گیرند و متاسفانه حق وتو دارند. حضرت امام (ره) می‌گفتند این حق وتو، قانون جنگل است. شما جوانان شاید نشنیده باشید قانون جنگل است یعنی هرکی زورش بیشتر باشد برنده است الان هم همین طور است. منتهی به نظرم این چیزی را از وظیفه ما کم نمی‌کند ما کارمان را می‌کنیم حتی در این قضیه من خودم نامه‌ای به آقای رئیس سازمان ملل نوشتم و اعتراض کردم. گر چه می‌دانم به جایی نمی‌رسد، ولی به عنوان یک مسیر منطقی نامه نوشتم. جای دیگری را به عنوان مرجع بین المللی نداریم؛ وظیفه مان بود نامه‌ای نوشتیم اعتراضی نوشتیم ایشان هم لطف کرد جوابیه برای من نوشت متاثر شد که همسر من کشته شده است بدون اشار‌ه‌ای به بحث تروریسم و مسائل دیگر! من هر کاری از دستم برمی آمد انجام دادم این که ترتیب اثر بدهند یا ندهند؛ قطعا نمی‌دهند، ولی ما کار خودمان را انجام دادیم.

میزان: شهادت دکتر شهریاری قابل پیگیری بود؟
قاسمی: قطعا قابل پیگیری در حد عرف بین الملل هست. دوستان می‌گفتند پیگیری می‌کنیم من خیلی در جریان نبودم بحث شخصی نبود بحث ملی بود و اگر پیگیری کردند بحث پیگیری‌های ملی است نه بحث شخصی.

میزان: با توجه به اینکه در دانشگاه حضور دارید و از نزدیک در جریان فعالیت بانوان هستید به نظر شما زمینه فعالیت بانوان چگونه هست و آیا بستر فعالیت آن‌ها فراهم هست؟
قاسمی: بله خوشبختانه خانم‌های خیلی توانمندی پرورش پیدا کرده اند. در عرصه علمی همچون صنعت هسته‌ای هم فعالیت بانوان بیشتر از قبل شده است. یادم است زمانی که من با کنکور وارد دانشگاه شدم در رشته هسته‌ای دانشگاه شریف فقط یک دختر آن هم من بودم. الان که خودم دانشجو دارم از کلاس ۱۲ نفره ۵ یا ۶ نفر دختر هستند و حتی برخی مواقع تعداد خانم‌ها بیشتر است الحمدالله شرایط جامعه به گونه‌ای است که خانم‌ها فضای کار دارند منتهی جای خالی خانم‌های توانمند و مدیر در عرصه‌های مدیریتی کم رنگ است.

برای نگه داشتن انقلاب وظیفه داریم
میزان: خانم دکتر در پایان اگر نکته‌ای هست بفرمایید.
قاسمی: ما انقلاب کردیم ۴۰ سال از انقلاب می‌گذرد و واقعا سرمایه و خون پای انقلاب داده شده و برای حفظ انقلاب خیلی زحمت کشیده شده است. خون دسته گل‌های این سرزمین ریخته شده است تک تک ما وظیفه داریم هر کاری برای نگه داشتن این انقلاب می‌توانیم انجام بدهیم؛ و تلاش کنیم کشورمان را سربلند و پرچم مان را برافراشته نگه داریم و قدرتمند شویم؛ و شرط این همه، وحدت است. بعضا سر کوچکترین موضوع عد‌ه‌ای جوگیر می‌شوند و استارت آن توسط مزدوران - که برنامه ریزی شده است - زده می‌شود. نمی‌دانم چرا بعصی‌ها درک نمی‌کنند این موضوعات برنامه ریزی شده است. معتقدم هیچ چیزی به جز وحدت نمی‌تواند علاج رفع مشکلات کشور باشد. نمی‌گویم صددرصد، ولی قریب به اتفاق مسئولان کشور آدم‌های با سابقه‌ای هستند و زندگی شان در مسیر انقلاب است و دلسوز هستند. البته ممکن است یک جا اشتباه کنند. باید سعی کنیم مدیران لایق را انتخاب کنیم من سیاست مدار و جامعه شناس نیستم فقط مهندسم، ولی یقین دارم آنچه که قدرت ما را می‌تواند نگه دارد وحدت است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


م ج
Iran, Islamic Republic of
تا جایی که شنیده ام چک سفید امظء شده را هم پس داد ؟ روحش شاد انشا اللله قا بل توجه بعضی ها