پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
 
۰

تفاوت نوروز ۹۷ در چه بود؟

شنبه ۱۸ فروردين ۱۳۹۷ ساعت ۱۶:۰۱
کد مطلب: 602127
معاون سازمان میراث‌فرهنگی تفاوت نوروز ۹۷ را تشریح کرد، همچنین اعضای ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر به تشریح اتفاقات در نوروز امسال پرداختند.
تفاوت نوروز ۹۷ در چه بود؟
به‌ گزارش جهان نيوز به نقل از تسنیم، محمد محب‌خدایی در نشست خبری با موضوع ارائه گزارش ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر با بیان اینکه در نوروز 97 تمام دستگاه‌ها و سازمان‌ها به‌ویژه هلال‌احمر، پلیس و... هماهنگی خوبی با ستاد هماهنگی خدمات سفر داشتند، اظهار داشت: امسال شاهد اضافه شدن سازمان امور عشایر به ستاد هماهنگی خدمات سفر بودیم تا بتوانیم هرچه بهتر ظرفیت‌های روستایی و عشایری را به گردشگران معرفی کنیم.

وی افزود: همچنین مدیران کل دستگاه‌ها و سازمان‌های مختلف در استان‌ها نیز همسویی بسیار خوبی با ستاد هماهنگی خدمات سفر داشتند و سطح مشارکت اعضای ستاد هماهنگی خدمات سفر در نوروز امسال در حد عالی بود.
معاون گردشگری سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری ضمن تشکر از اصحاب رسانه در نوروز 97 گفت: اصحاب رسانه با تشویق مردم به سفر کمک بزرگی در نوروز 97 کردند. این امر می‌تواند باعث توسعه گردشگری داخلی و کاهش خروج گردشگران از کشور شود.
وی بیان کرد: در نوروز 97 شاهد بهار جدیدی در حوزه گردشگری در کشور بودیم چراکه همه همسو و همدل برای توسعه گردشگری در این ایام کمک کردند.

افزایش استقبال مردم از اماکن فرهنگی‌تاریخی در نوروز 97
همچنین محمدحسن طالبیان - معاون میراث‌فرهنگی سازمان میراث‌فرهنگی نیز در این نشست گفت: نوروز 97 در مقایسه با سال‌های گذشته شاهد استقبال چشمگیر از مکان‌های تاریخی و موزه‌ها بودیم. البته رویدادهای فرهنگی، نمایشگاه‌ها و نوروزگاه‌ها که به معرفی میراث ناملموس پرداختند در افزایش این بازدید‌ها بی‌تأثیر نبود.
وی افزود: در بازدید‌هایی که از استان‌ها و اماکن فرهنگی‌تاریخی داشتیم شاهد همکاری خوب شهرداری برای پاکیزه نگه داشتن اماکن فرهنگی‌‌تاریخی بودیم، هچنین رعایت نکات حفاظت از میراث فرهنگی در سال 97 ازسوی گردشگران در مقایسه با سال گذشته بهبود چشمگیری داشت.

رشد 41‌درصدی بازارچه‌ها و غرفه‌های فروش صنایع‌دستی در نوروز 97
همچنین پویا محمودیان - سرپرست معاونت صنایع‌دستی سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری نیز در این نشست گفت: بازارچه‌های و غرفه‌های فروش صنایع‌دستی در 31 استان از 27 اسفند دایر شدند. امسال با 10هزار 146 غرفه فروش صنایع‌دستی شاهد رشد 41درصدی مواجه بودیم.

وی افزود: افزایش غرفه‌های فروش صنایع‌دستی این نوید را می‌دهد که در سال حمایت از کالای ایرانی شاهد رشد فروش صنایع‌دستی باشیم. این بازارچه‌ها همچنین می‌تواند موجب رونق اقتصاد محلی شود.
سرپرست معاونت صنایع‌دستی سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری با اشاره به مصوبه نخستین جلسه هیئت دولت در سال 97 مبنی بر ممنوعیت خرید کالای خارجی گفت: پیرو دستورات ریاست سازمان میراث‌فرهنگی برای تحقق این امر به 31 استان نامه ارسال و درخواست شد که استان‌ها لیست اقلام صنایع‌دستی قابل استفاده در ارگان‌ها و دستگاه‌ها را اعلام کنند. امیدواریم که این مسئله تأثیرات خود را در ماه‌های اولیه سال بگذارد.

در ادامه این نشست مدیران‌کل استان‌های مازندران، گیلان، بوشهر، چهار‌محال‌وبختیاری، خراسان رضوی، همدان و آذربایجان شرقی گزارشی از اقدامات استان‌هایشان در نوروز 97 ارائه کردند.
ابوالفضل مکرمی‌فر - مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خراسان رضوی گفت: در ایام نوروز 97 شاهد رشد 14درصدی ورودی گردشگران به استان بودیم. در این ایام 6787 مورد نظارت بر مراکز اقامتی و خدماتی صورت گرفت و 3800 بازدید از بخش تعزیرات صورت گرفت و به 5000 پرونده تخلفات رسیدگی شد.
وی افزود: بازدید از مراکز فرهنگی‌تاریخی استان نیز 9درصد رشد داشت. همچنین 300 نمایش خیابانی و اجرای موسیقی در سطح شهر مشهد برگزارش شد.

راه‌اندازی اتوبوس‌های گردشگری در استان مازندران در نوروز 97
بهروز کشاورز - دبیر ستاد خدمات سفر مازندران نیز گفت: از 27 اسفند تا 13 فروردین 97، 14میلیون و 900هزار نفر‌شب اقامت در این استان به ثبت رسید که در مقایسه با زمان مشابه در سال گذشته شاهد رشد 29درصدی بودیم.
وی افزود: همچنین با افزایش تعداد اقامتگاه‌های بوم‌گردی استان به 72 اقامتگاه، 3میلیون و 600هزار نفر‌شب در روستاهای مازندران اقامت داشتیم.

کشاورز با اشاره به راه‌اندازی اتوبوس‌های گردشگری در استان مازندران ادامه داد: در راستای افزایش نشاط و شادمانی در جامعه در مبادی ورودی و دو شهرستان این استان ‌73 نوروزگاه همراه با جشن‌ها و جشنوراه‌های فرهنگی، بومی و محلی برگزار شد.

رشد 66/5درصدی حضور گردشگران خارجی در گیلان
رضا علیزاده - مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری گیلان نیز اعلام کرد: در نوروز 97، یک‌میلیون و 713 خودرو به این استان سفر کردند و شاهد 8میلیون و 971هزار نفر‌شب اقامت در این استان بودیم که در مقایسه با زمان مشابه در سال قبل شاهد رشد 26درصدی بودیم. همچنین شاهد رشد 67/5درصدی بازدید از اماکن تاریخی و فرهنگی در سال 97 بودیم.

وی با بیان اینکه بیشترین اقامت در این استان به ترتیب متعلق به لاهیجان، انزلی، رودسر و آستارا بود گفت: اتفاق خوبی که در نوروز 97 در استان رخ داد رشد 66/5درصدی حضور گردشگران خارجی با 1773 نفر‌شب اقامت در استان گیلان بودیم.
مدیرکل میراث‌فرهنگی گیلان تصریح کرد: در سالی که مزین به حمایت از کالای ایرانی است 400 فروشگاه و هفت بازارچه صنایع‌دستی در سال فعالیت کردند و در 75 منطقه و 1100 غرفه سعی شد که صنایع‌دستی در سبد مسافران گیلان قرار گیرد و با فروش 8میلیاردو 700میلیون تومان صنایع‌دستی شاهد رشد 45درصدی فروش صنایع‌دستی در زمان مشابه نسبت به سال قبل بودیم.

حضور 450هزار نفر‌ در جشن‌های دریایی بوشهر
ناصر امیرزاده - مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری بوشهر نیز گفت: نوروز امسال شاهد حضور 7میلیون و 300هزار نفر‌شب اقامت در این استان و رشد 6درصدی در مقایسه با نوروز سال گذشته بودیم.وی افزود: امسال برای اولین‌بار کمیته گردشگری دریایی به ستاد هماهنگی خدمات سفر اضافه شد. در نوروز 97، 450هزار نفر‌ در جشن‌های دریایی حضور داشتند و شاهد رشد 15درصدی گردشگران در این حوزه بودیم.

امیرزاده میزان فروش صنایع‌دستی این استان را یک‌میلیارد تومان اعلام کرد گفت: سال گذشته تعداد اقامتگاه‌های بوم‌گردی استان یک یا دو عدد بود امسال این تعداد به 12 اقامتگاه بوم‌گردی افزایش یافت. در نوروز 97 همچنین محورهای جنوبی استان جزو ممحورهای پرتردد استان شدند.

علی مالمیر - مدیرکل میراث‌فرهنگی همدان نیز ضمن تشریح اقدامات انجام شده در نوروز 97 در این استان گفت: همدان در نمایشگاه گردشگری سالن گردشگری کودک را برگزار کرد، در نوروز 97 نیز استان همدان بر روی گردشگری کودک و خانواده تمرکز ویژه‌ای داشت.

رشد 40درصدی اقامت در آذربایجان شرقی در نوروز 97
مرتضی آبدار - مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری آذربایجان شرقی نیز با اشاره به اینکه شاهد رشد 40درصدی اقامت در نوروز 97 در این استان بودیم، گفت: 3میلیون و 460هزار و 288 نفر از جاذبه‌های آذربایجان شرقی بازدید کردند  که در مقایسه با سال گذشته 16درصد رشد داشت. همچنین 275 بازدید نظارتی در ایام نوروز صورت گرفت که شامل  208 مور تشویق، 115 مورد تذکر و 11 مورد اخطار بود.
به گزارش سازمان میراث فرهنگی-بهمن عسگری سوادجانی - مدیرکل چهارمحال و بختیاری نیز رشد اقامت در این استان در نوروز امسال را 206درصد اعلام کرد.

طرح امداد و نجات نوروزی و طرح ایمنی و سلامت در نوروز 97
همچنین نماینده هلال‌احمر نیز در این نشست با تشریح طرح امداد و نجات نوروزی و طرح ایمنی و سلامت در نوروز 97 گفت: ‌1378 پایگاه هلال احمر در طول این طرح‌ها فعالیت داشتند و 5375 عملیات انجام شده که 41‌درصد مربوط به حوادث ترافیکی بود.

وی افزود: در عملیات امداد و نجات کوهستان و ساحلی نیز شاهد رشد 2/5‌درصدی بودیم. همچنین با اجرای طرح ایمنی و سلامت در مبادی ورودی شهرها شرایطی فراهم شد تا با استراحت خانواده‌ها در ایستگاه‌هایی که راه‌اندازی شد شرایطی فراهم شود تا شاهد کاهش تصادفات و حوادث جاده‌ای باشیم.

نماینده هلال‌احمر همچنین اعلام کرد که 500هزار نفر به کمپین «نه به تصادفات جاده‌ای» پیوستند.همچنین خالدی - نماینده اورژانس از وزارت بهداشت گفت: امسال نماینده وزارت بهداشت در ستاد تسهیلات سفر مستقر شد، وزیر بهداشت نیز دستور داده بود که تمام بیمارستان‌ها، واحدهای بهداشت و... با ستاد هماهنگ باشند.
وی افزود: 20 هزارو 929 مورد اورژانس پیش‌بیمارستانی انجام شد. 21‌درصد مأموریت‌ها نیز مأموریت‌های ترافیکی بود و بیش از 2میلیون و 200هزار مأموریت مراجعه‌کننده به مراکز درمانی داشتند. نزدیک به 90درصد مصدومان حوادث ترافیکی نیاز به اعزام به مراکز درمانی داشتند.

خالدی با بیان اینکه بهداشت محیط ارتباط نزدیکی با ستاد خدمات سفر داشت، گفت: بیش از یک‌میلیون و 400هزار کیلوگرم مواد غذایی فاسد در ایام نوروز جمع‌آوری شد.نجمی نماینده پلیس راهور ناجا نیز گزارشی از اقدامات پلیس راهور در نوروز 97 ارائه کرد.
 
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *