پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
 
۰

ظریف: فلسطین‌آزمون بزرگ‌جنبش غیرمتعهدهااست

شنبه ۱۸ فروردين ۱۳۹۷ ساعت ۱۵:۴۹
کد مطلب: 602121
دفاع از حقوق فلسطینیان در شرایط بین المللی جاری از اصلی ترین نمودهای مقابله با یکجانبه گرایی آمریکا و اشغالگری صهیونیست ها است که به صورت مستقیم با اهداف پی ریزی جنبش غیرمتعهدها و کارآمدی آن ارتباط می یابد.
ظریف: فلسطین‌آزمون بزرگ‌جنبش غیرمتعهدهااست
به گزارش جهان نيوز، «محمدجواد ظریف» وزیر امور خارجه کشورمان ، 16 فروردین جاری در اجلاس میان دوره ای وزیران امور خارجه جنبش عدم تعهد در باکو به جنایات اخیر رژیم صهیونیستی اشاره کرد و اقدام جمعی کشورهای این جنبش علیه اشغالگران قدس را خواستار شد. 

ظریف همچنین با یادآوری اقدام یکجانبه گرایانه آمریکا در صدور فرمان انتقال سفارت این کشور از تل آویو به قدس و شناسایی بیت المقدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی، واکنش قاطع جنبش عدم تعهد را ضروری دانست. 

تاکید وزیر امور خارجه کشورمان بر ماموریت غیرمتعهدها در زمینه مساله فلسطین در شرایطی صورت می گیرد که اراضی اشغالی این روزها صحنه اعتراضات گسترده فلسطینیان و واکنش شدید و دژخیمانه نظامیان رژیم صهیونیستی است. 

این رویارویی از روز جمعه دهم فروردین ماه به مناسبت «یوم الارض» یا «روز زمین» و سالگرد اقدام صهیونیست ها برای مصادره اراضی و اشغال خانه و کاشانه ساکنان الجلیل آغاز شد و با راه افتادن «راهپیمایی بزرگ بازگشت» حوالی مرزهای نوار غزه و قلمرو رژیم صهیونیستی به گلوله باران تظاهر کنندگان انجامید. 

در ادامه درگیری های یک هفته گذشته، صهیونیست ها حتی اقدام به بمباران نواحی مرزی غزه کردند تا شمار قربانیان جنایات اخیر آنان ها بالغ بر 20 نفر شده و به این ترتیب امنیت عید یهودی «پسح» با کشتار ده ها فلسطینی تامین گردد. 

در واکنش به کشتار ساکنان غزه، سازمان ملل متحد و اتحادیه اروپا خواستار انجام تحقیقاتی مستقل در این زمینه شدند که این درخواست با مخالفت شدید رژیم صهیونیستی روبرو شد. 

از دید بسیاری از ناظران، حمایت تمام قد و مطلق دولت «دونالد ترامپ» از تل آویو را می توان اصلی ترین دلیل احساس آزادی عمل صهیونیست ها در سرکوب و کشتار مردم اراضی اشغالی دانست. 
نقطه اوج این حمایت صدور فرمان انتقال سفارت آمریکا به بیت المقدس و شناسایی این شهر به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی بود که واکنش های بسیاری را برانگیخت. 

واشنگتن در مقابل، پیش نویس قطعنامه شورای امنیت برای محکومیت نقض مصوبات بین المللی درباره سرنوشت قدس را وتو کرد تا کار به رای گیری در مجمع عمومی سازمان ملل برسد. 

اکثریت اعضای مجمع عمومی ( 128رای موافق، 9 رای مخالف و 35 رای ممتنع) سازمان ملل در واپسین روز آذرماه سال گذشته با محکومیت تصمیم ترامپ در قطعنامه ای تصریح داشتند هر تصمیمی که به تغییر در هویت، وضعیت یا ترکیب جمعیتی بیت المقدس منجر گردد ملغی است و کشورهای عضو سازمان ملل باید مطابق قطعنامه ‌های شورای امنیت از گشایش نمایندگی‌ های دیپلماتیک در این شهر خودداری کنند. 

نگاهی به ترکیب کشورهای موافق قطعنامه مزبور نشان می دهد که بخش عمده کشورهای حاضر در جنبش غیرمتعهدها دیدگاه هایی مخالف یکجانبه گرایی آمریکایی ها در مساله فلسطین را به پیش می برند. 

جنبش عدم تعهد با پایان دوره جنگ سرد میان ابرقدرت های شرقی و غربی، مقابله با یکجانبه گرایی و مظاهر نوین سیاست های امپریالیستی را جایگزین استقلال عمل در فضای دوقطبی ساخته و می کوشد راهی را به سوی ثبات، امنیت و توسعه بین المللی با همیاری کشورهای عضو جست وجو کند. 

مساله فلسطین اما از همان ابتدای شکل گیری در دوران دو قطبی تا وضعیت کنونی نظام بین الملل یکی از اصلی ترین نمادهای تقابل حقوق اساسی ساکنان اراضی اشغالی و آوارگان فلسطینی با سیاست های زیاده خواهانه و اشغالگرانه صهیونیست ها در لوای حمایت گسترده دولت های غربی به ویژه آمریکا بوده است. 

از همین رو بسیاری از ناظران اقدام موثر در زمینه یکی از چالش برانگیزترین مسائل کنونی جامعه جهانی یعنی سرنوشت قدس را فرصت و همزمان ضرورتی مهم برای حفظ هویت جنبش عدم تعهد و نشان دادن کارایی آن عنوان می کنند. 

به عبارتی دیگر، اقدام کشورهای عضو جنبش غیرمتعهدها برای حمایت از حقوق مسلم فلسطینیان به شکلی مستقل از قالب هایی چون مجمع عمومی سازمان ملل با آشکار ساختن مخالفت بخش مهمی از جامعه جهانی با سیاست های یکجانبه گرایانه واشنگتن در زمینه مساله فلسطین، اصلی ترین آزمونی است که شش دهه پس از بنیان گذاری جنبش عدم تعهد پیش روی این مجموعه واحدهای ملی قرار گرفته است. 

منبع:ایرنا
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *