جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۴
۱۹

چرا تلگرام باید فیلتر شود؟

ابراهیم رضایی
شنبه ۱۸ فروردين ۱۳۹۷ ساعت ۱۳:۳۳
کد مطلب: 602038
تلگرام تبدیل به ابزاری برای اشاعه فحشا و انحراف جوانان شده است، بخش زیادی از محتوای منتشره در این نرم‌افزار، تصاویر و عکس‌های مستهجن و مبتذل است که عمدتاً خارج از کشور مدیریت می‌شود.
جهان نيوز - ابراهیم رضایی: حقیر خود را از طرفداران و معتقدان به #آزادی_بیان می‌دانم و از همین زاویه معتقدم که با شرایط فعلی #پیام‌رسان #تلگرام باید #فیلتر شود چون:
1. تلگرام #پاسخگو نیست. منطقی نیست که کشوری که در معرض انواع تهدیدات قرار دارد، اجازه دهد که اطلاعات ریز و درشت شهروندانش در اختیار یک سرویس خارجی قرار گیرد که در مقابل قوانین و دستگاه‌های حقوقی کشور پاسخگو نیست. به همین دلیل که یک شرکت ایرانی نمی‌تواند در آمریکا بدون توجه به قوانین این کشور فعالیت کند، تلگرام نیز نمی‌تواند در ایران فعالیت کند. ضمن اینکه شرکت‌های بزرگ اینترنتی دنیا برای فعالیت‌شان در کشورهای غربی تابع قوانین این کشورها هستند.

2. امروزه بخش اعظم #جرایم_سایبری (همچون نقض حریم خصوصی و افشای تصاویر خصوصی و هتک حیثیت افراد) در تلگرام (و نیز اینستاگرام) رخ می‌دهد با این حال تلگرام حاضر به ارائه اطلاعات مجرمان به پلیس ایران نیست.

3. تلگرام برای شما «#حق_دفاع» قائل نیست. بطور مثال اگر یک #کانال_تلگرامی خبری منتشر کند که شما مالک برج میلاد هستید یا شما را متهم به فساد اخلاقی و مالی کند، امکان تکذیب این شایعه برای شما وجود ندارد.

4. تلگرام تبدیل به ابزاری برای اشاعه #فحشا و انحراف جوانان شده است. بخش زیادی از محتوای منتشره در این نرم‌افزار، تصاویر و عکس‌های #مستهجن و مبتذل است که عمدتاً خارج از کشور مدیریت می‌شود.

5. به دلیل غیرقابل پیگیری بودن، بسیاری از #جرایم خطرناک در بستر تلگرام انجام می‌شود. قاچاق، تروریسم، خرید و فروش مواد مخدر، اموال مسروقه، مشروبات الکلی و اسلحه و همچنین کلاهبرداری از جمله این موارد است. تلگرام یکی از ابزارهای مهم تروریست‌ها برای یارگیری و جذب نیرو است.

6. خسارات غیرمادی تلگرام بیش از خسارات مادی آن است. اغفال دختران و بانوان ایرانی و نیز ترویج بی‌حیایی و بی‌عفتی و در نهایت وارد کردن ضربات سنگین عاطفی به برخی خانواده‌های ایرانی مکرر در تلگرام مشاهده شده است.

7. تجربه نشان داده که یکی از اهداف کلان حضور تلگرام در ایران #مهندسی_مردم‌سالاری، مهندسی جریان آزاد اطلاعات و در نهایت دعوت به شورش و #اغتشاش است. در اغتشاشات دی ماه گذشته تلگرام ابتدا کانال دروغگو را مسدود کرد اما در اندک زمانی بعد، آن کانال با آدرس دیگری بازگشایی شد. جالب اینکه با تصمیم مدیریت تلگرام همه دنبال‌کنندگان کانال قبلی به کانال جدید هدایت شدند! این اقدام غیرحرفه‌ای و عجیب نشان می‌دهد که مدیریت تلگرام با سرویس‌های جاسوسی دول متخاصم هماهنگ است.

8. همان گونه که مسئولان دولتی هم اعلام کرده‌اند، جدیدترین #تهدید تلگرام متوجه اقتصاد ملی ایران است که منجر به بی‌ثبات‌تر شدن وضعیت فعلی اقتصاد خواهد شد. تبادلات مالی غیرقانونی در تلگرام موجب تضعیف اقتصاد شده است.

9.اغراق نیست که بگوییم #تلگرام امروز قوی‌ترین ابزار بیگانگان برای #جاسوسی در ایران و در نتیجه وسیله‌ای برای #تهدید #امنیت_ملی کشور است. وهن مقدسات، برچسب‌زنی‌های کذب، تولید مطالب دروغ، ناامیدسازی و القای یاس و بدبینی در جامعه، تغییر سبک زندگی، نقض مالکیت معنوی، تغییر باورهای فرهنگی و اسلامی و... کارکردهای دیگر تلگرام است.

10. تلگرام تهدیدکننده و تحدیدکننده آزادی است. رواج بی بندوباری و دروغ‌پراکنی دقیقاً در مقابل آزادی بیان و عقیده است. پاسخگو نبودن و تعامل نداشتن حاکی از روحیه دیکتاتوری است و دیکتاتوری نسبتی عکس با آزادی بیان دارد. فضای نوشتاری و گفتاری تلگرام غیرمسئولانه است و این مزاحم آزادی است.

***
تلگرام با این وضعیت در هر کشور دیگری بود حتماً تا کنون با آن برخورد شده بود. هیچ حکومتی قبول نمی‌کند که یک دستگاه بیگانه بی‌توجه به قوانین، مقررات و ارزش‌های ملی در داخل آن کشور فعالیت کند و جولان دهد. چرا #مرزهای_مجازی کشور باید در اختیار بیگانگان باشد؟ اینکه چرا تا کنون و علیرغم همه خسارت‌ها، تلگرام توانسته به حیات خود در ایران ادامه دهد، سئوالی است که مسئولان امر باید پاسخ دهند.
منبع:خبرگزاری فارس
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


سروش
Iran, Islamic Republic of
یعنی اگه نشه تلگرام را فیلتر کرد نمی شه زیر پوستی از تلگرام برای شناسان شیعه به ملتهای جهان استفاده کرد؟
لقمان
Iran, Islamic Republic of
جناب سروش اینا مال رکب زدن به تلگرام و... نیستند، فضای گلخانه ای دهه 60 یا 70 را دوست دارند، بدون هیچ زحمت و رقیبی فقط خودشان حرف بزنند و فقط صدای آنها شنیده شود.
Iran, Islamic Republic of
نه بذاریم صدای آمدنیوز و امثالهم فقط پخش بشه؟! دهان ضدانقلاب اصلا باید دوخته بشه کامل.
Iran, Islamic Republic of
سلام علیکم. مقاله بسیار خوبی بود. هم از لحاظ غنی بودن محتوا، هم از لحاظ زمان انتشار. از نویسنده هم تشکر بفرمایید.
متشکرم
Saeed
Iran, Islamic Republic of
بایدپیام رسان های داخلی رو تقویت و جایگزین کنیم مردم هم ب مرور به پیام رسانهای داخلی عادت میکنن
Iran, Islamic Republic of
مردم به پیام رسان های داخلی اعتماد ندارند.
سروش
Iran, Islamic Republic of
شاید هم تو ذهن مردم فرو کردند که به پیام رسان داخلی اعتماد نکن.
Iran, Islamic Republic of
تو از طرف مردم حرف نزن دروغگو. مردم به تو و پیام رسان های بیگانه اعتماد ندارند. مردم به داخل، کاملا اعتقاد دارند عمله دشمن.
سروش
Iran, Islamic Republic of
آدم هایی مثل شما با ادبیات خاص، منو به یادت امیرفرشاد ابراهیمی می اندازه، چرا جرات نداری از طرف خودت حرف بزنی؟
Iran, Islamic Republic of
ترسو تویی که از طرف مردم نظر میدی. نظر اول، برای یه ضدانقلابیه در ساعت 16:09 که اسمش سروشه جناب سروش. اونجا، شما اسم مردم رو آوردی.
و اصولا از تکنیک های ضدانقلاب، مردم رو ضدانقلاب معرفی کردنه.
ضمنا ضدانقلاب هم، همه ما رو یاد یزید میندازه
سروش
Iran, Islamic Republic of
خیلی شبیه امیر فرشاد ابراهیمی حرف می زنه، نکنه امیرفرشاد ابراهیمی هستی. ببین با این ادبیات نمی تونی مردمو نسبت به افراد انقلابی بدبین کنی.
امید
United States
همه اش چرنده اگر کسی دنبال چیزهای غیره اخلاقی باشه با نصب یک فیلتر شکن کار خودش را میکنه مثل ماهواره و ویدو قدیمها برید فکر خودتان را درست کنید ودر کار ملت دخالت نکنید
Iran, Islamic Republic of
شایدم تو چرندی. چون با فیلتر تلگرام، قصد نداریم مانع مردم شویم. بلکه میخواهیم گردانندگان معاند تلگرام که کانال های ضدانقلاب و مستهجن را بدون هیچگونه پاسخگویی راه میندازن، کنترل کنیم.
Iran, Islamic Republic of
من قبول دارم باید فیلتر شود ولی اینستاگرام که خیلی بدتر است چرا هیچکس به فکر فیلتر آن نیست؟
Iran, Islamic Republic of
نمی دونیم چرا دولت به فکر اینستاگرام نیست.
Iran, Islamic Republic of
شاید به خاطر اینکه در اینستا، امور شخصی است و در تلگرام عمومی. کانال های تلگرام، قابلیت تشویش اذهان عمومی را در اقتصاد و امنیت و بهداشت و غیره دارند. آیا اینستا هم، قابلیت عرضه عمومی دارد؟
مجید
Iran, Islamic Republic of
سلام... وقتی ما توان ساخت و عرضه جایگزینی مثل تلگرام را نداریم باید فعلا تلگرام را کنترل کنیم متاسفانه پیام رسانهای داخلی کیفیت و سرعت تلگرام را ندارند مدیران ان خشکه مقدس و ان چه توان دارند عرضه نمی کنند یا نمی خواهند پس بستن راه ان نیست مشکل دیگر با اصرار مسئولین اکثرا با پیام رسانهای داخلی لج کرداند وان را چیزی وابسته به نظام می دانند والان به این پیام رسانها هم ظلم شده است .اسم. سرعت .کیفیت در دسترس بودن و وابسته نبودن به حکومت .واصرار نکردن مسئولین. مثلا کلمه سروش یاحتی ارم ان باید جذابیت داشته باشد تا به دل مردم بنشیند ایرانیان در دنیا همیشه بهترینها را انتخاب کرده اند ولی عاقلند وهوشیار با کوچکترین عیب هم ان چیز را رها کرده حتی اگر به ان عادت کرده باشند تاریخ گواه این گونه مسایل است پس کار را به مردم واگذارید
Iran, Islamic Republic of
1. الان نام و آرم الگرام جذاب تر از نام و آرم سروشه؟!
2. حکومت بیاد آرم انتخاب کنه برای پیام رسان های خصوصی، ضد خواسته اول شما نیست؟!
3. کنترل رسانه های غیرپاسخگو و غیر قانونی مثل تلگرام، وظیفه مردمه یا حکومت که کار رو به مردم واگذار کنیم؟!
4. مدیران ایرانی، خشکه مقدسند ...؟!
5. دین مداری، خشکه مقدسی است؟! اگر نه، نظرتان راحع به شل دین های هرهری مذهب که در رکوع و سجده نمازشان هم، چشمشون روی مردم میچرخد و بی غیرتانی که ناموسشان را با آرایش و با افتخار میفرستند جلوی چشم دوست و آشنا، اعلام بفرمایید.
United States
والله هرجور حساب کردم دیدم چهره پاول دوروف موسس تلگرام از هرنظر قابل اعتمادتره، تا....!!😏
☝️ببینین، میدونم شمام با من هم نظر میشین!!!