پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰
۱

واکسیناسیون فلج اطفال از شنبه

پنجشنبه ۱۶ فروردين ۱۳۹۷ ساعت ۱۷:۲۸
کد مطلب: 601769
رئیس اداره بیماریهای قابل پیشگیری با واکسن از انجام عملیات تکمیلی فلج اطفال و واکسیناسیون یک میلیون و یکصد هزار کودک خبر داد.
واکسیناسیون فلج اطفال از شنبه
به گزارش جهان نيوز، دکتر سید محسن زهرایی از انجام عملیات واکسیناسیون تکمیلی فلج اطفال در تاریخ  18 تا 20 فروردین خبر داد و اظهار داشت: نوبت دوم عملیات ایمن سازی تکمیلی فلج اطفال با استفاده از واکسن خوراکی فلج اطفال از ساعت 8 صبح روز 18 فروردین  تا 20 فروردین 1397 در سراسر کشور انجام می شود و نزدیک به یک میلیون و یکصد هزار کودک زیر 5 سال صرف نظر از کامل بودن سابقه ایمن سازی، در طی این هفته مجدد واکسینه می شوند.
 
رئیس اداره بیماریهای قابل پیشگیری با واکسن افزود: نوبت اول این عملیات در مناطق جنوبی کشور در تاریخ 8- 5 اسفند 1396 با پوشش کامل انجام شد.

زهرایی عنوان کرد: بیشترین خطر بازگشت بیماری فلج اطفال در استانهای هرمزگان، کرمان و سیستان و بلوچستان است لذا در تمام مناطق شهری و روستایی این استانها (مناطق تحت پوشش دانشگاههای علوم پزشکی هرمزگان، جیرفت، بم، ایرانشهر، زاهدان و زابل) عملیات خانه به خانه انجام می شود و در سایر شهرستان ها، عملیات فقط در مناطق پرخطر تعیین شده انجام می شود.

 وی شاخص های تعیین مناطق پرخطر را تمام مهاجرین خارجی که در اردوگاهها و یا خارج از اردوگاهها اقامت دارند، تمام خانوارهای ساکن در کلنی ها و محل تجمع عمده مهاجرین خارجی، تمام نقاط (شهرستان – شهرک – کلنی و .....) که به تشخیص معاونین بهداشت پوشش OPV3  کمتر از 95 درصد دارند، تمام مناطق تحت پوشش تیم های سیار، تمام کودکان زیر 5 سالی که احتمالاً همراه مادران خود در زندان ها اقامت دارند، اعلام کرد.

به گزارش وزارت بهداشت-زهرایی تصریح کرد: برای دستیابی به هدف پوشش کامل عملیات در مدت زمان تعیین شده علاوه بر تمام ظرفیت کارکنان بهداشتی مرتبط از کمک داوطلبین سلامت و سایر نیروهای کمکی آموزش دیده استفاده خواهد شد.

رییس اداره بیماریهای قابل پیشگیری با واکسن گفت: تعداد 30 هزار نفر نیروی انسانی عملیات را اجرا و پشتیبانی می کنند. واکسن مورد استفاده توسط موسسه واکسن و سرم سازی رازی تهیه و تامین شده است.

زهرایی با بیان اینکه دو نوبت عملیات یاد شده با هزینه حدود 3.5 میلیارد تومانی انجام می شود، عنوان کرد: در طی این عملیات همه کودکان زیر 5 سال شامل ایرانی و یا غیر ایرانی که در کشور حضور دارند واکسن تکمیلی فلج اطفال را دریافت می کنند.

وی گفت: در تمام شهرستانها و مناطقی که عملیات واکسیناسیون تکمیلی فلج اطفال به شکل خانه به خانه انجام می شود ، اطلاع رسانی قبلی توسط مراکز بهداشتی انجام شده و تیم های بهداشتی همراه با کارت شناسایی معتبر قطره خوراکی واکسن فلج اطفال را تجویز خواهند کرد.

وی در پایان از هموطنان و خانواده های ساکن در مناطقی که با اعلام قبلی مراکز بهداشت شهرستان عملیات واکسیناسیون انجام می شود، تقاضا کرد حداکثر همکاری با تیم های بهداشتی را انجام دهند تا به هدف نهایی که ریشه کنی جهانی این بیماری و سلامت کودکان است رسیده شود.

منبع: تسنیم
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


مجید
Iran, Islamic Republic of
من ۴۷ سال سن دارم. در دو سالگی مبتلا به فلج اطفال شدم. یعنی ۴۵ ساله که دچار این بیماری هستم. دلیل آن این بود که واکسیناسیون نشده بودم. در حال حاضر معلولیت جسمی حرکتی درجه شدید دارم. اندام تحتانی درگیر هستند و ستون فقراتم هم درگیر شده است. تابحال چندین بار تحت عمل جراحی قرار گرفتم ولی فلج اطفال هیچ درمانی ندارد. تنها راه آن پیشگیری توسط واکسن است. معلولیت های شدید باعث بوجود آمدن بیماریهای زمینه میشه. مثل بیماری کلیوی، گوارشی و روحی و روانی که شایعترین اون افسردگی است. زندگی برای یک معلول در ایران خیلی سخته. تقریبا کاری برای معلولان نمی شود و تنها گاهی اوقات حرف هایی زده می شود. از مردم عزیز درخواست می کنم در این طرح مشارکت کنند و فرزندان خود را واکسینه نمایند. این درخواست یک زجر کشیده از فلج اطفال است.