چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 24 Apr 2024
 
۰

«باج‌گیری‌ ترامپی» از سعودی‌ها حد و مرز ندارد

پنجشنبه ۱۶ فروردين ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۰۶
کد مطلب: 601669
رئیس‌جمهور آمریکا تلاش‌هایش را برای باجگیری از عربستان سعودی و دیگر کشورهای حوزه خلیج‌فارس متوقف نخواهد کرد؛ زیرا تاکنون آنها پاسخ مثبت به درخواست‌هایش داده‌اند؛ از قراردادهای سلاح و تأمین مالی سرمایه‌گذاری برای ایجاد فرصت‌های شغلی تا قانون «جاستا».
«باج‌گیری‌ ترامپی» از سعودی‌ها حد و مرز ندارد
به گزارش جهان نيوز به نقل از تسنیم، روزنامه فرامنطقه‌ای «رای الیوم»، در سرمقاله روز چهارشنبه خود، تصمیم «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری آمریکا درباره خارج کردن قریب‌الوقوع نیروهای آمریکایی از سوریه را نهفته در منطقی می‌داند که وی در دوران کارزار انتخاباتی خود گفته بود: «کشورهای عربی حوزه خلیج‌فارس باید هزینه خدمت‌های آمریکا به منافعشان را بپردازند.»

در این سرمقاله آمده است: پرسشی، که اکنون با قدرت مطرح است درباره میزان جدی بودن اظهارات دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا برای خروج نیروهای آمریکایی از سوریه نیست بلکه این است که چه زمانی عملیات «باج‌گیری» از عربستان سعودی و دستیابی به میلیاردها دلارِ بیشتر از خزانه این کشور متوقف خواهد شد.

طرف‌های مختلفی در داخل ایالات متحده آمریکا و خارج از این کشور و نه تنها عربستان سعودی، معتقدند که دست زدن به این اقدام هنوز زود است. ولی ترامپ فقط نام عربستان سعودی را ذکر کرد؛ او در کنفرانس مطبوعاتی با رهبران کشورهای بالتیک گفت: «اگر عربستان سعودی می ‌خواهد که ما در سوریه بمانیم باید حداقل 4 میلیارد دلار پرداخت کند.»

طمع دونالد ترامپ هیچ محدودیتی ندارد، این مرد چیزی غیر از خرید و فروش و نمایندگی و کمیسیون‌ها نمی‌شناسد و به سیاست بین‌الملل از منظر ابزار محاسباتی خود نگاه می‌کند و جهان را رقم و عددهایی می‌بیند. همان‌طور که وی به همپیمانانِ به‌ویژه عرب نیز به عنوان گاوان شیرده نگاه می‌کند که باید بیشتر تولیدشان، اگر نگوییم همه‌اش، به بهانه حمایت نظامی یا به بهانه ترس از ایران یا بدون نیاز به این بهانه‌ها و بسنده‌کردن به این که آنها فقط عرب هستند و از خاستگاه صرفا نژادپرستی، باید از آنها باجگیری کرد،به خزانه آمریکا منتقل شود.

ترامپ صادق بود زمانی‌که با وقاحت تمام اعلام کرد عربستان سعودی کشوری ثروتمند است و باید کشورش بخشی از این ثروت را به دست آورد. مساله بسیار تکان‌دهنده تر این است که ترامپ سینه شاهزاده «محمد بن‌سلمان» ولیعهد عربستان سعودی را، که در سفر آمریکا به سر می‌برد، تبدیل به «چهار ‌پایه‌ای» برای تکیه دادن تابلوی باج‌گیری خود می‌کند که شامل قراردادهای انواع تسلیحات آمریکایی شود که می‌خواهد آنها را به عربستان بفروشد.

ترامپ اعلام کرد که کشورش طی سال‌های گذشته 70 میلیارد دلار در سوریه و 7 تریلیون دلار دیگر در خاورمیانه خرج کرد و در مقابل چیزی جز قتل و ویرانی عایدش نکرد. رئیس‌جمهوری آمریکا در عین حال این موضوع را فراموش کرد یا خودش را در این‌باره به فراموشی زد کسانی‌که بهای ویرانی و خرابی را پرداخت کردند امت های‌عربی و اسلامی، طی چند دهه، بودند.

آمریکا تریلیون‌ها دلار خود را به دلیل حماقتش، تکبرش، نژادپرستی‌اش و نفرتش از عرب‌ها و مسلمانان، و نیر نوع رویکردش درقبال منطقه و تغییرات آن از منظر صرفا منافع اسرائیلی و نه منافع آمریکایی، از دست داده است و اگر طرفی وجود داشته باشد که باید این خسارت‌های مالی را پرداخت یا جبران کند این دولت اشغالگر اسرائیلی و لابی‌های حامی این رژیم، به‌ویژه در ایالات متحده آمریکا و اروپا هستند، نه عربستان سعودی و کشورهای عربی حوزه خلیج‌فارس.

رئیس‌جمهوری آمریکا هرگز تلاش‌هایش را برای باجگیری از عربستان سعودی و دیگر کشورهای عربی حوزه خلیج‌فارس و چنگ زدن به آخرین دلار آنها، متوقف نخواهد کرد؛ زیرا تاکنون چیزی جز پاسخ کاملا مثبت آنها را به درخواست‌هایش ندیده است؛ از تحمیل قراردادهای سلاح و تأمین مالی سرمایه‌گذاری برای ایجاد فرصت‌های شغلی برای بیکارهای آمریکایی گرفته تا قانون «جاستا»، که به موجب آن بیشتر این کشورهای عربی را به حمایت از تروریسم متهم می‌کند و از آن‌ها می‌خواهد که غرامت‌هایی به ارزش 5 تریلیون دلار- بر اساس برآوردهای اولیه- به خانواده‌های قربانیان حملات یازدهم سپتامبر سال 2001 پرداخت کنند.

باید برای پایان دادن به این باجگیری آمریکایی، در سریع‌ترین زمان ممکن قدرتمندانه و با صراحت ایستاد نه تنها به دلایلی که در ارتباط با کرامت و هیبت است بلکه همچنین برای جلوگیری از ورشکستگی مالی و شعله‌ور شدن خشم مردمی.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *