پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰
۱

پیوندهای اسرائیلی: از «تلگرام» تا «تَم‌تَم»

چهارشنبه ۱۵ فروردين ۱۳۹۷ ساعت ۱۸:۳۰
کد مطلب: 601556
تلگرام به سرعت در ایران گسترده شد و به دلیل گسترش بازار تلفن‌های هوشمند، بخش مهمی از جمعیت ایران، بویژه جوانان، را به خود جلب کرد.
پیوندهای اسرائیلی: از «تلگرام» تا «تَم‌تَم»
جهان نيوز ـ عبدالله شهبازی: عبدالله شهبازی در مطلبی با عنوان؛ "پیوندهای اسرائیلی: از «تلگرام» تا «تَم‌تَم»/ کلاه بزرگی که بر سر ایران رفت و می‌خواهند تکرارش کنند" در کانال تلگرامی خود نوشت:
 
۱- پیام‌رسان گمنامی که به «رسانه غالب» در ایران بدل شد
«تلگرام» شبکه اجتماعی یا پیام‌رسان سرشناسی نبود. این پیام‌رسان گمنام از شهریور- مهر ۱۳۹۴ با سیاست‌گذاری دولت، به دلیل فیلترینگ شبکه‌ها و پیام‌رسان‌های اصلی مطرح در جهان، بویژه فیسبوک و توئیتر، و پیام‌رسان‌های رقیب، مانند وایبر، بتدریج به رسانه مجازی غالب در ایران بدل شد. روشن بود که کسانی در ایران می‌خواستند «تلگرام» رسانه اصلی ایرانیان شود و چنین نیز شد.
 
تلگرام به سرعت در ایران گسترده شد و، به دلیل گسترش بازار تلفن‌های هوشمند، بخش مهمی از جمعیت ایران، بویژه جوانان، را به خود جلب کرد. هم‌اکنون، تعداد ایرانیان فعال در تلگرام ۴۰ تا ۴۵ میلیون کاربر عنوان می‌شود.  
 
مانند سایر شبکه‌های اجتماعی، در کنار انواع و اقسام گروه‌ها و کانال‌ها، که بسیاری برای سرگرمی و تفریح، برخی برای تجارت و کسب درآمد، برخی برای خبررسانی و برخی برای تبلیغات سیاسی هستند، و بعضاً کانال‌های مضر از نظر اخلاقی، در تلگرام گروه‌ها و کانال‌های تخصصی مفید فراوان نیز پدید آمد. این گروه‌ها و کانال‌های تخصصی حوزه‌های گسترده‌ای را شامل می‌شود؛ از سیاست روز تا اقتصاد و سیاست خارجی و تاریخ و غیره.  
 
این گروه‌ها و کانال‌های تخصصی تلگرامی در دو سال و نیم اخیر به محل تجمع و تولید فکری و بهره‌برداری شمار قابل توجهی از کاربران ایرانی تلگرام بدل شد و نقشی مهم در تعمیق آگاهی سیاسی و اجتماعی در جامعه ما ایفاء کرد. این کارکرد شبکه‌های مجازی را نباید کم‌اهمیت شمرد.  
 
۲- آیا آشوب‌های دی ۱۳۹۶ ناشی از تبلیغات تلگرامی بود؟
پاسخ من منفی است. از نظر من، آشوب‌های دی ۱۳۹۶ نه خودجوش و ناشی از رسیدن نارضایتی اجتماعی به نقطه انفجار بود و نه کانال‌های تلگرامی در ایجاد یا گسترش آن سهمی مهم داشتند. این آشوب‌ها را شبکه‌ای بسیار منسجم و سازمان‌یافته پدید آورد که عوامل آن به صورت کاملاً حرفه‌ای عمل می‌کردند و پس از برانگیختن گروه‌هایی اندک از مردم در خیابان‌ها، بویژه جوانان کم‌سن‌وسال، به سرعت ناپدید می‌شدند. متأسفانه، ماجرا را بکلی لوث کردند و شبکه برانگیزاننده آشوب‌های دی ۹۶ کاملاً ایمن ماند.
 
نقش کانال‌های تلگرامی فعال در آشوب‌های دی ۹۶ جنگ روانی (پروپاگاندا) برای تبدیل عملیات به شورش مردمی گسترده و سراسری بود و در این زمینه کاملاً ناکام ماندند.
تهییج مردم ناراضی به شورش از هر طریق ممکن است. آن زمان پیام‌رسانی بنام «تلگرام» در دسترس بود، بعدها از ابزارهای دیگر بهره خواهند برد.  
 
۳- «پرورش گلخانه‌ای» یا «تولید محتوی»؟
نگارنده مخالف فیلترینگ غیرموجه و سیاست «پرورش گلخانه‌ای» بوده و هست. به این دلیل، نه تنها فیلترینگ غیرموجه را نادرست می‌دانم بلکه تصور می‌کنم با گسترش بسیار سریع فن‌آوری در حوزه ارتباطات در آینده نزدیک این کار غیرممکن شود. به این دلیل طرفدار رفع فیلترینگ از شبکه‌های درجه اول مطرح در جهان، مانند فیسبوک و توئیتر، و فعالیت و تمرین گسترده ایرانیان در فضای مجازی جهان‌شمول، بویژه در توئیتر، بوده و هستم.  
 
در عین حال می‌دانم که نه تنها فیلترینگ شبکه‌های مجازی، بلکه حتی مسدود کردن موقت همه ارتباطات (مانند قطع تلفن و حتی قطع برق و انسداد جاده‌ها)، در مواقعی که امنیت ملی بطور جدی در مخاطره قرار می‌گیرد، از بدیهیات مرسوم در جهان امروز است.  
 
به این دلیل، بر این باور بوده و هستم که باید به ‌شبکه‌های اجتماعی مجازی بعنوان «ظرف» نگریست و بیشترین تلاش را به توسعه «مظروف» یعنی «تولید محتوی» Content معطوف کرد. این رویکرد متأسفانه در ایران غالب نبوده و در سیره مدیران ما توجه به «شکل» (و کمیت) بیش از «محتوی» (و کیفیت) بوده است.   
 
پیام‌های امام خمینی (ره) با پیشرفته‌ترین فن‌آوری ارتباطاتی آن زمان یعنی نوارهای کاست در سراسر ایران پخش شد و به پیروزی انقلاب اسلامی در بهمن ۱۳۵۷ انجامید. در همان زمان مجله «اکونومیست» مقاله‌ای منتشر کرد با این مضمون که چگونه انقلاب اسلامی از «مدرن‌ترین رسانه» برای پیروزی خود بهره برد.
۴- پیوندهای اسرائیلی تلگرام 
تلگرام در زمان شروع کار پررونق خود در ایران (مهر ۱۳۹۴) نرم‌افزاری با منشاء روسی معرفی شد که سپس به خارج از روسیه منتقل شده است. تصور بسیاری از کارشناسان این بود و از داخل و خارج اینگونه القاء می‌شد.  
 
دو سال و نیم پس از استیلای انحصاری تلگرام بر فضای مجازی ایران و تبدیل آن به «رسانه غالب»، که با رانت‌های کاملاً آشکار و غیرعادی وزارت ارتباطات به دست آمد، اخیراً روشن شد که تلگرام دارای پیوندهای عمیق «اسرائیلی» است و در پشت آن مافیایی قرار دارد که از یکسو با باند نتانیاهو و از سوی دیگر با جرد کوشنر، داماد ترامپ، مرتبط است. پیوندهای دیرین مالی ترامپ با مافیای شوروی سابق و چهره‌هایی مانند توفیق عارف و تمیر سپیر، از جمله در «برج ترامپ» در محله سوهو منهتن (نیویورک)، ناشناخته نیست.
 
 ۵ - از «تلگرام» به «تَم‌تَم»
در تعطیلات نوروزی شایع شد که به دستور مقامات عالی به زودی «تلگرام» در ایران مسدود خواهد شد. خبرهای بعدی صحت این شایعه را تقویت کرد.  
 
همزمان در یکی دو روز اخیر موجی سریع آغاز شد برای انتقال کانال‌های تلگرامی به پیامٰ‌رسان «روسی» دیگر بنام «تَم‌تَم». هم‌اکنون برخی خبرگزاری‌ها و کانال‌های خبری پربیننده و حتی برخی بانک‌ها به تشکیل کانال در پیام‌رسان «تَم‌تَم» دست زده‌اند و برخی کانال‌ها انتقال قریب‌الوقوع خود از «تلگرام» به «تَم‌تَم» را خبر می‌دهند.
بنظر می‌رسد کانون‌هایی به شدت فعالند تا کاربران چهل میلیونی «تلگرام» را به سوی «تَم‌تَم» هدایت کنند و از اینطریق مدعی شوند به تهدید سلطه اسرائیل بر فضای مجازی ایران پایان داده‌اند.  
 
ولی درواقع، تلگرام «کلاه بزرگی» بود که بر سر ایران گذاشتند و اینک می‌خواهند با «تَم‌تَم» تکرارش کنند.  
 
با توجه به تجربه تلخ «تلگرام»، در همان بررسی‌های اولیه، روشن شد که «تَم‌تَم» در ظاهر روسی ولی در باطن به همان کانون تعلق دارد. اگر چهره پس‌پرده «تلگرام» میخائیل میریلاشویلی، با تابعیت دوگانه روسی- اسرائیلی، است، اینک چهره آشکار «تَم‌تَم» یوری میلنر، با تابعیت دوگانه روسی- آمریکایی، و از شرکای جرد کوشنر، داماد ترامپ، است.
فرض بر این است که خواننده محترم پیوندهای دیرین و عمیق خانوادگی جرد کوشنر با نتانیاهو را می‌شناسد و به توضیح اضافی من نیاز نیست.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
مدافعین حرم در سوریه و عراق پرپر شدند آنوقت از داخل بعضی ها سرباز بی جیره و مواجب آمریکا و اسرائیل میشوند. شاید هم جیره و مواجب دارند هیچکسی خبر ندارد.
یک روزی میاد که شخص الف ب ت ث ج ح در سازمان الف ب ت ث ج ح جاسوس اسرائیل بوده و برای راه اندازی تلگرام سنگ تمام گذاشته.
بعد بوقچی های غرب شروع به تطهیر چهره از جاسوس میکنند .
روند بازی های غرب کامل و مشخص است. ما کجای این بازی هستیم؟!