پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰
مردم کردستان عراق در انتظار تغییر؛

اپوزیسیون برای بارزانی خط و نشان کشید

چهارشنبه ۱۵ فروردين ۱۳۹۷ ساعت ۱۴:۱۴
کد مطلب: 601512
سه جریان مخالف در کردستان عراق پس از ماه‌ها اتفاق نظر و مشورت سیاسی درباره تحولات این منطقه بالاخره به توافق هماهنگی و اقدام مشترک دست یافتند تا برای احزاب حاکم خط و نشان بکشند.
اپوزیسیون برای بارزانی خط و نشان کشید
به گزارش جهان نيوز به نقل ازتسنیم، اهمیت این توافق از آن جهت است که با نزدیک شدن به زمان برگزاری انتخابات سراسری عراق و اوجگیری اعتراضات مردمی علیه وضعیت معیشتی و فساد گسترده مالی در سیستم حکمرانی اقلیم کردستان، انتظار تضعیف موقعیت کردها در آینده سیاسی عراق و تنزل آرای احزاب کردی وجود دارد.

سایت کردی peregraf به نقل از منابع مطلع اعلام کرده است که احزاب جنبش تغییر، جماعت اسلامی کردستان و ائتلاف برای دموکراسی و عدالت به توافق مشترکی درباره انتخابات پیش روی پارلمانی عراق دست یافته‌اند. این توافق را عمر سیدعلی هماهنگ کننده ارشد جنبش تغییر، علی باپیر امیر جماعت اسلامی کردستان و برهم صالح رئیس ائتلاف برای دموکراسی و عدالت امضا کرده‌اند.

توافق اقدام مشترک سه جریان اپوزیسیون منتقد اقلیم کردستان عراق که از سه بند و چندین تبصره تشکیل شده است تاکید می‌کند که این جریان‌ها درباره هماهنگی رسانه‌ای، نظارت انتخاباتی و تشکیل مرکز دیپلماسی مشترک به توافق رسیده‌اند.

بر اساس این توافق که تاکنون زمان اعلان عمومی آن مشخص نشده است، سه جریان مذکور با هر گونه بهانه و اقدامی که به روابط و اقدام مشترک آنها زیان وارد کند، مقابله خواهند کرد.

توافق اخیر جنبش تغییر، جماعت اسلامی و ائتلاف برای دموکراسی و عدالت پس از آن صورت می‌گیرد که پیشتر ائتلاف وطن را با هدف فعالیت انتخاباتی در مناطق مورد منازعه به ویژه در شهر کرکوک تشکیل داده بودند، اما با این توافق، حوزه اقدام مشترک آنها گسترده‌تر شده و اقلیم کردستان عراق را در انتخابات پیش رو هم شامل خواهد شد.

سایت مذکور اعلام کرده است که نزدیکی سه جریان اپوزیسیون اقلیم کردستان عراق در پی درخواست شمار زیادی از شخصیت‌های مستقل، نویسندگان و روشنفکران کرد بوده است. این افراد تاکید کرده‌اند که درخواست و پیشنهاد آنان نتیجه بیش از یک سال گفتگوی مستمر با هدف یافتن راه برون رفت کردستان عراق از وضعیت دشوار کنونی است. آنان همچنین گفته‌اند که تداوم وضعیت کنونی در راستای منافع احزاب حاکم اقلیم کردستان و به زیان منافع عامه مردم است بنابراین می‌طلبد که زمینه فعالیت مشترک جریان‌های سیاسی منتقد و رهایی جامعه کردستان عراق فراهم شود.

شخصیت‌ها و روشنفکران کرد پیشنهاد کرده‌اند که جنبش تغییر، جماعت اسلامی و ائتلاف برای دموکراسی و عدالت با همکاری دیگر کسانی که در این راه می‌توانند موثر واقع شوند، یک برنامه جامع را با هدف کسب آرای ناراضی و آنهایی که خواهان تغییر مدل حکمرانی اقلیم کردستان هستند، عملیاتی کنند.

بر این اساس پیش بینی می‌شود این سه جریان سیاسی اقلیم کردستان در مرحله پس از انتخابات عراق، فراکسیون مشترکی را برای هماهنگی و اقدام مشترک تشکیل دهند، اقدامی که انتظار می‌رود بر اساس خواست اکثریت جامعه اقلیم کردستان به تغییر و یا کاهش نفوذ احزاب دموکرات کردستان و اتحادیه میهنی منجر شود.

جنبش تغییر با 24 کرسی و جماعت اسلامی با 6 کرسی به عنوان اپوزیسیون اقلیم کردستان عراق فعالیت کرده‌اند. ائتلاف برای دموکراسی و عدالت هم برای اولین بار است که در انتخابات سراسری عراق شرکت خواهد کرد. این سه جریان در طول ماه‌های گذشته درباره تحولات اقلیم کردستان به ویژه آثار و پیامدهای رفراندوم شکست خورده مسعود بارزانی اتفاق نظر داشته‌اند. هر سه جریان هم پیشتر هیئت مشترکی را با هدف دیدار و گفتگو با مسئولان ارشد عراق و جریان‌های سیاسی این کشور به بغداد اعزام کرده بودند.
 
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *