پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
 
۱
۴۵
محمد هاشمی:

بعد از فوت برادرم مسئولین اعتنایی به ما نمی‌کنند/ ماجرای تذکر امام در مورد تصویر زن امیرکبیر/ به خارجی‌ها می گفتند هاشمی وقت ندارد/ رفتار مرحوم با عیدی امام

چهارشنبه ۱۵ فروردين ۱۳۹۷ ساعت ۱۰:۳۷
کد مطلب: 601453
آن زمان یک مقدار ملاحظه حاج آقا را می‌کردند عده‌ای پیش حاج آقا می‌رفتند و ایشان توصیه‌هایی به آن‌ها می‌کرد مثلا به وزرا، رئیس جمهور، معاونین و ...، اما بعد از حاج آقا کسی نیست که توصیه‌ای کند و اگر توصیه‌ای هم بشود، پذیرفته نمی‌شود.
بعد از فوت برادرم مسئولین اعتنایی به ما نمی‌کنند/ ماجرای تذکر امام در مورد تصویر زن امیرکبیر/ به خارجی‌ها می گفتند هاشمی وقت ندارد/ رفتار مرحوم با عیدی امام
گروه سیاسی جهان نيوز: محمد هاشمی رفسنجانی برادر کوچک مرحوم اکبر هاشمی رفسنجانی است. وی علاوه بر سال‌ها مدیریت سازمان صداوسیما، مسؤل دفتر رئیس فقید مجمع تشخیص مصحلت نظام هم بود. هاشمی می گوید در زمات حیات آیت الله هاشمی یک مقدار ملاحظه حاج آقا را می‌کردند عده‌ای پیش حاج آقا می‌رفتند و ایشان توصیه‌هایی به آن‌ها می‌کرد مثلا به وزرا، رئیس جمهور، معاونین و ...، اما بعد از حاج آقا کسی نیست که توصیه‌ای کند و اگر توصیه‌ای هم بشود، پذیرفته نمی‌شود.

در ادامه بخش هایی از گفتگوی عیدانه خبرگزاری دانشجو با محمد هاشمی را خواهید خواند:

هاشمی عیدی های امام(ره) را مشتی برمی داشت
 خاطره‌ای از ایام نوروز با حضور مرحوم هاشمی به ذهن دارید؟
زمانی که در ایام عید به همراه مرحوم هاشمی خدمت امام (ره) می‌رفتیم امام مطابق روال متداول به همه عیدی می‌دادند منتهی عیدی امام از سکه‌هایی بود که ارزش مادی نداشت؛ امام این سکه‌ها را در کاسه‌ای می‌ریختند و زمانی که ما برای دیدار ایشان می‌رفتیم از این سکه‌ها به ما تعارف می‌کردند. آقای هاشمی همیشه یک مشت از این سکه‌ها برمی داشت و داخل جیبش می‌ریخت؛ بعدا همان‌ها را به کسانی‌که برای عیدی اش می‌امدند؛ می‌داد.

امام به کنایه گفت؛ امیرکبیر کی زنی به این زیبایی داشت
خاطره‌ای از زمانی که ریاست صدا و سیما را برعهده داشتید بفرمایید.
 امام و رهبری نسبت به مسائل صدا و سیما بسیار حساس بودند. زمانی که من به صدا و سیما رفتم این مرکز هنوز تولیدی به معنی واقعی نداشت و مناسبت‌ها که فرا می‌رسید به آرشیو صدا و سیما مراجعه می‌کردیم و از امکاناتی که در آرشیو بود، تصاویری را می‌گرفتند و روی این تصاویر متنی را می‌خواندند. یکی از این مناسبت‌ها سالگرد شهادت امیرکبیر بود در آرشیو سریالی به نام «سلطان صاحبقرانیه» بود که زمان شاه ساخته شده بود و زندگی ناصرالدین شاه را به تصویر کشیده بود که بخشی از آن به زندگی امیرکبیر، نخست وزیر وی برمی گشت.

یک صحنه‌ای مربوط به قتل امیرکبیر در حمام فین بود همکاران ما در آن زمان این صحنه را گرفته بودند و در همان سریال زنی که نقش زن امیر را بازی می‌کرد تصویر وی را به نمایش گذاشتند و زمانی که خبر قتل امیر را به همسر وی دادند او گریه می‌کرد و اشک‌ها روی صورت وی می‌غلتید و پایین می‌آمد تلویزیون هم صورت او را تماما روی صفحه انداخته بود و این، صحنه جذابی را درست کرده بود. امام من را خواستند و گفتند امیرکبیر کِی چنین زنی داشت که شما این صحنه را نشان می‌دهید؟

یک سال بدون مرحوم هاشمی چه طور گذشت؟
خیلی سخت گذشت به ویژه برای من که مسئول دفتر وی بودم و هر روز چندین بار او را می‌دیدم و در فضای خودمانی شوخی، خنده و رابطه برادری داشتیم این خلاء خیلی آزاردهنده است و به چشم می‌آید.

 سال ۹۶ شما به عنوان کاندیدای ریاست جمهوری در صحنه حاضر شدید آیا واقعا قصد رقابت با آقای روحانی را داشتید؟
 مرحوم هاشمی برای دور دوم انتخابات احتمال رد صلاحیت شدن روحانی را می‌داد، چون این قضیه نسبت به خود ایشان هم اتفاق افتاده بود عنوان می‌کرد این اتفاق در مورد روحانی هم ممکن است رخ دهد بنابراین ایشان عنوان کرد علاوه بر روحانی فرد دیگری هم از این گروه در صحنه باشد؛ به دو جهت یک استفاده از امکانات تبلیغات و دیگری اینکه اگر روحانی رد صلاحیت شد فرد دیگری جایگزین وی باشد، اما روحانی تحلیل دیگری داشت او مخالف بود کس دیگری از دولت وی ثبت نام کند. می‌گفت: این به معنی عدم اعتماد به خودمان است به همین دلیل در زمان ثبت نام عنوان کرد معاونین و وزرا اگر قصد ثبت نام دارند اول استعفا دهند، بعد ثبت نام کنند، اما من براساس توصیه مرحوم هاشمی ثبت نام کردم و پس از ثبت نام من اصلاح طلبان با روحانی رایزنی کردند که جهانگیری نیز کاندیدا شود. در آن زمان هم وقتی به من گفتند آیا می‌خواهی با روحانی رقابت کنی گفتم من، روحانی و جهانگیری با هم رقابت نمی‌کنیم من قصد داشتم حرف مرحوم هاشمی روی زمین نماند.

جهانگیری را اصلاح طلب می‌دانید یا کارگزارانی؟
 از خود ایشان باید بپرسید من در این زمینه تحلیلی ندارم و رصدی هم نکرده ام.

 شرایط سیاسی کشور بعد از حاج آقا برای شما و خانواده ایشان چه طور است؟
اگر بخواهم واقعیت را بگویم و تعارف نکنیم باید از زمان دولت احمدی نژاد شروع کنم در آن زمان آقای احمدی نژاد تقریبا هر کسی که به نحوی به هاشمی مربوط می‌شد از دوستان، وزرا و همکاران و ... از بدنه سیاسی و اجراییات کشور حذف می‌کرد. او در آن زمان برخورد حذفی زیادی انجام می‌داد در دولت احمدی نژاد در کشور نسبت به خودمرحوم هاشمی و هم نسبت به نزدیکان وی برخورد‌های سلبی بسیار وجود داشت به عنوان مثال روسای کشور‌ها که به ایران می‌آمدند در حاشیه دیدار‌های خود درخواست ملاقات با مرحوم هاشمی را داشتند که دفتر ریاست جمهوری به آن‌ها می‌گفت: آقای هاشمی وقت ندارد بعد سفارتخانه آن کشور تماس می‌گرفت یا هدیه‌ای ارسال می‌کرد و می‌گفت: فلانی در سفری که به ایران داشت می‌خواست با شما ملاقات کند که شما نپذیرفتید و عنوان کردید وقت ندارید بعد ما تازه مطلع می‌شدیم ریاست جمهوری چه جواب‌هایی به آن‌ها داده است.

بعد از دولت احمدی نژاد، روحانی در یک بخش‌هایی مثل وزرا و معاونین از افراد نزدیک به هاشمی استفاده کرد و افرادی که در دولت هاشمی هم بودند به عنوان وزیر در سطوح مدیریتی کشور ظاهر شدند و این سد شکسته شد، اما این روند در حد سطوح اولیه بود و در سطوح بعدی مدیریت جامعه که در دولت بحث بود تغییرات چندانی در بدنه حاصل نشد.

جوی که ایجاد شده بود چندان در سطوح بعدی شکسته نشد و الان هم فضا غیر از سطوح اول مدیریتی چندان تغییری نسبت به دوره احمدی نژاد نداشته است.

بعد از مرحوم هاشمی اگر توصیه‌ای هم به مقامات شود، پذیرفته نیست
نسبت به زمانی که حاج آقا در قید حیات بودند آیا فضا تنگ‌تر شده است؟
 آن زمان یک مقدار ملاحظه حاج آقا را می‌کردند عده‌ای پیش حاج آقا می‌رفتند و ایشان توصیه‌هایی به آن‌ها می‌کرد مثلا به وزرا، رئیس جمهور، معاونین و ...، اما بعد از حاج آقا کسی نیست که توصیه‌ای کند و اگر توصیه‌ای هم بشود، پذیرفته نمی‌شود. مصداق این موضوع مدیران حاج آقا در دفتر مجمع تشخیص هستند که در مجموع نسبت به مجمع یعنی مرکز تحقیقات استراتژیک رفتار‌های ناشایستی نسبت به مدیران مرحوم هاشمی شد حدود ۳۰، ۴۰ نفر مدیر و مشاور بودند که بعضا جذب شدند، اما بسیاری از آن‌ها برخورد مناسبی با آن‌ها نشد و وزارتخانه‌ها و دولت هیچ یک از آن‌ها را جذب نکرد البته شاید دلیلش این باشد که تورم نیرو در ادارات زیاد است به هر حال ما تفاوت چندانی در سطوح دوم مدیریت نسبت به هشت سال گذشته نمی‌بینیم.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
مرحوم هاشمی قابل تجلیل بودند ولی قرار نیست همه چیز وراثتی باشد
Iran, Islamic Republic of
هاشمي در قلب و جان مردم قدر شناس ايران قرار دارد و بدرقه ميليوني مردم با آيت الله هاشمي نشان داد تير بدخواهان به سنگ خورد
Iran, Islamic Republic of
خدا رحمت کند مرحوم آیت الله هاشمی را که خار چشم بعضی ها بود
Iran, Islamic Republic of
ایشان فقط مورد توجه : ... بود .
Iran, Islamic Republic of
هاشمی دقیقا مثل تیغی توی چشم مستضعفان و پا برهنه ها بود . البته فقط اشراف زادگان و نجومی بگیران کاملا از ایشان بهره مند بودند .
United States
خار چشم و استخوان در گلوی تمامیت خواهان بود
Iran, Islamic Republic of
مردم قدر شناس در مراسم تشییع واقعا سنگ تمام گذاشتند
Iran, Islamic Republic of
...
United States
خداوند خمینی کبیر و فرمانده کل قوایش آیت الله هاشمی را رحمت کند
Iran, Islamic Republic of
ایناچه رطی داشت
Iran, Islamic Republic of
بدخواهان بدانند هاشمی زنده است تا نهضت زنده است
Iran, Islamic Republic of
بله کاخ فرح پهلوی زنده و سر پاست اما اکبر الان کجاست ؟
United States
هاشمی در قلب میلیونها عاشق خمینی کبیر جای دارد
Iran, Islamic Republic of
بنده خدا شاید منظور امام این بوده که هاشمی خواهد مرد اما نهضت نه
یه معنی دیگش هم میتونه این باشه که هاشمی در زمان حیاتش نمیتونه نهضت رو نابود کنه و نهضت حتی در زمان حیات هاشمی زنده خواهد بود
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
حمام فین کاشان کجا و استخر فرح کجا
قسم حضرت عباس یا دم خروس رو قبول کنم؟؟؟؟!!!!!!!
طرف استاندار بود پسرش مرد همه سنگ تمام گذاشتن
خودش مرد دیگه از کسی خبری نشد

نیمچه هاشمی همین اینها هاشمی رو زمین زدند
چاپلوسان سر خرمن
من نمدونم هاشمی چرا اینها رو داخل عبایش جا داد
به روی چاپلوسان باید خاک پاشید نه پست و مقام
United States
هاشمی آنچنان داغی بر دل بعضیها نهاد که تا ابد میسوزند و هرگز سرد نخواهند شد
Iran, Islamic Republic of
داغی که تا ابد سرد نخواهد شد چون تمامیت خواهان با خیال راحت آماده بودند بعد از رد صلاحیت هاشمی کار را تمام کنند که با تیز هوشی هاشمی و حمایت از روحانی تمام نقشه های تمامیت خواهان نقش بر آب شد. و بی جهت نیست این بغض و کینه نسبت به هاشمی
Iran, Islamic Republic of
هر كس كه آلوده به قدرت و پول شد پرونده اش در دلهاي پاك مردم بسته مي شود ! الدنيا رآس كل خطيئه !
Iran, Islamic Republic of
حب الدنیا نه الدنیا
Iran, Islamic Republic of
مگه قرار بود خویشاوندان مسئولین مآدام العمر در قدرت باشند!!
حمید
Iran, Islamic Republic of
در دوره روحانی حتی مدیران سطوح بسیار پایین به سرعت عوض شدند و این موضوع را همه مردم دیدند ولی معلوم نیست جناب محمدهاشمی چرا اصرار داره بگه فقط مدیران رده بالا تغییر کردن؟؟؟!!!!!!!!!!!!!!!!
Iran, Islamic Republic of
انشاالله با تصويب و اجرا طرح اعاده اموال به تمامي خادمين توجه خواهد شد.
Iran, Islamic Republic of
این طرح هیچ وقت اجرا نخواهد شد
مردم
Iran, Islamic Republic of
غریق استخر فرح
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
نگران نباشید حاجی آقا ؟؟ تا بوده همین بوده است و خواهد بود ...
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
خدا کنه همینطوری باشه تا بعضی ها سرنوشت خود را به مسئولین گره نزنند.
Iran, Islamic Republic of
تو سریال امیرکبیر شمسی فضل اللهی نقش مادام یه زن خارجی بود که حجابش فقط یه تاج بود اونو چی می گید....!!الکی می گفتند از زنان اقلیت استفاده شده !! حالا چرا نمی شود عجب توحیهاتی مشعشع بچه گول زن .....
Indonesia
جالب است می فرمایند با دولت روحانی سد استفاده از نزدیکان هاشمی که سالیان سال وزیر و مسئول بودند شکسته شد!!!!!!!! راستی مگر این آقایان چه گلی به سر کشور زده بودند که نمی خواستند حتی برای یک دوره هشت ساله مسئولیت رده اول نداشته باشند؟؟ الان داریم می بینیم همین ایناهایی که شما و آقای هاشمی مسئول طراز اول می دنیدشان واقعا هنری نداشته و ندارند آخوندی، نعمت زاده و زنگنه از همین زمره اند وللی چنان قبیله گرایی در آقایان سد سکندر ساخته که نمی توانند واقعییت لزوم تداول دولت را که قانون ازلی و ابدیست را هم یپذیرند و گمان می کنند همه باید همین سیاق و همین افراد راادامه دهند
م ج
Iran, Islamic Republic of
شما احتیا جی به کسی ندارید...
Iran, Islamic Republic of
... دیگه اون ممه رو لولو برد .
ناصح
Iran, Islamic Republic of
درآمریکا باشگاه های قدرت دمکراتهاو جمهوری خواهان سیاستهای آمریکا را مشخص میکنند ولی یک چیز قابل ملاحظه است هر که رئیس جمهور ویا مدیرارشد ان کشورگردد ومدتش سپری شود خیلی به ندرت درباره او درجراید ورسانه های آن کشور از انان یاد میشود. تلاشی برای حضور آنان در قدرت دیده نمیشود قصدم از بیان این مطلب اینست که جمهوری اسلامی بتمام هویت و دیدگاه جهان شمولش، روسای جمهور ویا بعضا" وزرا ومدیران ارشد بعد ازاتمام دوره شان تلاش دوباره میکنند در جمهوری اسلامی حضور دوباره امتحان داده ها ومدیران و ارشدیها با یک حرص وولعی خاص انجام میگرددکه همه چیز مردم را به اتش میکشند .البته به همه کسانیکه درگذشته بوده اند والان هم هستند ویا در قید حیات نیستند باید برای کارهای خوبشان به دیده احترام نگاه کرد در هر صورت شخصیتها و کسانیکه قبلا بوده اند والان تشنه آمدن هستند باید ترک عادت کنند که این روند برای جمهوری اسلامی یک بلاست وتحملش را مردم باید بکنند .چاره دیگری نمی بینند .ملاحظه کنید در فضای مجازی چه میکنند .بنظر من باید این موضوع برای همیشه در این کشور حل شود وحیات هر انسانی بالاخره رو به افول خواهد بود آنچه باقی است سیاستهای اتخاذ شده اوست که با وجود نبودنشان همیشه در قلب ها باقی خواهد ماند ولذا دیگران هستند که با بر زبان آوردن وذکر خیرشان به کشور آبرو میدهند.مانند شهداونام آوران که از همه هستیشان گذشتندتا با هستی شما در نزد ملل اعتباربخشند .آزمون بسیار سختی است که معمم و غیرمعمم نمی شناسد.
Iran, Islamic Republic of
خدا رحمت کنه حاج اکبر آقا که انصافا دست راست خمینی کبیر محسوب می شد.
Iran, Islamic Republic of
کسی که توی کاخ طاغوت با رفاه طلبی بمیرد ایا امرزیده است؟؟؟؟
United States
بد خواهان بدانند هاشمی زنده است تا نهضت زنده است
United States
اگه این برادر میدونست کجا جون ازش در میره از این حرفا نمیزد
Iran, Islamic Republic of
چرا این خاندان از سر ملت دست بر نمی دارند؟؟؟؟؟
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
...
خیاوی
Iran, Islamic Republic of
خدارحمت کند تمامی اموات رو بالاخره هرکسی دورانی داره شماهم برید استراحت کنید چندین سال دراین کشور حکومت کردید ناراحت چی هستید نهیت کاراینه که نمیشه اموات رودوباره زنده کرد!!!!!!
United States
آخ که اگه زنده می شدند چی میشد.بنده معتقدم خیلی از اموات همچون منتظری ، رفسنجانی و کسانی که با سیاست ورزی خون به امام و رهبر کردند ،اگر بر می گشتند به خیل مدافعان حرم می پیوستند بلکه بتوانند اندکی از آلامی که بر دل خمینی عزیز و خامنه ای بزرگوار نشاندند ،تسکین دهند.
Iran, Islamic Republic of
هاشمی مرد و تموم شد .
استخر فرح
هاشمی در استخر غرق شد بنا نیست که هر روز عزای عمومی بگیرند که