پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰
۲

فدراسیون فوتبال با رسانه ملی قطع همکاری می‌کند؟

سه شنبه ۱۴ فروردين ۱۳۹۷ ساعت ۱۲:۵۵
کد مطلب: 601264
اسپانسر تبلیغاتی برای دفاع از حقوق فوتبال قول همکاری به سازمان لیگ داده و قبول کرده اگر دوربین‌ها به ورزشگاه نیایند ادعای خسارت نداشته باشد و به تعهدات مالی‌اش پایبند باشد.
فدراسیون فوتبال با رسانه ملی قطع همکاری می‌کند؟
به گزارش جهان نيوز، بی توجهی صدا و سیما به اولتیماتوم مدیران باشگاه‌های فوتبال در رابطه با تعیین تکلیف پرونده حق پخش تلویزیونی، فوتبال ایران را در آستانه یک جنجال بزرگ قرار داده است. جنجالی که نقطه اوج آن قطع همکاری کامل فوتبال با رسانه ملی خواهد شد و این مسئله بدون تردید با واکنش منفی مردم رو به رو خواهد شد.

در دو سال گذشته مدیران فدراسیون و سازمان لیگ بار‌ها و بار‌ها تصمیم گرفته‌اند به خاطر بد عهدی سازمان صدا و سیما در پرداخت حق پخش تلویزیونی فوتبال، جلوی پخش مسابقات را بگیرند، اما هر بار با مصلحت اندیشی این تهدید عملی نشده است.

در تمام این سال‌ها رسانه ملی به فوتبال پول نداده است و به همین دلیل پرونده حق پخش چند سال است که بلاتکلیف مانده است. البته برگزاری نشست‌های مختلف با نمایندگان مجلس هم در این مدت نتیجه‌ای که اهالی فوتبال انتظار آن را داشتند در بر نداشت و بر خلاف برخی خبر‌هایی که در رسانه‌ها منتشر شده بود دولت هم در بودجه هیچ پیش‌بینی خاصی برای افزایش بودجه صدا و سیما برای پرداخت حق پخش فوتبال نداشت. اتفاقی که باعث شد صدا و سیما رسما مثل تمام این سال‌ها روی نقطه نظر قبلی‌اش مبنی بر اینکه قانون اجازه نمی‌دهد پولی به فوتبال بدهد پافشاری و خود را از پرداخت حق فوتبال معاف کند.

در حاشیه حضور جیانی اینفانتینو در ایران رئیس فیفا در حاشیه ملاقات خود با خانواده فوتبال در سالن همایش‌های هتل المپیک به با صراحت اعلام کرده بود از عدم پرداخت حق پخش تلویزیونی فوتبال در ایران متعجب است و این مبلغ باید به فدراسیون و سازمان لیگ پرداخت شود. او حتی تاکید کرد اگر این اتفاق رخ نداد دیگر حمایتی از فوتبال ایران نخواهد داشت و احتمالا مشکلاتی هم ایجاد خواهد کرد.

بعد از تهدید رسمی اینفانتینو جلسه مدیران باشگاه‌های لیگ برتری با هیئت رئیسه فدراسیون فوتبال برگزار شد و در حاشیه این نشست رسما تصمیم گرفته شد تا تاریخ ۲۰ اسفند به رسانه ملی برای اتخاذ تصمیم نهایی پیرامون پرونده حق پخش فرصت داده شود. در این مدت نامه نگاری‌های بسیار زیادی هم با مسئولان سیما برای حل این اختلاف بزرگ انجام شد که شنیده می‌شود مسئولان رسانه ملی هیچ پاسخ شفافی به مدیران فوتبال نداده‌اند. تنها اتفاق مهم جلسه مسعود سلطانی‌فر وزیر ورزش و مهدی تاج با رئیس صدا و سیما بود که آنها اعلام کردند نشست امیدوار کننده‌ای را در رابطه با پرونده حق پخش برگزار کرده‌اند.

نکته قابل تامل، اما اینجاست که با پایان مهلت تعیین شده از سوی باشگاه‌ها به سازمان صدا و سیما از آنجایی که هیچ اتفاق مثبتی رخ نداده است و فوتبال هنوز از درآمدزایی از مهم‌ترین بخش از قرارداد‌های تجاری‌اش محروم است، در هفته‌های گذشته فشار زیادی از سوی مدیران عامل باشگاه و روسای هیئت‌ها روی مدیران ارشد سازمان لیگ و فدراسیون برای جلوگری از پخش مسابقات لیگ وجود داشته است.

در این رابطه یک نگرانی بزرگ این بود که با اجرای مصوبه جلوگیری از ورود دوربین‌های تلویزیون به ورزشگاه، عدم پخش مسابقات باعث شود شرکت مجری تبلیغات محیطی لیگ برتر فوتبال ادعای خسارت چند ده میلیاردی مانند شرکت ایران نوین کند که با رایزنی و مکاتبات صورت گرفته منابع خبری در سازمان لیگ به خبرنگار میزان اطلاع دادند که اسپانسر تبلیغاتی برای دفاع از حقوق فوتبال قول همکاری به سازمان لیگ داده و قبول کرده اگر چنین تصمیمی اجرایی شد ادعای خسارت نداشته باشد و به تعهدات مالی‌اش پایبند باشد.

به این ترتیب با توجه به پایان مهلت تعیین شده و فشار باشگاه‌ها و حمایت اسپانسر این احتمال وجود دارد که سازمان لیگ و فدراسیون عملا به همکاری خود با صدا و سیما تا زمان پرداخت حق پخش تلویزیونی پایان بدهند.

البته نزدیک بودن به شروع مسابقات جام جهانی و لزوم حمایت ملی از تیم ملی برای حضور پرقدرت در این رقابت‌ها باعث شده مسئولان فوتبال فعلا در اجرای مصوبه جلوگیری از پخش مسابقات صبر پیشه کنند و مثل گذشته مذاکره برای رسیدن به یک راه حل مناسب را در دستور کار خود قرار بدهند. منتهی صدا و سیما در سال‌های اخیر به هیچ کدام از پیشنهاد‌های مدیران فوتبال در رابطه با حق پخش تلویزیونی پاسخ مثبت نداده و حتی ریالی هم پرداختی به این رشته نداشته است.

مسئله قابل تامل دیگر اینجاست که جیانی اینفانتینو رئیس فیفا در این مناقشه با قدرت از فدراسیون فوتبال حمایت می‌کند و حتی منتظر دریافت گزارش مدیران فدراسیون درباره نتیجه این پرونده است. به هر صورت ۷۰ درصد درآمد‌های فوتبال کشور‌های مختلف از محل قرارداد‌های پخش تلویزیونی تامین می‌شود و از آنجایی که فوتبال ایران در تمام سال‌های اخیر از دریافت این حق قانونی محروم بوده است، توسعه فوتبال و تدارکات مناسب برای تیم‌های ملی و باشگاهی هم با مشکلات بسیار بزرگ رو به رو شده است.

در این رابطه بد نیست به یک آمار خیره کننده از درآمد فوتبال ایتالیا از قرارداد پخش تلویزیونی در فصل گذشته هم اشاره‌ای داشته باشیم که اسناد آن در حاشیه سفر اخیران مدیران سازمان لیگ و باشگاهی به ایتالیا در اختیار نمایندگان ایران قرار گرفته و قرار است جزئیات آن به زودی منتشر شود. فوتبال ایتالیا برای فصل گذشته یک میلیارد و ۸.۲۵۴ میلیون یورو در مجموع درآمد داشته است که مبلغ خیره کننده ۶.۹۳۵ میلیون یورو از این درآمد مربوط به رایت تلویزیونی مسابقات سری آ ایتالیا بوده است.
 
ایتالیا با وجود این درآمد قابل توجه و چرخش مالی بالا نتوانست به جام جهانی صعود کند و بحران بزرگی در فوتبال این کشور به وجود آمده است. در ایران، اما تیم ملی توانست با وجود مشکلات بسیار با اقتدار به جام جهانی صعود کند و اگر از پول حق پخش تلویزیونی خبری بود قطعا تدارکات بهتری برای تیم ملی در نظر گرفته می‌شد و باشگاه‌های ایرانی هم شرایط مالی بهتری برای توسعه فوتبال و نتیجه گیری داشتند. در واقع می‌توان به این نتیجه رسید تا زمانی که حق پخش پرداخت نشود نباید منتظر توسعه بزرگ در فوتبال ایران باشیم و حتی پیشی گرفتن رقبا از فوتبال ایران هم اتفاقی قابل پیش بینی خواهد بود.

به همین دلایل مدیران سازمان لیگ و فدراسیون عزم خود را جزم کرده‌اند تصمیم خود برای قطع همکاری کامل با صدا و سیما را به صورت رسمی عملی کنند. از آنجایی که مصوبات اجرای این تصمیم از مدت‌ها قبل آماده است، این احتمال وجود دارد در روز‌ها و هفته‌ها و ماه‌های آینده هر لحظه خبر رسمی منع فعالیت صدا و سیما در فوتبال از سوی فدراسیون و سازمان لیگ تا زمان روشن شدن تکلیف حق پخش اعلام شود.

منبع:میزان
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
صدا و سیمای میلی
ایمان
Iran, Islamic Republic of
اتفاقا این که ایتالیا با این مقدار پول از حق پخش نتونست به جام جهانی صعود کنه دلیل بر اینه که توسعه ی فوتبال کشور ربطی به حق پخش تلویزیونی فوتبال نداره.