کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

نگاهی به ماجرای حمید هیراد و سرقت‌های ادبی

14 فروردين 1397 ساعت 12:41

برخی از اعضای دفتر موسیقی وزارت ارشاد در حالی در صف معترضین به سرقت‌های ادبی یک خواننده قرار گرفته‌اند که خودشان برای تمامی این ترانه‌ها مجوزهای قانونی صادر کرده‌اند.


به گزارش جهان نیوز، ماجرای سرقت‌های ادبی حمید هیراد خواننده موسیقی پاپ که به تازگی وارد این عرضه شده، از زمستان سال گذشته آغاز شد و علیرضا بدیع شاعر و ترانه‌سرا برای اولین بار سخن از سرقت‌های ادبی این خواننده زد. در ادامه با مشخص شدن دیگر زوایای این اقدام خواننده جوان، جمعی دیگری از شاعران به جمع معترضین پیوستند و حتی بیانیه‌ای را هم در این باره منتشر کردند که بخش‌هایی از این نامه را در ادامه می‌خوانید: 

«یکی از وظایف وزارت فرهنگ و ارشاد، صیانت از آثار ادبی‌ست. طبیعتا زمانی ‌که این مسئولیت پذیری در قبال آثار کسانی چون مولانا و شهریار تبریزی و سیمین بهبهانی وجود نداشته باشد، شعر و ترانه‌ امروز نیز از گزند دستبرد نوآمدگان در امان نخواهد ماند. ما جمعی از شاعران و ترانه‌سرایان ضمن ناپسند دانستن سرقت ادبی و محکوم کردن آن، موارد زیر را که توسط حمید هیراد خواننده صورت گرفته‌است ناشایست دانسته و خواستار رسیدگی مراجع ذیربط در جهت احقاق حقوق از دست رفته صاحبان آثار هستیم:

1- استفاده اثر بدون کسب مجوز از صاحب اثر
2. ضایع کردن حقوق مادی معنوی شاعران و ترانه‌سرایان
3. جعل نام و دستبرد در متن بدون اطلاع و رضایت صاحب اثر
4. تلفیق ابیاتی از شعرای مختلف بدون کسب اجازه و ثبت تمامیت این کلاژ به نام حمید هیراد در پوستر و صفحه شخصی وی
5. هتاکی و طرح داعیه‌ شکایت از منتقدان و افرادی که در جهت تنویر افکار عمومی اقدام کرده‌اند
6. اهانت‌های زننده‌ مدیر برنامه‌های حمید هیراد به منتقدان و کاربرد عبارات سگ‌های هار و گرسنه در مورد منتقدان!»



محمدعلی بهمنی (رئیس شورای شعر و ترانه دفتر موسیقی وزارت ارشاد)، اکبر آزاد، روزبه بمانی، سعید بیابانکی، سیامک عباسی، نیلوفر لاری‌پور، حسین غیاثی، حسن علیشیری، علیرضا بدیع، مهدی ایوبی، میثم یوسفی از جمله امضا کنندگان این نامه بودند. 

پس از انتشار این نامه حمید هیراد نیز سکوت نکرد و متنی را در دفاع از خود منتشر کرد؛ او در بخش‌هایی از بیانیه خود آورده است: 

«به عنوان عضو کوچکی از جامعه هنری این خاک، برای نشان دادن اعتقادم به ناپسند بودن سرقت ادبی از آثار دیگران و رعایت عرف و ادب، در پیوست معرفی آثار ارائه شده، به ویژه در قطعات اخیر، مرجع هر برداشت را هم ذکر کرده و در صورت دسترسی، از شاعر مورد نظر هم کسب اجازه و رضایت نموده‌ام. ناگفته هم نماند که پرهیز از ذکر نام صریح و همگانی این عزیزان، صرفا به دلیل فقدان اعتماد کامل به صحت اسامی در محدوده فضای مجازی و تردید اخلاقی در ضایع شدن حقوق صاحبان حقیقی این آثار بوده است نه نیتی دیگر.»


فارغ از قضاوت درباره این موضوع، نکته جالب توجه واکنش دفتر موسیقی وزارت ارشاد و همین‌طور برخی از اعضای شورای شعر این نهاد است. دفتر موسیقی وزارت ارشاد به عنوان متولی اصلی صدور مجوزها، در قبال این موضوع تا کنون هیچ واکنش رسمی نداشته اما برخی از اعضای شورای شعر دفتر موسیقی و همینطور رییس این شورا که خود مجوزهای ترانه‌های حمید هیراد را صادر کرده‌اند، در صف معترضین قرار گرفته‌ و علیه او بیانیه صادر و امضا کرده‌اند! با توجه به این اقدام اعضای شورای شعر جند سوال قابل طرح است:

اول: شورای شعر دفتر موسیقی ارشاد که کار بررسی و اعطای مجوز به ترانه‌ها را برعهده دارد، چطور متوجه این خطای آشکار و تخلف ترانه سرا نشده است؟ شورای شعر اساسا ترانه‌ها را از چه منظری بررسی می‌کند؟!

دوم: چرا برخی اعضای شورای شعر دفتر موسیقی از جمله رییس آن، بجای واکنش قانونی در قبال این موضوع، بدون هیچ توضیحی درباره چرایی و چگونگی اعطای مجوز به ترانه‌های حمید هیراد، در صف معترضین به این سرقت ادبی قرار گرفته‌اند؟ 

سوم: اقدام بازدارنده دفتر موسیقی ارشاد که تا کنون هیچ واکنشی در این باره نداشته، درباره این اقدام هیراد چه خواهد بود؟ آیا دوباره برای این خواننده مجوزی صادر می‌شود؟ آیا با توجه به آشکار شدن این اقدام خواننده جوان، اجازه برگزاری کنسرت و اجرای این قطعات به او داده خواهد شد؟ 
 
منبع:فارس


کد مطلب: 601259

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/601259/نگاهی-ماجرای-حمید-هیراد-سرقت-های-ادبی

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com