جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰
۱

زلزله ۴.۲ ریشتری کیلان دماوند را لرزاند +جزئیات

يکشنبه ۱۲ فروردين ۱۳۹۷ ساعت ۲۳:۴۹
کد مطلب: 601032
لزله‌ای به بزرگی 4.2 ریشتر کیلان در شهرستان دماوند را لرزاند.
زلزله ۴.۲ ریشتری کیلان دماوند را لرزاند +جزئیات
به گزارش جهان نيوز، زلزله‌ای به بزرگی 4.2 ریشتر امشب کیلان در شهرستان دماوند را لرزاند، این زمین‌لرزه در ساعت 22 و 56 دقیقه روی داد.

این زلزله در طول جغرافیایی 52.41 و عرض 35.57 و در عمق 10 کیلومتر زمین رخ داده است.

مجید صفری فرماندار دماوند با اشاره به وقوع زمین لرزه 4.2 ریشتری در حوالی شهر «کیلان» از توابع شهرستان دماوند، اضافه کرد: اکیپ های امدادی به این منطقه اعزام شده اند.

وی عنوان کرد: تمام نیروهای امدادی شهرهای اطراف زمین لرزه به حالت آماده باشد درآمده اند.
فرماندار دماوند اظهار داشت: هنوز از میزان خسارت های ایجاد شده اطلاعی در دست نیست.

وی بر لزوم آمادگی کامل دستگاه های شهرستان دماوند در پی وقوع این زلزله تاکید کرد و گفت: همه اعضای ستاد مدیریت بحران دماوند باید ضمن آمادگی، جهت مقابله با هرگونه حوادث احتمالی، تمهیدات لازم را در این راستا فراهم کنند.

بر اساس این گزارش، ساعت ۲۲:۵۶ شامگاه یکشنبه زمین لرزه ای به بزرگی ۴.۲ ریشتر حوالی شهر کیلان در شهرستان دماوند را لرزاند، مرکز این زمین لرزه در فاصله ۸۸ کیلومتری سمنان و ۹۲ کیلومتری تهران بوده است.

بر اساس گزارش های دریافتی، این زلزله در فیروزکوه نیز احساس شد.

ابراهیم تاجیک نوری، معاون هلال احمر با اشاره به زمین لرزه ای که ساعت ۲۲ و ۵۶ دقیقه یکشنبه در دماوند رخ داد، با اعلام این خبر افزود: نیروهای امدادی هلال احمر شهرستان دماوند هم اکنون در وضعیت آماده باش هستند.

معاون امداد و نجات هلال احمر استان تهران خاطر نشان کرد: در صورت نیاز آمادگی هرگونه اقدامی در شهرستان دماوند وجود دارد.

معاون امداد و نجات هلال احمر استان تهران گفت: تاکنون هیچ خسارتی در خصوص زمین لرزه دماوند گزارش نشده است.

مهدی زارع استاد مرکز لرزه نگاری در خصوص زلزله ۴.۲ ریشتری شهر «کیلان» اظهار داشت: این زلزله در پهنه شمال گسل «ایوانکی»  و پهنه گسل «گرمسار» و جنوب گسل «مشاء» رخ داده است.

این استاد زلزله شناسی گفت: زلزله کیلان، احتمالا در اثر جنبایی پهنه گسل «ایوانکی» بوده است.

وی در پاسخ به این سوال که این زلزله اثری بر روی زلزله شهر تهران دارد یا خیر، گفت: بیان قطعی مبنی بر بی اثر بودن لرزه خیزی در این محدوده تهران علمی و معتبر نیست.

استاد زلزله شناسی مهندسی پژوهشگاه بین المللی زلزله کشور گفت: گسل «ایوانکی» فعال است و دلیل آن نیز زلزله کوچک با بزرگای ٣.٧ جمعه شب ۲۰ بهمن ۹۶ در شمال این گسل است و گسل ایوانکی که انتهای شمال غربی آن به منطقه ١٥ تهران، می‌رسد، توان لرزه زایی تا بزرگای ٧.٥ را دارد.

زارع گفت: شبکه لرزه نگاری کشور در صورت توسعه و ساماندهی به صورت برخط و تجهیز با دستگاه‌های مدرن و برخط مانند سنجش گرهای باند پهن زلزله نگار و شتاب نگاری، ژئوفیزیکی و ژئودتیک می‌تواند به برآورد و پیش‌یابی زلزله‌های مهم بعدی و تعیین پهنه‌های پرتنش از نظر رخداد زلزله بعدی کمک کند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
گناه کمتر بشود زلزله هم کمتر میاید.