جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰
۱

فهرست تحریم‌های آمریکا علیه ایران در سال ۹۶

يکشنبه ۱۲ فروردين ۱۳۹۷ ساعت ۲۳:۲۷
کد مطلب: 601030
۱۵ بهمن ۱۳۹۵ به فاصله دو هفته از آغاز کار ترامپ بعنوان رئیس جمهور آمریکا، وزارت خزانه‌داری این کشور، ۱۳ فرد و ۱۲ شرکت مرتبط با ایران را به بهانه نقش آفرینی در توسعه سیستم موشکی تهران، مورد تحریم قرار داد.
به گزارش جهان نيوز، دونالد ترامپ تقریبا از زمان ورود به کاخ سفید و پوشیدن ردای ریاست جمهوری آمریکا، هر ماه یکبار ایران را مورد تحریم قرار داده است.

۱۵ بهمن ۱۳۹۵ به فاصله دو هفته از آغاز کار ترامپ بعنوان رئیس جمهور آمریکا، وزارت خزانه داری این کشور، ۱۳ فرد و ۱۲ شرکت مرتبط با ایران را به بهانه نقش آفرینی در توسعه سیستم موشکی تهران، مورد تحریم قرار داد.

فروردین ۱۳۹۶؛ تحریم ۳۰ فرد و شرکت مرتبط با ایران
تقریبا دو ماه پس از تحریم‌های موشکی، در ۴ فروردین ۱۳۹۶، وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد، این کشور تحریم‌هایی را علیه ۳۰ فرد یا شرکت خارجی به علت انتقال فناوری حساس به ایران برای برنامه موشکی این کشور یا به علت نقض کنترل صادرات بر ایران، کره شمالی و سوریه اعمال کرده است.

در همان مقطع وزارت خارجه آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد که «۱۱ شرکت یا فرد از چین، کره شمالی یا امارات متحده عربی به علت انتقال فناوری به ایران که می‌تواند در برنامه موشکی بالستیک تهران به کار گرفته شود، تحریم شده‌اند».

در این بیانیه آمده بود «۱۹ شرکت یا فرد نیز به علت دیگر تخلفات براساس قانون منع تکثیر ایران، کره شمالی و سوریه تحریم شده‌اند. گمان می‌رود این شرکت‌ها و افراد فناوری حساسی را که می‌تواند در توسعه تسلیحات کشتار جمعی به کار گرفته شود به دست آورده یا منتقل کرده‌اند».

اردیبهشت ۱۳۹۶؛ تحریم هفت شخص حقیقی و حقوقی ایرانی و چینی
دولت دونالد ترامپ حدود یک ماه بعد از آن، در تاریخ ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۶ همزمان با تمدید ۱۲۰ روزه تعلیق تحریم‌های هسته‌ای ایران، تحریم‌های جدیدی علیه تهران باز هم به بهانه فعالیت‌های موشکی وضع کرد. این تحریم‌ها، هفت شخص حقیقی و حقوقی ایرانی و چینی را هدف قرار دادند.

تیر ۹۶؛ تحریم ۷ فرد و ۱۱ شرکت و سازمان مرتبط با ایران
بیست و هشتم تیرماه سال ۹۶، کمتر از ۱۰ ساعت پس از مصوبه مجلس ایران مبنی بر «مقابله با اقدامات ماجراجویانه و تروریستی آمریکا در منطقه»، وزارت خزانه داری آمریکا، ۷ فرد و ۱۱ شرکت و سازمان مرتبط با ایران را مشمول تحریم گردانید.

بنا بر اعلام وزارت خزانه‌داری آمریکا، این افراد و شرکت‌ها در به روزرسانی توان نظامی ایران از جمله از طریق کمک به خرید و تعمیر قایق‌های پرسرعت و تجهیزات هواپیما‌های بدون سرنشین، تقویت توان موشکی ایران یا انتقال نرم‌افزار‌های اروپایی و آمریکایی به ایران، ایفای نقش کرده‌اند.

در اطلاعیه وزارت خزانه داری آمریکا آمده بود که دارایی‌های این افراد و نهاد‌ها در آمریکا بلوکه شده، ورود آن‌ها به آمریکا ممنوع شده و اتباع و شرکت‌های آمریکایی از مراوده با آن‌ها منع شده‌اند.

اما اعمال تحریم‌ها توسط آمریکا علیه ایران در دوره اخیر تنها منحصر به دولت ترامپ نبوده است؛ کنگره آمریکا و سنای این کشور نیز در این امر فعالیت داشته‌اند. در تاریخ ۴ خرداد ۹۶، کمیته روابط خارجی سنای آمریکا به ریاست سناتور «باب کورکر» که همواره به اتخاذ سیاست‌های ضدایرانی شهره است به بهانه مقابله با اقدامات ثبات زدای ایران، طرحی تحریمی را به تصویب رساند.

سناتور «باب کورکر» در خصوص تصویب این طرح در کمیته روابط خارجی سنا، گفت که «این طرح در صورت تبدیل شدن به قانون، تحریم‌هایی را برای فعالیت‌های موشکی، اقدامات منطقه‌ای و نقض حقوق بشر علیه ایران وضع می‌کند».

خرداد ۹۶؛ تحریم سیدا
سنای آمریکا روز پنجشنبه ۲۷ خرداد ۹۶، طرحی را که توسط «باب کروکر» رئیس کمیته روابط خارجی‌اش، تدوین شده بود، با ۹۸ رای موافق به تصویب رساند؛ طرحی موسوم به «S۷۲۲» یا «سیدا ۲۰۱۷» که محوریت اصلی‌اش مقابله با آنچه اقدامات ثبات زدای ایران نامیده می‌شد، بود.

سیاهچاله تحریم‌ها
این طرح که به سبب گستردگی دایره شمول، «تحریم‌های مادر» یا «سیاهچاله تحریم‌ها» نام گرفت، به جهت برخورداری از بار مالی حتما باید مورد تایید مجلس نمایندگان آمریکا نیز قرار می‌گرفت؛ در نتیجه مجلس نمایندگان آمریکا، ضمن بسط طرح مزبور و افزودن بند‌های جدید به آن و انضمام دو کشور روسیه و کره شمالی، طرح «S۷۲۲» را در بامداد چهارشنبه چهارم مرداد ۱۳۹۶، با ۴۱۹ رای موافق و تنها ۳ رای مخالف، به تصویب رساند و نام آن را به «hr۳۳۶۴» تغییر داد.

اگر چه برخی معتقد بودند که این طرح به سبب شامل بودن بند‌هایی مرتبط با تحریم روسیه و همچنین محدود در نظر گرفته شدن اختیار رئیس جمهور آمریکا برای اعمال نظر درباره مفاد آن، چندان مورد نظر کاخ سفید نیست و با بی اعتنایی ترامپ روبه رو می‌شود، اما ترامپ روز چهارشنبه ۱۱ مرداد ۹۶، طرح مزبور را امضاء کرد و در نتیجه این طرح به قانون تبدیل شد.

مطابق با قانون مزبور که به نام‌های «S۷۲۲» یا «سیدا ۲۰۱۷» یا «hr۳۳۶۴» و یا «کاتسا» معروف شده است، مسئولان سپاه پاسداران و مرتبطین آن‌ها با ادعای واهی و مضحک حمایت از تروریسم در لیست تحریم قرار می‌گیرند! آنچه در این طرح قابل تامل است آن است که طبق بندی از آن، سپاه پاسدارن انقلاب اسلامی در ذیل فرمان اجرایی ۱۳۲۲۴ و از طریق اداره «اُفک» وزارت خزانه داری آمریکا در ردیف سازمان‌های تروریستی، مورد تحریم قرار می‌گیرد.

قانون فوق‌الذکر رئیس‌جمهور آمریکا را ملزم می‌کند به فاصله حداکثر ۹۰ روز بعد از اجرایی شدن آن، تحریم‌هایی را علیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و اشخاصی که در زمره مقامات، پرسنل یا وابستگان این سازمان هستند، اعمال کند. باتوجه به اینکه طرح کاتسا، ۱۱ مرداد ۹۶ به قانون تبدیل شده بود، بنابراین زمان اجرایی شدن آن، روز سه شنبه ۹ آبان ۹۶ بود.

دی ۹۶؛ تحریم ۱۴ فرد و نهاد ایرانی
روز جمعه ۲۲ دی ماه ۹۶، «استیو منوچین» وزیر خزانه داری آمریکا اعلام کرد که واشنگتن ۱۴ فرد و نهاد مرتبط با ایران را به سبب فعالیت‌های موشکی و منطقه‌ای ایران در لیست تحریم‌ها قرار داده است.

منبع: میزان
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
اگر جمهوری اسلامی قدرت امریکا را داشت این کار ها را انجام نمیداد بلکه با حمله گازنبری تمام بدخواهانش را روانه نابود میکرد