جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰

تنش دیپلماتیک میان روسیه و بریتانیا بالا گرفت

شنبه ۱۱ فروردين ۱۳۹۷ ساعت ۲۳:۲۴
کد مطلب: 600958
وزارت خارجه روسیه اعلام کرد مسکو به لندن ابلاغ کرده که باید دست کم ۵۰ تن از دیپلمات‌های خود را از روسیه خارج کند و روسیه در اقدامی متقابل کنسولگری آمریکا در سن پترزبورگ را مسدود کرده است.
تنش دیپلماتیک میان روسیه و بریتانیا بالا گرفت
به گزارش جهان نيوز، به نقل از رویترز، «ماریا زاخارووا» سخنگوی وزارت خارجه روسیه امروز شنبه اعلام کرد که مسکو به بریتانیا اعلام کرده که باید حدود ۵۰ دیپلمات خود را از روسیه خارج کند.

در پی تشدید بحران و اختلاف میان روسیه و بریتانیا و همپیمانان غربی اش در خصوص ماجرای مسمومیت «سرگئی اسکریپال» جاسوس سابق روس و دخترش در بریتانیا روسیه بار دیگر روز جمعه «لوری پریستو» سفیر بریتانیا در مسکو را فراخوانده و به او اعلام کرده که لندن یک ماه فرصت دارد تا حجم کنسولگری‌ها و هیأت دیپلمات‌های خود در روسیه را کاهش دهد.

این اقدام در این راستا صورت می‌گیرد تا سطح نمایندگی دیپلماتیک بریتانیا در روسیه به سطح نمایندگی دیپلماتیک روسیه در لندن برسد.

سخنگوی وزارت خارجه روسیه به خبرگزاری رویترز گفته که لندن باید دست کم ۵۰ تن از دیپلمات‌های خود را از روسیه خارج کند. پیشتر نیز روسیه ۲۳ دیپلمات بریتانیایی را از کشور خود اخراج کرده بود.

احتمال مسدود شدن وابسته بازرگانی روسیه در لندن

از سوی دیگر روزنامه «دیلی میل» گزارش داده که احتمالا بریتانیا ساختمان وابسته بازرگانی سفارت روسیه در لندن نیز بسته شود. این روزنامه به نقل از یک منبع آگاه گزارش داده است که مسئولان بریتانیایی ساختمان وابسته بازرگانی روسیه در لندن را «لانه‌ای برای جاسوس ها» توصیف کرده‌اند و در حال بررسی مسأله مسدود کردن آن هستند.

پیام اعتراض رسمی روسیه به ۲۰ کشور

روسیه همچنین روز گذشته اعلام کرده بود که ۵۴ دیپلمات وابسته به ۲۰ کشور را از خاک خود اخراج خواهد کرد و حق پاسخگویی به ۴ کشور دیگر را برای خود محفوظ می‌داند. وزارت خارجه روسیه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرده بود که سفرا و نمایندگان دیپلماتیک استرالیا، آلبانی، آلمان، دانمارک، ایرلند، اسپانیا، کانادا، لاتویا، لیتوانی، مقدونیه، مولداوی، هولند، نروژ، لهستان، رومانی، اوکراین، فنلاند، فرانسه، کرواسی، چک، سوئد و استونی را به وزارت خارجه فرا خوانده است.

بر اساس این خبر پیام‌های اعتراض آمیزی به نمایندگان این کشور‌ها داده شده است و اعلام کرده که در پی اقدام غیر قابل توجیه دولت‌های این کشور‌ها در کاهش تعداد دیپلمات‌های روس، مسکو نیز در اقدامی متقابل به تعداد دیپلمات‌های روسی که در پی ماجرای اسکریپال از این کشور‌ها اخراج شده‌اند، تعدادی از دیپلمات‌های این کشور‌ها در روسیه را اخراج می‌کند.

مسدود شدن کنسولگری آمریکا در سن پترزبورگ

پنجشنبه گذشته هم ایالات متحده ۶۰ دیپلمات روسیه را از خاک خود اخراج کرده و کنسولگری این کشور را در شهر سیاتل مسدود کرده بود. در مقابل نیز روسیه ۵۸ تن از کارمندان سفارت آمریکا در مسکو و دو تن از کارکنان آمریکایی در کنسولگری واشنگتن در سن پترزبورگ را اخراج کرد. علاوه بر آن کنسولگری آمریکا در سن پترزبورگ در پاسخ به مسدود شدن کنسولگری روسیه در سیاتل بسته شده است.

راشا تودی در این راستا گزارش داد که در پی اعلام تصمیم آمریکا برای بستن کنسولگری روسیه در سیاتل، تعداد زیادی از اتباع روسیه در آمریکا پیش از پایان کار کنسولگری تلاش کرده بودند تا برای انجام کار‌های اداری خود در ساعات پایانی به ساختمان کنسولگری روسیه در سیاتل مراجعه کنند.

تلاش آمریکا برای جلب همکاری دیپلمات‌های روس

در همین راستا اسپوتنیک هم گزارش داد که وزارت خارجه روسیه خبر داده است که در طی چند روز گذشته و بعد از اخراج ۶۰ نفر از کارکنان سفارت و نمایندگی‌های دیپلماتیک روسیه در آمریکا، سازمان‌های امنیتی آمریکایی بار‌ها تلاش کرده‌اند تا با این افراد تماس بگیرند. بر اساس این بیانیه روسیه اعلام کرد که آمریکا در تماس با کارکنان اخراج شده روس به آن‌ها پیشنهاد همکاری بر اساس منفعت متقابل داده است.

در پی مسمومیت سرگئی اسکریپال در بریتانیا به همراه دخترش با گاز اعصاب، بریتانیا روسیه را متهم کرده که در این اقدام دست داشته است، مسکو نیز این اتهامات را رد کرده است و در پی آن بحرانی در روابط دیپلماتیک بریتانیا و متحدانش با روسیه ایجاد شده است.

منبع: خبرگزاری دانشجو
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *