جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۲
۴۱
حمایت از کالای ایرانی از شعار تا عمل

برخورد جالب مردم ژاپن با کالاهای چینی

دوشنبه ۶ فروردين ۱۳۹۷ ساعت ۰۹:۵۸
کد مطلب: 600593
مثلا ژاپنی‌ها کم کم متوجه شده‌اند که تهیه کالاهای چینی به ضرر اقتصاد کشور است و باید به صنعت داخلی خودمان کمک کنیم حتی اگر قیمت بالایی داشته باشد به‌خصوص بعد از سونامی و زلزله این تعصب نسبت به کالا و اجناس داخلی بیشتر شده است چون می‌دانند اگر کالای داخلی مصرف نکنند اقتصادشان ازهم می‌پاشد و ضرر می‌کنند.
برخورد جالب مردم ژاپن با کالاهای چینی
گروه جامعه جهان نيوز، سمیرا خطیب زاده: «حمایت از کالای ایرانی» موضوعی که از مدت ها پیش از آن که به عنوان شعار سال 1397 انتخاب شود، به عناوین مختلف و در دیدارهای مکرر مقام معظم رهبری از سوی ایشان مورد تاکید قرار می گرفت، همانجایی که بارها صحبت از «اقتصاد مقاومتی» میشد.

صحبت از اقتصاد مقاومتی بدون مصرف و حمایت از کالای ایرانی زنجیره ای باطل است. در این چند سال عده ای را می شناسم که زودتر از دیگران جوهر کلام ولایت را فهمیدند و از همان سالی که صحبت اقتصاد مقاومتی مطرح شد، به شعار «حمایت از کالای ایرانی» در عمل لبیک گفتند.

خودتان قضاوت کنید خرید کالا و مایحتاج ایرانی از لباس و پوشاک گرفته تا وسایل و تجهیزات خانه آن هم در شرایط کنونی کشور که بازارها و مغازه ها پر از اجناس چینی و یا خارجی است، حقیقتا کار آسانی نیست!

اما مخاطب اصلی این یادداشت کسانی هستند که تا کنون به دلایل و بهانه های گوناگون از خرید جنس ایرانی طفره رفته اند، آیا وقت آن نرسیده است که برای پیشرفت و خودکفایی کشور عزیزمان کمی از شعار بگذریم و در عمل هم هزینه هایی بپردازیم.

براستی چرخیدن چرخ کارخانه های داخلی و لبخند رضایت کارگر ایرانی را با چه چیزی میتوان معاوضه کرد؟! در این میان مسلمانانی هستند که هر چند ایرانی نبوده اند اما گوی سبقت را در پیروی از سخنان رهبرمان از ما ربوده اند.

به عنوان مثال فاطمه اتسکوهوشینو شهروند ژاپنی است که بعد از تشرف به دین اسلام و ازدواج ۵ سال است در ایران ساکن شده است. وی علاوه بر وسایل خانگی ایرانی که دارد می گوید اهل تجمل و وسایل غیر ضروری خریدن نیست و حتی حاضر شده تلفن همراه قدیمی ترش را که هنوز خوب کار می کرده با آخرین مدل تلفن همراه یک شرکت ایرانی جایگزین کند تا کمک بیشتری به تلفن های همراه ایرانی کرده باشد.

او میگوید مردم ژاپن مسلمان نیستند تا از دستورات ناب اسلامی و یا ولایت فقیه بهره ببرند اما به حکم یک وظیفه انسانی و منطقی به قضیه نگاه می‌کنند وقتی وضعیت اقتصادی آنجا خوب بود خیلی به این موضوع توجه نداشتند و رعایت نمی‌کردند اما در طول ۱۵تا۲۰سال اخیر اقتصاد ژاپن هم دستخوش تحولات زیادی شده و خوب نیست به‌خصوص با ورود انبوه کالاهای چینی به اقتصاد آنجا هم ضربه وارد شده است ولی مردم همراهی می‌کنند تا اقتصاد کشور آسیب نبیند.

مثلا ژاپنی‌ها کم کم متوجه شده‌اند که  تهیه کالاهای چینی به ضرر اقتصاد کشور است  و باید به صنعت داخلی خودمان کمک کنیم حتی اگر قیمت بالایی داشته باشد  به‌خصوص بعد از سونامی و زلزله این تعصب نسبت به کالا و اجناس داخلی بیشتر شده است چون می‌دانند اگر کالای داخلی مصرف نکنند اقتصادشان ازهم می‌پاشد و ضرر می‌کنند.

جالب اینجاست که وسایل زندگی این بانوی ژاپنی ساکن ایران، تماما ایرانی است.

نمونه هایی از این دست نشان میدهند که عملی نمودن مطالبات رهبری از یک سو و نجات کشور عزیزمان از مشکلات اقتصادی راه پیچیده و طولانی ای نیست فقط یک چیز لازم دارد، آن هم اراده من و شما.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
بنده این مورد را حسب مشاهدات عینی یک منبع موثق که بیش 10 سال پیش به ژاپن مسافرت کرده بود عرض می کنم. نقل می کرد که همانطور که می دانید برنج در سبد غذایی خانواده های ژاپنی از اهمیت و ارزش بسیار مهم و ویژه ای برخوردار است وقتی وارد فروشگاه مواد غذایی شدم دیدم که چند سطل بزرگ از برنجهای مختلف در فروشگاه بود ولیکن یکی از سطلها که برنجی بود که کیفیت چندان خوبی نداشت و البته تا حدودی هم تیره و بد رنگ به نظر می رسید ولی همین سطل قیمتش گرانتر از سطلهای دیگر بود ولی سطلهای دیگر کیفیت بهتر ولیکن قیمت پایین تری داشتند. نکته جالب این بود که این یک سطل تقریبا خالی بود و هر از گاهی مغازه دار آن را پر می کرد وقتی علت را از فروشنده جویا شدم و در پاسخ شنیدم که سطلی که برنج باکیفیت نازلتر و قیمت گرانتری دارد، برنج ژاپنی است و بقیه برنجها خارجی و وارداتی هستند همه چیز دستگیرم شد که چرا از دل ویرانه ها و خرابه های به جای مانده از جنگ جهانی دوم - با در نظر گرفتن اینکه ژاپن و آلمان به عنوان جبهه متحدین بعد از جنگ جهانی دوم به نوعی در تحریم از طرف نیروهای متفقین قرار گرفتند - سر برآورند و ... نکته اصلی و رمز نهفته در این موضوع فقط یک عبارت است: "اقتصاد مقاومتی" آنها در عمل پیاده کردند و ما فقط حرف زدیم.
Iran, Islamic Republic of
خوب باید از پولدارا چنین توقعی داشت چون ضعفا مجبورن جنس ارزونتر را انتخاب کنن تا خرج و دخلشون جور در بیاد
United Kingdom
...
علی
Canada
ژاپن اگر مسلمان بود چی میشد؟؟؟؟!!!!!
Iran, Islamic Republic of
هیچ ربطی ندارد .شاید نابود میشد شاید هم همین که هست میشد
Iran, Islamic Republic of
انها فرهنگستان را حفظ کردند فقط همین به فرهنگ خودارج و احترام گذاشتند و انرا با فرهنگ های دیگر مخلوط نکردند
Iran, Islamic Republic of
میشد خاورمیانه
Iran, Islamic Republic of
سرنوشت سوریه یا لیبی در انتظارش بود
Iran, Islamic Republic of
یعنی آمریکا و انگلیس و صهیونیست ها و آل سعود، براش نقشه میکشیدن تا اسلام رو ازش بگیرن؟ ...
اما در هر حال، پیش خدا، سربلندبود. چیزی که شماها نمیخواهید بفهمید.
Iran, Islamic Republic of
الان کشور های مسلمون دوروبرت رو نگاه کن ببین چی هستن.احتمالا ژاپنم اگه مسلمون بود بخاطر بمب اتمی ک آمریکا بهش زد تا همین امروز ازش کینه ب دل گرفته بود و مردمش رو وادار ب جنگ و تحمل در برابر آمریکا میکرد ...
جهان نیوز ازت خواهش میکنم منتشر کن
Iran, Islamic Republic of
اون قسمت اصلیش رو نقطه چین گذاشتی،عیبی نداره از دایره ی خودتون بیاین بیرون میبینین ک فکر مردم ما همینه برای شما نقطه چینه.چرا نقطه چین میذارین?چون میدونین کسی براش جوابی نداره....
مرگ بر آمریکا
Iran, Islamic Republic of
اشتباه شد بحای منفی مثبت خورد
علی
Canada
ژاپن اگر مسلمان بود الان چند تا امامزاده هم اونجا داشتیم.......
Iran, Islamic Republic of
کلام خدا، در مورد تو و امثال تو اینست که تمسخرکنندگان کننده دین، بدترین مردمانند و بدحسابی دارند.
تو با این فهم کم، چه میفهمی از امام زاده و زیارت؟ تو نهایت بفهمی یه چیزی بخوری تا نمیری. تو که درکش رو نداری تا اشخاص پاک و برتر از خودت رو قبول کنی، و زورت میاد که افرادی، خدایی، زیستند و خدایی، از دنیا رفتند، درباره آن بزرگواران، نظر نده. چون خودت رو مسخره و آخرتت رو سیاه تر کردی. تو بهتره راجع به هم سطحت نظر بدی.
مهدی
Iran, Islamic Republic of
سلام
برادر چرا ناراحت شدی ؟
بلاخره این همه زیارت و امامزاده واقعی و تقلبی باید یه اثری تو جامعه بگذارد یا نه ؟
این چه فرهنگی هست که توانایی ساختن و پرداختن این همه امامزاده و زیارت خوانی را دارد ولی در عرصه عمل و جامعه سازی نتیجه چنان میشود که ما از ژاپنی های شینتو باید درس بگیریم .
...
بهتر است تمایلات خودمان را به نام دین بر مردم تحمیل نکنیم.
ابوذر
Iran, Islamic Republic of
امثال شما هستند که با تعصبات کورکورانه، به سخنان مراجع تقلید و علمای دین گوش نمی دهید، رهبر انقلاب لعن خلفا را حرام اعلام کرده است، کو گوش شنوا؟ مراجع قمه زنی را حرام می دانند. کو گوش شنوا؟ دین اسلام فرهنگ مطالعه و کتابخوانی را بسیار والا می داند که یک ساعت تفکر کردن را بالاتر از هفتاد سال عبادت می داند. کو گوش شنوا؟ دین اسلام کمک به همسایگان نیازمند را واجب می داند و اگر کسی همسایه اش گرسنه بماند را مسلمان نمی داند. کو گوش شنوا؟ دین اسلام سلطه کافر بر مسلمان را حرام می داند اما مسلمانان نوکری کدخدا را افتخار می دانند. کو گوش شنوا؟ دین اسلام کار را عبادت می داند و اگر کسی در راه کار کشته شود را شهید می داند اما ایرانیان از زیر کار در رفتن را هنر می دانند. در دین اسلام علم آموزی آنقدر اهمیت دارد که پیامبر اسلام ص اسیران جنگی را که به مسلمانان سواد آموختند آزاد کرد. و هزاران آموزه اسلام که گوش شنوایی برای عمل به آن وجود ندارد
مهدی
United Kingdom
سلام بر برادر عزیز
شما به جای اینکه به بنده برچسب متعصب کور کورانه در برابر علما بزنید باید جواب سوال بنده را میدادید.
شما اگر دنبال حل مساله بودید باید از علما محترم میپرسیدید که چرا مردم ایران که موجب حفظ شیعه در برهه های مختلف تاریخ شده و در آخرین حرکت، انقلاب اسلامی کردند چرا به نصایحی که فرمودید عمل نمیکنند.
جواب خیلی ساده است .
متاسفانه خیلی از علما و همین شمایی که این نصایح را فرمودید به آن اعتقاد نداشته و عمل نمیکنید .
اگر چنین بود برای نظام بانکی ربوی کلاه شرعی نمیدوختید تا لقمه تمام مردم آلوده به حرام شود.
بله برادر آب را از سرچشمه بست نه اینکه به افرادی که سوال به حق میپرسند برچسب ناحق بزنید.
Canada
ناراحت شدی!!!؟؟؟ ناراحت نشو.... یک کم فکر کن.....
Iran, Islamic Republic of
یعنی متاسفانه
ما اهل کوفه هستیم
Iran, Islamic Republic of
غیرت یعنی این...
حامد
Iran, Islamic Republic of
فرهنگ تولید در کشورهای مختلف با هم فرق دارند.
شما اینجا در ایران، از یک رستوران که پنج بار غذا سفارش میدی و اونجا کارش میگیره، میبینی دفعه بعدش کیفیت غذا رو آورده پایین و قیمت رو برده بالا!!!
این در فرهنگ تولید ما جا افتاده که شرکت ها و کارخانه ها وقتی ببینند مشتریانشان افزایش پیدا کرده، سریع از همه چیز محصول میزنند تا سود بیشتری کسب کنند. در این شرایط نباید از ملت انتظار حمایت داشته باشند.
در ضمن، برای مطالعه اقتصاد یک کشور نباید به تجربیات یک فرد اکتفا کرد. اینکه این خانم ژاپنی چه نظری دارد اهمیتی ندارد، اگر قرار است یک نتیجه گیری معتبر داشته باشید، باید شیوه پژوهش هم متناسب و معتبر باشد.
Iran, Islamic Republic of
چی میگید شما؟! درک یک مسأله ساده، پژوهش میخواهد؟ گفته ژاپنی ها تا جای ممکن، جنس ژاپنی ولو با کیفیت کمتر و قیمت بالاتر رو انتخاب میکنند. مسلما ژاپنی ها، کالاهای اون شرکتی که کیفیتش رو به مرور کم میکنه رو نمیخرن. اما از اون شرکت یا محصولی که توانش همینه میخرن تا قوی شه.
بحث، فرهنگ ترجیح کالای داخلی برای مردم هر کشور، و برعکس خارجی پسندی مردم ایرانه. این مقدار رو هم قبول نداری که کارمون اشتباه بوده؟!
Iran, Islamic Republic of
منفی دادم چون با قسمت اول صحبت تان موافقم ولی با قسمت دیگر خیر .
Iran, Islamic Republic of
فقط شما پژوهش بلدی!
مگه میخواستیم به نظرات مردم رجوع کنیم که لازم باشه آمار بگیریم؟!! ما میخداهیم بهترین نظر، بهترین راه، راهی که الگو باشد را انتخاب کنیم. از این نظر، نظر این خانم ژاپنی، بسیار کارگشاست.
پس بهتر است شما، نگاه پژوهشی تان را اصلاح کنید.
احسنت واقعا مقاله جالب و مقایسه بجایی بود.
برخورد مردم ژاپن با کالای چینی
برخورد مردم ایران با کالای چینی
(معنیش اینه که آفرین به مردم هوشمند ژاپن که لکسوس رو به ام وی ام ترجیح دادند)
من مطمعنم بعد از خوندن این مقاله همه حجوم میارند به سمت کالاهای ایرانی.
واقعا با وجود نخبگانی مانند شما، خیال رهبری از حمایت از کالای ایرانی راحت خواخد بود.
احسنت
Iran, Islamic Republic of
خخخخ جالب بود اقا منم واقعا دوست داشتم ژاپنی باشم
تویوتا سوار شم ولی الان پراید دارم ولی مطمئنم اگه بمیرم هممون با هم میمیریم دیگه بچه هام یتیم نمیشن
اینم حسن خودش
حیدری
Iran, Islamic Republic of
با سلام
تا زمانی که مردم از اراده و اقدام عملی مسئولین کشور در مورد حمایت از تولیدات داخلی و همچنین بالا بردن کیفیت محصولات داخلی مطمئن نشوند، امیدی به حمایت مردم از تولیدات داخلی نیست.
Iran, Islamic Republic of
تولیدکننده ایرانی باید کالای مرغوب تولید کند مردم غیرت دارن اما باید کالای ایرانی هم درست تولید شود
Iran, Islamic Republic of
20 سال پیش شاگرد مغازه دوچرخه سازی بودم ، بهترین لاستیک های دوچرخه 28 چینی رو ایران تولید می کرد ولی کم کم اون مدل دوچرخه منسوخ شد و حالا دیگه لاستیک ایرانی با کیفیت برای دوچرخه های جدید نداریم این یعنی بی تفاوتی تولید کننده ایرانی به اتفاقات دور و برش !!!
علی
Iran, Islamic Republic of
قبل از هر گونه تبلیغ برای خرید کالای وطنی باید این نکته را مدنظر قرار داد که چرا یک فرد ایرانی میل به خرید کالای خارجی دارد اگر کیفیت کالای ایرانی بالا بود و قیمت معقولی هم داشت مطمئن باشید احتیاجی به تبلیغ برای خرید کالای وطنی نخواهد بود ولی متاسفانه در بیشتر موارد کالای مرغوب تولید کردیم ولی بعد از مدت کوتاهی و بعد از جا افتادن ان کالا در بازارداخلی تولید کننده محترم بجای افزایش کیفیت کالا به خاطر سود بیشتر ازوبه بهانه های مختلف از کیفیت کالای خود کم و با همان قیمت در بازار عرضه میکند پس بیاییم بجای تشویق مردم به خرید کالای ایرانی تولید کننده را موظف به بالا بردن کیفیت کالا نماییم
Iran, Islamic Republic of
علی آقا؛ خسته نباشید! شما میخواهید کالای ایرانی هم کیفیت بالا و هم قیمت پایین و رقابتی داشته باشد تا بخرید؟ در اینصورت، انتخاب کالای ایرانی مورد نظر، عادی و عدم انتخابش، احمقانه بود.
اما اگر کالایی با زحمت تولید شده باشد و کیفیت پایین تر و قیمت بالاتری از مشابه خارجی داشته باشد، انتخابش، باعث ماندن پول در کشور و استفاده مجدد از آن جهت بهبود کیفیت، کاهش قیمت، و اشتغال مردم میشد و عدم انتخابش، باعث خوشحالی شما و بدبختی جامعه و آینده.
واضح است که وظیفه هر ملتی، حالت دوم تحمل فشار در حالت دوم برای انتخاب کالای ملی است، نه حالت اول! خودتان هم میدانید حالت اول، نیاز به تبلیغ نداشت!
س بهتر است وظیفه اسلامی و الهی تان را به شما یادآور شوم. کسی که نفع خود را بر جامعه ترجیح دهد، و کسی که حکومت اسلامی و شیعه را به خاطر منافع دنیوی، تنها بگذارد، و کسی که بر روی امر رهبری مبنی بر حرام بودن کالای خارجی دارای مشابه داخلی، تردیدپراکنی کند، مسلمان و موحد نیست و خدا، از دشمن امام زمان و نایب امام زمان، نخواهد گذشت بلاشک.
رسول
برادربه شما توصیه میشود متن رو با دقت بخونی بنده خدا گفته ابتدا کالای با کیفیت بعد تولید کننده بخاطر منافع خودش از سر وته کیفیت جنس زده وبا همان قیمت می فروشه واین یعنی ازبین بردن اعتماد مردم به کالای وطنی به نظر من شما وظیفه الهی خود را متوجه تولید کننده کالای بی کیفیت نمایید .من با نظر علی آقا کاملا موافقم
Iran, Islamic Republic of
..
Iran, Islamic Republic of
جناب جهان نیوز‌؛
جوابم به برادر رسول رو منتشر نکردی. شک کردم که برادر رسول کیست. شککککک
Iran, Islamic Republic of
خواهش می کنم یک مقایسه ای بین تورم و نرخ سود بانکی اینور با اونور بکنید ...
Iran, Islamic Republic of
چه ربطی داره؟ رابطه نرخ تورم و سود بانکی بماند برای جای مرتبط. ما موظفیم از جنس خوب ایرانی، حمایت کنیم و طبق امر امام خامنه ای، این کار برای هر ایرانی، واجب شرعیست.
Iran, Islamic Republic of
مقایسه مع الفارغ! مفت خوری وتلاش!
Iran, Islamic Republic of
از قیاسش خنده آمد خلق را
Iran, Islamic Republic of
افرین پراید بخرین
سایپا مطمئن
Iran, Islamic Republic of
آفرین! ضدولایت فقیه و ضدانقلاب، طرفدار مردم ایران شدن! ما پراید نمیخریم. جنس ایرانی که براش زحمت کشیده شده رو میخریم. خیلی اجناس، اینطوری اند. شما هم برو لامبورگینی بخر.
من پول می دم و دلم می خواهد بهترین و با کیفیت ترین جنس را بخرم برای من مهم نیست ایرانی باشد یا غیره .اصلا چرا ماشین ایرانی بخرم ترا به حضرت عباس قسم می دم قیمت ماشین ایرانی واقعی است و واقعا یه ماشینه یا اسباب بازی ؟؟؟