چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 24 Apr 2024
 
۰
۱

«فصل بهار» موعظه‌‌ای برای خانه‌تکانی قلب‌ها

يکشنبه ۵ فروردين ۱۳۹۷ ساعت ۲۱:۰۰
کد مطلب: 600566
عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی می‌گوید: رفت‌وآمد فصول مختلف سال کنار برکت و زیبایی بی‌نهایتش، برای غفلت‌زدایی و خانه‌تکانی قلب‌ها و توجه دوباره به حقیقت هستی ثمربخش است.
«فصل بهار» موعظه‌‌ای برای خانه‌تکانی قلب‌ها
به گزارش جهان نيوز، حجت‌الاسلام والمسلمین «حمیدرضا بصیری» محقق و پژوهشگر و عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی با اشاره به اهمیت مسأله موعظه گفت:

امیرالمؤمنین(ع) در حدیثی در این باره می‌فرماید: «أحيِ قَلبَكَ بِالمَوعِظَةِ»؛ قلبت را با موعظه زنده کن.

وی افزود: با توجه به فرا رسیدن عید نوروز و اینکه همه مردم به نو کردن و طراوت بخشیدن به کهنه‌شده‌ها و رنگ‌ورورفته‌ها می‌پردازند؛ باید قلب زنگارگرفته و ازرمق‌افتاده را نیز احیا کرد، زیرا قلب اصلی‌ترین گوهر الهی است که در وجود ما قرار داده شده و مانند اشیای مادی که اطراف ما وجود دارد گرد و غبار و زنگار به خود می‌گیرد و طبق این فرمایش امام علی(ع) احیا و نو کردن قلب با موعظه صورت می‌گیرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین بصیری درباره راه‌های موعظه نیز خاطرنشان کرد: یکی از بهترین راه‌ها در این زمینه، موعظه‌گر درونی است، یعنی موعظه‌گر و موعظه‌شونده یکی شده و انسان به وجدان خود اجازه دهد تا با او سخن بگوید.
وی افزود: علاوه بر این، ما موعظه‌گر بیرونی نیز داریم. یکی از پنددهنده‌های بیرونی حوادث و خلایق اطراف ما هستند. امام کاظم(ع) در اهمیت این موضوع فرموده است: «هیچ چیز اطراف شما نیست مگر اینکه موعظه و پندی برای شما داشته باشد». پیری، جوانی، سلامتی، بیماری، فقر و ثروت دیگران و تمام آثار خلقت همگی موعظه‌گر بیرونی ما به‌شمار می‌روند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی فصل‌های مختلف سال را یکی دیگر از موعظه‌گرهای بیرونی انسان دانست و گفت: فصل پاییز، زمستان، بهار و تابستان چهار فصلی است که خداوند متعال برای ما قرار داده که در هر یک از آنها، درس‌ها و عبرت‌هایی نهفته است.

حجت‌الاسلام والمسلمین بصیری با اشاره به حدیثی از پیامبر اکرم(ص) مبنی بر یاد قیامت در فصل بهار اظهار کرد: رسول خدا(ص) می‌فرماید: «اِذا رَأیتُم الرَّبیعَ فَاکثروُا ذِکرَ النُّشوُر»؛ هرگاه فصل بهار را مشاهده می‌کنید بسیار به‌یاد قیامت و زنده شدن بعد از مرگ باشید. این تعبیر حائز نکته‌ای مهم است که همیشه باید به‌یاد قیامت باشید، اما در فصل بهار بیشتر به این سرانجام بیندیشید.

وی خاطرنشان کرد: همان‌طور که مرگ و حیات در طبیعت جریان دارد، ما انسان‌ها نیز مرگ پس از حیات و حیات پس از مرگ خواهیم داشت. رفت‌وآمد این فصول از سوی خداوند کنار بی‌نهایت برکت و زیبایی که با خود دارد، برای غفلت‌زدایی و خانه‌تکانی قلب‌ها و توجه دوباره به حقیقت هستی ثمربخش است. این تغییر فصول در حقیقت استدلالی طبیعی بر حقیقت مرگ و قیامت است، به‌قول شاعر معاصر:

گل، دفتر اسرار خداوند گشوده‌ست
صحرا ورق تازه‌ای از پند گشوده‌ست

آیینۀ عریانی زیبای معانی‌ست
این حجلۀ سبزی که خداوند گشوده‌ست

شور سحر حشر، اگر باورتان نیست
گل، مصحف صدبرگ به‌سوگند گشوده‌ست

تقریر ادیبانۀ برهان معاد است
فصلی که نسیم از پی اسفند گشوده‌ست
(زکریا اخلاقی)

منبع:باشگاه خبرنگاران
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


سید
Iran, Islamic Republic of
مسئولین سایت که ظاهرا دنبال تبلیغ این آقا هستید به ایشان بکوئید اول خودش را موعظه کند و قیامت را باورداشته باشد چراکه من فردی را می شناسم که توسط ایشان موردظلم عجیبی قرار گرفته چرا که زیر مجموعه باند خودش نبوده و حتی تحمل اینکه آن فرد طلبه دارای یک مکان تبلیغ باشد راتحمل تکرده و بدون اینکه آن فرد را حتی برای یکبار دیده باشد اعلام کرده صلاح نیست در آن مکان تبلیغ باشد چرا که گفته راهش دور است به ان مکان تبلیغ ،ان وقت همین آقای بصیری از شمال شرق تهران به محل تبلیغ در مرکز تهران می آمد ودور نبود این اقایان را مطرح نکنید تا بیش از این مردم به این لباس و اصل موضوع دین شک نکنند وای به روزی که مسئولیت های بالائی به اینها تعلق بگیرد؟