شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
 
۰

برنامه های ترکیبی چگونه پربیننده می شوند؟

يکشنبه ۵ فروردين ۱۳۹۷ ساعت ۱۴:۴۴
کد مطلب: 600529
تهیه کننده برنامه «بوی عیدی» گفت: تیتراژ، دکور و مجری برنامه از عواملی هستند که مقدمه و شروع یک برنامه خوب را به شما نوید می‌دهند.
برنامه های ترکیبی چگونه پربیننده می شوند؟
به گزارش جهان نيوز، «احسان ارغوانی» تهیه کننده برنامه‌ بوی عیدی که این شبها از شبکه یک سیما پخش می شود، با اشاره به مشارکت گستره مردم برای رای  دادن به مهمانان برنامه عنوان کرد: آرای مردمی نشان دهنده دیده شدن برنامه است و خوشبختانه تا به امروز مردم با ارسال پیامک، فضای مجازی و تماس تلفنی بازتاب های مثبت نشان داده است.

وی درباره هدف تولید این برنامه برای ایام نوروز گفت: همانطور که اطلاع دارید ما با مخاطب میلیونی تلویزیون رو به رو هستیم که هر کدام از آنها صاحب سبک و سلایق مختلف هستند، بنابراین ساخت برنامه و کسب رضایت نسبی در عمل دشوار است.  من سالهاست در کار برنامه سازی هستم و برنامه های مختلفی برای مناسبت های متنوع تهیه کرده ام. به همین دلیل تلاش می کنم قبل از ساخت هر برنامه تحقیقات میدانی انجام بدهیم تا از نیازها و سلایق مردم مطلع شوم.

وی ادامه داد: برنامه شبانه بوی عیدی هم  مستثنی از این مساله نبوده و درصد ساخت یک برنامه مفرح که سرشار از هیجان و چالش باشد، تهیه کنم که علاوه بر سرگرم کردن مخاطبان جنبه آموزشی هم داشته باشد. به همین دلیل قبل از شروع برنامه اتاق فکر تشکیل دادیم و با توجه به تجربه ای هم که سال گذشته به دست آوردیم کار خود را آغاز کردیم.
این تهیه کننده با تاکید از اقبال مخاطبان گفت: خوشبختانه تا به امروز فیدبک بسیار خوبی از سوی مردم داشته ایم و مردم از طریق فضای مجازی، ارسال پیامک و تماس تلفنی ابراز محبت به برنامه کردند. ضمن اینکه مشارکت مردم در رای دادن به مهمانان گواه این مساله است.

وی همچنین درباره علت موفقیت برنامه‌های ترکیبی و مناسبتی گفت: در مورد برنامه‌های مناسبتی باید با توجه به حال و هوایی که مناسبت مربوطه دارد علت را جویا شد. اما در مورد برنامه روتین مردم یکسری خواسته‌ها دارند که باید با در نظر گرفتن مخاطبان و خواسته‌هایشان (سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و ...) آنها را در برنامه ترکیبی روتین برنامه‌ریزی و در برنامه پیاده کرد که به خوبی دیده شود.

وی ادامه داد: ویژه سال تحویل حال و هوای خاص خودش را دارد و با جرات می‌گویم که بالای نود درصد از مردم نزدیک تحویل سال شبکه‌های تلویزیونی خودمان را می‌بینند و توجهی به ماهواره‌ها ندارند و به خاطر عرق ملی و مذهبی تلویزیون خودمان را می‌بینند.

**‌ پرداختن به رسم و رسوم ایرانی‌ها باعث پربیننده‌تر شدن برنامه می‌شود
این تهیه کننده همچنین بیان داشت: در این مواقع یکسری خواسته‌های عمومی مردم منهای سن و سال، مثل موسیقی، دکور، مجری و مهمان خوب اولویت دارند و از همه مهمتر پرداختن به رسم و رسوم ایرانی‌ها است که فاصله‌مان را با غربی‌ها زیاد کرده است. یکی از مواردی که می‌توان توسط آن برنامه سال تحویل را پربیننده کرد همین پرداختن به رسم و رسوم‌هایی است که تا به حال به آنها پرداخته نشده است.  

وی در ادامه افزود: تا به حال هیچوقت در برنامه‌های تحویل سال، عمو نوروز را نشان ندادیم اما نگاه کنید که غربی‌ها چه مانوری با بابانوئل‌شان در کریسمس می‌دهند؟! با اینکه آنها بابانوئلشان را از روی عمونوروز ما ساختند، اما بهتر از ما به نمادهایشان اهمیت می‌دهند.

** به سنت‌های غربی دامن نزنیم
ارغوانی ضمن یادآوری «حاجی فیروز» در فرهنگ ایرانیان گفت: حاجی فیروز هم جزو رسم ایرانی‌ها نبوده و بعد از جنگ بین ایران و عراق آن را بوجود آوردند که بین عرب و عجم اختلاف بیندازند و متاسفانه ما به جای پرداختن به سنت‌های درست به سنت‌های غربی دامن می‌زنیم.

وی در ادامه بیان داشت: برای ویژه برنامه‌های مناسبتی خصوصا عید نوروز کارهای زیادی می‌توان انجام داد. ما فرهنگ غنی و مناطق جذاب گردشگری بسیاری در ایران داریم که می‌توانیم در ایام نوروز به همین‌ها بپردازیم و قطعا اگر مردم ما با این مناطق آشنا شوند، دیگر برای تفریح به کشورهای همسایه سفر نمی‌کنند.

وی با اشاره به اینکه تا به حال فرصت نشده تا در برنامه‌هایم به این آداب و رسوم بپردازم، گفت: متاسفانه من هم کم به این موضوع‌ها پرداختم به این خاطر که خیلی دیر برنامه را به من پیشنهاد دادند و فرصت نکردم تا آنطور که می‌خواهم به این رسم و مکان‌های دیدنی بپردازم.

تهیه کننده «بهارستان» در ادامه گفت: یکی دیگر از مشکلات ما همین است که مناسبت‌ها سر جای خود هستند و ما با اینکه می‌دانیم هر ساله می‌خواهیم برای این مناسبت‌ها برنامه‌ای را تدارک ببینیم، اما باز هم می‌گذاریم دقیقه نود یادش می‌افتیم. سازمان صدا و سیما هم بر اساس بضاعتی که دارد برنامه‌سازی می‌کند. ناگفته نماند برنامه «سه ستاره» احسان علیخانی یا «بوی عیدی» که گروه خودمان تولید کرد طرفداران بسیاری داشت.

** استفاده از بازی‌های قدیمی در «بوی عیدی»
تهیه کننده برنامه «امروز هنوز تموم نشده» ادامه داد: در برنامه بوی عیدی به شیوه ساده‌ای آمدیم و از بازی‌های قدیمی ایرانی استفاده کردیم. مثل اسم فامیل که از قدیم همه بازی می‌کردند و بعد از آن در چند برنامه دیدم که از تعدادی بازی‌های قدیمی استفاده می‌کنند.

وی در ادامه با اشاره به برنامه‌های روتین خود در تلویزیون بیان داشت: برای مثال در برنامه «امروز هنوز تموم نشده» که طرفداران جوان بسیاری داشت. حتی نام برنامه را از روی ساعت پخش آن انتخاب کردم که به جوان‌ها بگویم هنوز هم فرصت دارید تا به کارهایتان برسید و می‌خواستم تا مدیریت زمان را به نسل جوان‌ گوشزد کنم. همچنین با توجه به خواسته‌های آنها که بیشتر حول موسیقی و دعوت از سلبریتی‌ها است و حرف‌هایی که در موفقیت افراد موفق هست را به تصویر کشیدیم. همچنین در حال حاضر نود درصد از برنامه‌های تلویزیونی دنیا برنامه‌های ترکیبی است و ده درصدشان سریال و فیلم است.

 
** تیتراژ، ‌دکور و مجری مهمترین عوامل موفقیت برنامه‌های ترکیبی
وی درباره کم مخاطب شدن برنامه‌های گفت‌وگو محور نیز بیان داشت: ما باید با توجه به خواسته مخاطب برنامه‌ریزی کنیم و برنامه‌سازی که برنامه درستی داشته باشد قطعا می‌تواند مخاطب را با خود همراه کند. حتی برنامه‌ای مثل سه ستاره، ماه عسل، پایش و دیروز امروز فردا که در حوزه اقتصادی و سیاسی گفت‌وگو محور است نیز مخاطب خوبی داشتند. در هر حوزه‌ای بخواهی ورود کنی اگر مخاطبت را خوب بشناسی و بتوانی درک کنی که او از شما چه می‌خواهد موفق می‌شوید. در برنامه سازی باید چند اصل را رعایت کنید: تیتراژ (اگر تیتراژ خوب باشد شما تا پایان تیتراژ را دنبال می‌کنید تا ببینید چه برنامه‌ای می‌خواهد پخش شود)، دکور برنامه و مجری. اگر این سه گزینه را داشته باشید تازه مقدمه و شروع یک برنامه خوب را در دست دارید. اگر این سه خوب نباشد مخاطب همان لحظه کانال را عوض می‌کند. مردم الان موسیقی را خیلی  دوست دارند و در زندگیشان تاثیر گسترده‌ای دارد و نمی‌توان این را از یاد برد. در ادامه وظیفه ما است که فضا را فراهم کنیم تا مردم بتوانند موسیقی خوب گوش دهند. متاسفانه هستند افرادی که پول می‌دهند تا بتوانند تیتراژ بخوانند،‌ اما محتوا و کیفیت برایشان مهم نیست. الان موسیقی اصیل ما در حال از بین رفتن است و در کدام تیتراژ موسیقی فلکلوریک استفاده کردیم؟! شاید هر از گاهی سازنده‌ای در برنامه‌اش از این موسیقی‌ها استفاده کند که اتفاقا به همین واسطه نیز پرمخاطب خواهند شد.

** درد دل مردم را به تصویر بکشیم
ارغوانی با اشاره به دغدغه خود در حوزه برنامه‌سازی نیز بیان داشت: دغدغه من به عنوان برنامه‌ساز این است که بتوانم درد دل جامعه را در حوزه برنامه‌های ترکیبی به تصویر بکشم و دوم اینکه خواسته‌های مخاطبم را برآورده کنم. یک سوال دارم و آن هم اینکه چند درصد از مردم کشور ما خانه‌‌هایشان شبیه به خانه‌هایی است که در تیزرهای تبلیغاتی نشان می‌دهند؟ و آیا این مطابق با واقعیت است؟ ما باید به سمت حرف دل مردم و واقعیت‌ها برویم. من تولید برنامه‌های ترکیبی را دوست دارم وگرنه تولید فیلم و سریال پول‌سازتر از برنامه ترکیبی است و دغدغه من تولید این چنین برنامه‌ها است.

** در حوزه فرهنگ کم کاری کردیم
وی با اشاره به صحبت‌های اخیر مقام معظم رهبری نیز گفت: مدتی است که مقام معظم رهبری به این نکته اشاره می‌کنند. ما در حوزه فرهنگ، ‌معضلات و مشکلات فرهنگی خیلی کم کاری کردیم و الان فاصله زیادی بین بچه‌های دهه 50 تا 70 وجود دارد که اصلا نمی‌توانند همدیگر را درک کنند و برای مثال موسیقی که این دو گوش می‌دهند از زمین تا آسمان با یکدیگر متفاوت است. اگر ما کم کاری نمی‌کردیم و موسیقی درست و اتفاق‌های درست موسیقی و معضلات اجتماعی را به مردم نشان می‌دادیم الان وضعیت بهتر از این بود. ما آنقدر در کشورمان معضل داریم که می‌شود با آنها در حوزه برنامه‌سازی کار کرد،‌ از جمله اعتیاد، طلاق، سربازی و ...  بسیاری از مسائل اجتماعی ما باید فرهنگ‌سازی شود تا دیگر با آنها دست به گریبان نباشیم. ما در «امروز هنوز تموم نشده» به سمت معایب استفاده از مواد مخدر، مشروبات الکلی، ماهواره و ... رفتیم. پیامک‌های بسیاری داشتیم درباره اینکه در آن یکساعت که برنامه شما پخش می‌شود، ما ماهواره نمی‌بینیم و این می‌تواند رمز موفقیت یک برنامه باشد.

 
** عدم توجه به دغدغه جامعه برای برنامه‌سازی
تهیه کننده برنامه «شهر باران» ادامه داد: متاسفانه در حال حاضر هر فردی که پولدار است برنامه روی‌ آنتن دارد و همه حرف‌ها سر پول و اسپانسر است و کسی به دغدغه جامعه برای ساخت برنامه نگاه نمی‌کند. از زمان آمدن آقای علی عسکری اتفاق‌های مثبتی در سازمان افتاده است و آقای میرباقری که قبلا عضو شورای معضلات اجتماعی وزارت کشور بوده است و یکی از دغدغه‌هایش همین بوده است.

وی ادامه داد: ما در برنامه باغ ملی آمدیم و یک فراخوان کوچک در سه حوزه دادیم و نزدیک به 68 هزار کار برای ما در حوزه‌های مختلف آمد که بیشتر آنها درباره این بود که افراد می‌خواستند خواننده یا بازیگر یا فرد مطرحی شوند! الان یک معضلی داریم که مردم می‌خواهند فرد معروف و مطرحی شوند و توسط آن دیده شوند.

** 30 درصد از موفقیت برنامه معطوف به سلبریتی‌ها است
ارغوانی با اشاره به حضور سلبریتی‌ها در برنامه‌های ترکیبی و تضمین موفقیتشان گفت: قطعا تاثیرات خودش را دارد اما نه صد در صد. به نظر من شاید 30 درصد از ماجرا به حضور سلبریتی‌ها برگردد. برای مثال ما خیلی مسائل را در ویژه برنامه‌های سال تحویل فراموش کردیم طوریکه اگر من یکبار دیگر فرصت این را پیدا کنم حتما از حضور سلبریتی‌ها در استودیو و برنامه استفاده نمی‌کنم و دست هنرمند را می‌گیرم و او را به مناطق محروم ایران می‌برم چراکه آن بچه‌ای که در آن منطقه زندگی می‌کند هم دوست دارد تا هنرمند محبوب خود را از نزدیک ببیند و از طرفی هم آن منطقه‌ها را به مخاطبینتان معرفی کرده و جاذبه‌های گردشگری ایران را به تصویر بکشید. در سال گذشته در بوی عیدی با همان زمان کوتاهی که برای تدارک برنامه داشتیم سعی کردیم تفاوتی را بوجود آوریم و بازی‌های قدیمی مثل اسم فامیل گل یا پوچ و ... را با هنرمند محبوب مردم بازی کردیم و خداراشکر که طرفداران بسیاری پیدا کرد.

وی ادامه داد: ما نباید سلبریتی‌هایمان را بسوزانیم و استفاده به جا از این افراد می‌تواند در موفقیت یک برنامه ما را کمک کند. برای مثال حضور مهران مدیری در دورهمی و رامبد جوان در خندوانه استفاده خوب یک بازیگر در جایگاه مجری بود که با موفقیت هم روبرو شد. در کنار اینها برنامه‌های بسیاری هم داشتیم که از بازیگر به عنوان مجری استفاده کرده بودند و دیده نشدند.

** رعایت المان‌های خاص هر برنامه
این تهیه کننده درباره اینکه چرا برنامه‌های صبح، عصر و شب هیچ تفاوتی با یکدیگر ندارند، نیز بیان داشت: این هم یک معضل دیگر است. برنامه صبحگاهی حال و هوای خاص خودش را دارد از رنگ دکور گرفته تا انرژی صبحگاهی که مجری باید به مردم منتقل کند و آیتم‌ها و موسیقی‌هایی که پخش می‌شود همه و همه با برنامه‌های عصرگاهی و شبانگاهی متفاوت است. به جرات می‌توانم بگویم بهترین برنامه صبحگاهی تلویزیون در این سالها مردم ایران سلام و بهترین برنامه شبانگاهی نیز پارک ملت محمدرضا شهیدی فر بود.

منبع:فارس
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *