جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰

کابوس‌های تمام نشدنی سپاهان در سال۹۶

يکشنبه ۵ فروردين ۱۳۹۷ ساعت ۰۸:۳۲
کد مطلب: 600475
پرافتخارترین تیم لیگ برتر ایران در ادامه ناکامی‌های دو سال اخیر خود، در حالی که در ابتدای سال با آمدن کرانچار، روزهای پرامیدی را پشت سر می‌گذاشت، سال ۱۳۹۶ را نیز کابوس‌وار به اتمام رساند.
کابوس‌های تمام نشدنی سپاهان در سال۹۶
به گزارش جهان نيوز، از قدیم گفته‌اند سالی که نکوست از بهارش پیدا است اما این ضرب المثل برای سپاهان در سال ۱۳۹۶ مصداق پیدا نکرد. سپاهانی‌ها که در سال ۱۳۹۵ با عبدالله ویسی ناکام بودند، زلاتکو کرانچار را برای پنج هفته پایانی فصل انتخاب کردند و این مربی کروات موفق شد با کسب نتایج مثبت در هفته‌های پایانی لیگ، تیم را در جایگاه پنجم قرار دهد تا به این ترتیب مدیران باشگاه را مجاب به تمدید قرارداد کند. به این ترتیب کرانچار با پیشینه‌ای درخشان در سپاهان و همچنین با خارج کردن تیم از بحران در هفته‌های پایانی فصل ۹۵-۹۶ برای سرمربیگری سپاهان در فصل ۹۶-۹۷ نیز انتخاب شد.

امیدها بر باد رفت
با حضور کرانچار در راس سکان هدایت سپاهان، هواداران به روزهای پیش رو امیدوار شدند. سپاهانی‌ها در فصل نقل و انتقالات تلاش بسیاری برای جذب مهره‌های تاثیرگذار کردند و هر چند مسئولان باشگاه از مثمر ثمر بودن بازیکنان جذب شده خبر می‌دادند اما می‌شد نگرانی را در هواداران دید. هوادارانی که در همان اردوهای پیش فصل در تمرین‌های تیم شرکت کرده و به عملکرد باشگاه در جذب بازیکن اعتراض می‌کردند. گذشت زمان نشان داد هواداران اشتباه نمی‌کردند و نگرانی آنها پر بیراه نبود. تیم کرانچار در همان آغاز فصل به هواداران خود نشان داد امسال نباید انتظار سپاهان رویایی را بکشند.

باخت‌ها و تساوی‌های متوالی و بردهای کم‌تعداد هفته به هفته جمعیت هواداران حاضر در ورزشگاه نقش‌جهان را کمتر می‌کرد. سپاهانی در حالی که در پنج هفته ابتدایی لیگ برتر، چهار باخت آورده بود، در اولین گام در جام حذفی نیز ناکام ماند و خداحافظی زودهنگامی با این مسابقات داشت. شاگردان کرانچار شانزدهم شهریور در مرحله یک شانزدهم نهایی جام حذفی با یک گل مقابل صنعت نفت آبادان شکست خورده و اولین جام را از دست دادند. این تیم در ۱۵ بازی بعدی خود نیز تنها دو برد کسب کرد تا بعد از سال‌ها افتخارآفرینی در پایین جدول جزو کاندیداهای سقوط قرار گیرد.

تغییر مربی
با وخیم شدن اوضاع سپاهان در نیم فصل دوم، فشار هواداران، رسانه‌ها و مسئولان استانی افزایش پیدا کرد. در میان تمام اعتراض‌ها به نتایج ضعیف سپاهان، تنها یک نفر حامی کرانچار بود و به قطع همکاری با او رضایت نمی‌داد. محسن طاهری مدیرعامل باشگاه سپاهان بعد از هر باخت در واکنش به پرسش هواداران و رسانه‌ها، از حمایت قاطع خود از کرانچار تا پایان فصل خبر می‌داد اما با بغرنج شدن وضعیت، محسن طاهری از مدیرعاملی باشگاه کنار رفت تا کمیته فنی بتواند کرانچار را برکنار کند.

این مربی کروات در نهایت به صورت توافقی از جمع سپاهان جدا شد و کریم قنبری دستیار او، به صورت موقت روی نیمکت تیم نشست. قنبری تنها در یک بازی در هفته بیست و یکم مقابل فولاد خوزستان سرمربی سپاهان بود و بعد از آن منصور ابراهیم‌زاده هدایت تیم را به عهده گرفت. مربی‌ای که بعد از جدا شدن در سال ۱۳۹۱ از ذوب‌آهن نتوانست موفقیت شاخصی در فوتبال ایران به دست‌ آورد. با این حال مسئولان باشگاه سپاهان بعد از گرفتن پاسخ منفی از مربیانی مثل الکساندر نوری به گزینه داخلی روی آوردند و با ابراهیم‌زاده به توافق رسیدند.

میراث ویسی
عبدالله ویسی بعد از قهرمانی با استقلال خوزستان به عنوان پدیده مربیگری لیگ به سپاهان اصفهان رفت و با به‌کارگیری بازیکنان جوان در این تیم وعده ساختن تیمی را داد که تا ۱۰ سال دیگر هم مدعی خواهد بود. اما بازیکنانی که قرار بود برای سپاهان بدرخشند، هنوز آماده قهرمانی نبودند. برخی نیز معتقدند این بازیکنان حتی اگر ۱۰ سال دیگر هم در سپاهان بودند، بازهم قهرمانی نمی‌آوردند. با این حال باشگاه به ویسی بیشتر از یک فصل اعتماد نکرد و بعد از افزایش فشارها، خودش عطای مربیگری در سپاهان را به لقایش بخشید و خداحافظی کرد اما میراث باقی‌ مانده از او، تیمی بود که با بازیکنان کم‌تجربه، کار را برای مربی بعدی سخت می‌کرد. سپاهان بعد از رفتن ویسی، نتوانست در نقل‌وانتقالات عملکرد چشم‌گیری داشته باشد.

با آمدن کرانچار طلسم بازگشت علی کریمی به سپاهان شکست و این باشگاه توانست بعد از یک سال تلاش بالاخره بازیکن سابق خود را از تیم دیناموزاگرب کرواسی به اصفهان بازگرداند. همچنین مهدی شریفی محصول آکادمی سپاهان، در نیم فصل از تراکتورسازی به جمع سپاهانی‌ها اضافه شد. کرانچار اما قبل از شروع فصل فهرست پنج‌نفره‌ای را از بازیکنان مورد نظرش را به باشگاه داده بود. هر کدام از بازیکنان، آلترناتیوی داشت. به این ترتیب بعد از اتمام فصل نقل و انتقالات مشخص شد اغلب بازیکنان جذب شده از بین آلترناتیوها بودند. به این ترتیب کرانچار چاره‌ای جز این  نداشت که با تیمی که شاکله اصلی آن را ویسی بسته، در لیگ شرکت کند.

طرح نو سپاهان برای فصل جدید
از آخرین بار که سپاهان اصفهان جام قهرمانی لیگ را تصاحب کرده سه فصل می‌گذرد و تیم همیشه مدعی اصفهانی حتی در این سه سال نتوانسته سهمیه لیگ قهرمانان آسیا را هم به دست آورد. بسیاری از هواداران تیم و کارشناسان، بی ثباتی مدیریتی و کادرفنی را عامل اصلی ناکامی‌های تیم می‌دانند. سپاهان که دهه ۸۰ را تنها با یک مدیرعامل (محمدرضا ساکت) سپری کرد از ابتدای دهه نود، شش مدیرعامل به خود دیده است. علیرضا رحیمی، محمد ترابیان، مهرزاد خلیلیان، اصغر باقریان، محسن طاهری و مسعود تابش مدیرانی بودند که در این سال‌ها سکان هدایت پرافتخارترین تیم لیگ برتر را به عهده گرفتند. تابش نیز هرچند در حال حاضر به عنوان سرپرست، در این باشگاه حضور دارد اما اعلام کرده هواداران سپاهان در سال جدید شکست‌های چندسال اخیر را به باد فراموشی خواهند سپرد چرا که تیم برای قهرمانی بسته می‌شود.

مسعود تابش همچنین اعلام کرده به احتمال فراوان قرارداد منصور ابراهیم زاده تمدید خواهد شد. سپاهان از عملکرد این مربی طی حضور کوتاه مدتش رضایت دارد و تصمیم نهایی بعد از اتمام پنج هفته باقی مانده گرفته می‌شود. یکی از برنامه‌های سپاهان برای سال جدید جذب بازیکنان درجه یک خارجی است. قرارداد بسیاری از بازیکنان سپاهان در پایان فصل هفدهم به اتمام نمی‌رسد و این باشگاه می‌خواهد از حداقل سهمیه خود به بهترین شکل ممکن استفاده کند تا وعده داده شده به هواداران را محقق کند.

منبع: ایسنا
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *