پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - 18 Apr 2024
 
۰
۱۸

جان بولتون به دنبال چه نوع جنگی با ایران هست؟

شنبه ۴ فروردين ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۳۷
کد مطلب: 600408
آرایش امنیتی در کاخ سفید و تشدید روندها علیه امنیت داخلی ایران، دو گسل اپوزیسیون (جریان مخالف و معارض) را هم‌زمان فعال خواهد کرد. اپوزیسیون اول همه جریان‌های ضدانقلاب را شامل می‌گردد که با شورشگری، متوجه اصل نظام می‌شوند. اپوزیسیون دوم نیز فتنه‌گرانی هستند که علیه سیاست‌های نظام فعال خواهند شد.
جان بولتون به دنبال چه نوع جنگی با ایران هست؟
گروه بین الملل جهان نيوز: انتصاب جان بولتون که سوابق ضدایرانی آشکاری دارد و علنی از جنگ علیه ایران سخن گفته، گمانه زنی ها درباره نوع جهت گیری آمریکا در برابر کشورمان را افزایش داده است.

به گزارش جهان نيوز، این در حالیست که مشاور امنیت ملی جدید رئیس جمهوری آمریکا در اولین موضع‌گیری خود پس از انتصاب به این سمت تصریح کرد که دیدگاه‌ها و سخنان پیشین وی مربوط به گذشته است و در شرایط کنونی نافذ نیستند.

بر پایه گزارش سی ان ان، جان بولتون، مشاور امنیت ملی جدید رئیس جمهوری آمریکا در اولین اقدام خود تلاش کرد تا از مواضع پیشین خود فاصله بگیرد.

بولتون که دقایقی پس از اعلام انتصابش به سمت جدید با فاکس‌نیوز گفت‌وگو می‌کرد، تصریح کرد که اظهارات پیشین وی در حال حاضر نافذ نیستند و آنچه که اهمیت دارد، «آن چیزی است که رئیس جمهوری می‌گوید».
مشاور امنیت ملی جدید رئیس جمهوری آمریکا می‌گوید: «طی دوران کاری‌ام، مقاله‌ها، یادداشت‌ها و تحلیل‌هایی را نوشته‌ام که نمی‌دانم شمار آن‌ها چقدر است. سخنرانی‌های را ایراد کرده‌ام که نمی‌توانم تعداد آن‌ها را بشمارم، مصاحبه‌های بی‌شماری انجام داده‌ام ... طی یازده سال اخیر. تمامی آن‌ها هم‌اکنون در دسترس عمومی هستند. من هرگز درباره آنچه که دیدگاهم بوده شرمسار نبوده‌ام ... صادقانه بگویم، آنچه که پیشتر به صورت شخصی می‌گفتم هم‌اکنون دیگر نافذ نیست».

وی در بخش دیگری از این گفت‌و‌گو تصریح کرد: «مهم آن چیزی است که رئیس جمهوری می‌گوید و توصیه‌ای که من به او می‌دهم»

به نوشته سی‌ان‌ان، بولتون طی این مصاحبه تلویزیونی هنگامی که با پرسش‌هایی خاص درباره ایران و کره شمالی مواجه شد از تکرار دیدگاه‌های پیشین خود خودداری کرد.

از سوی دیگر «کیتلان کولینز»، خبرنگار شبکه خبری «سی‌ان‌ان» در کاخ سفید به‌نقل از یک منبع مطلع از گفت‌وگوهای انجام‌شده نوشته بولتون به ترامپ قول داده در صورت انتصاب به‌عنوان مشاور امنیت ملی کاخ سفید جنگی به‌راه نخواهد انداخت.(1)

هافینگتون‌پست: بولتون حامی ایجاد جنگ داخلی در ایران است
یک روزنامه آمریکایی گزارش داد که مشاور امنیت ملی جدید آمریکا، رئیس‌جمهور این کشور را ترغیب کرده است که با به راه‌انداختن یک جنگ داخلی فرقه‌ای در ایران کنترل تمامی قلمروهای این کشور را به دست گیرد.

روزنامه آمریکایی «هافینگتون‌پست» در گزارشی به روی کار آمدن «جان بولتون» بعنوان مشاور امنیت ملی جدید آمریکا و مواضع تند وی اشاره کرد و نوشت، دیوانگی، دیوانگی لغتی است که برای اشاره به بولتون به ذهن من خطور می‌کند. این معاون سابق وزیر خارجه آمریکا که به طرح‌ریزی جنگ فاجعه‌بار عراق کمک کرد، بار دیگر با انتشار طرحی در خصوص چگونگی از بین بردن برجام و تشویق به یک جنگ داخلی در ایران، در صدر اخبار آمده است. مهم است که ما بر اهمیت آنچه که پیشنهاد می‌دهد، سرپوش نگذاریم.

این گزارش سپس با بیان این مقدمه ادامه داد، بولتون با توجه به نداشتن دسترسی به رئیس‌جمهور،تصمیم گرفت که توصیه‌های خود را به منظور جلب توجه «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا، در اختیار رسانه‌ها قرار دهد.

توصیه‌های وی این بود که به صورت محرمانه با کشورهای همپیمان واشنگتن برای تأمین بودجه سازمانهای تروریستی در یک جنگ قومی داخلی درون ایران توطئه کنند و سپس کنترل تمامی قلمرو ایران را از طریق نائبان تروریستی و کشورهای ناکام برعهده بگیرند و تمامی روادید مردم ایران را نپذیرند و در نهایت دولت ایران را وادار کنند که هزینه حملات تروریستی 11 سپتامبر را پرداخت کند.

هافینگتون پست اینگونه نوشت، این توصیه بولتون، به حمایت آمریکا از خونریزی قومی-فرقه‌ای، شبیه به آنچه که امروز در سوریه در حال رخ دادن است، ترغیب می‌کند و به طور خاص پیشنهاد حمایت از تروریست‌های شرق ایران را می‌دهد که این تروریست‌ها از قبل مسئول جان حدود سه هزار گارد مرزی و سربازان ایرانی هستند.

این گزارش ادامه داد، بولتون همچنین پیشنهاد داده است که تمامی روادیدها برای ایرانیان از جمله تبادلات دانشمندان، دانشجویان و ورزشی و دیگر تبادلات متوقف شود که به این مفهوم است که این طرح یک جنگ داخلی قومی را در داخل ایران آغاز می‌کند و سپس تمامی غیرنظامیان را در یک منطقه جنگی به دام می‌اندازد.

این گزارش در خصوص طرح مشاور امنیت ملی جدید آمریکا برای وادار کردن ایران به پرداخت حملات تروریستی 11 سپتامبر که بسیاری از گزارش‌ها نشان می‌دهد عربستان پشت آن قرار دارد، نوشت، این ایده ه ایران حملات 11 سپتامبر را هماهنگ کرده است، کاملاً بی اساس است و تنها به خوار کردن عربستان سعودی می‌افزاید که در لیست کشورهایی قرار دارد که بولتون به دنبال همکاری با آن علیه ایران بود. بعلاوه آنکه 15 نفر از 19 هواپیماربا در حادثه 11 سپتامبر، اتباع سعودی بودند.

طبق این گزارش، درک منطق پشت میل شدید بولتون برای جنگ سخت است و این در حالی است که ایران به مفاد برجام پایبند بوده است.

بولتون در استدلال‌های خود مدعی شده است که ایران تهدید بزرگی برای اسرائیل است و اجازه بازرسی از سایت‌های نظامی خود را نمی‌دهد و این دلایل مهمی برای تصمیم‌گیری دولت آمریکا است.

وی همچنین می‌گوید که ایران در زمینه موشک‌ با کره شمالی همکاری می‌کند و به هرحال، ملاک بولتون برای آغاز جنگ ایران «محرمانه» است و ملت باید فقط حرف‌های او را بپذیرند.

این گزارش ادامه می‌دهد، در نهایت بولتون به دنبال بهانه‌هایی برای به راه انداختن جنگ علیه ایران است و وقتی هیچ بهانه‌ حی و حاضری وجود ندارد، بهانه‌های خود را تحت پوشش «اطلاعات محرمانه» شکل می‌دهد.

هافینگتون پست در پایان با اشاره به تمامی این موارد نوشت، آمریکا به جای خلق میراث جنگ، مرگ و خیانت، باید به برجام احترام بگذارد و دیپلماسی را در خاورمیانه افزایش دهد. زمان آن رسیده است که به پروژه چندین دهه‌ای بولتون برای بی‌ثبات کردن منطقه پایان داد.(2)

*انتصاب جان بولتن و روندهای امنیتی در ایران
رضا سراج کارشناس ارشد مسایل سیاسی نیز طی یادداشتی نوشت: انتصاب «جان بولتن» به عنوان مشاور امنیت ملی ترامپ، تاثیر زیادی بر روندهای امنیت داخلی ایران خواهد داشت.

«جان بولتن» طرفدار جدی سیاست تغییر ساختار در ایران است. از این رو انتصاب وی به عنوان مشاور امنیت ملی ترامپ، در کنار دیگر انتصاب‌های اخیر در کاخ سفید، یک آرایش کاملا امنیتی، نَه یک صورتبندی نظامی، علیه ایران در کاخ سفید ارزیابی می‌گردد. تغییرات در واشنگتن، سیاست خارجی آمریکا را به سمت و سوی ایران ستیزی، تشدید فشار و تحریم، معتبرسازی تهدید و تغییر ساختار جمهوری اسلامی از طریق جریان‌های برانداز، به ویژه منافقین و سلطنت‌طلبان، رهنمون می‌سازد.

آرایش امنیتی در کاخ سفید و تشدید روندها علیه امنیت داخلی ایران، دو گسل اپوزیسیون (جریان مخالف و معارض) را هم‌زمان فعال خواهد کرد. اپوزیسیون اول همه جریان‌های ضدانقلاب را شامل می‌گردد که با شورشگری، متوجه اصل نظام می‌شوند. اپوزیسیون دوم نیز فتنه‌گرانی هستند که علیه سیاست‌های نظام فعال خواهند شد.

اپوزیسیون دوم با جنگ هراسی و بحران نمایی سعی می‌کند با ایجاد شکاف ملی، مردم را به مخالفت با سیاست‌های نظام تهیج نماید. اپوزیسیون دوم پس از تهیج مردم، سوار موج گفتگوی ملی، رفراندوم و یا انتخابات زود هنگام خواهد شد.


پی نوشت:
1)https://www.tasnimnews.com/fa/news/1397/01/03/1686477
2)http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13970103000657
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
فتنه جدید.
ان شا الله به یاری امام عصر (عج) و بصیرت اکثریت ملت، این فتنه نیز با همه خطرات با سربلندی پشت سر گذاشته خواهد شد.
Iran, Islamic Republic of
توهم
Iran, Islamic Republic of
جان بولتن و دوستان میدونن وضعیت کشور ما از یه کشور جنگ زده هم بدتره
فقر در میان این همه ثروت برای مردم
و ثروت های خارقالعاده برای مسئولین نظام
دیونه ان اگه بخوان خودشون درگیر جنگ کنن
مردمی که به شدت ناامیدن رو می خوان از چی بترسونن
جنگ ؟ همین الانم وضعیتشون جنگیه
Iran, Islamic Republic of
با حضور این فرد جنگ طلب و ضد ایرانی، دستور العمل سال یعنی حمایت از کالای ایرانی اهمیت زیادی پیدا می کند. همه باید در تحقق این سیاست بکوشند.
Iran, Islamic Republic of
به دنبال جنگ بازی
برو بابا
آمریکا اگر جنم و عرضه ای داشت مسأله سوریه و عراق و سال ها قبل به نفع خودش یک سره می کرد
اگر عرضه ای داشت حوثی ها را برای عربستان تبدیل به استخوان لای زخم نمی کرد
آمریکا پشماش ریخته فقط ترامپ و یک مشت بچه سوسول زر می زنند
Canada
اتفاقا برخلاف نظر بيشتر كارشناسان، به نظر من بدنبال جنگ نيست ولى بدنبال تغيير نظام در ايران است با كمك از نارضايتى عمومى و شرايط بد اقتصادى.
Canada
اتفاقا همین الان دارد این اتفاق درون نظام میافتد....
Iran, Islamic Republic of
ا وا جان بولتن؟ ترسیدم!!!
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
خود را در موقعیت بولتن و ترامپ بگذارید و بعد قضاوت کنید. قطعا به همین نتایجی که آنها رسیده اند میرسید. مگر آنکه بخواهید مثل اوباما با پنبه سر ببرید.
باور کنید که ترس از ایران آنها را به این مواضع کشانده. البته ترس هم برادر مرگ است.
Iran, Islamic Republic of
ای سگ وحشی مطمئن باش تو هم کاری ازت بر نمی آید. ما پیروزیم و دشمنان اسلام نابود .
علی
Iran, Islamic Republic of
این سگ هیچ غلطی نمی تواند بکند تنها امیدشان منافقان و خوارجان نفوذی در دولت و حکومت است
Iran, Islamic Republic of
در چند جنگ آمریکا به اهداف خودش رسیده؟ آیا پس از سالهای از جنگهای مختلف باز هم بر صحت همان جنگ ها اصرار دارند؟
جاءالحق و ذهق الباطل.
اگر آمریکا دنبال جنگ و جنگ بازی باشد باید مطئن باشد که جنگی بسیار گسترده ، طولانی و خانمان برانداز در انتظارش است.
جنگی که ابعادش بزرگ و پارامترهای دخیل بسیار زیاد خواهد. اولین نابودی تمام پایگاه های آمریکا و اسرائیل هدف اولیه برای نابودی است.
اگر بگوییم آمریکا در سوریه پایگاه دارد ، خوب است یا بد ؟
شاید خوب باشد ولی در واقع یک لقمه چرب و نرم برای نابودی است.
ناوهایشان در اعماق خلیج همیشه فارس مدفون خواهند شد.
Iran, Islamic Republic of
جان بولتون یک مرده متحرک بیش نیست این آدم ابله خیلی وقت است بر علیه ایران مانند سگ ولگرد واق واق میکند .سران آمریکا مگر تا حال کمتر از ترامپ ها جان بولتون ها و مایک پمپئوها با ایران دشمنی کردند؟ چه غلطی کردند .تا اینها بکنند. اینها نهایت میتوانند جنگ را شروع کنند جنگ هم مانند شمشیر دولبه است هر دوطرف را میبرد . بیچاره ملت آمریکا است که در دستان یک تعداد اوباش و احمق تحت عنوان سیاستمدار آمریکا اسیر هستند. که شاید همان جاهلان کشور آمریکارا به تباهی بکشانند. این اشخاص جاهل شاید بعلت اعمال غلط خود در دست مردمانشان کشته شوند یا مجبور بخودکشی گردند
Iran, Islamic Republic of
در ایران اگر مانند چین بدون اغماض و جانبداری با دانه درشت ها با فساد مبارزه شود . هیچ احدی ویا کشوری نمی تواند با ایران در بیفتد
Iran, Islamic Republic of
به قول آقای شمخانی حقوق بگیر منافقان است.
Iran, Islamic Republic of
سلام فعل «هست» در تیتر این خبر غلط است و «است» باید باشد.
United States
جان بولتون غلط کرده که بخواهد با ایران جنگ کند . ما کودکان ایران اسلامی ترامپ و جان بولتون را به جهنم می فرستیم .ترامپ ادم بی عقلی است .. جان بولتون هم واقعا یک دیوانه است ....