شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
 
۲
۵

اولین حرکت ملی در حمایت از کالای ایرانی در تاریخ

پنجشنبه ۲ فروردين ۱۳۹۷ ساعت ۰۹:۵۷
کد مطلب: 600198
کفن اموات، اگر غیر از کرباس و پارچه اردستانی یا پارچه‌های دیگر ایرانی باشد، متعهد شده‌ایم برآن میت، ماها نماز نخوانیم. دیگری را برای اقامه صلوه بر آن میت بخواهند ماها را معاف دارند.
اولین حرکت ملی در حمایت از کالای ایرانی در تاریخ
گروه سیاسی جهان نيوز: وحید یامین پور در کانال تلگرامی خود با اشاره به نامگذاری سال ۹۷ توسط رهبر انقلاب به سال حمایت از کالای ایرانی، اولین حرکت ملی در این راستا در سال ۱۳۲۴ توسط آیت الله نورالله نجفی اصفهانی را باز نشر داد که در ادامه می خوانید:

آیت‌الله حاج آقا نورالله نجفی اصفهانی طی یک اقدام بدیع در اواسط جمادی الاول ۱۳۲۴ و در آستانه مهاجرت علمای تهران به قم (مهاجرت کبری، به همراهی ۱۳نفر از علمای طراز اول اصفهان موارد زیر را متعهد شدند: "این خدام شریعت مطهره با همراهی جناب رکن‌الملک، متعهد و ملتزم شرعی شده‌ایم که مهماامکن بعد ذلک تخلف ننماییم، فعلا ۵ فقره ‌است:

اولاً: قبالجات و احکام شرعیه از شنبه به بعد روی کاغذ ایرانی بدون آهار نوشته شود. اگر بر کاغذهای دیگر نویسند، مهر ننموده و اعتراف نمی‌نویسیم. قباله و حکمی هم که روی کاغذ دیگر نوشته بیاورند و تاریخ آن بعد از این قرارداد باشد، امضا نمی‌نماییم. حرام نیست کاغذ غیر ایرانی و کسی را مانع نمی‌شویم؛ ماها به این روش متعهدیم.

ثانیا: کفن اموات، اگر غیر از کرباس و پارچه اردستانی یا پارچه‌های دیگر ایرانی باشد، متعهد شده‌ایم برآن میت، ماها نماز نخوانیم. دیگری را برای اقامه صلوه بر آن میت بخواهند ماها را معاف دارند.

ثالثا: ملبوس مردانه جدید، که از این تاریخ به بعد دوخته و پوشیده می‌شود، قرار دادیم مهما امکن، هر چه بدلی در ایران یافت می‌شود، لباس خودمان را از آن منسوج نماییم و منسوج غیرایرانی را نپوشیم و احتیاط نمی‌کنیم و حرام نمی‌دانیم لباس‌های غیرایرانی را، اما ماها ملتزم شده‌ایم حتی‌المقدور بعد از این تاریخ ملبوس خود را از منسوج ایرانی بنماییم. تابعین ماها نیز کذلک و متخلف توقع احترام از ماها نداشته باشد. آنچه از سابق پوشیده و داریم و دوخته، ممنوع نیست استعمال آن.

رابعا: مهمانی‌ها بعد ذلک ولو اعیانی باشد، چه عامه، چه خاصه، باید مختصر باشد یک پلو و یک خورش و یک افشره. اگر زاید بر این کسی تکلف دهد، ماها را به محضر خود وعده نگیرد. خودمان نیز به همین روش مهمانی می‌نماییم. هر چه کمتر و مختصرتر از این تکلف کردند، موجب مزید امتنان ماها خواهد بود.

خامسا: وافوری اهل وافور را احترام نمی‌کنیم و به منزل او نمی‌رویم زیرا که آیات باهره:«إِنَّ الْمُبَذِّرِینَ کَانُوا إِخْوَانَ الشَّیَاطِینِ» «وَلا تُسْرِفُوا اِنَّهُ لا یُحِبُّ الْمُسْرِفِینَ» «وَلا تُلْقُوا بِأَیْدِیکُمْ إِلَی التَّهْلُکَه» و حدیث «لاضرر و لاضرار» ضرر مالی و جانی و عمری و نسلی و دینی و عرضی و شغلی آن محسوس و مسری است و خانواده‌ها و ممالک را به باد داده. بعد از این هر که را فهمیدیم وافوری، به‌نظر توهین و خفت می‌نگریم.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
متاسفانه بسیاری از کالاهای مثلا ایرانی مونتاژ اجناس درجه سه چینی هستند.
Iran, Islamic Republic of
ای کاش بند 5 از موارد بالا هم در جامعه اجرا بشه، متاسفانه مسئولین بزرگترین اشتباه رو زمانی مرتکب شدن که ادعا کردن معتاد مجرم نیست، بیماره. این اشتباه مرگبار باعث شد قبح اعتیاد بریزه و خیلی از افراد سالم به سمت اعتیاد کشیده بشن، درصورتی که اگه مثل این علمای بزرگوار، همه مردم جامعه معتادان رو طرد میکردن و به دیده خفت بهشون نگاه میکردن، یک نفر سمت اعتیاد نمیرفت و این همه جرایم در جامعه نداشتیم چون اکثر سرقتها، قتلها، تجاوزها و نزاعها بر اثر و تحت تاثیر مواد مخدر انجام میشه.
Iran, Islamic Republic of
چه جالب برای حمایت از کالای ایرانی پیشنهاد کفن ایرانی داده چیز دیگه ای نبود برای حمایت که از کفن شروع کرده یا شاید به لطف مدیریت ضعیف منتظر مرگ عده بیشتری از هموطنانِ چرا نمیگه روسری ایرانی چادر ایران پوشاک ایرانی و ...
حمیدرضا
Iran, Islamic Republic of
حالا تاثیری هم در حمایت از کالاهای وطنی داشت؟!
متاسفانه در این چند سال، به جای یک نگاه اکوسیستمی به بحث تولید و اقتصاد، با تمرکز بر این رویکرد که مردم رو با این حرف ها که اگر کالای ایرانی بخری، برادر خودت میره سر کار و این مباحث احساسی، صرفاً باعث نهادبنه کردن یک رویکرد ترحمی و تحقیر آمیز نسبت به تولید داخلی شده است.
Iran, Islamic Republic of
بله تاثیر خوبی داشت. نساجی اسلامیه به شدت رونق گرفت تا جایی که صنعت نساجی انگلستان به شدت با افت تقاضا مواجه شد. راه اندازی این شرکت با واکنش منفی سفارت انگلیس مواجه گردید. سفیر در نامه‌ای نوشت:

از قرار اطلاعاتی که از اصفهان می‌رسد علمای آنجا بر ضد تجارت خارجه می‌باشند. علمای مزبور نه به ملاحظه تعصب مذهبی بلکه صرفه شخص به معیت بعضی رؤسای تجار که در شرکت اسلامیه شریک می‌باشند، سعی بلیغ در فروش امتعه خود و رد مال التجاره خارجه دارند... بلکه در مساجد و سایر نقاط علناً می‌گویند که مردم نباید امتعه خارجه را بخرند.